ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجلاس گروه ۲۰ به میزبانی عربستان: در حد یک مسابقه فوتبال

این نشست بیش از آنکه یک اجلاس جهانی باشد، کنفرانسی بود با حضور رهبران بلندپایه ۲۰  کشور صنعتی جهان که در ۹۰ دقیقه به اتمام رسید.

اجلاس گروه ۲۰ تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در جهان برای نخستین بار به شکل مجازی برگزار شد. این نشست بیش از آنکه یک اجلاس جهانی باشد، کنفرانسی بود با حضور رهبران بلندپایه ۲۰  کشور صنعتی جهان و به جای آنکه مانند سال‌های گذشته دو روز به طول بینجامد، در ۹۰ دقیقه به اتمام رسید: به اندازه یک مسابقه فوتبال در روزهایی که هنوز بیماری کووید ۱۹ عالمگیر نشده بود.

اجلاس گروه ۲۰ تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در جهان برای نخستین بار به شکل مجازی برگزار شد (عکس: توییتر)

در سال‌های گذشته شهرهای هانگژو،  هامبورگ، بوئنوس آیرس و اوزاکا میزبان اجلاس گروه ۲۰  بودند. قرار بود در سال ۲۰۲۰ ریاض میزبان سران ۲۰ کشور صنعتی جهان باشد. اما چنین نشد. ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی که ریاست اجلاس گروه ۲۰ در سال ۲۰۲۰ را به عهده دارد، پنجشنبه ۲۶ مارس/ ۷ فروردین در سخنان افتتاحیه اجلاس گفت:

«برگزاری این اجلاس در راستای پاسخ‌گویی به مسئولیت ما در مقابله با ویروس کروناست. تاثیر این شیوع احتمالا اقتصادها، بازارهای مالی و تجارت و زنجیره‌های امدادرسانی جهانی را دربرمی‌گیرد.»

 پادشاه سعودی در ادامه سخنان خود هشدار داد:

«تاثیر شیوع ویروس منجر به مانع‌تراشی در چرخه توسعه، پیشرفت و تاثیر منفی بر دستاوردهای کشورها طی سال‌های گذشته می‌شود. این بحران انسانی نیاز به یک واکنش جهانی دارد. مهم است که با هم جمع شویم و برای مقابله با این چالش همکاری کنیم.»

در اجلاس گروه ۲۰ در سال جاری، «جمع شدن» در کلام پادشاه سعودی در حد یک گردهمایی مجازی فروکاسته بود. دونالد ترامپ،  رئیس جمهوری آمریکا، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در حد یک تصویر بر صفحات مانیتور با پادشاه سعودی و با یکدیگر در ارتباط بودند. هیچ نشست خبری برگزار نشد و پرسش‌های خبرنگاران از رهبران کشورهای صنعتی جهان درباره موضوعاتی مانند چندجانبه‌گرایی و سقوط قیمت نفت در اثر شیوع کرونا و فروپاشی اتحاد اوپک و غیراوپک هم بی‌پاسخ ماند.

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز گذشته در یک نشست خبری در ژنو گفت:

«ما به عنوان بشریت و به ویژه كشورهای عضو گروه ۲۰ مسئولیت جهانی داریم. آنها باید بتوانند از کشورها در سراسر جهان [در مقابله با ویروس کرونا] پشتیبانی کنند.»

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هشدار داد:

«ما در حال جنگ با یک ویروس هستیم و این جنگ را می‌بازیم. جهان در سه ماه به ۱۰۰ هزار ابتلای قطعی رسید. صد هزار ابتلای بعدی فقط در ۱۲ روز اتفاق افتاد. صد هزار ابتلای بعدی در چهار روز. صد هزار ابتلای بعدی فقط در یک روز و نیم اتفاق می‌افتد. ما به نقشه‌ای برای جنگ نیاز داریم.»

سنای آمریکا و کاخ سفید روز گذشته بر سر طرح مشوق اقتصادی ۲ تریلیون دلاری ( ۲ هزار میلیارد دلاری) به توافق رسیدند. این بسته تشویقی بیشترین رقمی است که در طول تاریخ آمریکا برای مواجهه با یک بحران اختصاص داده شده است. طرح حمایتگری کلان اقتصادی دولت ترامپ پنجشنبه، همزمان با برگزاری اجلاس گروه ۲۰ به کنگره آمریکا تسلیم شد. در این بین آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از ایالات متحده آمریکا درخواست یک کمک دو میلیارد دلاری برای حمایت از کشورهای فقیر در مبارزه با شیوع کرونا کرده است.

بر اساس آماری که دانشگاه جانز هاپکینز ارائه می‌دهد تا صبح پنجشنبه ۲۶ مارس/ ۷ فروردین ۴۷۲ هزار و ۳۸۱ نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. از این جمعیت ۲۱ هزار و ۳۰۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۱۱۴ هزار و ۷۱۹ نفر بهبود پیدا کرده‌اند. ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه، چهار قدرت برتر اقتصادی اروپا از کانون‌های شیوع ویروس در جهان‌اند. ویروس در کشورهای در حال توسعه و فقیر در حال گسترش است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد شامگاه سه‌شنبه ۲۴ مارس/ ۵ فروردین از رهبران ۲۰ کشور بزرگ صنعتی جهان خواسته بود از کشورهای در حال توسعه غافل نمانند. گوترش در بخشی از این نامه نوشت:

«یادمان باشد که در دنیای در هم‌تنیده امروزی میزان قوی بودن ما فقط به اندازه ضعیف‌ترین نظام بهداشتی در جهان است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.