ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«فعالان کارگری ایران در دوران کرونا در حال ایجاد کمیته‌های محلات هستند»

گفت‌و‌گو با ستار رحمانی، عضو «اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران»

به گفته ستار رحمانی، عضو «اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران»، فعالان کارگری هدف اصلی خود را در میانه بحران کرونا ایجاد کمیته‌های محلات برای کمک‌رسانی، آگاهی‌بخشی و تقویت روحیه همبستگی قرار داده‌اند.

ویروس جدید کرونا همچنان قربانی می‌گیرد. در ایران، کارگران عمدتاً روزمزد و موقت بیکار شده و بی‌ثبات‌کاران بدون درآمد به حال خود رها می‌شوند. مزدبگیران بر سر یک دوراهی قرار دارند: کار و اضافه‌کاری اجباری در محیط آلوده، ابتلاء به بیماری و حتی مرگ، یا بیکاری و گرسنگی تا سرحد مرگ. آن‌ها در تلاش‌اند با اعتصاب و اعتراض از منگنه میان ابتلاء به بیماری و یا گرسنگی رها شوند. اما در فقدان تشکل‌های مستقل از نیروی کافی برای وادار کردن کارفرمایان و دولت به رعایت استانداردهای بهداشتی و یا تعطیلی موقت واحدهای غیر ضروری برخوردار نیستند. مردم به حکومت بی اعتمادند و چشم‌انداز کوتاه مدتی برای تغییر اوضاع وجود ندارد.

در چنین شرایطی حلقه اصلی مطالبات کدام است؟ فعالان کارگری و اجتماعی باید بر کدام مطالبات متمرکز شوند؟ و کارگران، مزد بگیران و بیکاران چه می‌توانند بکنند؟

نظر چند فعال کارگری و اجتماعی ایرانی در خارج کشور را در این باره جویا شدیم. از آن‌ها همچنین پرسیدیم که وضع در کشور محل سکونت آن‌ها چگونه است؟ دولت چه تسهیلاتی فراهم کرده؟ خواست مزدبگیران و بی‌ثبات‌کاران چیست و اتحادیه‌ها و سندیکاها چه مطالباتی طرح و چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

در ادامه پاسخ ستار رحمانی، عضو «اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران» مقیم بریتانیا را می‌خوانید. ستار رحمانی می‌گوید فعالان کارگری ایران هدف اصلی خود را ایجاد «کمیته‌های محلات» برای کمک‌رسانی، آگاهی‌بخشی و تقویت روحیه همبستگی میان مردم قرار داده‌اند.

عکس از آرشیو

■ در ایران، حلقه اصلی مطالبات در حال حاضر کدام است؟ فعالان کارگری و اجتماعی باید بر کدام مطالبات متمرکز شوند؟ و کارگران، مزد بگیران و بیکاران چه می‌توانند بکنند؟

ستار رحمانی: ویروس کرونا گرچه در کشتار انسان‌ها ویروسی بی‌سابقه و جهانی در عصر حاضر است و به دلیل همه‌گیر بودنش لقب دمکرات غیر طبقاتی بودن را بخود گرفته است، هم عملکردی طبقاتی دارد و بیشترین قربانی را از فرودستان جامعه می‌گیرد. در جامعه سرمایه‌داری همه چیز رنگ طبقاتی بخود می‌گیرد. فرودستان جامعه ثروت اجتماعی را تولید می‌کنند اما سهم ناچیزی از این ثروت به آنها در شرایط عادی می‌رسد. هر بحرانی چه پندمی ویروس کرونا، چه جنگ دولت‌ها و یا بحران‌های اقتصادی بیشترین قربانی را از طبقه کارگر می‌گیرد.

ستار رحمانی

در خبرها آمده است که شیوع ویروس کرونا در ایران از قم شروع شد، حامل آن هم ملاهای مسافر آعشته به ویروس باز گشته از چین به قم بودند، که باید قرنطینه می‌شدند. اما اکنون دیگر مهم نیست که شیوع ویروس از کدام شهر شروع شد، مهم‌تر از آن جان میلیون‌ها انسانی است که به دلیل فقدان چطر حمایتی از طرف حکومت دیکتاتور و ناکار آمد جمهوری اسلامی در معرض خطر مرگ فزاینده ناشی از این ویروس قرار دارند.

رژیم جمهوری اسلامی در ابتدا هیچگونه برنامه‌ریزی محاسبه شده و بر اساس تحقیقات علمی برای نجات جان مبتلایان به ویروس کرونا و یا پیشگیری از گسترش شیوع این ویروس را نداشت و بعد از مدتی تاخیر محدویت‌هایی در تردد شهروندان را به اجرا گذاشته است که خیلی دیر و بسیار ناچیز است.

عدم اعتماد مردم به سیاست‌های دولت باعث شده است که بسیاری حتی به مقررات دیر هنگام رژیم هم ناباورانه نگاه و آن را رعایت نکنند.

رژیم خود نیز اهمیتی به گسترش این ویرس نمی‌دهد، مراسم تشییع حسین اسداللهی، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران بر اساس گزارش خبرگزاری‌ تسنیم دوشنبه چهارم فروردین برگزار شد که در آن تعداد زیادی از وابستگان رژیم و سپاه شانه به شانه هم راه می‌رفتند و در پایان نماز میت بجا آوردند.

این کارکنان زحمتکش خدمات درمانی و بهداشتی هستند که از جان خود مایه گذاشته تا با کمترین امکانات بهداشتی جان کسانی که گرفتار ویروس کرونا شدند را نجات دهند. فعالین کارگری، مدنی، زنان و کودکان کار هم بصورت خودجوش دست به دست هم داده و با تشکیل کمیته‌های محلات به کمک فرودستان جامعه شتافته‌اند. بسیاری از شرکت‌های خصوصی و دولتی که جزء مراکز تولیدی و یا خدماتی کلیدی نیستند، بدون فراهم کردن امکانات اولیه بهداشتی برای کارگران کماکان به کار شبانه روزی خود ادامه می‌هند و از کارگران قربانی می‌گیرند. حدود بیش از دو میلیون کودک کار با سرنوشتی نامعلوم هر روزه برای لقمه‌ای نان برای خود و خانواده از خانه به خیابان‌ها و کارگاه‌ها سرازیر می‌شوند.

دولت اعلام کرده است که برای سه میلیون افرادی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند بسته حمایتی فراهم می‌کند. قرار است که بسته حمایتی به مشاغل آسیب‌پذیر از طرف کمیته مبارزه با کرونا به این افراد رسانده شود. اما بسیار آشکار است که ۶۰ درصد فرودستان به شدت زیر خط فقر زندگی می‌کنند و ناتوان از تامین معیشت خانواده با فقر و ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند. بانک مرکزی، طرح صد هزار میلیون تومان بسته حمایتی را در نظر گرفته که از این صد هزار میلیارد تومان فقط ۸ درصد آن به بخش آسیب پذیر جامعه می‌رسد و ۷۵ درصد آن به بنگاه‌های خصوصی اختصاص داده شده است تا آنها را از ورشکستگی نجات دهد.

■ حلقه اصلی مطالبات کدامند؟

ــ کارگران آسیب پذیرترین طبقه و در عین حال با خانواده، بخش اعظم جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند. اما در درون این طبقه نیز بیشترین نا امنی کار و زندگی را ۷۰ درصد کارگران قراردادی، روز مزد، پیمانی و سفید امضاء بهمراه کارگران ساختمانی، دستفروشان و زباله گردان تشکیل می‌دهند. آنان برای تامین معیشت روزانه باید هر روز کار کنند و تحمل یک روز بیکاری هم برایشان مشکل آفرین است. اما نه ویروس کرونا این را می‌فهمد و نه نظام سرمایه‌داری با حاکمیت دیکتاتوری و ناکار آمد. آنها با آگاهی به میزان خطر مرگ هر روز به جنگ با گرسنگی از خانه بیرون می‌آیند با این امید که حداقل معیشت روزانه خانواده را تامین کنند و این هم برای بسیاری به شرطی امکان‌پذیر است که کاری وجود داشته باشد. دستفروشان هم به امید اینکه چیزی را بفروش برسانند هر روز به خیابان‌ها می‌آیند تا شب با اندک در آمدی به خانه بر گردند و خانواده‌شان از گرسنگی تلف نشود.

تمام مطالبات تاکنونی کارگران و از جمله افزایش حداقل دستمزد ــ که بسیار زیر خط فقر است ــ، پرداخت دستمزدهای معوقه و تامین درآمد پایه برای آن دسته از خانواده‌هایی که در اثر کرونا شغل خود را از دست داده‌اند و در معرض گرسنگی و جدال با ویروس کرونا قرار دارند، یکی از اولویت‌های اصلی است.

توقف فعالیت در مشاغل غیرضروری و مرخصی با دستمزد (یا حقوق) به کارگران و کارکنان دارای بیماری‌هایی که سیستم ایمنی بدن را در مقابل این ویروس ضعیف می‌کند یکی دیگر از مطالبات است. نمونه‌ای از اعتراض کارگران به شرایط کار با شیوع ویروس کووید ۱۹، اعتراض کارگران ایران خودرو با جان باختن احمد نعمت اللهی در اثر ویروس کوید ۱۹ در روز ۲۰ اسفند بود. آنها خواهان تعطیلی فوری کارخانه شدند.

انجام تست‌ تشخیص کووید ۱۹ برای تمام کسانی که علائم ابتلاء به این ویروس را دارند، تخصیص درآمد پایه برای بیکاران، از کار افتادگان، معلولین و بیمه همگانی رایگان، تأمین وسایل محافظتی بهداشتی رایگان برای همه بخش‌های خدماتی، درمانی، بهداشتی، تولیدی و تولید مواد غذایی ضروری مردم، آزادی زندانیان سیاسی و صنفی و دیگر زندانیانی با جرائم سبک و رعایت اکید استانداردهای بهداشتی در زندان‌ها مطالبات اصلی هستند.

زندانیان بطور کلی و زندانیان سیاسی و فعالان کارگری در بند در معرض خطر جدی قرار دارند. نمونه بارز فعالان صنفی محمد حبیبی معلم و عضو هیات مدیره کانون صنفی ایران (تهران) است که ۳ سال است بدون حتی یک روز مرخصی در زندان بسر می‌برد که به دلیل مشکلات جسمی جانش در خطر جدی است. نمونه‌ای از اعتراض زندانیان به شرایط خطرناک و غیر بهداشتی زندان‌ها شورش زندانیان سپیدار اهواز در ۱۲ فروردین و حمایت خانواده‌ها از آنان است.

در شرایط کنونی فعالان کارگری در ایران هدف اصلی خود را ایجاد کمیته‌های محلات برای کاهش ریسک ابتلا به ویروس با رعایت فاصله تماس‌ها و بکار بردن لوزام بهداشتی و در حمایت از نیازمندان به کمک مالی، بهداشتی، درمانی و تعذیه قرار داده‌اند. در کنار این فعالیت‌ها تلاش می‌شود که مردم را به حقوق خود آگاه کنند و روحیه همبستگی را در بین مردم تقویت کنند. آنها همچنین برای جلوگیری از شیوع این ویروس از خانواده‌ها می‌خواهند که در خانه‌هایشان بمانند و در صورت نیاز به کمک‌های اضطراری با مراکز درمانی و بهداشتی تماس بگیرند.

■ در کشور محل سکونت شما وضع چگونه است؟ دولت چه تسهیلاتی فراهم کرده؟ خواست مزدبگیران و بی‌ثبات‌کاران چیست و اتحادیه‌ها و سندیکاها چه مطالباتی طرح و چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

ــ: بریتانیا نیز همچون دیگر دولت‌های اروپایی اولین نهادی را که تعطیل اعلام کرد مدارس پیش دیستانی و مدارس ابتدایی تا سطح دانشگاه‌ها بودند. از مدیران این نهادها خواسته شد که تدریس را با استفاده اینتریت انجام دهند. حقوق معلمان و اساتید دانشگاها نیز بطور کامل پرداخت می‌شود. دولت سپس تمام کافه‌ها، رستوران‌ها تعطیل اعلام کرد و مرکز لندن برای مدتی به خاموشی فرو رفت.

در روهای اول اعلام شیوع ویروس کرونا، مردم به فروشگاه‌های بزرگ و کوچک سرازیر شدند و قفسه‌های فروشکاه‌ها را خالی کردند اما بعد از دو هفته این فروشگاه‌ها نیز آرام‌تر شدند. مغازه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی کماکان باز هستند و مشتریان با رعایت فاصله دو متری تعیین شده خریدهای خود را انجام می‌دهند.

بیکاران، برخی از بازنشستگان، پناهجویانی که درخواست پناهندگی‌شان رد شده و از هیچگونه امکانات قانونی برخوردار نیستند و کارگران رستوران‌ها بخش آسیب پذیرتری هستند که درآمد پایه بسیار اندکی دارند و تعداد زیادی از آنها به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند. کارگران روز مزد در بخش ساختمان و خدمات هم بسیار آسیب‌پذیر هستند. بسیاری از آنها از اروپای شرقی برای کار به این کشور آمده‌اند و ۸۰ در صد آنها هم در بخش ساختمانی و دیگر بخش‌های خدماتی کار مشغول بکار هستند. دولت اعلام کرده است که تا سقف ۲۵۰۰ پوند در ماه را در اختیار بخش‌های تولیدی و خدماتی که به دلیل ویروس کرونا مجبور به بستن کارگاه یا بنگاه خود شده‌اند قرار خواهد داد و کارگرانی که شغل خود را از دست داده‌اند، می‌توانند تقاضای دریافت ۸۰ درصدر از درآمد خود را بکنند.

با اجرای سیاست نئولیبرالیسم و خصوصی سازی بخش‌هایی از مراکز بهداشتی و درمانی، حمل و نقل عمومی و آموزش و پرورش و بانک‌ها عملا به دلیل تعدیل نیروی انسانی و کاهش هزینه‌های بخش خدمت‌رسانی بیمارستان‌ها در وضعیت اسف‌باری قرار دارد. کار در همه بخش‌های بیمارستان‌ها به دلیل کمبود نیروی کار و فشار بر کارکنان برای اضافه کاری (تا ۱۲ ساعت در روز) عملا رمقی برای کارکنان نگذاشته است. با شروع ویروس کرونا و روند فزاینده این ویروس، بیمارستان‌های موجود عملا قادر به سرویس دهی انبوهی از بیماران کرونایی نشدند.

وزارت بهداشت بریتانیا روز سه شنبه ۳۱ مارس اعلام کرد از ۱۴۳۱۸۶ نفر تست کرونا گرفته شده و نتیجه تست ۲۵۱۵۰ نفر از آنان مثبت بوده است. ۱۷۸۹ تن نیز جان خود را از دست داده‌اند. وزارت کشور ویزای پزشکان و کادر درمان غیربریتانیایی شاغل در بخش درمان و بهداشت را تمدید کرده است.

دولت برای کنترل بهتر ویروس کووید ۱۹ دست به دامان مردم شد. وزیر بهداشت آقای مات هانکوک فراخوان داد افراد داوطلب با «سلامت مناسب» برای کمک به بخش خدمات بهداشت ملی (NHS) در مقابله با شیوع بیماری کووید ۱۹ اعلام آمادگی کنند. این فراخوان با استقبال مردم روبرو شد. بوریس جانسون نخست وزیر در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: «زمانی که ما در خواست کمک از مردم کردیم، امیدواریم بودیم که ۲۵۰ هزار داوطلب جواب مثبت بدهند، اما تنها در عرض ۲۴ ساعت، ۴۰۵ هزار نفر به درخواست ما پاسخ مثبت دادند.»

یاشی ساناک، وزیر خزانه‌داری بریتانیا در پارلمان اعلام کرد هفت میلیارد پوند (۹ میلیارد دلار) برای پشتیبانی از بازار کار و پنج میلیارد پوند دیگر نیز برای کمک به سیستم مراقبت‌های بهداشتی موجود است.
ساناک همچنین اعلام کرد که ۱۸ میلیارد پوند دیگر نیز به حمایت از اقتصاد بریتانیا اختصاص داده شده تا کل محرک مالی را به ۳۰ میلیارد پوند برساند. نهاد مردمی بریتانیا، اداره مسئول بودجه، این طرح را بزرگترین تأمین بودجه از سال ۱۹۹۲ تا کنون نامید.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در هفته‌ای که گذشت با اتحادیه‌های کارگری جلسه مشورتی داشتند و نظر اتحادیه‌ها را در مورد فراهم کردن امکانات ضروری برای کارگران و خانواده آنها جویا شد.

در وب سایت کنگره اتحادیه‌های کارگری بریتانیا (TUC ) آمده است که اتحادیه‌های کارگری در حال حاضر کارفرمایان و دولت را بر سر اختصاص دستمزد ناکافی به کارکنان مبتلا به ویروس کرونا، عدم ارائه تجهیزات محافظت شخصی (PPE) و نیاز فوری به حفظ شغل در صنایع مختل شده به چالش می‌کشند. اتحادیه‌ها همچنین نقش مهمی در نگهداشتن کارگران مبتلا به ویروس کووید ۱۹ در خانه دارند تا آن‌ها تحت فشار کارفرما و یا به دلیل درک نادرست از وظیفه شناسی سر کار نروند

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • 17000 کارگر ساختمانی در مشهد بیکار شدند.

    17000 کارگر ساختمانی در مشهد بیکار شدند. ◾️شنبه 16 فروردین ماه، بنابر اعلام رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مشهد، 17000 کارگر ساختمانی در مشهد بیکار شده اند. کارگران و در میان آنها کارگران ساختمانی ، دستفروشان و سایر اقشار کارگر روزمزد بیشترین صدمات را از شیوع ویروس کرونا دیده اند. دولت هیچ اقدامی برای بهبود شرایط زندگی کارگران نکرده است.

  • اعتراض پرستاران امام رضا مشهد

    پرستاران امام رضا مشهد در اعتراض به تجهیزات و ماسک غیر استاندارد امروز ۱۶فرودین دست تجمع زدند. امار پرستاران مبتلا به کرونا در مشهد رو به افزایش است.

  • بیانیه ۱۴۶ انجمن صنفی کارگران ساختمانی در خصوص بحران جاری کرونا

    بیانیه ۱۴۶ انجمن صنفی کارگران ساختمانی در خصوص بحران جاری کرونا ▪️اردوی کار: امروز شنبه, ۱۶ فروردین، متن بیانیه ۱۴۶ انجمن صنفی کارگران ساختمانی با طرح مطالبات ۹گانه این انجمن ها انتشار یافته است. این بیانیه که نشانه اتحاد گسترده صنفی علیه محرومیت یارانه ای کارگران بخش ساختمانی است، یکی و فقط یکی از دلایل بازگشت شتابان دولت روحانی از اعمال قرنطینه نیم بند و فراخوان وزارت صنعت در بازپس فرستادن کارگران به کشتارگاه کرونا، با دست کاری آمارهای واقعی تلفات کرونایی و بهانه های سست در باره «نجات معیشت» است. اتحاد گسترده مطالباتی هر جا شکل بگیرد کابوس طبقه سیاسی حاکم است. متن بیانیه به شرح زیر است: ▪️کارگران ساختمانی یارانه‌ی کرونا نگرفته‌اند ▪️درخواست دولت و مراکز درمانی کشور از مردم و کارگران جهت عدم حضور در اماکن عمومی در حالی است که بیکاری و فقر و عدم پوشش بیمه بیکاری و نبود خدمات درمانی و پزشکی مناسب در این شرایط تاثیر فاجعه باری بر زندگی کارگران خواهد گذاشت. ▪️دولت از ما کارگران می خواهد که در خانه بمانیم که بتواند به دلیل کم کاری بعضی از مسولین در جهت عدم مدیریت درست در مهار این بیماری که ناتوان بوده است مقابله کند ولی آیا خدماتی از قبیل دستمزد و بیمه بیکاری و وسایل بهداشتی و …را در این زمان به اقشار کم درامد داده است . آیا اصلا فکری و تصمیمی در این خصوص صورت گرفته است. مگر نمی دانند که کارگران با فروش نیروی کار خود می توانند نانی به سفره خانواده خود ببرند . مگر نمی دانند که برای یک کارگر و استادکار ساختمانی در این شرایط بیکاری و فقر ، از دست دادن یک روز کاری می تواند بر زندگی کارگران از لحاظ اقتصادی فاجعه بار باشد. کارگران و استادکارانی که در پرداخت اجاره خانه و مایحتاج زندگی خود مانده اند .آیا نمیدانند که خیلی از کارگران حتی توان خرید یک ماسک و دستکش حفاظتی از این بیماری را ندارند. وظیفه دولت در این شرایط حمایت کامل از کارگران و قشر ضعیف جامعه از قبیل اختصاص بسته های حمایتی در قالب های درمانی و خوراکی و نقدی به کارگران به دلیل تعطیلی کار است و همچنین به وجود آوردن شرایطی روحی مناسب برای تمامی مردم و دور شدن از استرس و ناراحتی های روحی و روانی است. در این شرایط دولت موظف به اقداماتی فوری برای جلوگیری از تلفات و مصیبت های بیماری کرونا است. از این جهت ما امضا کنندگان این بیانیه از دولت می خواهیم خواستهای سراسری و عمومی زیر را به مرحله اجرا در آورد: ▪️۱- تامین امکانات بهداشتی و محیط سالم ایمن در همه ی محیط های کار و خدمات رسانی به کارگران ▪️۲- اختصاص بیمه بیکاری برای تمامی کارگران بخصوص کارگران و استادکاران فصلی ساختمانی (موقت) ▪️۳- تامین مراکز خرید مواد خوراکی کاملا کنترل شده بهداشتی برای خرید و فروش نیازمندیهای خوراکی مردم تحت شرایط بهداشتی معین. ▪️۴- رایگان کردن مخارج آب و برق و گاز و تلفن و رایگان کردن اجاره منازل مسکونی و مغازه های فروشندگان جزء ، حداقل تا پایان شرایط بحران بیماری کرونا ▪️۵- تامین اقلام لازم بهداشتی به طور رایگان برای عموم مردم و امکانات و تجهیزات پیشرفته برای کادر پزشکی و درمان. (اقلامی چون ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی). ▪️۶- بیمه شدن تمامی کارگران و استادکاران ساختمانی بدونه قید و شرط به صورت فوری ▪️۷- ارائه کمک های نقدی بلاعوض و تامین بسته های مواد خوراکی برای خانواده های کارگران بیکار، دستفروشان، کارگران فصلی بیکار شده، کودکان کار و خیابان و خانواده مردمان درگیر فقر و گرسنگی و بیماری و بی دارویی ▪️۸- بهرمندی کارگران ساختمانی از مشاغل سخت و زیان آور و غرامت ایام بیماری ▪️۹- کاهش پرداخت حق بیمه ، ۳۵ سال برای کارگران ساختمانی با توجه به عدم کاهش هیچ کارگری ساختمانی رنگ بازنشستگی را نخواهد دید ▪️بدون این تمهیدات و تلاش های دولت بخصوص تامین نیازمندیهای بخش بزرگ نیازمندان جامعه، کنترل بیماری کرونا غیر ممکن است. کارگران و بیکاران و گرسنگانی که نان روزانه خود را ندارند نمی توانند امکانات بهداشتی خریداری و یا در منازل خود بمانند و قرنطینه شوند. مردمانی که برای تامین حداقل خوراکی حتی نان خشک مجبورند از خانه بیرون زده و خود را به آب و آتش بزنند تا نانی به سفره خالی خانواده شان برسانند، قادر به رعایت شرایط بحرانی ناشی از بیماری کرونا نیستند. باید شرایط بحرانی فقر و گرسنگی شان را برطرف کرد و این یکی از اساسی ترین راه های پیشگیری از این بیماری هم هست .و این تنها و تنها برعهده و وظیفه دولت و اختصاص بودجه ی لازم به این کار است. دراین شرایط بحرانی جان مردم و کارگران از همه چیز الان مهم تر است ما میتوانیم با اگاهی و اتحاد همیشگی و همکاری بر این مشکل نیز پیروز شویم .از صمیم قلب خواستار زندگی پر از رفاه و ارامش و امنیت برای تمامی کارگران و خانواده محترمشان هستیم و مطمئنا این درخواست با مبارزه و مطالبه گری و همبستگی به نتیجه خواهد رسید. ۱- کانون انجمن های کارگران ساختمان استان کردستان ۲- انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سرواباد ۳- انجمن صنفی کارگران ساختمانی سقز ۴- انجمن صنفی کارگران ساختمانی کامیاران ۵-انجمن صنفی کارگران ساختمانی دیواندره ۶- انجمن صنفی کارگران ساختمانی بانه ۷- انجمن صنفی کارگران ساختمانی خلیل آباد ۸- انجمن صنفی کارگران ساختمانی لارستان فارس ۹-کانون کارگران ساختمانی خراسان جنوبی ۱۰انجمن صنفی کارگران ساختمانی اسالم ۱۱-انجمن صنفی کارگران ساختمانی میاندواب ۱۲-انجمن صنفی کارگران ساختمانی بیرجند ۱۳-انجمن صنفی کارگران ساختمانی مراغه ۱۴-انجمن صنفی کارگران برقکار سبزوار ۱۵-انجمن صنفی کارگران ساختمانی سیستان ۱۶-انجمن صنفی کارگری کارگران ساختمانی شهرستان راور ۱۷-انجمن صنفى کارگران ساختمانى صحنه ۱۸-انجمن کارگران ساختمانی بوئین زهرا ۱۹-انجمن صنفی کارگران ساختمانی کاشمر ۲۰-انجمن کارگران ساختمانی شهرستان بناب ۲۱-انجمن صنفی کارگران ساختمانی بندرانزلی ۲۲-انجمن‌‌ صنفی‌‌کارگران‌ ساختمانی دماوند ۲۳-انجمن صنفی کارگران ساختمانی تربت حیدریه ۲۴- انجمن صنفی کارگران ساختمانی بوشهر ۲۵-انجمن صنفی کارگران ساختمانی اهواز ۲۶-انجمن صنفی کارگران ساختمانی دزفول ۲۷-انجمن صنفی کارگران ساختمانی آبادان ۲۸-انجمن صنفی کارگران ساختماتی مهاباد ۲۹-انجمن صنفی کارگران ساختمانی لنگرود ۳۰-کانون انجمن های کارگران ساختمانی خوزستان ۳۱-انجمن صنفی کارگران ساختمانی بندر خرمشهر ۳۲- انجمن صنفی کارگران ساختمانی بندر امام خمینی ره ۳۳-انجمن صنفی کارگران ساختمانی نیریز فارس ۳۴-انجمن صنفی کارگران ساختمانی وحیدیه و فردوسیه شهریار ۳۵- انجمن صنفی کارگران ساختمانی هویزه فارس ۳۶-انجمن صنفی کارگران ساختمانی اندیمشک ۳۷-انجمن صنفی کارگران آلماتور بند شهریار ۳۸-انجمن صنفی کارگران ساختمانی امیدیه و آغاجاری ۳۹-انجمن صمفی کارگران ساختمانی بندر ماهشهر ۴۰- انجمن صنفی کارگران ساختمانی دالاهو ۴۱-انجمن صنفی کارگران ساختمانی برقکاران نی ریز ۴۲ – انجمن صنفی کارگران ساختمانی دورود ۴۳- انجمن صنفی کارگران ساختمانی یاسوج ۴۴-انجمن صنفی کارگران ساختمانی دهدشت ۴۵-انجمن صنفی کارگران ساختمانی گچساران ۴۶- انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان دنا ۴۷- انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان بهمئ ۴۸-انجمن صنفی کارگران ساختمانی رامهرمز ۴۹- انجمن صنفی کارگران نقاشان پاکدشت ۵۰-انجمن صنفی کارگران ساختمانی ایذه ۵۱-انجمن صنفی کارگران ساختمانی شوشتر ۵۲-انجمن صنفی کارگران ساختمانی شادگان ۵۳-انجمن صنفی کارگران ساختمانی شوش ۵۴-انجمن صنفی کارگران ساختمانی فیروزآباد ۵۵-انجمن صنفی کارگران ساختمانی ابهر ۵۶-انجمن صنفی کارگران ساختمانی ملکان ۵۷-انجمن صنفی کارگران اسکلت سازان قزوین ۵۸- انجمن صنفی کارگران سنگ کار تهران ۵۹- انجمن صنفی کارگران ساختمانی بندر گناوه ۶۰-انجمن صنفی کارگران ساختمانی نقده ۶۱-انجمن صنفی کارگران ساختماتی چهارمحال و بختیاری ۶۲-انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرکرد ۶۳-انجمن صنفی کارگران ساختمانی سفت کار کازرون استان فارس ۶۴- انجمن صنفی نقاشان ساختمان اصفهان ۶۵- انجمن صنفی سنگ کاران اصفهان ۶۶- کانون انجمن های کارگران ساختمانی اصفهان ۶۷-انجمن صنفی کارگران ساختماتی اشتهارد ۶۸-انجمن صنفی کارگری برقکاران نی ریز فارس ۶۹-کانون انجمن های کارگران ساختمانی استان گیلان ۷۰-انجمن صنفی کارگران ساختمانی کوچصفهان ۷۱-انجمن صنفی کارگران ساختمانی خمام ۷۲-انجمن صنفی کارگران ساختمانی کیاشهر ۷۳-انجمن صنفی کارگران ساختمانی سیروان چرداول ۷۴-انجمن صنفی کارگران ساختمانی ایوان ۷۵-انجمن صنفی کارگران ساختمانی ایلام ۷۶-انجمن صنفی کارگران ساختمانی استانه اشرفیه ۷۷-انجمن صنفی کارگران ساختمانی سیاهکل ۷۸- انجمن صنقی کارگران ساختمانی رودسر ۷۹-انجمن صنفی کارگران ساختمانی مهران ۸۰-انجمن صنفی کارگران ساختمانی ملکشاهی ۸۱-انجمن صنفی کارگران ساختمانی دره شهر ۸۲-انجمن صنفی کارگران ساختمانی املش ۸۳-انجمن صنفی کارگران ساختمانی کلاچای ۸۴-انجمن صنفی کارگران ساختمانی دهلران ۸۵-انجمن صنفی کارگران ساختمانی ابدانان ۸۶-انجمن صنفی کارگران ساختمانی بدره ۸۷-انجمن صنفی کارگران ساختمانی صومعه سرا ۸۸-انجمن صنفی کارگران بنایان و سفتکاران رشت ۸۹-انجمن صنفی نازک کاران و تاسیسات رشت ۹۰-انجمن صنفی کارگران ساختمانی رستم اباد ۹۱-انجمن صنفی کارگران ساختمانی لاهیجان ۹۲-انجمن صمفی کارگران ساختمانی کرمانشاه ۹۳- انجمن صنفی کارگران ساختمانی چهاردونگه تهران ۹۴- کانون انجمن های صنفی کارگری رانندگان استان کردستان ۹۵-انجمن صنفی کارگران ساختمانی آستانه اشرفیه هرمزگان ۹۶-انجمن صنفی ڪارگران ساختمانی شهرستان رودان ۹۷-انجمن صنفی کارگران ساختمانی حاجی آباد وبستڪ ۹۸-انجمن صنفی کارگران ساختمانی نقاش یزد ۹۹-انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان نور استان مازندران ۱۰۰-انجمن صنفی کارگران ساختمانی خلخال ۱۰۱-انجمن صنفی کارگران ساختمانی خدابنده ۱۰۲- انجمن صنفی کارگران ساختمانی رشت ۱۰۳انجمن صنفی ڪارگران ساختمانی شهرستان خرمدره ۱۰۴-انجمن صنفی کارگران نقاشان کاشان ۱۰۵-انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان زرندیه ۱۰۶- انجمن صنفی کارگران ساختمانی آمل ۱۰۷- انجمن صنفی کارگران ساختمانی بابل ۱۰۸-انجمن صنفی کارگران ساختمانی ساری ۱۰۹- انجمن صنفی کارگران ساختمانی قایم شهر ۱۱۰- انجمن صنفی کارگران ساختمانی نکاه ۱۱۱- انجمن صنفی کارگران ساختمانی بهشهر ۱۱۲-انجمن صنفی کارگران ساختمانی گلوگاه ۱۱۳-انجمن صنفی کارگران ساختمانی بابلسر ۱۱۴- انجمن صنفی کارگران ساختمانی محموداباد ۱۱۵- انجمن صنفی کارگران ساختمانی نور ۱۱۶- انجمن صنفی کارگران ساختمانی تنکابن ۱۱۷-انجمن صنفی کارگران ساختمانی عباس اباد ۱۱۸-انجمن صنفی کارگران ساختمانی نوشهر ۱۱۹-انجمن صنفی کارگران ساختمانی چالوس ۱۲۰-انجمن صنفی کارگران ساختمانی کلاردشت ۱۲۱-انجمن صنفی کارگران ساختمانی رامسر ۱۲۲-انجمن صنفی کارگران ساختمانی شیرکوه ۱۲۳- انجمن صنفی کارگران ساختمانی سوادکوه شمال ۱۲۶-انجمن صنفی کارگران ساختمانی جویبار ۱۲۷-انجمن صنفی کارگران ساختمانی سوادکوه جنوب ۱۲۸-کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی استان سمنان ۱۲۹-اجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان مه ولات ۱۳۰-انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان بردسکن ۱۳۱-انجمن‌ صنفی ڪارگران ساختمانی شهرستان جاسڪ ۱۳۲-انجمن صنفی ڪارگران ساختمانی شهرستان حاجی آباد ۱۳۳-انجمن صنفی ڪارگران ساختمانی شهرستان بستڪ ۱۳۴-انجمن صنفی ڪارگران ساختمانی شهرستان رودان ۱۳۵- انجمن صنفی کارگران ساختمانی کاشان ۱۳۶-انجمن صنفی کارگران ساختمانی قروه ۱۳۷-انجمن صنفی نقاش.گچکار.ارماتوربند سراسیاب ملارد ۱۳۸-انجمن صنفی کاشیکار.سنگکار سراسیاب ملارد ۱۳۹-انجمن صنفی نقاشان ۹ و ۲۲ تهران ۱۴۰-کانون انجمن های کارگران ساختمان استان گلستان ۱۴۱-انجمن صنفی کارگران ساختمانی فردیس ۱۴۲-انجمن صنفی کارگران ساختمانی گرگان ۱۴۳-انجمن صنفی کارگران درب و پنجره ساز تهران ۱۴۴-انجمن صنفی کارگران ساختمانی آستارا ۱۴۵-انجمن صنفی کارگران ساختمانی تکاب ۱۴۶-کانون انجمن های کارگران ساختمانی استان قم

  • جوانان پرشور کامیاران

    جوانان پرشور در کامیاران به یاری مردم این شهر شتافتند و به گند زدایی و ضد عفونی کردن امکان عمومی پرداختند.

  • جوانان پاوه در صف مقدم مبارزه برای دفاع از سلامت مردم این شهر

    جوانان پاوه در صف مقدم مبارزه برای دفاع از سلامت مردم این شهر ◾️روز پنجشنبه 14 فروردین ماه، 80 درصد از معابر و اماکن عمومی این شهر توسط جوانان عضو کمیته های محلات یکبار دیگر ضد عفونی و سمپاشی و گندزدایی شد. #kolbarnews

  • گچساران

    #گچساران جوانان در کنار هم با همبستگی و اتحادشان با بکارگیری امکانات مردمی به مقابله با کرونا در شهرشان پرداختند کمیته های همیاری را ایجاد کنیم #کمیته_های_محلات #همبستگی_همدلی #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j

  • کمیته محله اداره برق, در مریوان

    کمیته محله دیگری از کمیته های محلات در مریوان اعلام موجودیت کرد. ◾️این کمیته، کمیته محله اداره برق این شهر است که در اولین روز فعالیت خود به سمپاشی و گندزدایی معابر و امکان عمومی و خیابان‌های محله پرداخت. در این گزارش شما را دیدن آلبومی از عکسها و تصاویر فعالیت‌های امروز این کمیته و سایر کمیته های محلات شهر مریوان دعوت می کنیم.

  • "جنگ با کرونا,مستقل از دولت"

    مردم کردستان مستقل از دولت به جنگ کرونا رفته اند. ◾️چهارشنبه 14 فروردین ماه، اعضای کمیته های محلات شهر سنندج با مشارکت نیروهای خودجوش مستقل و مردمی به ضد عفونی کردن معابر و اماکن عمومی محله های دفتر فنی، انبار تغذیه، عمارت، کارآموزی، مسیر پل کمانگر و کمربندی 25 پرداختند.

  • ایران به دوره قبل از بحران کرونا باز نخواهد گشت

    ایران به دوره قبل از بحران کرونا باز نخواهد گشت ["سخن روز" - حزب کمونیست ایران] بیش از دو ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران می گذرد. شیوع گسترده و غیر قابل کنترل این ویروس و پیامدهای تاکنونی آن تمام ارکان جامعه را تحت تأثیر قرار داده است. ناکارائی ساختار طبقاتی، سیاسی و ایدئولوژیک جمهوری اسلامی در اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم برای پیشگیری از اشاعه سریع ویروس کرونا جامعه ایران را با یک فاجعه هولناک انسانی روبرو کرده است. سران رژیم جمهوری اسلامی از همان اوایل بهمن ماه عامدانه و با اهداف حقیر سیاسی حقایق مربوط به انتقال این ویروس به ایران و ابعاد شیوع آن را از مردم پنهان کردند. زمانی که خبر شیوع کرونا رسانه ای شد، مراجع رسمی حکومتی بارویکردی غیر عقلانی و ارتجاعی در برابر خواست عمومی قرنطینه قم و دیگر اماکن مذهبی برای جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس مقاومت کردند. سران رژیم با این عملکرد ضد انسانی و جنایتکارانه خود کاری کردند که ایران به یکی از کانون های شیوع این ویروس در خاورمیانه و جهان تبدیل گردد و در مقایسه با تمام کشورهای جهان بیشترین شمار قربانیان را از مردم ایران بگیرد. در حالی که سران رژیم بعد از گذشت بیش از دو ماه از شیوع این ویروس هنوز هم با نگاه امنیتی به مسئله برخورد کرده و مانع اطلاع رسانی درست در مورد ابعاد واقعی شیوع و کشتار فاجعه بار ویروس کرونا هستند، دو محقق ایرانی در دانشگاه‌های “ویرجینیا” و “ام آی‌ تی” آمریکا در یک بررسی علمی مبتنی بر “توسعه و تخمین مدلی دینامیکی از گسترش بیماری و تطبیق آن با داده‌های رسمی و غیررسمی” نتیجه گرفته‌اند که تعداد مبتلایان به کرونا در ایران تا اول فروردین می‌تواند ۹00 هزار نفر و شمار جان‌باختگان بیش از ۱۵ هزار نفر باشد. قبلا "سازمان بهداشت جهانی" هم اعلام کرده بود که آمار واقعی مبتلایان به ویروس کرونا در ایران پنج برابر رقمی است که مقامات حکومتی اعلام می کنند.ضعف زیرساخت بهداشتی و درمانی به دلیل اولویت بندی های که جمهوری اسلامی در اختصاص بودجه طی چهار دهه گذشته داشته است، کمبود وسایل ایمنی برای کادر پزشکی و مواد و وسایل ضد عفونی کننده، کمبود شدید وسایل تشخیص بیماری، دارو و سایر امکانات لازم، کمبود دستگاههای اکسیژن رسانی و … ابعاد فاجعه را چنان هولناک کرده که تلاش خستگی ناپذیر و از خود گذشتگی پزشکان و پرستاران و کادر درمانی برای نجات جان بیماران نتوانسته چندان از ابعاد فاجعه بکاهد. اگر چه جمهوری اسلامی مانند بسیار از موارد دیگر ممکن است، فاجعه شیوع کرونا را نعمتی الهی بداند تا با تکیه به آن خود را زیر فشار جنبش دادخواهی علیه کشتار سبعانه و بگیر و ببندی که در جریان خیزش آبان به راه انداخت، خشم و اعتراضی که بعد از کشتار مسافران هواپیمای اکراینی و دروغپردازی حول آن شعله بر کشید، و پیامدهای شکست مفتضحانه نمایش انتخاباتی مجلس نجات دهد، اما همه نشانه ها حاکی از آن است که کارگران و مردم ستمدیده ایران با عبور از بحران کرونا جامعه را از شر کرونای جمهوری اسلامی هم نجات خواهند داد. بحران کرونا ضعف و درماندگی، فساد نهادینه شده و دروغگویی رژیم جمهوری اسلامی و ضدیت آن با مصالح عمومی مردم در مقابله با این نوع بحران ها را بیشتر نمایان ساخت. بحران کرونا بار دیگر به مردم ایران نشان داد که این رژیم پیگیری اهداف حقیر سیاسی خود را بر تلاش برای نجات جان مردم ترجیح می دهد. کرونا بحران ایدئولوژیک جمهوری اسلامی را عمیق تر کرد. اگر ایدئولوژی اسلام و خرافات مذهبی همواره یکی از ارکان حاکمیت رژیم جمهوری اسلامی بوده و رژیم با تکیه به آن فرهنگ و اخلاقیات مردم را کنترل می کرد، اما با بحران کرونا بار دیگر مردم به تجربه دریافتند که نه تنها از دست امام زاده ها، امام جمعه ها و زیارتگاهها معجزه ای ساخته نیست، بلکه خود این مراکز مذهبی به کانون شیوع گسترده ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از آن تبدیل شدند. بحران کرونا و تنگناهایی که در نتیجه تحریم های اقتصادی در مقابله با کرونا به مردم ایران تحمیل شده نه تنها ماهیت ضد انسانی سیاست های آمریکا را بر ملا می کند، بلکه در همان حال نشان می دهد که سیاست های منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی تا چه اندازه در تقابل با منافع و مصالح مردم ایران قرار دارد. بحران کرونا در شرایطی که جمهوری اسلامی حاضر نیست در بودجه انقباضی ۹۹ از هزینه های سنگین نظامی و نهادهای انتظامی و امنیتی بکاهد این رژیم را بیش از گذشته در معرض ورشکستگی مالی و فروپاشی اقتصادی قرار داده است. بحران کرونا در ادامه نمایش انتخاباتی مجلس که مکانیسمی بود برای متمرکز تر کردن بیشتر قدرت در دست سپاه پاسداران و حلقه بیت رهبری، بحران و کشمکش های درون ساختار حاکمیت را تشدید کرده است. مهمتر از همه اینها با آغاز بحران کرونا اعتراضات و اعتصابات کارگری و توده ای نه تنها قطع نشده بلکه بی وقفه ادامه داشته اند. ما در همین دوره دو ماهه شاهد ده ها اعتصاب و اعتراض کارگری در معادن و مراکز مختلف تولیدی و خدماتی بوده ایم. کارگران در جریان این اعتراضات خواهان تعطیلی کارخانه و در مراکزی که تولید ضروری بوده خواهان کاهش ساعات کار با پراخت کامل حقوق و مزایا و تأمین امکانات لازم برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بوده اند. در همین دوره اعتراضات خانواده زندانیان سیاسی و حمایت افکار عمومی از آنها برای آزادی زندانیان در بند ادامه داشته است. در ده روز اخیر زندان های جمهوری اسلامی به کانون اعتراضات و شورش زندانیان علیه شرایط غیر قابل تحمل و غیر انسانیزندان ها و هراس آنان از خطر ابتلا به ویروس کرونا تبدیل شدند. در برخی از شهرها و روستاهای ایران و بویژه در کردستان جوانان پرشور و انسانهای مبارز با ایجاد کمیته های محلات و بکار گرفتن ابتکارات متعدد به ایجاد همبستگی در میان مردم و یاری رساندن به آنها در مقابله با بحران کرونا شتافته اند. بدون تردید بحران کرونا مهار خواهد شد و نوبت رهایی از شر کرونای جمهوری اسلامی هم فرا خواهد رسید. در دوره بحران کرونا بحران ها و در ماندگی های جمهوری اسلامی تشدید خواهند شد. ایران به دوره قبل از بحران کرونا بر نخواهد گشت. موقعیت جمهوری اسلامی شکننده تر می شود، نباید گذاشت جمهوری اسلامی بر سرمان ویران شود. باید کمیته ها، شوراها و نهادهای کارگری و توده ای را در کارخانه ها و مؤسسات خدماتی و محلات شهرها ایجاد کنیم. این نهادها در شرایط کنونی می توانند به عنوان ارگان رهبری اعتراضات نقش ایفا کنند و در فردای سرنگونی رژیم به مانند نهادهای حاکمیت کارگران و مردم زحمتکش وارد عمل شوند.

  • بیانیه کمیته مردمی محلات سقز

    کمیته های محلات در کردستان از همبستگی و زنده ماندن و زندگی برای همه سخن می گویند. زنده باد کمیته های محلات در مقابله با کرونا بیانیه کمیته مردمی محلات سقز کمیته‌ی محلات سقز را مردمانی تشکیل می‌دهند که دیگر نمی‌توانند دست روی دست بگذارند و تلف شدن روزافزون همشهریان‌شان را بر اثر بیماری کرونا ببینند. این کمیته‌ها باور دارند که مقابله با هر اپیدمی اجتماعی ازجمله کرونا، همتی جمعی را می‌طلبد و هیچ قدرت فردی توان مقابله با آن را ندارد. اکنون حتی اگر در خانه هم بمانیم و در و پنجره را به روی همسایه هایمان ببندیم و حریم شخصی خود را از کرونا مصون داریم باز هم همسایه‌مان اگر بیرون بیاید، روند گسترش بیماری همچنان ادامه خواهد داشت. پس یا همه یا هیچ کس! یا همه باید مواد ضدعفونی کننده و امکان ماندن در خانه را داشته باشند یا هیچ کس. خانواده دیگر جمع چند نفری پدر،مادر و فرزندان نیست که درهای خود را به روی دیگران ببندد، امروز نه تنها سقز بلکه تمام ایران و جهان یک خانواده است که باید در‌های خود را به روی کرونا ببندد و به تشکیل کمیته‌ها همت ورزد. آری کرونا ویروس است، ویروسی که دامان همه را گرفته‌است: مرگ، بیکاری، فقر، فساد و اکنون چه نیرویی است که نه تنها بر علیه این شرایط بایستد، بلکه دست به ساختن زیست بهتری بزند؟ هم‌شهریان و هم محله‌ای های عزیز! همه داغ‌داریم. تصویر این شهر، کوچه‌ها و محله‌هایش که در سکوتی مرگبار به سر می‌برد ناامید‌مان کرده، ما را از زندگی روزمره‌مان جدا کرده. در خانه چشم به انتظار فردایی نو هستیم. شاید حتی دیگر توانایی اندیشیدن به اینکه سرنوشت‌مان چه خواهد بود، نداشته باشیم. اما اگر این مردمان با اتکا به قدرت و نیروی خود نه چشم انتظار، بلکه دست به کار شوند چه؟ آیا باز آینده روشن نیست؟! احساسات همه‌مان جریحه دار گشته‌است، درست است که روزهایی که سرکار می‌رفتیم، به دیدن آشناها و دوستان‌مان می‌رفتیم، دیگر در کار نیست. منتظر در خانه‌ها دل‌هایمان در تنهایی می‌سوزد. اما یک لحظه دست نگه‌داریم... چرا در تنهایی خانه‌مان گویی همه منفعل گشته‌ایم، چرا چنین احساسی داریم؟ بی سلاح، تنها در گوشه خانه یا بر سرکار وحشت زده در مقابل این بیماری ایستاده‌ایم. اما چرا وحشت؟! چون ما بدون امید به دست‌هایی که یاری‌مان دهد، بدون کنار هم زیستن، نمی‌توانیم کار کنیم، رفاه خود را تامین کنیم و زندگی کنیم. آری کرونا ویروس است، اما ویروسی بدتر از آن فردگرایی و منفعت‌ شخصی و سود جویی‌است. شاید آنهایی که با توان مالی‌شان توانستند در خانه بمانند نجات یابند، همه چیزشان تامین باشد. اما بسیاراند زحمتکشانی که اگر نبودند خبری از مواد ضدعفونی نبود، خبری از منابع مادی که ما را زنده نگه‌داشتند نبود. آری، زندگی ما و رفاه‌مان، و مقابله با این بحران و شکست دادن‌اش تنها در گروِ قدرت و هم فکری‌مان است. در گروِ دستانی که به تنهایی فلج‌اند. امروزه کرونا شیوه کنار هم زیستن را تغییر داده و معضلات بسیاری ایجاد کرده است، اما کنار هم بودن و زندگی جمعی را نابود نکرده است. شاید دیگر نتوان به راحتی مانند هر بحران دیگری بیرون بیاییم و به یاری‌ همدیگر بشتابیم. اما راه‌حل دارد، هر چند سخت و دشوار. پیدا کردن راه‌حل مبارزه با این بیماری و شرایط موجود تنها با تصمیم، فعالیت، و هم‌فکری جمعی‌مان امکان پذیر است. ک میته‌محلات از دل همین توده مردم برخواسته است و به نیروی همین مردمان بناخواهد گشت. کمیته جایی است که امروز در این شرایط شیوه دیگری از زیست جمعی و جامعه موجود را رقم می‌زند. شیوه دیگری از کنار هم بودن را تجربه می‌کند. ماهیت و هدف آن با دستان مردمانی متعهد و همسو با یکدیگر، ساخته خواهد شد. رسالت کمیته ها همین است، فعالسازی نیروی جمعی و همبستگی. همسایگان و اهالی یک محله دست به دست هم می دهند تا مواد ضدعفونی کننده، ملزومات زندگی در قرنطینه و آگاهی لازم را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. منبع مالی و انسانی کمیته‌ها توسط خود مردم و دوستان و آشنایان‌شان در هر نقطه از شهر، استان و کشور تامین می شود. از این رو مردمان و همشهریان گرامی بیایید تا همچنان که در گذشته و تاریخ این سرزمین توانستیم راه خود را بسازیم، امروز نیز به انتظار هیچ منجی ننشینیم. راه برویم، دست در دست همدیگر، بذر امید را در این خاک بکاریم و طلوع آفتاب فردای خود و فرزندانمان را نوید دهیم. ۱۳۹۹/۱/۳ زنده‌باد کمیته ی محلات! @kolbarnews

  • کمیته‌ی محلات چیست؟

    #کمیته‌ی_محلات_چیست؟ ✍️بهترین راه مقابله با ویروس کرونا در خلاء نهادهای مسئول، اتحاد و همدلی‌ای است که باید در چهارچوب کمیته‌های محلات ایجاد شود. ویروس کرونا نشان داد که نه مرز می شناسد، نه ملیت، نه دین، نه جنسیت، نه زبان و نه... . کرونا به ما یاد داد که مرزها ساختگی‌اند، و هیچ مرزی نمی‌تواند جلوی گسترش‌ ویروس را بگیرد. کرونا به ما نشان داد که حتی اگر بخواهیم، نمی‌توانیم تنها به فکر نجات خودمان باشیم. در اولویت قرار دادن منافع فردی و تاکید بر مصالح سازمانی، بروکراتیک، نخبه‌گرایی و خصوصی‌سازیْ همه‌ی ما را با خطر روبرو می‌کند. کمیته‌ی محلات، متشکل از زنان و مردان یک محله است که متکی بر دانش و نیروی جمعی تلاش می‌کنند تا بر مشکلات و مصائب مشترکشان فائق آیند. دلسوزترین، شریف‌ترین و مسئولیت پذیرترین انسان‌های ساکن در هر شهر، در هر روستا، در هر محله و در هر محدوده‌ی جغرافیایی نمی‌توانند نسبت به تهدیداتی که معیشت و امنیت‌شان را نشانه می‌گیرد، بی‌تفاوت باشند. بنابراین کمیته‌ی محلات بر پایه گ‌ی افراد و اقشار به اصطلاح ممتاز اجتماعی بنا نمی‌شود، کمیته‌ی محلات بر پایه‌های محکم انسان‌های قابل اعتماد و قابل اتکا در هر محله استوار است و توسط خود مردم محل ایجاد می‌شود. وظیفه‌ی اصلی کمیته‌ی محلات، کوشش برای رفع مهمترین نیازمندی‌ها و ضروریات محله در مقابل وضعیت عمومی و همسانی است که همه‌ی ما با آن روبرو هستیم. در این کمیته‌ها پایبندی به تصمیم جمعی و شورایی در انجام کارها و رشد آگاهی نسبت به ویروس کرونا در اولویت قرار دارد. بنا نیست در این کمیته‌ها گرایشی فکری غالب یا غایب باشد. امر تقابل آراء و نظرات مربوط به دیالوگ در یک فضای آزاد و دمکراتیک است که در آن هیچ قشر و طبقه‌ای ابزارهای سلطه را در دست نداشته باشد و نفع فردی را بر منافع عمومی حکم‌ران نسازد. بر همین اساس در این کمیته‌ها حذف و یا اجبار به حضور دیگری جایز نیست. نمایندگان کمیته‌ی محلات، تاریخ نویسان آکادمیسین نیستند. آنها می‌خواهند تاریخ خودشان را داشته باشند و آن را می‌سازند. در این تلاش جمعی هیچ سلسله مراتبی چه مدنی و چه غیر مدنی بر فراز توده‌ها وجود نخواهد داشت و هیچ کس جدای از مردم دلسوز محله، صاحب اصلی آن نیست. بنابراین در این عمل نه کسی طلبکار است و نه احدی بدهکار و منتی بر دوش هیچ کس سنگینی نمی‌کند، همانگونه که افتخاری ویژه برای هیچ شخص و اشخاصی در بر ندارد. کمیته‌های توده‌ای محلات، حتی نیازی به داشتن رسانه‌ای مجزا ندارند، رسانه‌ی این کمیته‌ها، صدای رسا و صفحات گویای زحمت‌کشان و دست‌اندرکاران کمیته‌ها در فضای مجازی و فضای واقعی جامعه است. به‌جای آرشیو خصوصی، این دستاورد ارزشمند در آرشیو عمومی ثبت خواهد شد. لنز دوربین و صدای میکروفن کمیته‌ها، ندای برحق و دیدگان تیز بین و روشن توده‌هاست. کمیته‌ی محلات، حافظ منافع و سلامت عمومی است. یک زندگی جمعی که در آن احترام به انسان و ارزش‌های انسانی بر تمامی سودجویی‌های شخصی و اقلیت‌های بالا دستْ ارجحیت دارد. زیست مشترکی که بر محور پشتیبانی و حفظ طبیعت سخاوتمند و سازندگان نعمات موجود در گیتی، یعنی کارگران و زحمتکشان جامعه قرار دارد. زیستی برنامه‌محور که در آن هر کس به اندازه‌ی توانش بکوشد و به هر کس به قدر نیاز و ضرورت ببخشاید. به آن امید که اراده‌ی همگانی، تبعات زیان‌بار کرونا را کاهش دهد. #کانال_صنفی_معلمان @kasenfi @zan_j #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی

  • اردشیر پشنگ

    #عذرای_کم‌نظیر! نامش عذرا خانم، از اهالی شهر نوسود واقع در هورامان (استان کرمانشاه) و کورد زبان است از صورت مهربان و سبک انتخاب لباس و رنگش پیداست که اواخر دوران میان‌سالی را در حال سپری کردن است و از دستان و انگشتانش نیز می‌توان حدس زد به مانند اکثریت زنان منطقه، پرکار و زحمت‌کش است. او را نمی‌شناسم اما حدس می‌زنم جبر جغرافیا شایدخیلی محرومیتها به او تحمیل کرده است درحالت ایده‌ال اوبه مانند بی‌نظیر بوتوی فقید در خانواده‌ای سیاسی متولد نشده و فرصت تحصیل در هاروارد و بعدها نخست وزیری و رهبری الهام بخش در کشوری را نیافته است! و در وضعیتی واقع‌بینانه‌تر، اومثل بسیاری دیگر از زنان و دختران نسل جدید و جوان‌تر در همین نوسود، نتوانسته از طریق تحصیل برای خود و جامعه فرصت‌های تازه‌ای بیافریند! اما امروز این عذرا خانم است که تصویرش در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها دست بدست می‌شود و هرکس که آن‌را می‌بیند و شرحش را می‌خواند تبسم بر لب برایش درودها می‌فرستد؛ ‌ چرا که در این روزهای بحرانی و کرونازده که اکثریت ماها نهایت کارمان برای مبارزه با این ویروس مرگ‌بار، رعایت نظافت شخصی و خانه‌نشینی است، او با هزینه شخصی‌اش یک دستگاه سم‌پاش نسبتا سنگین خریده و اینچنین بر پشتش نهاده و هرروز ساعاتی چند با لبخند و اراده‌ای تحسین برانگیز پا به پای دیگر کنشگران مدنی بطور داوطلبانه مشغول تمیز کردن معابر مختلف شهر است او می‌داند نباید از دیگران انتظار داشته باشد و چون شهروندی آگاه و دغدغه‌مند اینچنین به ایفای مسئولیت دست‌ می‌زند. در حقیقت کار و اراده او به ما این واقعیت را گوشزد می‌کند که برای بزرگ شدن، برای الهام بخش شدن و برای اثر و رد مثبت جاگذاشتن بر جامعه، لزوما نیاز به فرصت‌ها، کارهای خارق العاده و یا امکانات و برنامه‌ریزی‌های پیچیده نیست. . عذرا خانم را می‌خواهم "عذرای کم‌نظیر" بنامم و خوشحالم او تنها نیست و عذراهای دیگری را می‌بینیم که برخی با کیسه‌ای آرد و یک ساج، نان می‌پزند و به مستمندان مجانی هدیه می‌دهند و یا با یک چرخ خیاطی کهنه و مقداری پارچه در حال دوختن ماسک و توزیع رایگانش هستند. کرونا هر مصیبتی بدنبال داشته است در کنار آگاهی‌بخشی‌اش از توان و یا ناتوانی دولت‌ها و سنت‌ها و بسیاری از مدعیان وخط بطلان کشیدن بر بسیاری از باورهای خرافه و غیرعلمی، دست‌کم این واقعیت را نیز تقویت کرده است که با بودن عذراها و الگو کردن‌شان می‌توان به تقویت #جامعه_مدنی حتی در دوردست‌ترین شهر و روستاهای محروم نیز امیدوار شویم. بیایید عذراها را بیشتر بشناسانیم!

  • فردین نگهدار

    "درباره کمیته‌ها و جمع‌های مردمی در مقابله با انتشار ویروس کرونا" می‌دانیم که حتا شیوه برخورد و مبارزه با امراض و گرفتاری‌های جسمی و روانی هم طبقاتی است. به این معنا که، بخش‌های زیادی از طبقه کارگر و افراد ضعیف و ناتوان از نظر مالی با مشقات و دردهای بیشتری در مقایسه با طبقه برخوردار و سرمایه‌دار روبرو می‌شوند. در مورد شیوع ویروس کرونا هم صادق است. بنابراین، شیوه خودسازماندهی و اتکا به خود توسط بخش‌های بزرگی از طبقه کارگر و محروم جامعه در مقابل دولت سرمایه‌سالار ناتوان از رسیدگی کافی به عواقب انتشار ویروس کرونا هم، طبقاتی است. در دوره‌ای که فردیت تبلیغ می‌شود و کار جمعی و شورایی اتلاف وقت تلقی می‌شود، گردهم آمدن افراد و تصمیم‌گیری برای جنبه یا جنبه‌هایی از زندگی خود بسیار ستودنی است. در این راستا، کمیته‌هایی در روستاها و محله‌ها و شهرهای مختلف به همت افراد تشکیل می‌شود. ۱- کمیته‌ها در اغلب جاها بدون دخالت افراد و نهادهای حکومتی و به صورت غیررسمی تشکیل شده‌اند. با این وجود، تا زمانی که با منافع حکومت تضاد نداشته باشد وحکومت نیر ردپای آشکار احزاب و گروه‌های مخالف خود را نبیند، این کمیته‌ها را تحمل و حتی در برخی موارد تقویت می‌کند. ۲- حکومت به دلیل ناتوانی یا کم‌توانی در حل مشکلات مختلف مربوط به وضعیت کرونایی، از سپردن بخشی از مسئولیت‌ها و وظایف خود به این کمیته‌ها و درنتیجه سرشکن کردن هزینه‌های ریالی و سیاسی و حتی امنیتی بر دوش جامعه استقبال می‌کند. ۳- بنابراین، در تشکیل کمیته‌ها باید شم سیاسی قوی بر افراد حاکم باشد به گونه‌ای که نه تنها ابزار حکومت برای رفع مسئولیتش نباشد بلکه با درایت سیاسی به مطالبه‌گری بپردازد. ۴- این کمیته‌ها، نه تنها نباید به محل امور خیریه تبدیل شوند بلکه وسیله‌ای برای تمرین بیشتر کار شورایی و همچنین ارتقا طرح مطالبات معیشتی و اساسی جامعه باشند. ۵- تشکیل تشکل‌های مردمی در کردستان به دلیل مسبوق به سابقه بودن از روند سریع‌تری برخوردار است. بنابراین به شرط رعایت استقلال از حکومت در تشکیل و اداره آنها، تشکیل این کمیته‌ها می‌تواند بسیار فراگیرتر شود. ۶- به هیچ وجه تشکیل این کمیته‌ها نباید در مبارزه طبقه کارگر و محرومان جامعه برای ارتقای کیفیت زندگی خود خلل ایجاد کند و موجب سردرگمی و انحراف آنها شود. ۷- جنبه اطلاع رسانی کار کمیته‌ها باید تقویت شود و به الگوهای همه جانبه‌ای تبدیل شوند تا در نقاط دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

  • شهرک حسن آباد - سنندج

    خبری از شهرک حسن آباد - سنندج ◾️چهارشنبه 13 فروردین، بنابر خبری که دریافت کرده ایم، شب گذشته فعالین زیست محیطی و مدنی این شهرک برای دومین بار طی هفته گذشته معابر و امکان عمومی شهرک را با کمترین امکانات سمپاشی و ضد عفونی کردند.

  • کمیته مردمی محلات مریوان علیه کرونا

    ادامه فعالیت کمیته مردمی محله و جوانان سردوشی ها در مریوان ◾️فعالین این کمیته در دومین روز فعالیت به سمپاشی و گند زدائی از معابر عمومی و سطح کوچه ها و خیابانهای محلات سردوشی ها و بلوار معلم پرداختند. کمیته مردمی محلات مریوان علیه کرونا

  • کمیته های محلات سنندج

    ادامه خدمات رسانی فعالین کمیته های محلات سنندج به مردم این شهر ◾️چهارشنبه 13 فروردین ماه، فعالین کمیته محلات شهر سنندج در ادامه فعالیت های خود، معابر و امکان عمومی محلات کمیز ، حاجی آباد ، وکیل و کورآباد را ضد عفونی و سمپاشی کردند.

  • آلترناتیو ما شوراست

    گزارشی از سه روز فعالیت کمیتۀ محلات روستای «نوره» (کردستان) علیه بیماری کرونا متن ارسالی روابط عمومی «کمیته محلات روستای نوره علیه بیماری کرونا» به #سرخط شیوع سریع ویروس کرونا (covid19) و همه‌گیری آن ضرورت ایجاد تشکلی مردمی را برای پیش‌گیری از شیوع بیش‌تر این بیماری می‌طلبید. در چنین شرایطی بود که «کمیتۀ محلات روستای نوره برای پیشگیری از بیماری کرونا» با همکاری عدۀ کثیری از جوانان و اهالی روستا ایجاد شد. این بیماری به‌خوبی نشان داد که هیچ مرزی نمی‌شناسد و برای همه یک تهدید جدی است. ما هم به عنوان بخش کوچکی از این جغرافیای پهناورِ زمین و در محیط ‌کوچک زندگی خود، یعنی «روستای نوره»، بر آن شدیم تا با حداقل امکانات و البته با عزمی راسخ و همکاری مثال‌زدنی اهالی و رعایت اصول استانداردِ بهداشتی با این بیماری مبارزه کنیم. کمیتۀ محلات که متشکل از تمام اهالی روستا و تمام سنین است در این سه روز فعالیت خود توانسته کارهایی را برای جلوگیری از بیماری کرونا انجام دهد، که بخش کوتاهی از آن را به اطلاع شما عزیزان می‌رسانیم: 1) «کمیتۀ محلات» در اولین اقدام خود با ایجاد یک صندق مالی که همۀ موجودی آن حاصل کمک‌های مردمی جمع‌شده در سطح روستاست شروع به کار کرد. 2) ایجاد یک تیم به عنوان تدارکات که اقدام به خرید‌ یک سری وسایل کرد، از جمله ماسک، دستکش، لباس‌های مخصوص برای استفاده درشیفت نگهبانی، الکل برای ضدعفونی، عینک، شیلدهای پزشکی، دستگاه تب سنج و.... 3) ایجاد یک تیم برای سازماندهی شیفت‌های نگهبانی برای استفادۀ بهینه از تمام پتانسیل موجود در روستا. 4) قرار دادن یک کانکس مسکونی در محل نگهبانی برای استفادۀ عزیزانی که به عنوان نگهبان، ورودی‌ها را کنترل می‌کنند. 5) شروع به کار تیمی متشکل از همین دوستان برای کنترل علایم بیماری (تب، سرفه و...) و ثبت این علائم در دفترچه‌های برای کنترل بیش‌تر. 6) ضدعفونی‌کردن کامل سطح روستا در چند نوبت با تانکرهای بزرگ محلول ضدعفونی. 7) ایجاد کانال تلگرامی و صفحۀ اینستاگرامی برای بازتاب اقدامات این کمیته و اطلاع‌رسانی بهتر و به اشتراک گذاشتن دستورالعمل‌های بهداشتی و مناسب برای جلوگیری از انتقال این بیماری. کمیتۀ محلات روستای نوره بر خود لازم میداند که این گزارش‌ها را برای شفاف‌سازی و آگاهی هرچه بیشتر مخاطبان عزیز از دستورکار این کمیته به اطلاع عموم برساند. #کرونا #کرونا_ویروس #کوید19 #کمیته_محلات #آلترناتیو_ما_شوراست

  • کمیته‌ی محلات روستای نروی (پاوه)

    #سرخط : زنان کمیته‌ی محلات روستای نروی (پاوه) اقدام به توزیع بروشور بهداشتی همراه با آرم کمیته‌ی محلات و همچنین نصب برچسب روی محلول‌های ضدعفونی کرده‌اند و ایجاد کمیته‌ی زنان محلات را دستور کار خود قرار داده‌اند.

  • سه روز فعالیت «کمیتهٔ محلهٔ کوره موسوی در مریوان»

    سه روز فعالیت «کمیتهٔ محلهٔ کوره موسوی در مریوان» از روز شنبه ۹ فرودین ۱۳۹۹ اعضای کمیتهٔ محلهٔ کوره موسوی پس از تهیهٔ وسایل مورد نیاز، فعالیت‌هایشان را آغاز کردند. لازم به ذکر است که کمیتهٔ کوره موسوی با توجه به امکانات محدود، در تجهیز اعضایش و رعایت اصول بهداشتی نهایت تلاش را داشته است. شرح فعالیت‌های این کمیته در این سه روز به شرح زیر است: ۱- گندزدایی از اماکن عمومی حساس و پرتردد (پارک و شهر بازی، نانوایی و مغازه‌ها، معابر و محلات) به طور مداوم و منظم ۲-ضدعفونی خیابان و محل کاسبی دستفروشان ۳-تأمین و تعبیهٔ محلول ضدعفونی دست در ورودی نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها برای مشتریان و شارژ روزانهٔ محلول ۴- اطلاع‌رسانی (هشدار نسبت به وضعیت بحرانی) و آگاهی‌بخشی در مورد کرونا ویروس و اقدامات پیشگیرانه ی لازم ۵- ایجاد ایستگاه سلامت در محله و نصب بنرهای آموزشی همسایه‌ها و هم‌محله‌ای‌های عزیز! کمیتهٔ محلات متعلق به اهالی محله است؛ پس به این وسیله جوانان و معتمدین محل را به مشارکت و حمایت‌های مالی، انسانی و هم‌فکری در یافتن راهکارهای علمی‌تر و مؤثرتر دعوت می‌کنیم.