ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آزادی زندانیان در افغانستان شش روز دیگر آغاز می‌شود

افغانستان، آمریکا و قطر به‌همراه صلیب سرخ و طالبان در یک کنفرانس ویدئویی توافق کردند که آزادی زندانیان تا شش روز دیگر آغاز شود. معرفی هیئت افغانستان برای مذاکره‌‌ با طالبان نیز تکذیب شد.

گروه طالبان اعلام کرد که بر سر روند آزادی زندانیان تا شش روز دیگر توافق شده است. با انتشار فهرست اعضای هیئت ۲۰ نفره افغانستان برای مذاکره‌‌ با طالبان، وزارت دولت در امور صلح چنین فهرستی را تکذیب کرد.

زندانیان طالبان ـ عکس از آرشیو

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد که نمایندگان دولت افغانستان، آمریکا، قطر، صلیب سرخ و گروه طالبان در یک کنفرانس ویدئویی چهارساعته توافق کردند که روند آزادی زندانیان تا شش روز دیگر، سه‌شنبه ۱۲ فروردین / ۳۱ مارس آغاز شود.

به‌گفته‌ شاهین، طالبان یک هیئت فنی را برای تأیید زندانیان این گروه که قرار است آزاد شوند، به زندان بگرام اعزام می‌کنند.

این دومین گفت‌وگوی مستقیم گروه طالبان با دولت افغانستان از طریق کنفرانس ویدئویی است. نخستین گفت‌وگوی ویدئویی دو طرف یکشنبه ۳ فروردین / ۲۲ مارس انجام شده بود. در آن کنفرانس نیز در مورد زمینه‌سازی آزادی پنج‌هزار زندانی طالبان و زندانیان دولت افغانستان براساس توافق‌نامه‌ صلح آمریکا و طالبان گفت‌وگو شده بود.

براساس توافق‌نامه آمریکا و طالبان و اعلامیه مشترک کابل – واشنگتن، مذاکرات بین‌ طرف‌های افغان باید در ۲۰ اسفند سال گذشته / ۱۰ مارس آغاز می‌شد اما اختلاف‌های محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر پست ریاست جمهوری اجرای این توافق‌ها را به تأخیر انداخت و روند صلح نیز با چالش جدی‌ مواجه شد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه‌ وزارت خارجه‌ آمریکا در امور صلح افغانستان ۲۸ اسفند / ۱۸ مارس در رشته توئیتی نوشته بود: «آمریکا مایل است تا آزادی فوری زندانیان، بر اساس توافق‌نامه ایالات متحده – طالبان، صورت گیرد. با وجود تعهدات هر دو طرف مبنی بر انجام این کار، تا امروز هیچ زندانی آزاد نشده‌ است.»

خلیل‌زاد همچنین افزوده‌ بود که «‏کروناویروس رهایی زندانیان را فوریت بخشیده و زمان حائز اهمیت است».

محمد اشرف غنی فرمان آزادی زندانیان طالب را ۲۰ اسفند / ۱۰ مارس امضا کرد. در ماده نخست حکم اشرف غنی آمده بود که زندانیانی که آزاد می‌شوند مکلف به ارائه تعهد کتبی مبنی بر عدم بازگشت به صفوف جنگ با دولت افغانستان هستند. همچنین قرار بود در مرحله اول آزادی ۱۵۰۰ زندانی طالبان در چهار روز آغاز شود و روزانه ۱۰۰ زندانی طالبان پس از گذراندن مراحل اداری آزاد شوند.

اما سهیل شاهین در قطر گفت: «ما هرگز با آزادی مشروط زندانیان خود توافق نخواهیم کرد و همه آن‌ها باید یک‌جا آزاد شوند.»

بر اساس توافق‌نامه‌ صلح میان آمریکا و طالبان، گروه طالبان نیز باید ۱۰۰۰ زندانی را آزاد کند.

تکذیب فهرست هیئت‌مذاکره‌کننده افغانستان با گروه طالبان

روز گذشته (چهارشنبه) رسانه‌های افغانستان فهرست اعضای هیئت ۲۰ نفره این کشور برای مذاکره‌‌ با طالبان را منتشر کردند. آن‌ها نوشتند این هیئت را نمایندگان دولت، جامعه زنان، احزاب سیاسی، علمای دینی، جوانان و جامعه مدنی تشکیل می‌دهند و معصوم استانکزی، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان مسئولیت هیئت را بر عهده دارد.

ساعاتی بعد وزارت دولت در امور صلح فهرست اعضای هیئت مذاکره‌کننده صلح را تکذیب کرد. ناجیه انوری، سخنگوی این وزارتخانه در توئیتی اعلام کرد که این فهرست مورد تأیید نیست و آن را رد می‌کند.

انوری در فیس‌بوک خود نیز نوشت: «این خبر دقیق نیست، لیست دقیق و نهایی از جانب وزارت دولت در امور صلح که متصدی اصلی این امور است به مردم افغانستان ارائه خواهد شد.»

در فهرستی که رسانه‌ها و رادیو و تلویزین افغانستان منتشر کرده بودند، اعضای زن این هیئت شهلا فرید، زینب موحد، شریفه زرمتی، حبیبه سرابی و ذکیه وردک و بقیه اعضای آن غیرت بهیر، باتور دوستم، متین بیگ، نادر نادری، محمد ناطقی، ضرار احمد مقبل، رسول طالب، عنایت‌الله بلیغ، خالد نور، کلیم‌الله نقیبی، ایوب انصاری، عبدالهادی ارغندیوال، حفیظ منصور و امین احمدی بودند.

بر اساس توافق‌نامه آمریکا و گروه طالبان قرار است مذاکرات مستقیم طرف‌های افغان پس از آزادی زندانیان دو طرف آغاز شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.