ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا: کارگران ساختمانی و فصلی قم هنوز کمک دولتی دریافت نکرده اند

بازرس کانون عالی کارگران ساختمانی ایران می‌گوید این کارگران هیچ کمکی دریافت نکرده اند و چند روز پیش یک کارگر قمی از او ۲۰ هزار تومان قرض می‌خواست.

قم نخستین مرکز شیوع ویروس جدید کرونا در ایران بود. گسترش بیماری کووید‌۱۹ به نابودی شغل‌های فصلی و تعطیلی پروژه‌های ساختمانی انجامیده است. اما کارگران فصلی و ساختمانی قم هنوز کمک دولتی دریافت نکرده اند.

کارگران ساختمانی و فصلی قم هنوز کمک دولتی دریافت نکرده اند ــ عکس: آرشیو

عباس شیری، بازرس کانون عالی کارگران ساختمانی سراسر کشور و رئیس انجمن صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی قم سه‌شنبه ۵ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به مشکلات کارگران ساختمانی قم پرداخت:

«شیوع ویروس کرونا از قم آغاز شد و اولین ضربه در بین کارگران ساختمانی به کارگران قم وارد شد. کارگران یکی یکی بیکار شدند. به گونه‌ای که بیش از نیمی از کارگران ساختمانی در قم از ادامه اشتغال محروم شدند.»

به گزارش الینا، بسیاری از کارگران ساختمانی و فصلی قم بیکار شده‌اند اما با وجود گذشت یک‌ماه از شیوع ویروس جدید کرونا در قم هنوز «حمایت معیشتی دولت» به دست این کارگران نرسیده است.

این کارگران از بیمه بیکاری نیز برخوردار نیستند. بسیاری از آنها کمک دولتی پس از گران‌شدن بنزین در آبان ۹۸ را که به خیزش اعتراضی سرتاسری در ایران انجامید، نیز دریافت نکرده اند.

به گفته عباس شیری، انجمن صنفی کارگران ساختمانی قم نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشته‌ و خواهان اندیشیدن تمهیدی برای این کارگران در قم شده‌ اما هنوز هیچ کمکی صورت نگرفته است:

«واقعاً زندگی کارگران ساختمانی به شدت در مضیقه است. چند روز پیش یکی از کارگران از من ۲۰ هزار تومان پول قرض می‌خواست.  مسئولان به کارگران قول دادند که به افرادی که اشتغالشان در اثر کرونا از بین رفته کمک کنند. قرار بود به ۳ میلیون نفر کمک معیشتی پرداخت کنند اما متاسفانه فعلاً به کارگران ساختمانی مبلغی داده نشد. البته به نظر می‌رسد کمک‌های نقدی مربوط به بخشی از جامعه بوده که هیچ منبع درآمدی نداشته است. خیلی از کارگران ساختمانی که شغلشان از دست رفت، واقعاً منبع درآمدی نداشتند اما هنوز کمک حمایتی نگرفته‌اند».

تا کنون بنا بر آمار رسمی ۲۴ هزار و ۸۱۱ تن در ایران به کووید‌۱۹ مبتلا شده اند و یک هزار و ۹۳۴ تن بر اثر این بیماری جان داده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.