ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تغییرات اقلیمی: کوچک‌شدن بال بلبل‌ها این گونه را در معرض خطر قرار داده است

بنا به یافته‌های پژوهشگران اسپانیایی، بلبل‌هایی که هر سال از آفریقا به اروپا و برعکس مهاجرت می‌کنند، به دلیل کوتاه‌شدن بال‌هایشان در اثر تغییرات اقلیمی در معرض خطر قرار دارند.

بنا به یافته‌های پژوهشگران اسپانیایی، بلبل‌هایی که هر سال از آفریقا به اروپا و برعکس مهاجرت می‌کنند، به دلیل کوتاه‌شدن بال‌هایشان در اثر تغییرات اقلیمی در معرض خطر قرار دارند.

بلبل‌هایی که هر سال از آفریقا به اروپا و برعکس مهاجرت می‌کنند، به دلیل کوتاه‌شدن بال‌هایشان در اثر تغییرات اقلیمی در معرض خطر قرار دارند ــ عکس:‌ Shutterstock

بنابر پژوهش منتشرشده در ژورنال «جامعه پرنده‌شناسی آمریکا»، انتخاب طبیعی در دوران تغییرات اقلیمی باعث تکامل بلبل‌ها و کوچک‌ترشدن بال آنها شده است.

پژوهشگران اسپانیایی اندازه بال‌های دو جمعیت از بلبل‌ها در مناطق مرکزی این کشور را بررسی کرده اند و دریافته‌اند که متوسط اندازه بال این پرندگان نسبت به اندازه بدن‌شان در دو دهه گذشته رو به کاهش می‌رود.

این پرندگان هر تابستان سفری دور و دراز از آفریقای زیرصحرایی (آفریقای سیاه) به اروپا انجام می‌دهند و در اروپا به زاد‌و‌ولد می‌پردازند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین»، اکنون تنها هفت هزار جفت از این پرنده در انگلیس خانه می‌سازند.

کوچک‌ترشدن بال‌های بلبل‌ها باعث شده که نتوانند چون سابق به مهاجرت از آفریقا به اروپا بپردازند و پس از اینکه از زادگاه اروپایی به آفریقای سیاه می‌رسند، دیگر توان سفر دوباره به اروپا را ندارند.

بنا به گفته متخصصان، بلبل‌ها به خاطر این مشخصات پرنده‌های مهاجر خوبی هستند: طول بال نسبی بلند،‌ شمار تخم‌های بیشتر در هر دوره تخم‌گذاری، و طول عمر کمتر.

فشار خشکسالی ناشی از گرمایش زمین باعث شده که بلبل‌های زنده‌مانده مجموعه‌های کوچکتری از تخم بگذارند و جوجه‌های کمتری برای غذادادن داشته باشند. این انتخاب طبیعی برای بقا در دوران تغییرات اقلیمی در دو خصوصیت دیگر ــ بال‌ها و طول عمر ــ هم اثر می‌گذارد. متخصصان به این موضوع «سوءانطباق» (maladaptation) می‌گویند.

تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین با عاملیت بشری، به گفته دانشمندان یک «وضعیت اضطراری اقلیمی»‌ آفریده است اما بسیاری از دولت‌ها همچنان از اقدام جدی برای پاسخگویی به آن خودداری می‌کنند.

نشست آتی اقلیمی سازمان ملل نیز که قرار بود نوامبر سال جاری در گلاسکو، اسکاتلند برگزار شود، به دلیل پندمی ویروس جدید کرونا به تعویق افتاد.

دانشمندانی از سرتاسر جهان مه گذشته هشدار دادند که اکنون نرخ تخریب طبیعت و جاندارانش بین ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از متوسط آن در ۱۰ میلیون سال گذشته است. دلیل اصلی:‌ مداخله بشر در طبیعت و گرمایش جهانی زمین به علت انتشار گازهای گلخانه‌ای به دست بشر.

انسان‌ها عاملان اصلی ششمین عصر انقراض انبوه جانوران در تاریخ سیاره هستند.

به گزارش سرشناس‌ترین متخصصان بین‌المللی حیات وحش، ‌بشریت از سال ۱۹۷۰ تاکنون  ۶۰ درصد از جمعیت پستانداران، پرندگان، ماهی‌ها و خزندگان را نابود کرده است. متخصصان هشدار داده‌اند که نابودی حیات وحش در حال حاضر تهدیدی آنی است برای تمدن بشر.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.