ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخستین نشانه‌های پیشرفت در مذاکرات صلح بین‌افغان

اعضای هیأت مذاکره‌کننده صلح دولت افغانستان قطعی شد و طالبان هم اعلام کردند هیأتی را برای نظارت بر روند آزادسازی زندانیان به بگرام اعزام می‌کنند.

در پی سفر اعلام‌نشده وزیر خارجه آمریکا به کابل و دوحه و گفت‌وگوی او با رهبران حکومت و طالبان در مذاکرات بین افغان پیشرفت‌هایی حاصل شد. اعضای هیأت مذاکره‌کننده صلح دولت افغانستان قطعی شد و طالبان هم اعلام کردند هیأتی را برای نظارت بر روند آزادسازی زندانیان به بگرام اعزام می‌کنند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در کابل (عکس: آرشیو)

 یک روز پس از سفر وزیر خارجه آمریکا به کابل، نماینده‌گان دولت غنی و طالبان در ۶ فروردین از طریق یک کنفرانس ویدیویی بر سر طرح آزادی زندانیان توافق کردند. دولت غنی در نخستین گام قرار است ۱۰۰ زندانی طالب را ۳۱ مارس/ ۱۲ فروردین آزاد کند. در کنار آن هیات مذاکره‌کننده‌ دولت برای صلح با طالبان نیز تشکیل شد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس محمد اشرف غنی، رئیس جمهوزی افغانستان جمعه ۲۷ مارس/ ۸ فروردین اعضای هیأت مذاکره‌کننده صلح با طالبان را معرفی کرد. اعضای این هیأت ۲۱ نفر است و ریاست آن را محمد معصوم ستانکزی به عهده دارد.

ستانکزی ریاست سازمان امنیت ملی افغانستان را داشت و در پی عملیات ۱۳ سنبله (شهریور) ۱۳۹۸ که توسط «قطعه ۲» امنیت ملی در حوزه چهارم امنیتی شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار  انجام شد و به کشته شدن ۴ تن از اعضای یک خانواده انجامید استعفا داد. تیم ستانکزی که توسط سازمان سیا آموزش دیده بودند، گمان بردند که چهار عضو آن خانواده عضو گروه دولت اسلامی (داعش) هستند. «قطعه ۲»  همچنان در افغانستان فعال است. دیده‌بان حقوق بشر این نهاد اطلاعاتی را به شکنجه مخالفان متهم کرده است.

علاوه بر ستانکزی، فاطمه گیلانی، نادر نادری، عبدالمتین بیگ، فوزیه کوفی، ضراراحمد مقبل، عبدالهادی ارغندیوال، محمدرسول طالب، حبیبه سرابی، غیرت بهیر، محمدحفیظ منصور، غلام فاروق مجروح، مولوی عنایت‌الله بلیغ، باتور دوستم، کلیم‌الله نقیبی، محمد ناطقی، ایوب انصاری، شهلا فرید، شریفه زرمتی، خالد نور و محمدامین احمدی از دیگر اعضای هیأت مذاکره‌کننده صلح‌اند. دولت غنی می‌گوید این هیات را بعد از مشورت با جناح‌ها و لایه‌های مختلف اجتماعی تعیین‌ کرده. اما منتقدان به ویژه با حضور باتور دوستم پسر عبدالرشید دوستم و خالد نور پسر عطامحمد نور در ترکیب این هیات مخالفت کرده‌اند.

عبدالله عبدالله که غنی را به تقلب انتخاباتی متهم کرده و با اعلام پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مراسم تحلیف جداگانه‌ای هم برگزار کرده است، همزمان با تشکیل هیأت مذاکره‌کننده صلح با طالبان، خواهان تقسیم قدرت سیاسی با غنی شد. رئیس جمهوری افغانستان اما می‌گوید برای تحقق این امر به اصلاح قانون اساسی نیاز است. وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که اگر غنی و عبدالله اختلافات را از میان برندارند، کمک یک میلیارد دلاری آمریکا به افغانستان قطع می‌شود.

همزمان با این تحولات سهیل شاهین، سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه چهار نفر از اعضای خود را به بگرام در شمال کابل اعزام می‌کند که بر روند آزادسازی زندانیان طالب و تطبیق اسامی با چهره زندانیان نظارت داشته باشند. درباره سفر هیات طالبان به کابل در دومین کنفرانس ویدیویی دو طرف که در آن نمایند‌گان سازمان جهانی صلیب سرخ، امریکا و قطر نیز حضور داشتند، توافق شده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.