ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در پادگان‌ها؛ مقامات نظامی تکذیب می‌کنند

به نظر می‌رسد مقام‌ها و مسئولان نظامی و دولتی در ایران با پنهان‌کاری و جلوگیری از انتشار اخبار مربوط به پادگان‌ها، درصدد انکار شیوع کرونا در میان نیروهای نظامی هستند.

مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت ویروس کرونا، با تکذیب خبر شیوع و اپیدمی کرونا در پادگان‌های کشور اعلام کرد که در همان روزهای اعلام این بیماری، نیروهای مسلح اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای جلوگیری از ابتلای نیروهای نظامی به کرونا در پادگان‌ها انجام داده‌اند.

عکس از نیما نجف‌زاده

به دنبال شیوع گسترده کرونا در ماه‌های اخیر در ایران، مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند که در حال حاضر بسیاری از شهرها و روستاهای ایران به ویروس کرونا آلوده شده‌اند.

در روزهای منتهی به سال جدید و آغاز فروردین ‌ماه نیز گزارش‌هایی ضد و نقیض از ابتلای برخی نظامیان در پادگان‌های سراسر کشور به‌ گوش می‌رسید. مقامات بلندپایه نظامی در ایران اما همچنان خبر ورود ویروس کرونا به پادگان‌ها را تکذیب می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نصرالله فتحیان، مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت ویروس کرونا که از سرداران رده بالای سپاه پاسداران به ‌حساب می‌آید و تا پیش از این ریاست «موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت» را بر عهده داشته، روز دوشنبه چهارم فروردین ‌ماه در یک ویدئو کنفرانس اعلام کرد که از چند سال گذشته و با اجرای طرحی موسوم به «طرح امام رضا»، بحث بهداشت در پادگان‌ها پیگیری شده است.

او گفت:

«به دنبال اقدامات انجام شده تا این لحظه آماری از اپیدمی کرونا در پادگان‌ها اعلام نشده است.»

ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات ارشد نظامی ایران در حالی است که در روزهای اخیر گزارش‌های تأیید نشده‌ از شیوع کرونا در پادگان‌های ایران از جمله پادگان دوکوهه اندیمشک، پادگان شکاری دزفول و پادگان نیروی هوایی نوژه منتشر شده است.

به ‌دنبال نشر این اخبار در روزهای اخیر، حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش، روز سوم فروردین ‌ماه با رد خبر شیوع ویروس کرونا در پادگان‌ها اعلام کرد که «بنا بر نگرانی‌ها»، پادگان‌ها تعطیل نمی‌شوند.

او گفت:

«اگر قرار باشد بنا به نگرانی‌ها پادگان‌ها تعطیل شوند، در این صورت چه کسی از مرزها مراقبت خواهد کرد؟ چه کسی به صورت ۲۴ ساعته از آسمان کشور مراقبت می‌کند؟ دریاها را چه کسی می‌خواهد کنترل کند؟»

سیاری در ادامه گفته‌های خود گفت:

«امنیت کشور اگر برقرار نشود جبران ناپذیر خواهد بود و هیچ خللی در مأموریت‌های ارتش نباید به وجود بیاید.»

پیشتر و با انتشار اولین اخبار مبنی بر ابتلای سربازان وظیفه به ویروس کرونا در اواسط اسفند ماه، غلامرضا رحیمی‌پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح، اعلام کرد که پس از رؤیت چند مورد مشکوک به ابتلا به کرونا در یکی از پادگان‌ها، تست‌های پزشکی بر روی سربازان انجام شد.

او در رابطه با نتایج به‌ دست آمده از انجام تست کرونا بر روی سربازان وظیفه گفت:

«با انجام تست مشخص شد که این سربازان به بیماری آنفولانزا مبتلا شده و کرونا ندارند.»

این مقام نظامی اما اشاره دقیقی به نام این پادگان و مشخصات سربازان مشکوک به کرونا نکرد.

تکذیب پی‌ در پی اخبار شیوع کرونا در پادگان‌های ایران از سوی مقامات نظامی و دولتی در حالی است که هم‌اکنون به دلیل گمانه‌زنی‌های صورت گرفته در باره وجود مبتلایان به کرونا در پادگان‌ها و مراکز نظامی، اعزام سربازان وظیفه از تاریخ ۱۲ اسفند ماه به مدت دوماه به تعویق افتاده است.

به تعویق افتادن اعزام مشمولان وظیفه عمومی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح از منظری دیگر، حکایت از کمبود امکانات و تجهیزات بهداشتی برای اقدامات پیشگیرانه و درمانی در پادگان‌های سراسر کشور دارد.

از سوی دیگر بر اساس گزارش سربازان از درون پادگان‌ها، در روزهای اخیر بسیاری از برنامه‌های جمعی از جمله مراسم صبحگاه در پادگان‌ها لغو شده و سربازانی که علائم ابتلا به کرونا داشته باشند، بدون رسیدگی پزشکی و انجام قرنطینه، به مرخصی اعزام می‌شوند.

حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیش از این در مورد ابتلای سربازان به کرونا در پادگان‌ها گفته بود:

«مطمئن باشید افراد مریضی که در پادگان‌ها حضور دارند، آنفولانزا گرفته‌اند و به کرونا مبتلا نیستند.»

به نظر می‌رسد مقام‌ها و مسئولان نظامی و دولتی در ایران با پنهان‌کاری و جلوگیری از انتشار اخبار مربوط به پادگان‌ها، درصدد انکار شیوع کرونا در میان نیروهای نظامی هستند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شورش در زندانها و فرار از پادگانها تنها راه نجات است.

    شورش در #زندانها و فرار از پادگانها تنها راه نجات است. سربازان پادگانها را ترک کنید و جان خود را نجات دهید. ابتداء به این گزارش توجه کنید : "شنبه دوم فروردین ماه، در اطراف تهران سرباز هستم. وضعیت پادگانها و خیم است. هیچ وسیله بهداشتی در پادگان به سربازها نمیدهند .هر کسی خودش پول داشت وسیله دارد اگر نداشت مثل ما بدبختن. مثلا دستشویی ها حتی صابون مایع ندارند. مواد ضد غفونی در پادگان و خوابگاه نزدن. چند تا از بچه ها کلا غیبت کردن چون پارتی دارند و در پادگان نیستند. پدرشون دمت کلفت هستند، اما سرهنگه به ما که می رسد میگوید : اگر غیبت کنید می نویسم غیبت دارین. ما به کی شکایت کنیم ؟ در ایران کسی جوابگو نیست. کجا بریم ؟ به کی بگیم ؟ مملکت هرکی هرکیه ! شهرستانها همینطوره، در هر شهری هر کی خودش تصمیم میگیره، روحانی را هم هیچ حساب نمی کنند. مثلا همتی رئیس بانک مرکزی گفت قسط های مردم را کم نکنید، دو روز بعد از حساب مادرم قسط کم شد، رفت بانگ گله کرد به او گفته بودند. همتی غلط کرده بیاد صندوق مارو پر کنه، اصلا مملکت داغونه، آره فرمانده یه حرفی می زند ، سروان یک چیزی می گوید، سرهنگ هم همه شو تغییر میدهد." با این وضعیت سربازان چکار باید بکنند؟ راهی جز ترک پادگانها و سربازخانه ها باقی مانده است. همانطوریکه زندانیان زندانهای خرم آباد، الیگودرز و تهران بزرگ دست به شورش و فرار زدند. تنها راه نجات سربازان ترک پادگانهاست. هرگونه تن دادن به دستورات فرماندهان پایانی جزء مرگ را به دنبال نخواهد داشت. پادگانها را ترک کنید.