ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محاکمه ایرانی دوتابعیتی در دانمارک به ظن طراحی ترور

این فرد دو تابعیتی متهم به طراحی عملیات ترور یک عضو الاحوازیه است. دو سال قبل این پرونده به یک بحران دیپلماتیک در روابط ایران و با اتحادیه اروپا انجامید.

دادستان ایالتی دانمارک اعلام کرد که یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار به اتهام همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی ایران و طراحی ترور یک چهره عرب‌تبار مخالف جمهوری اسلامی در خاک دانمارک محاکمه می‌شود.

فوریه ۲۰۲۰: بازداشت سه عضو الاحوازیه در دانمارک (عکس: آرشیو)

فین بورخ آندرسون، رئیس سرویس امنیتی دانمارک سه‌شنبه ۸ آبان/ ۳۰ اکتبر ۲۰۱۸ در یک نشست خبری که از تلویزیون دانمارک هم پخش می‌شد گفت پلیس دانمارک در همکاری با سرویس‌های امنیتی سوئد و نروژ فردی ایرانی‌تبار با تابعیت نروژ را به ظن همکاری با وزارت اطلاعات بازداشت کرده است. از فرد بازداشت شده عکس‌هایی از محل اقامت اعضای «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحوازیه» (الاحوازیه) در دانمارک کشف شده بود.

الاحوازیه در آن زمان مسئولیت حمله تروریستی شنبه ۳۱ شهریور ۹۷ به رژه نظامیان در اهواز را به عهده گرفته بود. اما بعد از آنکه گروه دولت اسلامی (داعش) با انتشار ویدیویی از سه تن از مهاجمان، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت، الاحوازیه با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله را پس گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اکنون دو سال بعد از آن وقایع خونبار، دادستان ایالتی دانمارک چهارشنبه ۲۵ مارس/ ۶ فروردین در بیانیه‌ای اعلام کرد: این فرد به اتهام جمع‌آوری و انتقال اطلاعات به یک نهاد اطلاعاتی در ایران برای طراحی ترور در دانمارک و تلاش برای قتل عمد نیز متهم شده است.

وكیل متهم به رویترز گفت این شهروند ۴۰ ساله ایرانی‌تبار که از تابعیت نروژ هم برخوردار است همه اتهامات را رد کرده است. قرار است یکم مه سال جاری/ ۱۱ اردیبهشت نخستین جلسه دادگاه در شهر روسکیلد دانمارک برگزار شود.

متهم سپتامبر/ شهریور دو سال قبل در جریان یک عملیات گسترده دستگیر شد. در آن زمان پلیس مرز بین آلمان، سوئد و دانمارک را هم مسدود کرده بود. لارس لوک راسموسن، نخست وزیر دانمارک با انتشار پیامی در توییتر نوشته بود:

«غیرقابل قبول است که ایران یا سایر کشورهای خارجی برنامه داشته باشند تا در خاک دانمارک دست به ترور بزنند.»

سپس وزارت خارجه دانمارک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مرتضی مرادیان، سفیر ایران در دانمارک برای پاسخگویی به دفتر سیاسی این وزارتخانه احضار شده است. وزارت خارجه ایران اتهام طراحی عملیات تروریستی در خاک دانمارک را «مغرضانه» خوانده بود.

در فوریه سال جاری پلیس دانمارک اعلام کرد که سه عضو برجسته الاحوازیه را به ظن جاسوسی برای عربستان سعودی دستگیر کرده است. یکی از بازداشت‌شدگان هدف ترور در سپتامبر ۲۰۱۸ بود.

«گردان‌های شهید محی‌الدین آل‌ناصر»، شاخه نظامی این گروه، تاکنون مسئولیت چند اقدام مسلحانه را که به کشته و زخمی شدن شماری از افراد غیر مسلح انجامیده، به‌عهده گرفته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.