ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در اسپانیا: شکایت سندیکای پزشکان از دولت

ویروس کووید۱۹ قربانیان بسیاری در اسپانیا داشته است، سندیکای پزشکان و پرستاران می‌گوید دولت خیلی دیر دست به اقدامات ضروری زد و بیمارستان‌ها همچنان با تجهیزات کم روبه‌رو هستند.

اسپانیا از نظر شمار موارد شناسایی شده ابتلا به کرونا پس از آمریکا و ایتالیا  سوم و از لحاظ  تعداد قربانیان پس از ایتالیا در رتبه دوم در جهان قرار دارد. سندیکای پزشکان و پرستاران از دولت این کشور انتقاد کرده‌ که در برابر شیوع کرونا دیر اقدام کرده است. پزشکان از تجهیزات کم بیمارستان‌ها و شمار بالای ابتلا به کرونا در میان کادر پزشکی شکایت کرده‌اند.

کرونا در اسپانیا ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، هنگامی که نخستین مورد ابتلا به کروناویروس از طریق یک گردشگر آلمانی در لا گومِرا ۳۱ ژانویه گذشته در اسپانیا ثبت شد نگرانی کمی در این‌باره وجود داشت.

فرناندو سیمون، رئیس فوریت‌های پزشکی اسپانیا می‌گوید: «ما فکر می‌کردیم که در اسپانیا حداکثر بیش از چند مورد ابتلا وجود نخواهد داشت.»

اکنون بیماری ناشی از ویروس کووید۱۹ در اسپانیا نسبت به چین، جایی که منشأ آن بوده، باعث کشته شدن شمار بیشتری از مردم شده است.

در سراسر جهان، این بیماری همه‌گیر سیستم‌های بهداشتی را دچار مشکلاتی کرده و موجب شده تا تجهیزات محافظت بیشتر و بهتر برای کسانی که با آن مبارزه می‌کنند، ایجاد شود.

پزشکان و پرستاران اسپانیا می‌گویند وضعیت آن‌ها از بسیاری دیگر بدتر است. آن‌ها ویدئوهایی از یکدیگر منتشر کرده‌اند که در آن‌ها در حال جدا کردن کیسه‌های زباله پلاستیکی برای استفاده به‌عنوان لباس محافظ هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید بیش از ۱۵ هزار نفر از کادر پزشکی کشور بیمار هستند یا خود را قرنطینه کرده‌اند و قادر به کمک به بیماران نیستند. به‌گفته او این حدود ۱۴,۷ درصد موارد تأیید شده در کشور است. یکی از اتحادیه‌ها اعلام کرده است که این میزان در مادرید، پایتخت اسپانیا ۲۱ درصد بیشتر است. مادرید مرکز شیوع کرونا در اسپانیاست. این کشور تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به کرونا و نزدیک به ۹ هزار و ۴۰۰ نفر قربانی داشته است.

این در حالی است که کارمندان پزشکی در ایتالیا با کمتر از ۱۰ درصد موارد ابتلا به کووید۱۹، سهم کمتری نسبت به اسپانیا دارند، اگرچه دانشمندان می‌گویند این داده‌ها به‌طور مستقیم قابل مقایسه نیستند، زیرا ممکن است کادر پزشکی با همان میزان آزمایش نشوند.

در یک شهر کاتالونیا، از هر سه نفر کادر پزشکی یک نفر یا به کرونا آلوده شده و یا در قرنطینه قرار گرفته است.

فیلم‌هایی که با تلفن‌های همراه گرفته شده و در تلویزیون اسپانیا و رسانه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، بیمارانی را نشان می‌دهند که با مخازن اکسیژن در راهروهای بیمارستان‌ها ـ حتی بعضی از آن‌ها در کف راهروها – دیده می‌شوند.

سندیکاهایی که کارکنان پزشکی اسپانیا را نمایندگی می‌کنند علیه چنین وضعیتی دست به اقدام زده‌اند. سخنگوی فدراسیون ملی اتحادیه‌های پزشکان اسپانیا (CESM) می‌گوید: سندیکاها در دست‌کم ۱۰ منطقه از ۱۷ منطقه اسپانیا در این‌باره شکایت کرده و از قضات خواسته‌اند که طبق قانون بهداشت و ایمنی، مسئولان را وادار به ارائه تجهیزات در ۲۴ ساعت کنند. در کاتالونیا، دادگاه عالی منطقه‌ای روز سه‌شنبه مهلت ۲۴ ساعته را رد کرد، اما گفت که مسئولان باید هر زمان که تجهیزات وارد می‌شوند، تدابیر حفاظتی را ارائه دهند.

وزارت بهداشت اظهار داشت که همواره براساس شواهد علمی و طبق توصیه‌های کارشناسان عمل کرده و اقدامات لازم را برپایه ارزیابی کامل از اوضاع انجام داده است. سالوادور ایلا، وزیر بهداشت، اعلام کرد که بازار تجهیزات لبریز شده است، اما روز سه‌شنبه گفت این وزارتخانه «پخش مداوم و منظم» تجهیزات را مدیریت کرده است. او در یک نشست خبری گفت: «ما به کارکنان بهداشت و درمان اسپانیا بسیار افتخار می‌کنیم.»

خدمات درمانی اسپانیا، مانند ایتالیا در سطح منطقه‌ای اداره می‌شود. دولت مرکزی با اعلام وضعیت اضطراری در ۱۴ مارس، کنترل را به دست گرفت و مقام‌های مسئول در تلاش هستند تا هزاران نفر کارمند بیشتر را استخدام کنند. اما وزارت بهداشت مانند دیگر کشورها در سطح جهان، برای دستیابی به منابع خود با مشکل مواجه است.

توماس تورانزو، رئیس فدراسیون ملی اتحادیه‌های پزشکان اسپانیا گفت: «شیوع گسترده کرونا در اسپانیا عادی نیست... از آغاز بسیار ضعیف اداره شده است. ابتلا به کروناویروس دست‌کم گرفته شد، مانند آنفولانزای خفیف درمان شد و به نظر می‌رسید که تنها چند سالمند را مبتلا می‌کند.»

اتحادیه‌های کادر پزشکی و درمانی می‌گویند اعضای آن‌ها نادیده گرفته شده‌اند. آنخلا فرناندز، جراح مادریدی و معاون دبیر اتحادیه پزشکان (AMYTS)، در این‌باره گفت: «در ماه فوریه، نشانه‌هایی از شیوع ویروس وجود داشت.» به‌گفته فرناندز پزشکان بیمارستان‌های اصلی مادرید متوجه گروهی از موارد غیرعادی و جدی ذات‌الریه شدند که با پایان فصل آنفولانزا مطابقت نداشت. مشابه مواردی که پزشکان چینی در مورد کرونا ثبت کردند. اما دستورات دقیق وزارت بهداشت اسپانیا آزمایش‌ها را محدود می‌کرد و به پزشکان در سراسر کشور اجازه آزمایش این موارد را نمی‌داد.

تا ۲۱ اسفند / ۱۱ مارس طول کشید که وزارت بهداشت به پزشکان اجازه دهد افرادی را که حتی علائم خفیفی داشتند، آزمایش کنند. چنین سردرگمی در سطح جهان گسترده بود.

کارکنان بهداشت و درمان اسپانیا، که ده‌ها تن از آن‌ها با رویترز صحبت کردند، می‌گویند آن‌ها از جهات دیگری نیز آسیب‌پذیر هستند.

در اواسط ماه فوریه، خسوس گارسیا راموس، نماینده بهداشت و ایمنی اتحادیه پرستاران مادرید، از مقام‌های بهداشت منطقه‌ای خواست تا آموزش‌های بیشتری را برای آمادگی بیماران مبتلا به کروناویروس ارائه دهند. آن‌ها همچنین می‌خواستند در مورد این‌که چگونه پوشش حفاظتی را بدون آلوده شدن از تن در آورد آموزش داده شود.

راموس گفت ۱۰ روز طول کشید تا اولین جلسات تمرینی از ۲۵ فوریه آغاز شود، تاریخی که مادرید اولین مورد ابتلا در این شهر را اعلام کرد. او افزود در بعضی دیگر از بیمارستان‌های مادرید، آموزش تا هفته اول مارس آغاز نشد. در آن زمان شمار موارد ابتلا در سراسر کشور از ده‌ها به صدها نفر رسیده بود.

مقام‌های مسئول مادرید نخواستند درباره این موارد اظهارنظری نکنند.

یک پزشک در بارسلونا گفت آن‌ها نیز نادیده گرفته شده‌اند. جوسپ ماریا پویج که در بیمارستان «دِل مار» بارسلونا کار می‌کند گفت، او در اواخر فوریه به مقام‌های بهداشت و درمان منطقه‌ای پیشنهاد کرد که کارمندان بازنشسته بهداشت را فرابخوانند و بیمارستان‌های موقت بسازند اما چند هفته طول کشید تا آن‌ها عمل کنند و این خیلی طولانی بود.

پویج که دبیرکل بزرگترین اتحادیه پزشکان کاتالونیا است، می‌گوید با وجود درس‌ گرفتن از ایتالیا، اسپانیا زمان بسیار مهمی را هدر داد و برای به‌دست آوردن تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) به‌منظور محافظت از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی خود، «به طرز چشمگیری ناکام» عمل کرد. او گفت: «ایتالیا ۱۰ روز از ما جلوتر بود و این باید به ما امکان آن را می‌داد تا ببینیم به کدام سو باید حرکت کنیم.»

سخنگوی وزارت بهداشت کاتالونیا نیز به درخواست‌ اظهارنظر درباره این سخنان پاسخی نداد.

در تاریخ ۲۸ اسفند / ۱۸ مارس، دولت مرکزی سندی را منتشر کرد که در آن «استراتژی‌های جایگزین» برای کارکنانی که با کمبود مواجه هستند ذکر شده بود. متناسب با مورد مشابهی که توسط مراکز کنترل بیماری در آمریکا تهیه شده است، در این سند آمده بود که کارکنان فاقد ماسک پنج گزینه دارند، از جمله استفاده مجدد از ماسک یا فقط ارائه ماسک به کارکنانی که در بالاترین خطر آلودگی قرار دارند. همچنین انواع مختلف پیش‌بند و دستکش پیشنهاد شده بود که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

بعضی از پرستاران مجبور شده‌اند برای تهیه لباس‌های محافظتی خود از کیسه‌های زباله استفاده کنند.

سخنگوی دولت محلی در شهر ایگوالادا، واقع در شمال بارسلونا، گفت حدود یک سوم از یک‌هزار نفر پرسنل بیمارستان که همه آن‌ها آزمایش کرونا شده‌اند، به دلیل علائم کرونا و یا تماس با افرادی که ممکن است مبتلا به کرونا باشند، در قرنطینه قرار گرفته‌اند.

در مجموع ۹۸ نفر در ایگوالادا بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و از بیش از ۶۰۰ نفر آلوده، ۱۵۴ نفر کارمند مراقبت‌های بهداشتی هستند.

در ۲۲ اسفند / ۱۲ مارس، ایگوالادا اولین شهر در اسپانیا بود که کاملاً قرنطینه شد. فقط افرادی که خدمات حیاتی ارائه می‌دهند می‌توانند به این شهر وارد و یا از آن خارج شوند.

در شهر آلیکانته، یکی از بندرهای بخش خودمختار والنسیای اسپانیا که مورد علاقه گردشگران است، پزشکی به نام ویکتور پدرِرا گفت در ۱۵ اسفند / ۵ مارس، او از مدیریت مرکز مراقبت‌های بهداشتی خود و مقام‌های بهداشتی محلی خواست تا تمام قرارهای پزشکی غیرضروری را برای آماده‌سازی این مرکز به‌منظور مداوای بیماران مبتلا به کرونا لغو کنند اما این درخواست نادیده گرفته شد.

پدرِرا گفت: «من احساس درماندگی کامل کردم، زیرا افراد مبتلا به علائم تنفسی روز به‌روز بیشتر مراجعه می‌کردند. درست مثل یک فیلم سونامی بود که می‌بینید موج در حال آمدن است و هیچ کس کاری نمی‌کند.»

تنها بیش از دو هفته پس از درخواست پدرِرا، کلینیکی که او در آن کار می‌کند قرارهای پزشکی غیرضروری را به‌طور کامل متوقف کرد.

مقام‌های بهداشتی والنسیا گفتند که از اوایل ماه مارس به بیمارستان‌ها توصیه کرده‌اند که قرارهای مجازی را تعیین کنند.

براساس آخرین آمار، شمار مبتلایان به کرونا در سطح جهان ۹۳۸ هزار و ۳۷۰ نفر است و تاکنون ۴۷ هزار و ۲۸۶ نفر در اثر آن جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.