ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتایج نامشخص انتخابات مجلس یازدهم در چهار حوزه انتخابیه

با گذشت بیش از یک ماه از زمان برگزاری انتخابات سرد و بی‌رمق یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نتابج انتخابات همچنان در چهار حوزه انتخابیه به دلیل تخلفات و تعداد بالای شکایت‌ها، تأیید نشده است.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، که کم‌ترین میزان مشارکت مردمی در انتخابات‌های ۴۱ سال گذشته را به خود اختصاص داد، دوم اسفند ۹۸ در حالی برگزار شد که سنگینی حوادثی چون اعتراض‌های آبان ۹۸ و ساقط کردن هواپیمای اوکراینی بر آن سایه افکنده بود. با این وجود بیش از یک ماه از برگزاری این انتخابات می‌گذرد، اما شورای نگهبان نتایج چهار حوزه انتخابیه را هنوز تأیید نکرده است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۸ به تاریخ ۲۸ اسفند، اعلام کرد که از مجموع ۲۰۸ حوزه انتخابیه در جریان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، نتایج در ۲۰۴ حوزه نهایی شده و به تایید رسیده است. به گفته او در ۴ حوزه بازرس اعزام شده و هر زمان به نتیجه برسند، نتیجه اعلام خواهد شد.

شورای نگهبان و ستاد برگزاری انتخابات کشور تاکنون اسامی این چهار حوزه انتخابیه که نتایج آن تأیید نشده است را به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند. اما با بررسی لیست منتشر شده ۲۰۴ حوزه تأیید شده از مجموع ۲۰۸ حوزه انتخابیه در کل کشور، تنها اسامی حوزه‌های انتخابیه بندرعباس در استان هرمزگان، جهرم در استان فارس، صومعه‌سرا در استان گیلان و نور و محمودآباد در استان مازنداران باقی ماند که مشخص می‌شود، چهار حوزه مورد اشاره شورای نگهبان این حوزه‌ها هستند.

روند برگزاری، شمارش آراء و اعلام نتایج انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از همان آغاز با شبهات و فقدان شفافیت همراه بود. باتوجه به این که میزان مشارکت به پایین‌ترین حد خود رسیده بود، اما نتایج بسیاری از حوزه‌های انتخابیه، از جمله حوزه انتخابیه تهران با تأخیری چند روزه اعلام و تأیید شد.

در همان روز برگزاری انتخابات در تاریخ دوم اسفند، گزارش‌ها و خبرهای زیادی از تخلفات در خبرگزاری‌های داخلی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. تخلفاتی همچون خرید و فروش رأی، دخالت مسئولان به نفع نامزدها، سرقت صندوق‌های آراء و... در حوزه انتخاباتی استان‌های، کردستان، تهران، خراسان، فارس و خوزستان منتشر شد.

تخلفات در بندر عباس و جهرم

تخلفات انتخاباتی در حوزه انتخابیه بندرعباس در استان هرمزگان، به قبل از روز برگزاری انتخابات و در جریان تبلیغات انتخاباتی کاندیداها باز می‌گردد و تا یک روز قبل از برگزاری انتخابات در تاریخ دوم اسفند ۹۸، بیش از ۳۵ پرونده تخلف انتخاباتی در استان هرمزگان تشکیل شد. از این‌رو به دلیل تعداد بالای شکایات از سوی داوطلبان حوزه بندرعباس به هیات‌ نظارت استان هرمزگان در جریان انتخابات یازدهمین دوره مجلس، هنوز نتیجه انتخابات در این حوزه به تأیید نرسیده است.

یکم اسفند ۹۸ علی صالحی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، ضمن تأیید تشکیل ۳۵ پرونده شکایت انتخاباتی در این استان، علت تشکیل این پرونده‌ها را تخلفاتی همچون رعایت نکردن تبلیغات قانونی، سیاه نمایی در فضای مجازی، شرکت شماری از کارکنان دولت در تبلیغات و دعوت به تحریم انتخابات اعلام کرد.

روز انتخابات نیز رئیس کل دادگستری استان هرمزگان به همراه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان از شعبه ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی و کشیک دادسرای عمومی و انقلاب بندرعباس بازدید کرد و در جریان این بازدید دستورات ویژه‌ای به منظور رسیدگی فوری به پرونده‌های تشکیل شده در خصوص تخلفات انتخاباتی در روز انتخابات و متهمین دستگیر شده در حوزه انتخابیه بندرعباس را صادر کرد.

عباس متین، رییس هیات نظارت انتخابات استان هرمزگان، ۶ اسفند ۹۸ در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم (وابسته به سپاه پاسداران) از پروسه دریافت شکایت‌ها خبر داد و گفت:

«بر اساس قانون هیئت‌های اجرایی موظفند تا ۴۸ ساعت پس از اعلام نتایج نسبت به دریافت شکایات اقدام و سپس حداکثر به مدت ۷ روز در جلسه مشترک هیئت اجرایی و نظارت به آنها رسیدگی کنند. البته شاکی باید کاملاً مشخص بوده و شکایات نیز باید با مستندات ارائه شود.»

در حوزه انتخابیه بندرعباس، احمد مرادی با ۱۶۷ هزار و ۸۴ رأی، محمد آشوری با ۹۳ هزار و ۸۴۲ رأی و منصور آرامی با ۸۷ هزار و ۸۷۰ رای، سه کاندیدای پیروز انتخابات اعلام شده‌اند، که هنوز صحت آن به تأیید شورای نگهبان نرسیده است.

در حوزه انتخابیه جهرم واقع در استان فارس نیز وضع تقریبا به همین منوال است. به علت تعداد بالای شکایت‌های ناشی از تخلفات انتخاباتی در این حوزه انتخابیه، نتیجه انتخابات فعلا تأیید نشده است. بسیاری از داوطلبان شرکت در انتخابات طی شکایت‌های متعدد از شورای نگهبان، خواستار ابطال نتایج انتخابات در حوزه انتخابیه جهرم شدند. عباسعلی کخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، ۱۹ اسفند ۹۸ اعلام کرد:

«هر گزارش و شکایتی که با عنوان تخلف برای شورا ارسال شده، لزوماً طبق قانون تخلف نیست. نتیجه رسیدگی به هر تخلفی ابطال انتخابات نیست. ابطال انتخابات شدیدترین و بالاترین برخورد با تخلفاتی است که در سرنوشت انتخابات مؤثر بوده است. با چند گزارش غیر مستند نمی‌توان هزاران رأی سالم در یک صندوق را باطل کرد. با تخلف جزئی چند نفر نیز نمی‌توان تلاش هزاران نفر در برگزاری انتخابات سالم یک حوزه را نابود کرد.»

با وجود اینکه یک ماه از برگزاری انتخابات گذشته و سرنوشت نتیجه آن در حوزه انتخابیه جهرم کمامان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده هر شکایتی دلیل بر ابطلال نتیجه انتخابات نیست، محمدحسین مدبر، امام جمعه جهرم نهم اسفند ۹۸ در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به تخلفات انتخاباتی در این حوزه، آنها را شأن دارالمونین ندانست.

امام جمعه جهرم همچنین از بازگشایی برخی شعب رأی‌گیری در جهرم ساعاتی بعد از بسته شدن آنها خبر داده بود.

در حوزه انتخابیه جهرم، محمدرضا رضایی کوچی با ۳۹ هزار و ۹۴۰ رأی از مجموع ۷۹ هزار و ۷۹۷ رأی پیروز انتخابات اعلام شد.

در دو حوزه انتخابیه صومعه‌سرا در استان گیلان و نور و محمودآباد در استان مازندران نیز فعلا خبری از تأیید و یا اطبال نتایج انتخابات نیست. شکایات متعددی در این دو حوزه نیز توسط داوطلبان ارائه شده که تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته‌اند و نتیجه انتخابات مجلس یازدهم در این حوزه‌ها همچنان نامشخص است.

در حوزه انتخابیه صومعه‌سرا، سید کاظم دلخوش‌اباتری با کسب ۲۸ هزار و ۱۷۶ رأی و در حوزه نور و محمودآباد، ولی الله فرزانه با ۳۵ هزار و ۳۴۷ رأی به عنوان پیروز انتخابات اعلام شدند.

اکنون که شیوع گسترده ویروس کرونا به یک بحران در سطح ملی تبدیل شده است، باید دید نتیجه انتخابات یازدهمین دوره مجلس در این حوزه‌ها به کجا خواهد رسید. انتخابات در ۱۱ حوزه انتخابیه نیز به دور دوم که قرار بود ۲۹ فروردین برگزار شود، کشیده شد، که به دلیل شیوع ویروس کرونا، شورای نگهبان اعلام کرد برگزاری دور دوم انتخابات مجلس یازدهم به تاریخ ۲۱ شهریور ۹۹ منتقل خواهد شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Esmaeul

    سلام قربان یه گزارش دیگه مثل همین قشنگ بگیرید تکلیف۴حوزه چی شد