ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در لبنان: از کارگران بدون کاغذ آزمایش گرفته نمی‌شود

در لبنان کارگران مهاجر بدون اوراق هویتی در بیمارستان‌ها پذیرش نمی‌شوند و برای یک آزمایش باید ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار بپردازند. حدود ۲۵۰ هزار کارگر خارجی در لبنان اشتغال دارند و بسیاری از آنان کارگر خانگی هستند که اوراق هویتی‌شان را صاحبان کار گرفته‌اند.

کرونا همه‌گیر شده است و دولت‌ها هر روز سخت‌گیری‌های بیشتری برای مقابله با آن مقرر می‌کنند. این سخت‌گیری‌ها اما اثرگذاری مثبتی بر وضعیت فرودستان و کارگران مهاجر ندارد. آنطور که شبکه خبری الجزیره از بیروت گزارش کرده است: کارگران مهاجر در لبنان برای آزمایش کرونا یا باید اوراق هویتی داشته باشند یا ۷۵۰ هزار پوند لبنان (معادل ۴۹۸ دلار) بپردازند.

بیمارستان دانشگاه رفیق حریری در حومه جنوبی بیروت - ویروس کرونا در لبنان(Photo by ANWAR AMRO / AFP)

دو کارگر با ملیت اتیوپی که برای آزمایش کرونا (کووید ۱۹) به بیمارستان رفیق حریری بیروت مراجعه کرده بودند، گفتند: به دلیل نداشتن مدرک شناسایی پذیرش نشده‌اند.

براساس این گزارش شمار کارگران خارجی در لبنان که  اغلب در خانه‌ها و به عنوان «خدمه» به کار گرفته شده‌اند حدود ۲۵۰ هزار تن برآورد می‌شود. بیشتر این کارگران از کشورهای آفریقایی یا جنوب شرقی آسیا هستند و صاحبان کار اوراق هویتی آنها را نزد خود نگه می‌دارند.

این کارگران که تا پیش از بحران اقتصادی لبنان در بهترین حالت ۱۵۰ تا ۲۵۰ دلار در ماه دستمزد داشتند، به دلیل بدرفتاری و سوء استفاده کارفرمایان ناچار به فرار می‌شوند بدون اینکه بتوانند اوراق هویتی خود را پس بگیرند و ناچارند در ادامه بدون مدارک شناسایی به زندگی ادامه بدهند.

یکی از این کارگران که نامش تنبه عنوان شده گفته که با ۱۴ کارگر دیگر که یا به دنبال بحران اقتصادی اخراج شدند یا از کارفرمایان فرار کردند در یک آپارتمان سه اتاقه زندگی می‌کند و از اوایل مارس با سرفه شدید و سردرد علائم کرونا را احساس کرده است.

او به بیمارستان رفیق حریری بیروت مراجعه کرده اما در آنجا از او آزمایش گرفته نشده و حالا خودش با آنتی‌بیوتیک‌، ویتامین‌ها و پانادول خوددرمانی را آغاز کرده است.

مری که تا اواخر فوریه همچنان کار می‌کرد هم گفته که یک هفته قبل نشانه‌های بیماری کرونا را داشته و به بیمارستان رفیق حریری رفته اما از او هم آزمایش نگرفته‌اند.

آنطور که همراه مری گفته، حال او وخیم شده و آنها به بیمارستان سنت جورج رفته‌اند اما آنجا نتوانسته‌اند هزینه آزمایش را بپردازند. او سرانجام توانسته در یک بیمارستان در جنوب بیروت آزمایش بدهد و نتیجه آن هم منفی بود. اما رُزا، کارگر دیگری که همراه مری بود گفته: «نمی‌داند لبنان چگونه می‌خواهد این ویروس را کنترل کند. همه آنها در لبنان زندگی می‌کنند و الان مهمترین مسئله هم کنترل ویروس کرونا است و نه اسناد، رنگ، ملیت. نمی‌داند آنها چطور فکر می‌کنند».

پذیرش تنها در شرایط اضطرار

وزیر بهداشت لبنان حاضر به توضیح در باره این موضوع نشده اما یک مبنع در بیمارستان رفیق حریری به شرطی که نامش فاش نشود، تایید کرده است که افراد بدون مدرک هویتی تا زمانی که نیاز به مراقبت ویژه نداشته باشند، پذیرش نمی‌شوند.

او گفته است که باید مشخصات افرادی که آزمایش کرونا می‌دهند ثبت و به دولت اطلاع داده شود. بدون نام و هویت نمی‌توانند آزمایش بگیرند و به اطلاعات مراجعه‌کنندگان بدون اوراق هویتی اعتماد کنند.

این منبع گفته که  تنها افرادی که در شرایط اضطراری به بیمارستان مراجعه کنند، بدون اوراق هویتی پذیرش می‌شوند: «خیلی واضح است هر کسی که در شرایط اضطراری به بیمارستان مراجعه کند و نیاز به معالجه داشته باشد، تحت درمان قرار می‌گیرد، اما اگر مورد اضطراری نباشد ما نمی‌توانیم».

یک کارمند بیمارستان سنت جورج بیروت هم تایید کرده که آزمایش کرونا در این بیمارستان تنها با پرداخت هزینه آن ممکن است و افراد بدون اوراق هویتی باید  ۷۵۰هزار پوند لبنان (نزدیک به ۵۰۰ دلار) هزینه آزمایش را بپردازند.

برخی مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها در لبنان هم برای آزمایش کرونا از افراد بدون اوراق هویتی حدود ۱۵۰ هزار پوند لبنانی (۹۹ دلار) دریافت می‌کنند. رقمی که در توان بسیاری از کارگرانی که در ماه‌های اخیر اخراج و بیکار شده‌اند، نیست.

دیالا حیدر، فعال لبنانی در سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به این موضوع گفته است: برمبنای حقوق بشر برای سلامتی کالاها و امکانات و خدمات بهداشتی باید بدون هیچگونه تبعیض، به ویژه در مورد گروه‌های آسیب‌پذیر یا حاشیه‌نشین، از جمله مهاجران بدون اوراق هویتی، در دسترس همگان باشد.

در لبنان تا ظهر شنبه ۲۸ مارس ۴۱۲ مورد نمونه آزمایش مثبت کرونا و هشت مورد مرگ به ثبت رسیده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.