ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روزهای کرونایی: در هلند هنوز نمی‌دانیم چه در انتظار ماست‎

گفت‌وگو با ساندر فان فورست، گرافیست و طراح هلندی

ساندر فان فورست، گرافیست و طراح هلندی معتقد است اقدامات پیشگیرانه دولت هلند در مقابله با کرونا کافی بوده؛ و امیدوار است همبستگی جهانی بتواند به راه‌حل اصلی مقابله با بحران کرونا ختم شود.

ویروس جدید کرونا که باعث ایجاد بیماری کووید-۱۹ می‌شود، این روزها به یک بحران جهانی تبدیل شده است. هلند کوچک یازدهمین کشوری است که در حال حاضر بیشترین تعداد مبتلایان را دارد. در هلند تا این لحظه ۱۳ هزار و ۶۱۴ نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و یک‌هزار و ۱۷۳ نفر قربانی آن شده‌اند. این آمار بالای ابتلا و مرگ و میر، در کشوری که رتبه پنحم تراکم جمعیت را در اروپا دارد، نگران‌کننده است و همچنان دولت این کشور تصمیم به قرنطینه سراسری نگرفته است.

در روزهایی که می‌توان «روزهای کرونایی» خواند، شکل همبستگی و همدلی انسان‌ها با یک‌دیگر در سراسر جهان دست‌خوش تغییر شد. اما همچنان این همدلی و همبستگی در شکل‌های بدیع آن است که می‌تواند دوای درد روزهای خانه‌نشینی به خاطر شیوع کرونا باشد. روایت آنچه مردم در مواجهه با بحران کرونا در هر نقطه از جهان تجربه می‌کنند، پُل ارتباطی مناسبی برای دیدن شباهت‌ها و تفاوت‌ها و ایجاد بیشتر همدلی است.

در این رابطه، «زمانه» با افرادی در کشورهای مختلف، از ایران و چین گرفته تا ایتالیا و اسپانیا، پرسش‌هایی در میان گذاشته است تا بحران کرونا را از نگاه شهروندان در نقاط مختلف جهان منعکس کند. در گفت‌وگوی زیر،‌ ساندر فان فورست، گرافیست و طراح هلندی، اقدامات دولت هلند برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را تا این لجظه مناسب می‌داند و به اطلاع‌رسانی آنها اعتماد دارد. ساندر فان فورست معتقد است همبستگی و همدلی جهانی می‌تواند به مسیر نهایی که کشف واکسن این بیماری است ختم شود.

تعطیلی مراکز مختلف در هلند، ایستگاه قطار آمستردام - عکس: Shutterstok

■ فرزاد صیفی‌کاران: آیا به شفافیت اطلاع‌رسانی دولت هلند در مورد شیوع ویروس کرونا اعتماد دارید؟

ساندر فان فورست، گرافیست و طراح هلندی

ساندر فان فورست:‌ بله، باور دارم. ما نباید فراموش کنیم که این یک ویروس جدید است و برای دولت هم گاهی غیر قابل پیش‌بینی است  که همه چیز چگونه پیش خواهد رفت. اطلاعاتی که من دریافت کرده‌ام برایم واضح و روشن است.

■ اقدامات دولت هلند برای مقابله با ویروس کرونا را کافی و موثر می‌دانید؟ می‌توانید برخی از آنها را نام ببرید؟

_: اقدام به تعطیل کردن مدارس کار درستی بود، هرچند عواقبی هم دارد و به همین خاطر باید از پدر‌ و ‌مادرهای فرزندانی که دیگر به مدرسه نمی‌روند، مراقبت بیشتری کرد. بسیاری از مدارس آموزش‌های دیجیتال را پیشنهاد داده‌اند، این روش می‌تواند در درازمدت هم به صورت منظم ادامه پیدا کند. ‎

قانون تعطیل کردن رستوران­‌ها، بارها و سالن‌­های ورزشی هم درست است. زیرا این مکان‌­ها تراکم جمعیت زیادی دارند و ویروس به راحتی در آنجا گسترس می‌یابد، بنابراین غیرقابل کنترل هستند. این قوانین کافرمایان بسیاری را به شدت تحت تأثیر قرار داده است، اما از سوی دیگر عالی است که دولت می‌خواهد کمک‌های مالی زیادی را به این شرکت‌ها اختصاص دهد تا از ورشکست شدن آنها جلوگیری شود. تصمیم‌گیری در مورد ایزوله کردن مراکز بهداشتی سخت و دشوار است، اما اجتناب‌ناپذیر است، چرا که این مجموعه‌ها جزو آسیب­‌پذیرترین گروه‌­ها در جامعه هستند.

■ واکنش مردم در محل زندگی شما چگونه است، آیا توصیه‌های پزشکی لازم را رعایت می‌کنند؟ فضای عمومی به چه صورت است؟ آیا ترس و استرس وجود دارد؟

_: واکنش‌ها در ابتدا همراه با احتیاط بود، اما نگران‌کننده نبود. ما هنوز هیچ ایده‌­ای نداریم که چه چیزی در انتظارمان است. مردم الان تازه دارند تأثیرات آن را تجربه و احساس می‌کنند. با توجه به افزایش نگران‌کننده و سریع تعداد قربانیان، مردم شروع کردند به مراقبت و احتیاط بیشتر. یک توضیح مناسب و خوب از سوی دولت و اسنتیتو سلامت هلند (RIVM) می­‌تواند روشن کند اوضاع تا چه اندازه پیچیده و نگران کننده است. خصوصا که میزان ابتلا به این ویروس ما را به فکر وامی‌دارد.

اضطراب و نگرانی قطعاً به وجود خواهد آمد. اگر کسی در نزدیکی شما شروع به سرفه کردن کرد، باید مراقب بود. رعایت کردن فاصله یک و نیم متری با دیگران باعث می‌­شود شما نسبت به شرایط هوشیار باشید.

■ اگر در قرنطینه هستید از تجربیاتتان در روزهای قرنطینه بگویید. چگونه آن را سپری می‌کنید؟

از جمله کارهایی که ساندر در روزهانه خانه ماندن انجام می‌دهد، نقاشی کشیدن است.

_: فعلا قرنطینه در هلند صورت نگرفته، اما من سعی می‌کنم ارتباطات اجتماعی‌ام را محدود کنم. جشنی که پیش‌تر تدارک دیده بودم را لغو کردم. روزهای اول خانه‌نشینی، کل خانه را حسابی مرتب کردم. خوشبختانه هنوز هم گزینه‌های خلاقانه‌ای وجود دارد که در خانه می‌توانم انجام دهم. ولی خب متوجه هستم که ارتباطات شخصی‌ام را از دست داده‌ام. با خانواده و دوستان بسیار از طریق تماس تلفنی و یا چت کردن در ارتباط هستم. سعی می‌کنم با دوستان و آشنایانی که تنها هستند تماسم را حفظ کنم. به سوپرمارکت می‌روم و خریدهای مشخصی را انجام می‌دهم. نکته دیگر این که همیشه زمان برای گپ زدن وجود دارد.

■ آیا از خانواده و دوستان شما کسی درخارح از هلند هست؟ چه نگرانی‌هایی درباره خانواده‌تان برای شما وجود دارد؟

_: در حال حاضر از اعضای خانواده و یا دوستانم کسی در خارج از هلند نیستند. اما هفته قبل برادرم در سفر خارج از هلند بود. من سریعا از او خواستم که سفرش را کوتاه‌تر کند و سریعا به هلند برگردد. این تصمیم خوبی بود، چرا که چند روز بعد همه پروازها لغو شدند.

■ همبستگی جامعه برای مقابله با این بحران را چگونه می‌بینید؟ پیشنهاد شما برای همدلی همگانی در زمان بحران شیوع ویروس کرونا چیست؟

ـ: من فکر می‌کنم اکنون که همه به صورت گسترده درگیر انجام کارهایی برای زنده ماندن و ادامه حیات در دیار خودشان هستند، خوب است که این باعث شود در آینده همبستگی و همدلی با سایر نقاط جهان به ارمغان بیاید. اما این نیاز به تأمل واقعی دارد. این امر مستلزم آن است كه جدا از اعتقادات سیاسی و یا مذهبی‌، نیازهای اساسی و ابتدایی را در كنار هم برآورده سازیم. این مبتنی بر توزیع منصفانه‌ای است که در آن هر کس سهم برابر خود را کسب می‌کند. رفتار مصرف‌گرایانه و افراطی باعث این نوع زیاده‌روی‌­ها می‌شود که شاهدش بودیم. اکنون مسئله کنترل آن است، اما من نمی‌دانم که آیا می‌توانیم این کار را به خوبی انجام دهیم. واکسن بخشی از مشکل را برطرف می‌کند. همبستگی و تأمل جهانی می‌تواند به راه حل نهایی منتهی شود، اما هنوز راهی طولانی در پیش داریم.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.