ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حداقل دستمزد کارگران در هر حال کمتر از سه میلیون تومان

حداقل دستمزد ۲,۸ میلیون تومان تنها ۵۰ درصد هزینه معیشتی، آن هم به‌روایت رسمی را پوشش می‌دهد. با این حال یک نماینده کارگری در شورای عالی کار می‌گوید در آخرین جلسه همه طرف‌ها بر آن توافق کردند.

یک نماینده کارگری در جلسات تعیین دستمزد می‌گوید در آخرین جلسه شورای عالی کار همه طرف‌ها بر حداقل دستمزد ۲,۸ میلیون تومان توافق داشتند و برای توافق بیشتر مقرر شد فروردین‌ماه به این موضوع پرداخته شود.

عکس از آرشیو

علیرضا حیدری، نماینده کارگری در شورای عالی کار، درباره جزئیات آخرین نشست این شورا در اسفندماه سال گذشته گفت: «اگرچه از آن جلسه مصوبه مکتوبی بیرون نیامد و به فروردین‌ماه امسال موکول شد ولی حاصل مذاکرات این شد که مبلغ دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به‌عنوان حداقل دستمزد به تأیید همه شرکای اجتماعی رسید، منتها بحث سر توزیع این رقم روی اقلام تشکیل‌دهنده درآمد کارگران بود که برای توافق بیشتر مقرر شد فروردین‌ماه به آن بپردازیم.»

او افزود موکول شدن تعیین دستمزد کارگران به فروردین‌ماه مشکلی ایجاد نمی‌کند و اگر به فاصله چند روز بخشنامه مزد در فروردین‌ماه صادر شود، باز هم جزو تعهدات کارفرما و از اول سال ۹۹ قابل اعمال است.

به‌رغم آغاز سال ۱۳۹۹، حداقل دستمزد کارگران در این سال هنوز تعیین نشده است. پیش از این گفته شده بود که جلسه‌های شورای عالی کار در این رابطه ۲۸ و ۲۹ اسفند با اختلاف بین نمایندگان کارفرما و دولت با نمایندگان کارگری به جایی نرسیده و به نیمه اول فروردین امسال موکول شده است.

براساس گزارش‌های منتشرشده این نمایندگان دولت و کارفرمایان بودند که در آخرین نشست با حداقل دستمزد کارگران به میزان دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان توافق داشتند.

آخرین گزارش‌ها، حاکی از آن بود که نمایندگان کارگران خواهان افزایش دست‌کم ۴۵ درصدی حداقل دستمزد هستند. نمایندگان کارفرما و دولت افزایش ۱۵ درصدی و در نهایت ۱۹ درصدی را مدنظر قرار داده‌اند.

علیرضا حیدری همچنین گفت: «مجموعه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت پذیرفته بود که در قالب درآمد هم مزد را تعریف کند منتها در خصوص این‌که مابه تفاوت درآمد سال ۹۸ کارگر و درآمد سال ۹۹ او چگونه بین اقلام مزد و مزایای جانبی مزد توزیع شود بحث بود که باعث شد مذاکرات آن شب به نتیجه نرسد و نشست دستمزد را به سال جدید موکول کرد.»

حیدری مزایای جانبی مزد را اقلام سبد درآمدی کارگر عنوان کرد و گفت: «اگر سال قبل حداقل مزد را ۳۶,۵ درصد افزایش دادیم، این مزد روی حق عائله‌مندی کارگران و کسانی که یک فرزند یا دو فرزند داشتند اثرگذار بود و براساس آن بن خواربار و کمک هزینه مسکن را هم اضافه کردیم ولی هیچ‌کدام از این‌ها ویژگی مزد را ندارند با این حال سال قبل روی دستمزد افزایش ۳۶,۵ درصد اعمال شد.»

پیش از این فراموز توفیقی،‌ رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها و یکی از نمایندگان کارگری در جلسات مزدی گفته بود که حقوق کارمندان دولت برای سال ۹۹، ۷۲,۵ درصد افزایش یافته و دستمزد کارگران نیز باید به همین میزان افزایش یابد

تشکل‌های مستقل کارگری که دستمزد کارگران هر سال بدون حضور آن‌ها توسط نمایندگان کارفرمایان بخش خصوصی، نمایندگان دولت و نمایندگان تشکل‌های غیرمستقل اسلامی تعیین می‌شود، پیش از شیوع کرونا و افزایش جهشی بهای اقلام خوراکی و بهداشتی، اعلام کرده بودند که حداقل دستمزد سال ۹۹ می‌بایست دست‌کم ۹ میلیون تومان باشد تا بتواند هزینه سبد معیشت خانواده را تأمین کند.

با شیوع ویروس جدید کرونا، هزینه‌های سبد معیشتی کارگران دست‌کم نیم میلیون تومان افزایش یافته است. تعمیق رکود تولید، ساخت‌وساز و فروش به بیکاری کارگران برخی حوزه‌ها دامن زده است. کارگران بیکار شده که بخش قابل توجهی از آن‌ها بیمه نیستند بدون درآمد مانده‌اند. در برخی کارخانه‌های بزرگ تولید به‌طور موقت متوقف شده یا کاهش یافته و کارگران با مرخصی بدون حقوق به خانه فرستاده شده‌اند. کارگرانی که کار می‌کنند نیز نسبت به کمبود امکانات پیشگیری از ابتلاء معترضند و نگران ابتلای خود و خانواده‌هایشان هستند.

از اسفند سال ۱۳۹۷ تا اسفند سال گذشته مطابق داده‌های رسمی مرکز آمار ایران هزینه زندگی کارگران بیش از ۶۴ درصد افزایش یافته است و حداقل دستمزد کنونی کارگران (حدود یک و نیم میلیون تومان) حتی هزینه‌های خوراکی آن‌ها را نیز پوشش نمی‌دهد. برای هزینه‌های مسکن، حمل‌ و‌ نقل، بهداشت و درمان، و آموزش هم چیزی باقی نمی‌ماند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    یه فکری به حال کسانی کنید که کار ثابت و درآمد ثابت ندارن و به صورت آزاد کار و کسب درآمد میکنند و در این اوضاع شیوع ویروس کرونا کاملا خلع کار وکاسبی شدن کاسبی شدن ، مانند دوره گردها ،دست فروشها ، خود فروشها و سایر مشاغل پنهان که عوارض آن وشیوع زیر زمینی و در نهان آن درآینده بدتر از ویروس کرونا گریبان مسئولین وآحاد جامعه را خواهد گرفت.

  • جمال

    آقای محمد چنانکه ممکن است, مقداری اطلاعات بیشتر در مورد "کمپین حقوق کارگران" را در اینجا به اشتراک بگذارید. پیشنهاد خیلی خوبی است, مقداری اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تماس گیری خیلی کمک خواهد کرد. سپاس.

  • محمدعلی اسماعیلی

    سلام پس اگر سبد کالای کارگران اضافه شود باز نشستگان تامیت اجتماعی چگونه زندگی کنند یعنی خود آقایان کارفرما ودولتمردان با مانی دومیلیون تومان وداشتن عروس وداماد میتوانند بااین مبلغ زندگی کنند ما این را گذاشتیم با وجدان خودشان

  • همایون

    هرگز دولت و مجلس به کارگران بازنشسته و مستمری بگیران حقی قائل نیستند اگر به دنبال عدالت بودند برای یک بار هم شده همسان سازی حقوق بازنشسته و مستمری بگیران را انجام می دادند. همیشه زور گفتند و این روش را ادامه میدهند ما بازنشستها و مستمری بگیران جز اینکه در کف خیابان حق خود را مطالبه کنیم راهی نداریم . پس تمام گروها کارگری باید دست به دست هم بدیم و خود اقدام کنیم .

  • محمد از یزد

    عرض ادب به همه همکاران گرامی یی پیشنهاد داشتم بیای همه با هم کمپین حقوق کارگر عضو بشوید شاید صدای ما کارگرها به گوش مسولین برسد و اعتراض ما کارگر ان در جریان باشند .

  • ستم بر کارگران کارخانه کنتورسازی قزوین ادامه دارد

    ستم بر کارگران کارخانه کنتورسازی قزوین ادامه دارد امروز چهارشنبه ۶ فروردین ماه، تعدادی از کارگران کارخانه کنتورسازی ایران در استان قزوین از عدم پرداخت حدود ۲۶ ماه از مطالبات مزدی خود طی سه سال اخیر خبر دادند. کارگران کارخانه کنتورسازی ایران در قزوین، از پرداخت نشدن معوقات مزدیشان خبر دادند. این کارگران که اکثر آن ها حدود ۲۰ سال سابقه کار در این واحد تولیدی دارند، گفتند: “ما از سال ۹۵ تا پایان سال ۹۸ حدود ۲۶ ماه مطالبات مزدی عقب افتاده داریم که حدود ۹ ماه از این مطالبات مربوط به سال ۹۸ است”. آن ها همچنین افزودند: “طی سال‌ های گذشته کارفرما چندین بار درهای کارخانه را با قفل و زنجیر بست و به بهانه‌های مختلف سعی در تعطیلی کارخانه داشت که با پیگیری کارگران و فشار مسئولان مجددا درهای کارخانه برای تولید بازشد”. این کارگران در ادامه اعلام کردند: “در حالیکه ۵ روز از آغاز سال جاری میگذرد؛ کارفرما با بهانه کردن ویروس کرونا قصد تعطیلی دائمی این واحد تولیدی بزرگ را دارد”./ ایلنا #طبقه_کارگر #دستمزد #معیشت_کارگران #خصوصی_سازی #استثمار

  • فرشاد محمدرضایی

    با سلام. میخام بدونم با این حقوق کم وزیر سه میلیون چطور میشه زندگی کرد وبا این گرانی های که پیش رو داریم. از کارفرمایان پرسیده شده که این گرانی هایی که شد و سود های زیادی که بدست آوردیم و به سادگی اززیر بار مالیات و بقیه کارها در میرین آیا آنها رو در تعیین حقوق یک کارگر که با این درآمد کم و ساعات کاری زیاد بدون اضافه کاری به کجای آنها برمیخوره. لطفاً حقوق بالا بزنین و حق اولاد تعیین و ... نکنید چون کارفرمایان عزیز فقط حداقل حقوق رو میبینن. با این نظارتی که درکشورماست و یک کارگر درصورت دفاع کردن از منافع خودش توسط کارفرمایان اخراج میشه و کسی نمیگه یا پرس جو نمیکنه که چرا این کارگر ترک کار کرده والا با پیامک نمیشه حرف درست زد و منظور خودم درست بگم ولی به فکر کارگر باشید چون شکم گشنه دین و ایمان ندارم.

  • محسن

    *تو نماینده کارفرما.**تو وزیر کار.** تو این دولت اصن کارفرما چه خریه که واسمون تعیین تکلیف میکنه ** تو وزیر کار ** تو حسن روحانی وزیر بیشرف بی همه چیز تو ماهی خدا تومن میگیری پیمانکار ماهی خداتومن در میاره فقط به فکر جیب خودشه نه کارگر بدبخت ** تو اول تا آخرتون یه مشت وزیر بیشرف که قط به فکر شکم خودشو زن وبچه شه فکر اون کارگر بدبخت نیست.ایشالا یه دردی خونواده هاتونو بگیر انشالا مرگ بر همه تون

  • رحیم

    سلام. سپاه در هر موضوعی سدی دارد. و اصولا هیچ موردی نیست که در آن ورود نکند. کافیست اسمی را صدا کنید تا دستی از بدنه سپاه اعلام آمادگی کند. حق هم دارند.‌ صدها هزار نیروی بیکار.. بدون تخصص کافی.‌ این بی کاری نیروهای سپاه با اعضای روز افزون بسیج معضلی است مضاعف.. ازینرو نوش دارو ورود در تمامی عرصه هاست.. از ورود در عرصه نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و البته ضابط قوه قضا.. تا کمک های غیر حرفه ای و در بعضی موارد وبال شدن در سیل و همچنین در جدیدترین مشکل جهان.. این مساله گویا برای سپاه و اعضا بسیج گویا چون گوی نخ برای گربه .. چذاب شده است.. و در این مقال سوالی بزرگ از مجموعه سپاه باید پرسید که دوستان .. به راستی اینهمه تخصص در اینهمه امور را از کجا آوردید و اصولا با وجود شما عزیزان با این حجم از علم و عمل.. چه نیاز به این میزان وزارتخانه ،ادارات کل تابعه و مراکز علمی..

  • مرگ ۴۵ کارگر معدن در سال ۹۸ و رشد ۵۸ درصدی ارزش افزوده‌ی این صنعت

    مرگ ۴۵ کارگر معدن در سال ۹۸ و رشد ۵۸ درصدی ارزش افزوده‌ی این صنعت ▪️اردوی کار: حوادث در معادن به صورت هر روزه رخ می‌دهند اما در پاره‌ای از موارد منجر به معلولیت دائمی یا مرگ نمی‌شوند. این است که در نبود ثبت حوادث جامع، همه‌ی این مصدومیت‌ها در سطح رسانه‌ای منتشر نمی‌شود. با این‌حال مرگ ۴۵ کارگر معدن در معادن سنگ پشت بیره، اسلام‌آباد غرب کرمانشاه، سنگ چک زرد کرمانشاه، زغال‌سنگ هشونی طغرالجرد، زغال‌سنگ سواد کوه، زغال‌سنگ کیاسر مازندران، سنگ مهاجران همدان، زغال‌سنگ دیزن‌کلای نور، سنگ اصفهان، راور کرمان، چادرملو و آلبلاغ اسفراین جان باختند که همگی در سایه‌ی فقدان ایمنی در محیط کار و حمل‌ونقل غیر استاندارد کارگران اتفاق افتاده است. اگرچه جان کارگران معدن در سال ۹۸ اینچنین ارزان بوده است اما در همین زمان بخش معدن در رده‌ی پولسازترین و ارزآورترین بخش‌های صنعت بوده است. سی و هفتمین طرح آمارگیری مرکز آمار ایران از معادن در حال بهره‌برداری کشور در سال ۹۸، حاکی از افزایش ۵۸ درصدی ارزش افزوده در معادن طی دو سال گذشته است. ▪️در سال ۹۸ حداقل ۴۵ معدنکار در سراسر ایران طی حوادث مرگبار جان باختند. این معدنچیان در در معادن سنگ پشت بیره، اسلام‌آباد غرب کرمانشاه، سنگ چک زرد کرمانشاه، زغال‌سنگ هشونی طغرالجرد، زغال‌سنگ سواد کوه، زغال‌سنگ کیاسر مازندران، سنگ مهاجران همدان، زغال‌سنگ دیزن‌کلای نور، سنگ اصفهان، راور کرمان، چادرملو و آلبلاغ اسفراین جان خود را از دست دادند. همزمان بخش معدن جزو پولسازترین و ارزآورترین بخش‌های صنعت در سال گذشته بوده و سی و هفتمین طرح آمارگیری مرکز آمار ایران از معادن در حال بهره‌برداری کشور در سال ۹۸، حاکی از افزایش ۵۸ درصدی ارزش افزوده در معادن طی دو سال گذشته است @ordoyekar