ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ اشرف غنی و عبدالله به کاهش کمک‌های مالی آمریکا

محمداشرف غنی گفته است کاهش کمک‌های مالی آمریکا به افغانستان تأثیر مستقیم روی بخش‌های کلیدی ندارد. عبدالله عبدالله حل بحران سیاسی در افغانستان را یک ضرورت جدی خواند.

در پی انتشار بیانیه وزارت خارجه آمریکا در انتقاد از اختلاف‌های سیاسی محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله برای تشکیل دولت جدید افغانستان و کاهش کمک‌های مالی واشنگتن به کابل، اشرف غنی گفته است کاهش کمک‌های آمریکا را با سیاست ریاضتی جبران می‌کند و عبدالله نیز حل بحران را ضروری خواند.

محمد اشرف غنی ـ عکس از آرشیو

محمد اشرف غنی در یک پیام تلویزیونی ملاقات با مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ آمریکا را مثبت و سازنده خواند و گفت که دو طرف در مورد صلح و تقویت نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان صحبت کرده‌اند.

او در مورد کمک‌های مالی آمریکا به افغانستان، ضمن بیان این‌که «این کمک‌ها قطع نه، بلکه مشروط شده است»، افزود: «کاهش کمک‌های آمریکا تأثیر مستقیم بر بخش‌های کلیدی افغانستان نخواهد داشت. (...) دولت‌ها همیشه برای موقعیت‌های احتیاطی برنامه دارند، ما نیز برای حالت‌های غیرمترقبه از قبل برنامه‌های مدون و اساسی طرح کرده بودیم و تلاش خواهیم کرد که با روش ریاضتی و جست‌وجوی منابع بدیل خلاءها را پر کنیم.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا صبح دوشنبه ۴ فروردین / ۲۳ مارس به‌طور غیرمنتظره برای یک سفر نیم‌روزه وارد کابل شد و با محمد اشرف غنی و رقیب سیاسی او عبدالله عبدالله دیدار کرد تا آن‌ها را مجاب کند که اختلاف‌های خود را کنار بگذارند اما این دیدارها نتیجه‌ای در بر نداشت.

در پی آن وزارت خارجه‌ آمریکا شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای با عنوان «بن‌بست سیاسی در افغانستان» اعلام کرد که به دلیل ادامه‌ اختلاف‌های محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر پست ریاست‌جمهوری افغانستان، ایالات متحده تصمیم گرفته است که یک میلیارد دلار از کمک‌های خود به کابل را قطع کند.

محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله که در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با هم رقابت می‌کردند و هر دو اعلام پیروزی کرده بودند، ۱۹ اسفند / ۹ مارس در دو محل جدا مراسم تحلیف برگزار کردند و هر دو خود را رئیس جمهوری افغانستان خواندند. این اختلاف توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان را تهدید می‌کند.

محمداشرف غنی در مورد اختلاف‌های خود با عبدالله عبدالله گفت: «[او] خواستار تغییر یک‌شبه‌ قانون اساسی و در عین حال خواستار تشکیلاتی است که در مغایرت با قانون اساسی کشور قرار دارد.»

عبدالله پیش از این در طرح تشکیل «دولت فراگیر» خواستار ایجاد نهاد «نخست‌وزیری» شده بود. اشرف غنی اما می‌گوید تعدیل قانون اساسی در صلاحیت لویه‌جرگه است و خواست تغییر ساختار نظام نیز مبنای قانونی ندارد.

اشرف غنی همچنین گفت که روز دوشنبه با عبدالله دیداری داشته و به او پیشنهاد داده است که در روند صلح نقش اساسی داشته باشد. او همچنین گفت به عبدالله پیشنهاد داده است که اعضای تیم او را نیز در کابینه‌ آینده شرکت می‌دهد اما عبدالله این پیشنهادها را نپذیرفته است.

اشرف غنی با بیان این‌که متعهد به تشکیل «دولت فراگیر» با حضور تمام جناح‌های سیاسی، قومی، زبانی، مذهبی، جنسیتی و سمتی است، تأکید کرد که باب گفت‌وگو در‌باره خواسته‌هایی که باعث نقض قانون اساسی نشود، باز است.

عبدالله عبدالله نیز بدون اشاره‌ به کاهش کمک‌های مالی آمریکا در اطلاعیه‌ای از همکاری آمریکا در زمینه حل بحران سیاسی موجود در کشور و روند صلح استقبال کرد و گفت ادامه همکاری آمریکا با افغانستان در راستای تأمین منافع ملی این کشور و تأمین صلح در آن، اهمیت ویژه دارد.

او از سوی دیگر، سفر غیرمنتظره روز دوشنبه مایک پمپئو به کابل را فرصتی برای حل بحران سیاسی موجود در کشور توصیف کرد و افزود: «متأسفانه از این فرصت استفاده خوب صورت نگرفت.»

به گفته عبدالله، وزیر خارجه آمریکا پیام آورده بود که بحران موجود هرچه فوری توسط رهبران سیاسی افغانستان حل شود و این یک ضرورت جدی است.

براساس توافق‌نامه آمریکا و طالبان و اعلامیه مشترک کابل – واشنگتن، مذاکرات بین‌ طرف‌های افغان باید در ۲۰ اسفند سال گذشته / ۱۰ مارس آغاز می‌شد اما اختلاف‌های اشرف غنی و عبدالله عبدالله اجرای این توافق‌ها را به تأخیر انداخته و روند صلح نیز با چالش جدی‌ مواجه شده است.

روزنامه ۸صبح افغانستان در تفسیری نوشته است: «انتظار عموم این بود که با گسترده شدن خطر ویروس کشنده‌ کرونا، رهبران سیاسی اختلاف‌ها را کنار بگذارند؛ ‌اما نه خطر گسترش ویروس رهبران سیاسی افغانستان را سر عقل آورد و نه خطر طالبان.»

این روزنامه افزوده است: «واشنگتن که رهبران سیاسی افغانستان را متهم به ناکامی در عمل به تعهدات‌شان در اعلامیه‌ دو‌جانبه‌ آمریکا و افغانستان می‌کند، از طالبان رضایت دارد. تا کنون واشنگتن به آن صراحت و شدتی که غنی و عبدالله را مورد انتقاد قرار داده ‌ طالبان را به نقض موافقت‌نامه‌ پایان جنگ با آمریکا متهم نکرده است. وضعیتی که شکل گرفته است در کل مطلوب طالبان است.»

به‌نوشته این روزنامه «مردم عام درک کرده‌اند که سیاستمداران به نیازهای آن‌ها توجه ندارند و مشکل آن‌ها را اصلاً حس نمی‌کنند».

امروز، چهارشنبه ۶ فروردین / ۲۵ مارس، یک روز پس از قطع کمک یک میلیارد دلاری آمریکا، یکی از آسیب‌پذیرترین اقلیت‌های مذهبی افغانستان در معرض تهاجم قرار گرفت. نماینده اقلیت مذهبی سیک‌ها در پارلمان افغانستان از حمله مهاجمان مسلح به عبادتگاه سیک‌ها در منطقه شوربازار کابل خبر داد.

ساعاتی بعد طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت این حمله پس از ۶ ساعت درگیری با کشته‌شدن یک مهاجم پایان یافت. به‌گفته آرین در این حمله ۲۵ غیرنظامی کشته و هشت غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

مسئولیت این حمله را گروه «دولت اسلامی» (داعش) به عهده گرفت.

وزارت خارجه‌ هند حمله امروز به عبادتگاه سیک‌ها در شهر کابل را به شدت محکوم کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    امریکا وشرکاء که سالهای سال تاکنون درحقیقت محض تعیین کننده حکومتگران واقشارشان درکشورهای جهان سوم بوده وهستند وتنها دریک دوره پنجاه ساله که حکومت پادشاهی افغانستان و حکومت پادشاهی پهلوی درایران و جکومت صدام حسین درعراق و حکومت پادشاهی فلیپین و حکومت حسنی مبارک درمصر وحکومت پادشاهی لا سلاسی دراتیوپی را هم برگرفته است اقدام به بریدن چنین حکومت هائی کردند و بجای آنها حکومتگران دیگری بجای انها دراین کشورها گماردند...درحقیقت محض سرنوشت مردمان کشورهای جهان سومی دربست وابسته خواسته های امپریالیست امریکا وشرکاء بوده ومی باشد ...زیراکه هدف اصلی ازچنین دگرگونی های حکومتی دراین کشورهای جهان سومی این مورد بوده ومی باشد که هزینه کردن حکومت ها ازدرامدهای نفتی ومنابع این کشورها درجهت اقتصاد ورفاه مردمان کشورهای جهان سومی را به حداقل ممکن برسانند و آنچه که می بایستی صرف مردمان این کشورها می شده است دربست ضمیمه منابع این کشورها به تعلق امپریالیست ها أرامده است ..مسلم است چنین اعمالی امپریالیست خواهانه باعث بروزفقرو زجرو بیکاری افسارگسیخته مردمان شده و موجب و مسبب اعتراضات مردمان این کشورها بوده و می باشد وبرای درهم کوبیدن اعتراضات و وادارکردن مردم به پذیرش به سکوت همان استبداد وخفقان هائی است که امپریالیست ها توسط حکومتگران انتخابی شان برمردمان کشورهای جهان سومی بروزداده ومی دهند ....امریکا وشرکاء سالهای پیش از سقوط بکشاندن حکومت پهلوی چه با هشدارها وچه با تهدیدها به شاه اعلام کرده بودند که نیازی حکومت پادشاهی درایران ندارند و بساط پادشاهی اش رو باید جمع کرده وازایران خارج شود ژیراکه برای حکومت دیگری درنظرگرفته اند ولی شاه با سماچت انچنانی هشدارها وتهدیدها را نپذیرفت و همچنان به سلطنت کردن ادامه داد ....به شاه وخانواده اش تهدید کردن اگربه سماچت ادامه دهد درایران محاکمه واعدام خواهد شد و کلیه درآمدهای نفتی شاه هم بلوکه خواهد شد ...شاه با چنین تهدیدهای جانی ومالی وادار شد ایران را ترک کند...سازمان دهی و جمع اوری مردم و بازاری ها و آخوندها و دانشگاهیون هم بدون شک وشبهی ساخته وپرداخته ها امپریالیست ها وشرکاء برای وجهه دادن به طالیبانی همچون خمینی بود ....حالا باردیگر چهره امپریالیست ها وشرکاء درآنچه بروجهه دادن به طالیبان و قصب حکومت توسط طالیبان شامل حکومت گران فعلی افغانستان شده است که یا مطیعانه و محترمانه حکومت را به طالیبان واگذار می کنید و درصدد سماچت و قلدری برنمی آئید وگرنه ازحمایت مالی امریکا و شرکاء خبری نخواهد بود وهمزمان طالیبان ها برای ترورکردن تان اماده کرده ایم ...بله سرنوشت مردمان و انچه برآنها روا شده ومیشود وخواهد شد درکاخ های انچنانی امپریالیست ها و آنهم درقاره های دیگر تصمیم گرفته ومیشود....لازم به تذکرو یادآوری است که درامدهای نفتی دوران حکومت دوران حکومتی که صرف رفاه واقتصاد وپیشرفت مردم ایران درآن زمان می شده است با درآمدهای نفتی حکومت اخوندی که صرف مردم دراین چهل ساله شده مقایسه کنید ؟ مابقی این أرامدهای نفتی که مردم ایران دراین چهل ساله ازآن نصیبی نداشته اند دربانک های خارجی اندوخته شده و ضمیمه ثروت های امپریالیست ها را تشکیل داده ومیدهد...