ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شیوع کرونا در آسایشگاه سالمندان کهریزک

در آسایشگاه کهریزک ۱۱۰۰ سالمند و ۲۰۰ بیمار مبتلا به ام اس زندگی می‌کنند. جان یکایک این سالمندان همراه با ۹۰۰ پرسنل آسایشگاه در خطر است.  

بیماری کووید ۱۹ در آسایشگاه سالمندان کهریزک هم شیوع پیدا کرده است. در این آسایشگاه بیش از ۱۱۰۰ سالمند و ۲۰۰ بیمار مبتلا به ام اس زندگی می‌کنند. آسایشگاه کهریزک ۹۰۰ پرسنل هم دارد. جان یکایک آن‌ها در خطر است. بهزیستی ادعا می‌کند که کرونا در کهریزک مهار شده است. ادعا یا واقعیت؟

آسایشگاه سالمندان کهریزک: خانه ناامن (عکس: آرشیو، قبل از شیوع کرونا)

هفته گذشته محمد رضا صوفی‌نژاد، مدیر عامل آسایشگاه خیریه معلولان و سالمندان کهریزک از شیوع بیماری کووید ۱۹ و ابتلای ۱۷ مددجو به این بیماری خبر داد. تا هفته گذشته دست‌کم دو نفر از این حمع جان خود را از دست دادند. از تعداد سالمندان و معلولانی که به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند اطلاعی در دست نیست.  برخی منابع غیررسمی از ابتلای ۱۷۳ نفر در آسایشگاه کهریزک خبر می‌دهند.

محمد نفریه، رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

 «بزرگ‌ترین چالش ما مرکز کهریزک شماره یک تهران بود که خوشبختانه با همکاری هلال احمر و وزارت بهداشت توانستیم شیوع این بیماری را در این مرکز مهار کنیم، هرچند تعدادی از مددجویان و پرسنل آلوده شده‌اند. برای اینکه در آمارهای ارائه شده اختلافی پیش نیاید ما دیگر آمار اعلام نمی‌کنیم، اما همانطور که گفتم جلوی گسترش بیماری در این مرکز گرفته شده است.»

در خانه‌های سالمندان در سایر کشورهای جهان از جمله در فرانسه، ایتالیا و اسپانیا هم کرونا شیوع پیدا کرده است. تنها راه برای مهار همه‌گیری کرونا در خانه‌های سالمندان این است که از یکایک ساکنان تست کرونا گرفته شود، افرادی که هنوز مبتلا نشده‌اند به مکان‌های دیگری انتقال پیدا کنند و مبتلایان قرنطینه شوند.  

محمد رضا صوفی‌نژاد، مدیر عامل آسایشگاه خیریه معلولان و سالمندان کهریزک در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) اعلام  کرد که برای مهار شیوع کرونا در آسایشگاه کهریزک در وهله اول ملاقات‌ها و ترخیص و پذیرش هفتگی حذف شد. در وهله دوم ارتباط ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ نیکوکار با ساکنان آسایشگاه قطع شد و سرانجام کارکنان و پرسنل آسایشگاه به صورت ۱۵ روزه جابجا و قرنطینه می‌شوند. این اقدامات به این معنی است که افراد سالم در کنار اشخاصی که به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، در مکانی که راهی به خارج ندارد زندگی می‌کنند و از این نظر دیر یا زود همه آن‌ها یا به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند و یا این‌که برخی جان سالم به در می‌برند. (همان اتفاقی که برای کشتی تفریحی دیاموند پرنسس افتاد). کووید ۱۹ در گروه سنی ۶۰ به بالا کشندگی بیشتری به نسبت سایر گروه‌های سنی دارد.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به درستی یادآوری می‌کند:

«کادر درمانی ما با مراکز درمانی بعضاً مشترک هستند. وقتی یک مرکز ۱۴۰۰ مددجو دارد، حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ پرسنل دارد که در هر شیفت فعالیت می‌کنند و این پاشنه آشیل ما است و باعث شده که برخی از مراکز ما آلوده شود.»

بر مبنای همین استدلال می‌توان الگوی آلمان را پیشنهاد داد: قرنطینه خانه‌های سالمندان با پرسنل ثابت که هر ۱۵ روز یک بار (دوره نهفتگی ویروس) تغییر می‌کنند، همراه با تست هر فرد سالمند یا پرسنلی که علائم بیماری کووید ۱۹ را بروز می‌دهد. این کار به مدیریت باکفایت، بودجه و تجهیزات نیاز دارد. به گفته مدیر عامل آسایشگاه کهریزک، بهزیستی سه میلیارد تومان برای مقابله با شیوع کرونا در این آسایشگاه اختصاص داده است. کمتر از قیمت یک خانه در تهران.

چهارشنبه ۶ فروردین «خانه طلاب جوان» در نامه‌ای به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، برای پرستاری از سالمندان مبتلا به کرونا در اروپا و  آمریکا اعلام آمادگی کرد. این تشکل حوزوی از ظریف خواست تا شرایط اعزام طلاب به خارج از کشور را فراهم کند یا سالمندان اروپایی را برای مداوا به ایران دعوت کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Iran

    خانه ما ایران است،همه با هم با یاری الله کرونا را شکست می دهیم