ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدور مجوز خدمت‌رسانی پزشکان بدون مرز به «ژن غیر ایرانی»

 مقامات وزارت بهداشت به پرشکان بدون مرز پیشنهاد دادند که به جای اصفهان در خراسان به اتباع خارجی مقیم ایران خدمت‌رسانی کنند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که از ظرفیت «پزشکان بدون مرز» برای درمان اتباع خارجی ساکن ایران که بیماری کووید ۱۹ مبتلا هستند استفاده می‌شود. تندروها ظن شیوع ویروس خاص «ژن ایرانی» را مطرح کرده‌ بودند.

پزشکان بدون مرز

یکشنبه گذشته پزشکان بدون مرز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کردند در اصفهان به عنوان دومین کانون شیوع کووید ۱۹ در ایران یک بیمارستان صحرایی با ۵۰ تخت‌خواب و ۹ پزشک دایر می‌کنند. این تجهیزات و پزشکان از بوردو فرانسه به ایران اعزام شده بود. اما به دلیل توطئه‌پنداری خامنه‌ای و این ظن که «جن و انس» دست در دست هم داده‌اند که در ایران کرونا شیوع پیدا کند، مقامات وزارت بهداشت محترمانه عذر پزشکان بدون مرز را خواستند. اکنون ظاهراً گشایشی پدید آمده است.

کیانوش جهانپور پنجشنبه ۷ فروردین در مصاحبه با ایرنا گفت:

«گروه پزشکان بدون مرز در کشور حضور دارند و از امکانات بهداشتی و درمانی ایران بازدید کرده‌اند و اگر تمایل داشته باشند، می‌توانند به اتباع خارجی ساکن ایران خدمت‌رسانی کنند. پیشنهاد ما در این زمینه، خدمت‌رسانی در استان‌های شرقی کشور است.»

رهبر جمهوری اسلامی شنبه گذشته (۳ فروردین)  در سخنانی این گمان را مطرح کرد که ممکن است آمریکا برای تحقیق درباره اثربخشی ویروس افرادی را در پوشش درمانگر به ایران بفرستد:

«حتی ممکن است افرادی را به‌عنوان درمان‌کننده بفرستند تا ببینند اثرگذاری این ویروسی را که گفته می‌شود بخشی از آن فقط مخصوص ایران ساخته شده، چگونه بوده و اطلاعات خود را تکمیل و دشمنی خود را بیشتر کنند.»

دو روز بعد سردار نصرالله فتحیان، مدیر هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت کرونا ادعا کرد که ممکن است ویروسی مختص ژن ایرانی ساخته شده باشد.

وزیر بهداشت روز گذشته (چهارشنبه) بدون اشاره به این جدال بین مقام وزارت بهداشت و سپاه در ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: «فضای خاصی در کشور در مورد گروه پزشکان بدون مرز شکل گرفته است.» سعید نمکی سپس پبشنهاد داد که پزشکان بدون مرز به اتباع خارجی مقیم ایران (که به تعبیر تندروها ژن ایرانی ندارند) کمک کنند.

در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از برخورد تبعیض‌آمیز با مهاجران افغانستانی مبتلا یا مشکوک به کووید۱۹ منتشر شده است. این مهاجران می‌گویند یا به آنها تخت و خدمات بهداشتی داده نشده یا هنگام ترخیص مبالغ سنگینی به مراکز درمانی ایران پرداخته‌اند.

 علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز روز گذشته در توییتر خود نوشت:

«سفر پزشکان بدون مرز به ایران در هماهنگی کامل با دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گرفته است. کمک‌های پزشکان بدون مرز و تجهیزات اهدایی آنها در منطقه مورد نیاز وزارت بهداشت استفاده می‌کنیم.»

میشل اولیویه لاشاریته، مسئول عملیات اضطراری سازمان پزشکان بدون مرز در پاریس گفته بود این سازمان از لغو برپایی واحد درمانی خود در اصفهان شگفت زده شده است. به گفته لاشاریته پزشکان بدون مرز از قبل مجوز خدمت‌رسانی در ایران را دریافت مرده بودند و اکیپ‌ درمانی این سازمان آمادگی داشت کار خود را از پایان هفته جاری آغاز کند.

پزشکان بدون مرز (MSF) یک سازمان مردم‌نهاد برای کمک‌های انسان دوستانه است که از سال ۱۹۹۱ میلادی فعالیت خود را در ایران آغاز کرد و از آن زمان تاکنون در برخی حوادث مانند زلزله بم و سیل‌های لرستان، گلستان و خوزستان فعالیت داشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • pop

    اصلاً چرا سرداران سپاه پاسداران نگران ژن ایرانی هستند، اینها باید نگران ژن شیعه دوازده امامی باشند. ایرانی بودن مهم نیست، بلکه شیعه 12 امامی بودن مهم است. شاید برای همین به این ویروس عدد 19 هم اضافه شده که کم کم شیعه 12 امامی به شیعه 19 امامی تغییر پیدا کند. شاید منظور این است که 7 امام به 12 امام اضافه شود و امام زمان بشود امام کووید 19. چون این کووید 19 خیلی شبیه امام زمان می ماند، هیچ کس متوجه سرعت گسترش کووید 19 نشد، همه وقتی متوجه شدند که دیر شده بود.

  • بنده خدا

    حکایت غریبی است ! زمانی که با پزشکان بدون مرز کار میکردم و گروه هدف مان خانواده های محروم افغانستانی در مشهد و زاهدان بود. ایراد می گرفتند که چرا فقط به “افغانی” ها کمک می‌کنند . قبل از این که کرونا بیاید مگر پزشکان بدون مرز در تهران و مشهد برای خدمات رسانی به معتادین دارای “ ژن ایرانی” کار نمیکرد؟

  • عباس مطلق

    با سلام به همi دوستان ..و سردبیر محترم.. اجوال امروز جهان و اینده نامعلوم این عالم و ملیاردها انسان ٬ دل ادمی را بدرد میاورد.اندوه عمیقی که در مقایسه چه سرنوشت لذت بخشی میتوانست داشته باشد انسان و ندارد ٬به ادمی دست میدهد. سرنوشت کشور ما ٬ خصوصآ که جزئی ست از کل ...در کشورهای پیشرفته اروپائی که دارای امکانات متوسط و پیشرفته ئی هستند...این است ٬ وای به حال خاورمیانه ٬ هندوستان و دیگر کشورهای استبداد زده و غارت شده ! نوشته و نظرات ان ازاد مرد اذربایجان ٬ مرحوم کسروی ٬ مقابل دیده گان ادم رژه میروند که گفت و نوشت : در واقع هشداری بود به ایرانیان که : ای تحصیل کرده گان ٬ای مردم ٬ای ایرانیان ٬این طایفه یک دوره حکومت بر مردم را در سر داشته و دارد . ایرانیان یک دوره حکومت به ملایان بدهکارند . مراقب باشید که اگر این طایفه مفت خور و نیرنگ باز موفق گردند بر مردم سوار شوند و حکومت تشکیل دهند٬ایران و ایرانی شاهد یک فاجعه تاریخی خواهند بود. ملایان کشور را به ویرانی خواهند کشاند و روزگار ایرانیان را تباه خواهند کرد.بعد از رفتنشان اما٬مملکتی ویران و فقیر و مردمانی سیه روز بر جای خواهند گذاشت. مراقب باشید که این حادثه به وقوع نپیوندد. مردم ایران در این ۴۰ ساله هیچ اموزش و پیشرفتی در عرصه علوم و دانش و دیگر نیازمندی ها انسانی نیافته اند و ندارند.کاملا عقب ماندگی از کاروان جهانی. امروز ما و مملکت ما در همان تشریحی ست که او پیش بینی میکرد. مرحوم عاصمی سردبیر کاوه در المان در اخرین سالهای ۸۰ میلادی مقاله ای ٬تحلیلی از احوال سیاسی / اقتصادی غرب و خاورمیانه که منبع انرژی ست ٬انتشار کرده بود .در رابطه با سیاست های خارجی کشورهای قدرتمند اروپا ٬ غرب ٬بنظر میرسد که برای خاورمیانه تدارکات بزرگی میچینند. اینطور پیش بینی میشود ٬ احساس میشود که اینده خاورمیانه ٬اینده تاریکی خواهد بود زیرا منابع انرژی و نفت میبایست هر چه ممکن است نزدیک هم قرار گیرند و در حومه خلیج فارس و تنگه هرمز.این کوتاه ترین و بهترین حالت کنترل و حمل و نقل کم هزینه منابع انرژی ست که در خاورمیانه است. چه جهانی برای انسان و اینده این عالم رقم زده اند؟ مملکت ما را ۴۰ سال به اندازه ۴۰۰ سال عقب کشانده اند انهم با دست خودمان..برای این نفت ..ببخشید..ببخشید لعنتی ٬ این نفت لعنتی و نه تنها ایران را ٬ بلکه کل خاورمیانه را .قصابخانه ای بیش نیست که ملیونها انسان مردگی میکنند بجای زندگی...یاد ان شعر ابوالخیر بخیر که نوشت : اتش به دو دست خویش ٬ بر خرمن خویش...... چون خود زده ام ٬ چه نالم از دشمن خویش ؟..... کس دشمن من نیست ٬ منم دشمن خود... ای وای من و دست من و دامان خویش...یا شاید بتوان بجای دامان..نوشت نادانی خویش. روزگار تلخ و غریب یست..انسان میبایست و میتوانست روزگار خوش و خرمی داشته باشد امروز افسوس و صد افسوس که ندارد!! به هرحال ارزوی تندرستی داشته باشیم برای همه انسانهای شرافتمند و خوب و خوش قلب جهان! ع. مطلق