ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» به تصویب نرسید

صرفاً تعطیلی مشاغل و اجتماعات به مدت دو روز تمدید شد. رییس فراکسیون حقوق شهروندی خواهان ورود مجلس به بحران برای تعطیلی کشور به مدت یک ماه شد.   

قرار بود در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به تصویب برسد. اما چنین نشد. صرفاً تعطیلی مشاغل و اجتماعات به مدت دو روز تمدید شد. رییس فراکسیون حقوق شهروندی خواهان ورود مجلس به بحران برای تعطیلی کشور به مدت یک ماه شد.

کرونا در ایران ـ عکس از مجید اصغری‌پور ـ خبرگزاری مهر

 حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۵ فروردین در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت:

«همه مشاغل و اجتماعاتی که قبلاً اعلام کرده بودیم تا ۱۳ فروردین تعطیل باشند، در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد که این تعطیلی تا ۱۵ فروردین باشد.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت روز گذشته احتمال داده بود که در جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» به تصویب برسد. اما چنین نشد. روحانی بدون اشاره به این طرح گفت:

«مراکز آموزشی و دانشگاهی که تجمع مردم در آنجا زیاد است، در زمره مراکزی هستند که باید تعطیل باشند. ولی مراکز فروشگاهی و مواد غذایی به دلیل اینکه نیازهای روزانه مردم را تأمین می‌کنند باید باز باشند. اجتماعات مختلف که برای غم و عزا و شادی و عروسی است نباید برگزار شود، لذا مردم باید به توصیه‌ها عمل کرده و بین هر فرد حدود دو متر فاصله باشد. البته ما هم ممکن است در این جلسه این فاصله را مراعات نکرده باشیم.»

دولت روحانی که از پیامدهای اقتصادی رکود کسب و کارهای کوچک که ۴۰ درصد از اقتصاد ایران را شامل می‌شود وحشت دارد «مصونیت گله‌ای» [مصونیت جمعیت در اثر ابتلا به یک بیماری همه‌گیر] را به قرنطینه خانگی که برای مثال در کشورهای ایتالیا و فرانسه به اجرا درآمده ترجیح می‌دهد. جمعه هفته گذشته گروهی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهوری اسلامی قرنطینه مدت‌دار [خانه‌نشینی به مدت محدود] را پیشنهاد داده بودند. در شبکه‌های اجتماعی شایعاتی مطرح شده بود مبنی بر اینکه دولت روحانی مبنا را بر ابتلای ۷۰ درصد از جمعیت ایران گذاشته است.

عبدالکریم حسین‌زاده رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس در نامه‌ای به علی لاریجانی رییس مجلس پیشنهاد کرد مجلس با تکیه بر اصل ۷۹ قانون اساسی وارد عمل شود و با قید سه فوریت طرح تعطیلی کشور را به مدت یک ماه به تصویب برساند. حسین‌زاده در بخشی از این نامه نوشت:

«نمایندگانی مثل من از التماس برای قرنطینه و انجام سایر امور ضروری خسته شده‌ایم و امیدی هم به اقدام قاطع و موثر نداریم.»

پیش از این گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همینطور پنج وزیر سابق بهداشت در دولت‌های خاتمی و احمدی‌نژاد از روحانی خواسته بودند مردم را خانه‌نشین و مبادی ورودی و خروجی شهرها را کنترل کند.

حسین‌زاده در ادامه نامه خود به لاریجانی نوشت:

«بی‌پرده به شما می‌گویم و به سمع و نظر ملت هم می‌رسانم اگر امروز دولت در تعطیلی کامل کشور و یا قرنطینه نقاط بحرانی تعلل می‌کند و یا نیاز نمی‌بیند، اما مجلس این امکان را دارد که درباره امر مهمی مانند قرنطینه و تعطیلی راساً اقدام کرده و به دولت ابلاغ کند. مجلس باید وظیفه ذاتی خودش را انجام دهد نه اینکه منتظر تصمیم دیگران بماند و یا از آنان بخواهد.»

انتظار می‌رود که با بازگشت مسافران نوروزی آمار مبتلایان به کووید ۱۹ افزایش یابد. بر اساس آمار وزارت بهداشت تا دوشنبه ۴ فروردین ۲۳۰۴ نفر در ایران به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که از این جمع ۱۸۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌ و ۸۳۷۶ نفر هم بهبود یافته‌اند.

هفته گذشته محمد رضا نجفی، نماینده اصلاح‌طلب تهران هم در نامه جداگانه‌ای به روحانی با انتقاد از ابهام در برنامه دولت در مقابله با شیوع کرونا،  از رئیس جمهوری خواست که اگر رویکرد خاصی در پیش گرفته شده، باید مختصات آن به طور شفاف با مردم در میان گذاشته شود، در غیر این‌صورت ویروس کرونا مناطق پرازدحام در حاشیه شهرها را فرامی‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امکان حکومت نظامی وجود دارد

    نماینده دولت در گیلان: امکان حکومت نظامی وجود دارد ▪️اردوی کار: دکتر قربانی نماینده تام الاختیار دولت در ستاد مقابله با کرونای گیلان با اشاره به وجود دیدگاههای مختلف در حاکمیت به عنوان مانعی در ایجاد قرنطینه کامل و فقدان زیرساخت های اقتصادی لازم برای حمایت مالی از مردم در دوران قرنطینه به عنوان عاملی در عدم برقراری قرنطینه کامل، از قرار دادشتن در آستانه مرحله حکومت نظامی خبر داد و به گیل خبر گفت: ▪️«آقایان در سطح کلان کشور سطح بندی کردند. سطح یک،دو،سه و چهار قرنطینه. ما الان در سطح سوم قرنطینه ایم. اگر اعلام کردند و آن شرایط حاد به جود بیاید ما باید به سطح چهارم قرنطینه برویم که شبیه حکومت نظامی است. شاید مورد نظر بسیاری از کارشناسان ما هم بود. ▪️سطح چهارم قرنطینه اگر مردم رعایت نکنند و موج دوم مسافرت به ما بخورد، محتمل است.»

  • بدون رهائی از این رژیم بهبود میسر نیست!

    رد پای جمهوری اسلامی در تشدید خسارات ناشی از رویدادهای طبیعی [بخشهایی از "سخن روز"- حزب کمونیست ایران - سه شنبه ۵ فروردین] "همزمان با شیوع بیماری کرونا، هجوم ملخها به مزارع کشاورزی جنوب، اکنون شاهد وقوع سیلابهای ویرانگر در بخشهائی از ایران هستیم. با گسترش موج بارش‌های شدید در ۱۳ استان ایران، یکبار دیگر فاجعه ای در کنار فجایع دیگر به به مردم ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ، که خود کم از بلایای دیگر نیست، روی آورده است. هم اکنون ۱۳۰ روستا و یک شهر در استانهای جنوبی ایران در محاصره سیل قرار گرفته اند و چند محور اصلی ارتباطی نیز تخریب شده اند. سخنگوی سازمان مدیریت بحران رژیم،‌ روز دوشنبه ۴ فروردین‌ماه تعداد کشته‌شدگان سیل در استان‌های جنوبی را ۱۱ نفر عنوان کرد. گزارشهای رسیده حاکی هستند که خسارتهای جانی و مالی سیل مرتبا رو به افزایش است. هزاران خانه ویران شده اند و صدها هزار نفر از هستی ساقط شده اند. تشدید بارش باران تاکنون در استانهای هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان، قم، گیلان، خراسان جنوبی، مازندران، سمنان و کرمان موجب طغیان رودخانه‌ها و بالاآمدن سطح آب شده است. نقشه‌های هواشناسی حاکی از ادامه بارش‌ها در نوار شمال تا جنوب شرقی ایران است. پیشبینی می شود در روزهای آینده سیل مناطق دیگری را نیز در بر بگیرد. احیای جنگلها به جای تخریب آنها، احداث سیل بندها در مسیل ها به جای زمین خواری، لایروبی رودخانه ها و ساختن دیواره های سنگی در کناره های آن با پیشبینی های دقیق در مورد میزان بالا آمدن هر ساله آب، اجرای پروژه های آبخیزداری، از جمله اقداماتی هستند، که می توانند خسارات ناشی از شدید ترین سیلابها را نیز به حداقل کاهش دهند. اما جمهوری اسلامی نه تنها اقدام مثبتی در این جهت انجام نمی دهد، بلکه دست در دست سرمایه داران سودجو، با تخریب محیط زیست، وضع موجود را هم از آنچه هست مدام بدتر می کند. وقتی هم فاجعه اتفاق افتاد، مدیریت ناتوان و دستگاههای بروکراتیک و فاسد، نه تنها هیچ برنامه ای از قبل برای روبرو شدن با چنین وقایعی ندارند، بلکه در گرماگرم حادثه هم این دستگاهها نه خود کار موثری انجام می دهند و نه اجازه می دهند یاری رساندن به حادثه دیدگان بوسیله نهادهای مردمی سازمان یابد. هم اکنون صدها هزار نفر در نقاط مختلف ایران گرفتار سیل و عوارض آن هستند. دولتی که خود را صاحب یکی از گسترده ترین ماشینهای جنگی منطقه می داند و بیش از یک ملیون نفر نیروی سازمانیافته نظامی دارد، اقدام موثری برای کمک به این مردم حادثه دیده انجام نمی دهد. اشاعه ویروس کرونا هم نمونه دیگری از نحوه عملکرد این رژیم در اینگونه موارد است. اگرچه منشاء پیدایش ویروس کرونا ایران نبود، اما کسی نمی تواند انکار کند، که بیش از ۵۰ پرواز شرکت هوائی ماهان وابسته به سپاه پاسداران از ایران به چین، پنهانکاری در مورد ابعاد اشاعه ویروس کرونا در ایران، میدان دادن به اقدامات خرافی و تاخیر در بستن مکانهای مذهبی، قرنطینه نکردن شهرها به عنوان یگانه راه حل موثر برای اشاعه آن به همه نقاط ایران، همه اینها نمونه های تبهکاری آشکار رژیم جمهوری اسلامی در قبال مردم ایران هستند. بدون تلاش برای رهائی از دست این رژیم، امیدی به تغییری در بهبود شرایط زندگی کارگران و اقشار محروم و ستمدیده این جامعه نمی رود. بدون تلاش برای رهائی از دست این رژیم، امیدی به تغییری در بهبود شرایط زندگی کارگران و اقشار محروم و ستمدیده این جامعه نمی رود."

  • جان ما در دست آنهایی که به آنان میخندیم!

    اگر برایتان سوال است عالی‌ترین مقامات کشور درباره سلامت جامعه با چه افرادی مشورت میکنند، باید سری به گروههای تلگرامی طرفدار طب اسلامی بزنید. بیان این حقیقت خوشایند نیست اما جان ما و شما در دست آنهایی است که به حرفهای آنها در مورد فروکردن روغن بنفشه در سوراخهای بدن میخندیم.

  • "حکمت همدلی"

    ای بی‌خبران، کرونا ویروسِ عادلی نیست سیدعلی صالحی ▪️کارگرِ سر در گریبانی که نانِ خانوارش به سرپنجهٌ مجروح او وابسته است، در پاسخ به خوش‌پندارِ ناصح ِ بی‌خبر می‌گوید: «خودت در خانه بمان»، تو داری، پس بقاء پیشکش، من که ندارم باید به جنگ کرونا بروم، وگرنه رویای نان به کابوس مَنان بدل می‌شود. ▪️آن‌ها که می‌گویند در خانه بمانید، مردمانِ معرفت و دردشناسانِ ناچارند. جز این چه کنند که چراغ کمتری از این جامعه رو به خاموشی! اما از سویی، ستمبران هم سکه زر ضرب نمی‌زنند! همه گرسنه می‌شویم، خاصه کودکان بی‌دفاع. خانوارها بسیارند بی‌ذخیرهٌ زندگی. نان‌آورشان قادر به ماندن در خانه نیست. ▪️لعنت بر تو جهنم مظلوم‌کُش! در خانه بمانند... می‌میرند، در خانه نمانند... هم می‌میرند. و این مردمان بسیارند: تهدید، تاریکی، تحریم! پرپر شدن در بی‌پناهی... آن هم مقابل چشم هم! سفرهٌ خالی، هیچ لقمه‌ای از تعبیر صبر برنمی‌گیرد. هیچ تصوری از تدبیر و تعلل ندارد، نان می‌خواهد. این ویروس، این بمب مهیب، هیروشیمایِ درون انسان را هدف گرفته است. یک عده هم می‌گویند ویروس عادلی است، فرقی میان فقیر و غنی قائل نیست! آخر ای بی‌خبر، اینطور نیست. فقرا به هزاران دلیل، صف مقدم کشتارند. هولوکاست کرونا... بیشترین شکار خود را در کورهٌ روشن «نابرخورداران» جست‌وجو می‌کند. من از همه اهل آیین که به نذر آش و قیمه باور دارند، تقاضا می‌کنم هر وهله با هر بهانه و آرمان و تصور و خواستی، مواد شوینده، صابون و امکاناتِ ضد عَفَن ... نذر کنند. سراسر این سرزمین هدف گرفته شده، مهیای جراحت است، به یاری مردم بروید. اگرچه دست‌های دیگران آلوده به هزار خلاف و تازیانه و اختلاس و مکافات است، اما دست‌های مردم، دست‌های نیالودهٌ مردم فقیر، نیاز به برائت دارند. برائت از چرک و جراحتی که مولود ستم تاریخ است. کرونای عدالت‌کُش، خدنگ خود را سمتِ سنگر برهنهٌ بی‌چیزان گرفته است. اهل دارایی بدانند که آنها نیز با وجودِ جلیقهٌ نجات، در معرض این تهاجم‌اند. همه با هم غرق خواهیم شد مگر به حکمت همدلی پناه ببریم. شیشهٌ پنجره‌های مرکب مدرن خود را کیپ بالا کشیده، تخته‌گاز از میدان فعله‌ها می‌گریزی. اما آنها شانه به شانه چشم به راهِ رزقِ رنج‌اند. آنها به تو و به ویروس پوزخند می‌زنند. نگذارید گرسنگیِ کرونائیسم همه‌گیر شود... که از خودِ کرونا مخوف‌تر است! قرن‌هاست که بی خان و مان‌ها، از شما اهل مکنت می‌ترسیدند، حالا نوبت شما صاحبان ثروت است که باید از دست‌های نشستهٌ درماندگان بترسید. این پایان دویدن بی‌محابا در تاریکی جهان چاره‌ناپذیر است. ۵ فروردین ماه ۱۳۹۹