ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۲ هزار میلیارد دلار برای مقابله با شیوع کرونا در آمریکا

بسته اقتصادی مصوب کنگره آمریکاشامل پرداخت کمک هزینه و مزایای بیکاری و پرداخت مستقیم پول به شهروندان آمریکایی است.

اقتصاد آمریکا تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته است. دولت ترامپ در ادامه یکجانبه‌نگری و اخذ سیاست‌های حمایتی، بیشترین رقم در طول تاریخ آن کشور برای مقابله با یک بحران را به مقابله با کرونا اختصاص داد.

ویروس کرونا با سرعت در آمریکا در حال شیوع است. سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که ممکن است کانون بعدی شیوع ایالات متحده باشد (عکس: توییتر)

چهارشنبه  ۲۵ مارس/۶ فروردین سناتورها و کاخ سفید بر سر طرح مشوق اقتصادی ۲ تریلیون دلاری ( ۲ هزار میلیارد دلاری)  به توافق رسیدند. این بسته تشویقی بیشترین رقمی است که در طول تاریخ آمریکا برای مواجهه با یک بحران اختصاص داده شده است. انتظار می‌رود تخصیص این مبلغ ظرف چند روز آینده صورت گیرد.

این بسته اقتصادی شامل پرداخت کمک هزینه  و مزایای بیکاری و پرداخت مستقیم پول به شهروندان آمریکایی است.

شیوع بیماری کرونا در جهان و آمریکا بر روی اقتصاد آمریکا تاثیر منفی داشته و افزایش بیکاری و رکود در بازار بورس از اثرات آنی بوده است.

در حالی‌که آمریکا با دو خطر تهدید بیماری کرونا و به باد رفتن دستاوردهای اقتصادی اخیر مواجه است، پرزیدنت ترامپ گفت که می‌خواهد تا عید پاک مردم به روال عادی زندگی برگردند.

دونالد ترامپ روز گذشته و پیش از تصویب لایحه بسته حمایتی در توییتی نوشت:

«مردم ما می‌خواهند که بر سر کارشان بازگردند، آنها فاصله اجتماعی و دیگر موارد را رعایت خواهند کرد، و از سالمندان با عشق و حمایت محافظت خواهد شد. ما می‌توانیم دو کار را همزمان انجام دهیم. معالجه نباید دشوارتر از معضل ( فعلی) باشد! کنگره باید اقدامی کند. ما با قدرت بازمی‌گردیم.»

بسته امداد اقتصادی مصوب کنگره، حاصل تلاش و مذاکرات طولانی و شبانه روزی میان سنای در کنترل جمهوری‌خواهان با دموکرات‌ها و کاخ سفید بود.

میچ مک‌کانل، سناتورجمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی و رهبر اکثریت سنا پس از تصویب این طرح در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه در صحن سنا گفت: این (بسته اقتصادی) برای کشور ما در سطح سرمایه‌گزاری زمان جنگ است.

چاک شومر، سناتور دموکرات و رهبر اقلیت در سنا نیز خطاب به همه آمریکایی‌ها گفت: کمک در راه است.

این بسته اقتصادی که در تاریخ مدرن آمریکا بی سابقه بوده از مشابه پیشین آن هم به مراتب بزرگتر است. سال ۲۰۰۸  با تصویب کنگره، یک بسته اقتصادی ۸۰۰ میلیارد دلار برای عبور از بحران اقتصادی آن زمان  اختصاص داده شد.

از روز ۲۱ ژانویه و زمانی که نخستین مورد از ویروس کرونا در ایالت واشنگتن مشاهده شد مقام‌های بهداشتی بیش از ۵۴ هزار مورد ابتلا به ویروس را در سراسر آمریکا تایید کرده‌اند. تا کنون ۷۰۰ نفر در آمریکا بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

موارد ابتلا به بیماری کرونا در تمامی ۵۰ ایالت آمریکا و پایتخت (واشنگتن دی‌سی) گزارش شده. در این میان ایالت نیویورک با بیش از ۲۶ هزار مورد ابتلا و ۲۷۱ مورد مرگ از سایر ایالت‌ها وضعیت وخیم‌تری دارد. ایالت‌های نیوجرسی، کالیفرنیا و واشنگتن دیگر ایالت‌هایی هستند که در آن‌ها بیش از ۲۰۰۰ نفر به کووید-۱۹  مبتلا شده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد شامگاه سه‌شنبه ۲۴ مارس/ ۵ فروردین از رهبران ۲۰ کشور بزرگ صنعتی جهان خواست برنامه‌ای برای «زمان جنگ» شامل بسته‌ای از مشوق‌های اقتصادی به ارزش «میلیاردها دلار» برای صاحبان کسب‌وکارها، کارگران و خانواده‌ها در کشورهای در حال توسعه که با پیامدهای همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در حال مقابله‌اند، اختصاص دهند. دبیرکل سازمان ملل در بخشی از این نامه نوشت: «یادمان باشد که در دنیای در هم‌تنیده امروزی میزان قوی بودن ما فقط به اندازه ضعیف‌ترین نظام بهداشتی در جهان است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • الله‌قلی جهانگیری

    متاسفانه ویروس کرونا یکی از پیچیده ترین و مخرب ترین بلایایی است که تا به حال به جان بشریت افتاده است. اما حدت و شدت بروز و شیوع آن, بدون استثنا همگان را غافلگیر کرده است, و ناتوان از درکی همه جانبه و کامل از تمامی تاثیرات مخرب و پی آمدهای ویرانگر آن. یکی از پیچیده گی های این ویروس تاثیرات مخرب و موازی دوگانه ای است که هم در حیطهء بهداشتی و طبی و نیز در ساحت اقتصادی و مالی دارد. در مقابله با رکود اقتصادی ناشی از کرونا کشورهای مختلف اقدامات متفاوتی را برای به تحرک انداختن اقتصاد هایشان تنظیم کرده اند. بستهء محرک اقتصادی آلمان تا به حال عظیم ترین اقدام در این راستا و تقریبا برابر یک سوم تولید ناخالص ملی کشور آلمان است. بسته امداد اقتصادی در آمریکا هر چند مبلغی عظیم و دو تریلیونی است, اما تقریبا برابر یک دهم تولید ناخالص ملی آن کشور است و حتی خود وزیر دارایی آنجا اذعان دارد که تمامی این مبلغ شاید بیش از سه ما بیشتر کارآیی نداشته باشد. اکثریت "تحلیلگران" اقتصادی در رسانه ها در این روزها حواسشان به دنبال پیگیری کردن این محرک های اقتصادی است. تنها استثنایی که در این میان یافت میشود, اقتصاد دان آمریکایی "نوریل روبینی" است, که ارزیابی ها و پیش بینیهای وی همواره استثنایی, کاملا مخالف محاسبات تمامی دیگر اقتصاد دانان و از همه مهمتر کاملا صحیح بوده است. دیروز در مقاله ای منتشر در "گاردین" با این عنوان "ویروس همه گیر کرونا سریعترین و عمیق ترین شوک اقتصادی تاریخ را به وجود آورده است." ارزیابی وی از جایگاه نهایی بحران اقتصادیی که در حال تکوین است, این میباشد که بحران کنونی در مقایسه با "رکود عظیم" در ۱۹۲۸, "رکود عظیم تر" خواهد بود. بسیار میل بودم که تمامی این مقاله را ترجمه کرده و در اینجا به اشتراک بگذارم, اما شوربختانه فعلا امکانش نیست. Coronavirus pandemic has delivered the fastest, deepest economic shock in history Nouriel Roubini The financial crisis and Great Depression took three years to play out, this crisis has taken three weeks. The Greater Depression beckons Unfortunately for the best-case scenario, the public-health response in advanced economies has fallen far short of what is needed to contain the pandemic and the fiscal-policy package currently being debated is neither large nor rapid enough to create the conditions for a timely recovery. As such, the risk of a new Great Depression, worse than the original – a Greater Depression – is rising by the day.

  • الله‌قلی جهانگیری

    ترامپ گفته که تا این لایحه را به دستش برسانند, آنرا امضا خواهد کرد. اما هنوز به دستش نرسیده است! با وجود اعلام اینکه قانونگذاران آمریکایی در مورد بستهء محرک اقتصادی به توافق رسیده اند, هنوز بین چهار سناتور جمهوریخواه و سناتور برنی ساندرز (سوسیالیست مستقل از ایالت ورمونت) کماکان بر سر میزان بیمهء بیکاری, و هر گونه افزایش در آن, اختلاف است. اما هر دو سوی این منازعه بسیار امیدوارند که نهایتا امشب به رای گیری قطعی برسند. به نظر می رسد که مبارزهء طبقاتی شدید و سختی در دالانهای سنای آمریکا نیز در جریان است.

  • هوشنگ

    طبق نظر خود قانون گذاران آمریکایی حداقل سه هفته طول خواهد کشید که این پولها به دست مردم آمریکا و شرکت های کوچک و بزرگ برسد. وزیر دارایی آمریکا نیز امروز گفت که در بهترین حالت تمامی این محرکِ اقتصادیِ دو تریلیون دلاری فقط جوابگوی سه ماه آینده خواهد بود و پس از سه ماه شاید احتیاج به اقدامات بیشتری باشد. نکتهء کلیدی که در رابطه با بحران ویروس کرونا باید در نظر گرفت, و با تمامی بحران های سابق فرق دارد, دورهء طولانی شیوع آن و پی آمدهایی است که بر اقتصاد و سیاست در کل جهان خواهد گذاشت. طبق یک گزارش متخصصین انگلیسی, برای یک ارزیابی که فقط برای احتمالات شیوع ویروس در انگلستان تهیه شده بود, در انگلستان ویروس کرونا تا بهار سال آینده, سال ۲۰۲۱ میلادی, سال ۱۴۰۰ شمسی, شیوع خواهد داشت و تا آن زمان (طبق محاسبات این متخصصین, فقط برای انگلستان) پایانی در کار نیست. اینکه چنین شرایطی به چه مقدار برای تمامی کرهء زمین نیز قابل تعمیم است, موضوعی است که باید توسط متخصصین جهانی تحقیق و بررسی شود. تا به حال تمامی کارشناسان طبی در آمریکا گفته اند که شیوع و ظهور گستردهء کرونا در آمریکا فعلا در مراحل اولیه است و حداقل تا سه ماه آینده روندی صعودی و نه نزولی خواهد داشت. نیویورک (که عظیمترین اقتصاد محلی و منطقه ای در امریکاست) این هفته تازه وارد دوران بحرانی ویروس کرونا شد. شهردار نیویورک و فرماندار ایالت نیز هر دو متفق القول هستند که این دوران بحرانی حداقل تا آخر ماه مه ادامه خواهد داشت. که تمامی این محاسبات و نظریات متخصصین و کارشناسان درست مخالف صحبتهای ترامپ و ۱۸۰ درجه متفاوت با برنامه های اوست. متاسفانه چنین شرایطی, و نظریات متفاوت و متضادی که از سوی رهبری سیاسی در جامعه آمریکا مطرح می شود, بی شک کل آمریکا را به سوی یک بحران رهبری در بالاترین سطوح ممکن می کشاند. عدم وحدت نظر و انسجام سیاسی در برخورد به بحران ویروس کرونا خود تبدیل به عنصری قوی در ادامهء بحران اقتصادی خواهد بود, و ادامهء بی ثباتی بازار بورس و....بسیاری پی آمدهای ناگوار دیگر.

  • آوتيس

    این بستهء کمکهای اقتصادیِ دو تریلیون دلاری (نمیدانم چرا دوستان مینویسند "۲ هزار میلیارد دلار"؟ آیا "دو تریلیون" کوتاهتر, دقیقتر و راحتر نیست؟) که مثلا قرار است بزرگترین اقتصاد جهان را "تحریک" کند, به احتمال قوی, قوهء محرکه اش بیشتر از دو روز, یا حداکثر دو هفته دوام نخواهد داشت. پنج بخش عمده ای این بسته از این قرار است: ۱ - هر شهروندی که کمتر از ۷۵,۰۰۰ دلار در سال درآمد داشته باشد, قرار است که ۱۲۰۰ دلار دریافت می کند, و هر خانوادهء بچه داری ۵۰۰ دلار بابت هر کودک خواهد گرفت. ۲ - بیمهء بیکاری از شش ماه به نه ماه و یک هفته تغییر خواهد یافت. و بسیاری از اشخاصی که در "اقتصاد مقطعی" (Gig Economy) کار می کنند, مانند رانندگان "اوبر" و غیره (که سابقا و سنتا بیمهء بیکاری شامل آنان نمی شد) واجد شرایط دریافت بیمهء بیکاری خواهند بود. ۳ - شرکت های کوچک و متوسط قرضهای تضمین شدهء دولتی دریافت خواهند کرد, و چنانکه این شرکتها پرداخت حقوق به کارگرانشان را ادامه دهند, دولت قرضهای آنان را خواهد بخشید. ۴ - نیم تریلیون دلار برای شرکتهای نزدیک به ورشکستگی (خطوط هواپیمایی, هتل ها,...) اختصاص دارد, اما کمک به این شرکت های عظیم همراه با مقررات زیاد و دقیقی است, که قرار است اشتباهات ۲۰۰۸ را تکرار نکند. ۵ - صد بیلیون دلار نیز برای بیمارستانهای که اکنون تحت فشار شدید اقتصادی هستند اختصاص داده شده است. با تمام این تفاصیل, ارزیابی بدبینانهء این حقیر از اینجا برمی خیزد که در اقتصادی با تولید ناخالص ملی حدود ۲۱ تریلیون دلار , دو تریلیون دلار چندان اثر میان مدت یا دراز مدتی نخواهد داشت. اشکال اساسی در این است که تولیدات و خدمات در آمریکا (و در تمامی جهان) برای حداقل چند ماه آتی مختل و راکد خواهد بود. چنین اختلال بی سابقه ای جهانی در اقتصاد کشورهای پیشرفتهء سرمایه داری به راحتی می تواند منجر به رکودی مانند ۱۹۲۸ شود. مشکل اساسی دیگر الگو های انباشت ثروت و چگونگی انباشت سرمایه در اقتصاد جهانی است. تا زمانی که منطق اجرایی سرمایه داری بدست آوردن بیشترین سود ممکن در کوتاه مدت به هر قیمت باشد, و بازارهای بورس سلطانهای اقتصاد جهانی باشند, حتی این بسته دو تریلیون دلاری نیز در نهایت امر چیزی مانند چسب نوار زخم , بر یک جراحت عمیق خواهد بود. تنها راه برون رفت از بحران تغییر اساسی الویت ها و ارزش های نظام اقتصادی است. رفاه مردم, یا سود آوری بیشتر به هر قیمت؟ (در همین رابطه رجوع شود به "سیاست ضدسرمایه‌داری در دوران کووید-۱۹" از دیوید هاروی- در همین سایت)