ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمود امیری مقدم: توقف کار پزشکان بدون مرز در ایران مغایر با «حق درمان» شهروندان است

مدیر سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید چون سران جمهوری اسلامی سوءظن شدیدی به کشورهای خارجی دارند، عملیات امدادی سازمان پزشکان بدون مرز را متوقف کردند.

عملیات امدادی سازمان پزشکان بدون مرز در ایران از روز چهارم فروردین ماه متوقف شد. این سازمان اعلام کرده بود در حال راه اندازی یک مرکز فوریت‌های پزشکی برای کمک به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در استان اصفهان است. محمود امیری مقدم، پزشک، فعال حقوق بشر و مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در واکنش به این ماجرا به زمانه می‌گوید متوقف کردن فعالیت پزشکان بدون مرز از سوی مسئولان دولتی در ایران با حق بنیادین شهروندان یعنی حق بر دسترسی به بهداشت و درمان مغایرت دارد.

امیری مقدم روز چهارشنبه پنجم فروردین ‌ماه با اشاره به اظهارات متناقض مقام‌های ایرانی در رد یا دریافت کمک‌های خارجی برای مقابله با ویروس کرونا می‌گوید که سران حکومت جمهوری اسلامی به دلیل «سوء ظن شدیدی که به کشورهای خارجی دارند»، عملیات امدادی سازمان پزشکان بدون مرز را در ایران متوقف کردند.

به گفته او چنین اقداماتی می‌تواند ریسک آسیب‌پذیری شهروندان در برابر کرونا را بالا ببرد.

این فعال حقوق بشر و پزشک ایرانی ساکن نروژ به زمانه می‌گوید:

«از دید مسئولین و مقام‌های حکومتی ایران، معمولا مصلحت نظام در تضاد کامل با مصلحت مردم است. از طرف دیگر سوء ظن شدیدی که نسبت به کشورهای خارجی در نظام حکمفرماست و در صحبت‌های اخیر رهبر جمهوری اسلامی نیز به‌ وضوح مشاهده شده، برای مسئولان نظام این ترس را ایجاد کرده است که ممکن است حضور شهروندان خارجی در ایران به اصل نظام صدمه بزند. از این ‌رو مسئولان نظام بدون توجه به بالا رفتن ریسک آسیب‌پذیری مردم در برابر خطر کرونا، اقدام به توقف فعالیت‌های گزارشگران بدون مرز کرده‌اند.»

محمود امیری مقدم

امیری مقدم در ادامه گفته‌های خود با «غیر منطقی» توصیف کردن اقدام مسئولان دولتی برای جلوگیری از فعالیت پزشکان بدون مرز در ایران می‌گوید:

«یک حکومت عادی وظیفه دارد سلامت شهروندانش را تأمین کند. برای مثال در کشورهای دموکراتیک مسئولان ارشد دولتی و بهداشتی به صورت روزانه پاسخگوی شهروندانشان هستند و اقدامات انجام شده خود را اعلام می‌کنند، اما در ایران نه تنها دولت و دیگر مقامات احساس مسئولیتی نداشته و خود را پاسخگو نمی‌دانند بلکه با اتخاذ تصمیم‌های این‌چنینی، باعث کم شدن دسترسی شهروندان به امکانات درمانی می‌شوند.»

علیرضا وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، روز چهارم فروردین ماه در حساب کاربری توئیتر خود با اشاره به توقف فعالیت‌های سازمان پزشکان بدون مرز در ایران، نوشت که طرح موسوم به «بسیج ملی مقابله با کرونا» برای مهار بحران ویروس کرونا در کشور کفایت می‌کند.

به این ترتیب ایران محترمانه عذر پزشکان بدون مرز را خواست، در حالی که قرار بود این سازمان در اصفهان، یکی از کانون‌های شیوع بیماری کووید-۱۹ بیمارستان صحرایی بر پا کنند: ۵۰ تخت ویژه برای درمان بیماران مبتلا به تنگی نفس همراه با یک کادر درمان حاذق.

پیش از این سفیر ایران در فرانسه هم از ارسال دومین محموله پزشکان بدون مرز از فرانسه به تهران خبر داده بود.

بهرام قاسمی روز دوشنبه ۲۳ مارس/ چهارم فروردین با انتشار پیامی در توئیتر خود نوشته بود:

«دومین محموله پزشکان بدون مرز از بوردو امروز راهی تهران شد. علاوه بر دارو و اقلام مورد نیاز پزشکان و پرستاران، تجهیزات یک بیمارستان صحرایی که با هماهنگی وزارت بهداشت نصب و آماده کمک‌رسانی به بیماران خواهد شد، بخش مهمی از محموله این دو هواپیماست.»

اولین محموله پزشکان بدون مرز برای کمک به ایران در مقابله با شیوع کرونا و درمان کووید-۱۹ یک‌شنبه گذشته به تهران رسیده بود.

به نظر می‌رسد تصمیم توقف فعالیت پزشکان بدون مرز بر مبنای «توهم توطئه» مقامات دولتی و حکومتی نسبت به کشورهای خارجی گرفته شده باشد. مقامات ایران در روزهای گذشته بارها اعلام کردند که به کمک‌های خارجی برای مقابله با کرونا نیازی ندارند.

از سوی دیگر و هم‌زمان با رد کمک سازمان پزشکان بدون مرز، مقامات وزارت خارجه ایران با رایزنی و درخواست کمک از دیگر کشورها تاکنون توانسته‌اند علاوه بر دریافت کمک‌های بهداشتی از سازمان بهداشت جهانی و یونیسف، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روسیه، چین، ژاپن، قطر، کویت، آذربایجان و ترکیه نیز مقادیر قابل توجهی پول نقد و اقلام پزشکی دریافت کنند.

محمود امیری مقدم با تأکید بر عملکرد دوگانه دولت ایران در دریافت کمک از جامعه جهانی از یک‌سو و غیر پاسخگو بودن مقامات حکومتی در ایران از سوی دیگر، می‌گوید:

«کمک‌های مالی که از طرف جامعه جهانی برای مقابله با کرونا به ‌دست حکومت جمهوری اسلامی رسیده است، این نگرانی را ایجاد می‌کند که همچون دیگر کمک‌های دریافت شده از کشورهای خارجی در سال‌های اخیر، به دست شهروندان نرسد. اکنون لازم است نهادهای بین‌المللی همچون سازمان بهداشت جهانی بر توزیع این کمک‌ها میان مردم نظارت داشته باشند.»

ناتوانی مسئولان و مقامات دولتی ایران در مدیریت بحران کرونا سبب شده تا هر روز شمار بیشتری از شهروندان قربانی ویروس کرونا شوند.

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر روز چهارشنبه ششم فروردین آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس کرونا در ایران را اعلام کرد.

بر این اساس در ۲۴ ساعت پیش از اعلام این آمار، با جان باختن ۱۴۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به دو هزار و ۷۷ نفر رسید.

همچنین از ظهر دیروز (سه‌شنبه) تا ظهر امروز (چهارشنبه)، دو هزار و ۲۰۶ مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۲۷ هزار و ۱۷ نفر رسید.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.