ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ: ایرانی‌ها توافق می‌خواهند اما نمی‌دانند چگونه

سفر اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس به بغداد حساسیت واشنگتن را برانگیخته است. ترامپ گفت ایرانی‌ها خواهان مذاکره‌اند اما نمی‌دانند چگونه این درخواست را مطرح کنند.

سفر اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس به بغداد برای ایجاد وحدت در بین گروه‌های شیعه  نزدیک به ایران نشست خبری کارگروه کروناویروس در کاخ سفید را تحت تأثیر قرار داد. رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد فعالیت‌هایی برای آماده‌سازی حملاتی علیه نیروهای آمریکا در عراق در حال انجام است. پرزیدنت ترامپ یک بار دیگر  اعلام کرد که کافی است طرف ایرانی درخواست مذاکره بدهد.

نشست خبری «کارگروه کروناویروس» کاخ سفید (عکس: آرشیو)

قبل از آغاز نشست خبری کارگروه کروناویروس در کاخ سفید، دونالد ترامپ با انتشار پیامی در توییتر به ایران هشدار داده بود که اگر ایران به نیروهای آمریکایی در عراق حمله کند تاوان سنگینی خواهد پرداخت. رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه ۱۴ فروردین در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره توییت چند ساعت قبل خود گفت:

«به ایران هشدار می‌دهیم. اگر نظامیان ما را در عراق اذیت کنید بهای گزافی برای آن خواهید پرداخت. واکنش ما به طرف دیگر در عراق دردناک خواهد بود. دارای نیروی هوایی بزرگی در آنجا هستیم و پایگاه هوایی ما در آنجا همچنان فعال است. ایران مشکلات زیادی دارد و نیازمند یک مشکل بیشتر نیست.»

نیویورک تایمز شنبه گذشته به نقل از برخی منابع آمریکایی گزارش داده بود که «دولت آمریکا به فرماندهان نظامی دستور داده است از آمادگی لازم برای تشدید حملات علیه گروه‌های مرتبط با ایران در عراق برخوردار شوند.» دو روز بعد عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشبرد امور، از پروازهای «غیرمجاز» آمریکا در نزدیکی مناطق نظامی عراق خبر داد. عبدالمهدی درباره هر گونه «انجام اقدامات جنگی غیرمجاز» هشدار داده بود. همزمان با این تحولات بود که دوشنبه گذشته اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس تحت تدابیر شدید امنیتی وارد بغداد شد.

نیروهای آمریکایی طی روزهای اخیر سه پایگاه کوچک در عراق از جمله پایگاه «کی وان» در کرکوک را ترک کرده و به پایگاه‌های بزرگ‌تر منتقل شده‌اند. در این فاصله پایگاه عین‌الاسد هم که در خونخواهی قاسم سلیمانی هدف موشک‌باران سپاه قرار گرفته بود به سامانه دفاع موشکی پاتریوت مجهز شده است.

ترامپ در ادامه نشست خبری خود گفت ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا با مشکلات زیادی مواجه است و یادآوری کرد که واشنگتن تحت هر شرایطی اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد. رئیس جمهوری آمریکا درباره احتمال مذاکره با طرف ایرانی گفت:

«من فکر می‌کنم آنها خواستار یک توافق هستند اما نمی‌دانند واقعا چگونه آغاز کنند. برخی توصیه‌های بد از سوی جان کری، وزیر خارجه سابق به آنها داده می‌شود.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی روز گذشته در نشست هیأت دولت به کنایه و با اشاره گفته بود که بحران کرونا فرصت خوبی در اختیار آمریکا قرار داد که بدون سرافکندگی بخشی از تحریم‌‌ها علیه ایران را لغو کند. اما از این فرصت استفاده نکرد. رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به درخواست‌های مکرر ایران برای لغو تحریم‌ها از طریق مجاری دیپلماتیک گفت:

«تمام کاری که ایرانی‌ها باید انجام دهند این است که با ما تماس بگیرند و درخواست کمک کنند.»

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، از هشدار ترامپ به ایران در مورد حمله شبه نظامیان شیعه وابسته به جمهوری اسلامی در عراق علیه نیروهای آمریکایی حمایت کرده است و در همان حال سرلشکر یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی رهبر ایران، در مقاله‌ای به سیاستمداران و ارتش آمریکا توصیه کرد «قبل از هر اقدامی به مسئولیت و تبعات اقدامات تحریک آمیز خود بیندیشند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.