ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هلین بولک: یکی برای همه، همه برای یکی

هلین بولک که به خاطر اعتصاب غذا در ترکیه درگذشت همراه با گروه موسیقی‌اش از سوی مقامات امنیتی دولت رجب طیب اردوغان در ترکیه تحت فشار بودند و بازداشت شده بودند.

هلین بولک یکی از خوانندگان گروه گروپ یوروم پس از ۲۸۸ روز اعتصاب غذا در اعتراض به سرکوب این گروه موسیقی توسط حکومت ترکیه، در سن ۲۸ سالگی درگذشت. این گروه موسیقی چپ در تمام سال‌های فعالیت از سوی مقامات امنیتی دولت رجب طیب اردوغان در ترکیه تحت فشار بودند تا اینکه در سال ۲۰۱۶، گروه و کنسرت‌هایشان ممنوع اعلام شد. پس از آن چندین نفر از اعضای گروه بازداشت شدند.

هلین بولک - عکس از توییتر گروه گروپ یوروم

دولت ترکیه این اتهام را علیه این گروه مطرح کرده است که با جبهه آزادی‌بخش انقلابی خلق - از گروه‌های مخالف حکومت ترکیه - ارتباط دارند و اعضای این گروه را به اتهام تروریسم بازداشت کرده است. اما گروپ یوروم تنها موسیقی اعتراض تولید می‌کرده و این اتهام را قبول ندارد.

بولک و ابراهیم کوگچک -یک عضو دیگر این گروه موسیقی - اعتصاب غذا خود را سال گذشته در زندان و در اعتراض به بازداشت و زندانی شدن شش نفر از اعضای این گروه آغاز کردند.  اعتصاب غذای آنها که از زندان آغاز شد نهایت منجر به آزادی هلین بولک و ابراهیم کوگچک در ماه نوامبر ۲۰۱۹ شد. اما بولک و  کوگچک حاضر نشدند پس از آزادی از زندان لب به غذا بزنند و به اعتصاب غذا خود با این مطالبات ادامه دادند: همه گروه گروپ یوروم از زندان آزاد شوند، اتهام تروریسم علیه آنها لغو شود، و گروه اجازه داشته باشد کنسرت برگزار کند.

هلین بولک در سن ۲۸ سالگی و در بی توجهی مقامات حکومتی به مطالباتش در روز سوم آوریل/ ۱۴ فروردین درگذشت. ابراهیم کوگچک همچنان در اعتصاب غذاست.

هلین بولک کرد بود و در استانبول زندگی می‌کرد. او هم به زبان ترکی و هم به زبان کری ترانه می‌خواند. ترانه "یکی برای همه، همه برای یکی" از آثار ترکی هلین بولک و گروپ یوروم است که به فارسی ترجمه و زیرنویس شده و در حساب کاربری مازیار فتحی در یوتوب منتشر شده است:



این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Bobby Sands

    All things must come to pass as one So hope should never die There is no height or bloody might That a freeman can't defy There is no source or foreign force Can break one man who knows that his free will nothing can kill And from that freedom grows -------------------- ترجمهء آزاد همه باید یکی شوند تا امید هیچگاه نمیرد هیچ مقام و قدرتی نیست که آزاده مردی نتواند آنرا نشکند هیچ نیرو و ماخذی نمی تواند کسی را خُرد کند, هشیار به اینکه ارادهء آزاد او سرکوب ناشدنی است, و آزادی از آن رشد می کند.

  • بابی سندز

    انتقام ما خنده های کودکان ما خواهد بود. .Our revenge will be the laughter of our children

  • کانون نویسندگان ایران: جانباختن هنرمند بر اثر اعتصاب غذا

    کانون نویسندگان ایران: جانباختن هنرمند بر اثر اعتصاب غذا ▪️هلین بولک یکی از خوانندگان گروه موسیقی «گروپ یوروم» پس از ۲۸۸ روز اعتصاب غذا جان باخت بولک به همراه ابراهیم کوگچک در اعتراض به بازداشت و زندانی شدن شش نفر از اعضای گروه و ممنوعیت فعالیت و تشدید سیاست‌های سرکوب دولت رجب طیب اردوغان، ده ماه در اعتصاب غذا بود. این گروه در سال ۱۹۸۵ فعالیتش را در ترکیه آغازکرد. گروه در ابتدا توسط چهار دانشجو پایه گذاری شد آنها اعلام کردند که هنرشان را از این پس در خدمت «مردم سرکوب شده ترکیه و سراسر جهان» می‌گذارند و برای «آزادی همه نوع بشر» فعالیت خواهندکرد ▪️گروپ یوروم بعد از ۳۰ سال فعالیت و همکاری با ۷۰ موزیسین و ثبت ۲۳ آلبوم از سال ۲۰۱۵ به این طرف با تهدیدهای دولتی و بازداشت برخی از اعضای گروه،‌ عملا متلاشی شد. در سه دهه فعالیت، اعضای این گروه بارها به دلیل حمایت از گروه‌های اقلیت و مخالفت با دولت‌های وقت ترکیه بازداشت شدند. ▪️ابراهیم گوکچک، نوازنده گیتار بیس و یکی از مشهورترین اعضای این گروه، چند ماه پیش به دلیل بیماری با وثیقه از زندان آزاد شد. او هم پس از آزادی اعلام کرد به همراه هلین بولک اعتصاب غذا خواهد کرد. هلین بولک سرانجام پس از ۲۸۸ روز اعتصاب غذا و بی‌اعتنایی دولت ترکیه به خواسته های او جان باخت. ***

  • آرمان

    زمانی که بابی ساندز، معترض ایرلندی در انگلیس مارگارت تاچر به خاطر اعتصاب درگذشت سیاوش کسرائی شعری برای او سرود که بدون کم و کاست میتوان آن را به هلین بولک تقدیم کرد. زنده یاد احسان طبری چکامه ای با الهام از این شعر در وصف انتخاب مرگ هم چون شکلی از مبارزه را با صدای خود منتشر کرد به نان شهادت شمع که میتوان آن را در یوتیوب شنید. قطره قطره مردن و شب جمع را به سحر آوردن روشنانه زیستن خاموشانه مردن مردن با لبخند و پایان بخشیدن به دود تردیدی تاریخی بودن یا نبودن ((سیاوش کسرایی))

  • ابراهیمی

    اصلا مهم نیست، حالا ترانه خوندنش چه فایده داشته؟ یا مرگش چه تغییری در تاریخ ایجاد کرده. آدم براي مبارزه زنده بمونه نه اینکه گرسنگی به خودش بده بمیره، این خودکشی هست.

  • به‌ محل دفن "هلین بولک" حمله کردند

    نیروهای سرکوب‌گر ترکیه امروز تمام مسیرهای ورودی به گورستان را مسدود و پس از بازداشت ده‌ها تن، با شلیک گاز اشک‌آور به‌ محل دفن "هلین بولک" حمله کردند.

  • ایستادن در برابر ظلم

    #هلین_بولک دختری از شهر ئامەد (دیاربکر) شمال کردستان و یکی از خوانندگان گروه موسیقی «گروپ یوروم» پس از ۲۸۸ روز اعتصاب غذا جان باخت. بولک به همراه ابراهیم کوگچک در اعتراض به بازداشت و زندانی شدن ۶ نفر از اعضای گروه و ممنوعیت فعالیت و تشدید سیاست‌های سرکوب دولت رجب طیب اردوغان، نزدیک به یک سال در اعتصاب غذابود. این گروه در سال ۱۹۸۵ فعالیتش را آغازکرد. گروه در ابتدا توسط چهار دانشجو پایه گذاری شد و هدف آنها از تشکیل این باند واکنش به کودتاگران ترک بود. چهار دانشجوی بنیانگذار «گروپ یوروم» اعلام کردند که هنرشان را از این پس در خدمت «مردم سرکوب شده ترکیه و سراسر جهان» می گذارند و برای «آزادی همه نوع بشر» فعالیت خواهندکرد. پنج سال پیش از تاسیس گروه ترکیه شاهد یکی از مهم ترین کودتاهای تاریخ خود بود. این گروه از همان بدو تشکیل اعلام کرد گروهی «سوسیالیست»، آنتی امپریالیست و انترناسیونالیست است. آنها مهم‌ترین گروهی بودند که به یاد و در دفاع از کارگران معدن سوما در ترکیه ترانه خواندند. اغلب ترانه‌های آنها در راستای حمایت از گروه‌های اقلیت در ترکیه به زبان کردی و یا عربی بود. گروپ یوروم به نوعی نماد مبارزات سازمان‌ها و اتحادیه‌های کارگری در چند دهه اخیر ترکیه بود. اعضای این گروه بصورت منفرد و متشکل در بسیاری از فعالیت‌های مبارزاتی، اعتراضات خیابانی، اعتصاب‌های کارگری، آنطور که خود می‌گویند «در پیوند با سایر خلق‌های مبارز در جهان» شرکت می‌کردند و در ترکیه در میان روشنفکران و گروه‌های کارگری محبوبیت بالایی داشتند. خانم بولک هم چون دیگر اعضای گروه یوروم به اتهام «حمایت از گروه‌ها و احزاب تروریستی» تحت تعقیب قرارداشت. به ادعای دولت ترکیه اعضای این گروه موسیقی به حزب سیاسی «جبهه انقلابی آزادی مردم»، یکی از جریان‌های مارکسیست-لنینست فعال ترکیه، تعلق خاطرداشته اند. این حزب از سوی اتحادیه اروپا، دولت ترکیه و ایالات متحده در زمره گروه‌های تروریستی قرارگرفته است. اعضای گروه یوروم بارها ادعای دولت ترکیه را ناروا و بی‌جا دانسته اند. گروپ یوروم بعد از ۳۰ سال فعالیت و همکاری با ۷۰ موزیسین و ثبت ۲۳ آلبوم از سال ۲۰۱۵ به این طرف با تهدیدهای دولتی و بازداشت برخی از اعضای گروه،‌ عملا متلاشی شد. در سه دهه فعالیت اعضای این گروه بارها بدلیل حمایت از گروه‌های اقلیت و مخالفت با دولت‌های وقت ترکیه بازداشت شدند. ابراهیم گوکچک، نوازنده گیتار بیس و یکی از مشهورترین اعضای این گروه، در ماه فوریه بدلیل بیماری با وثیقه از زندان آزاد شد. او هم پس از آزادی اعلام کرد به همراه هلین بولک اعتصاب غذا خواهد کرد. ابراهیم گوکچک در مصاحبه با مجله فرانسوی پلیتیس در ماه فوریه گفت تصمیم اعتصاب غذا بسیار سخت بوده اما اعضای گروه معتقدند «برای ایستادن در برابر ظلم، باید همیشه آماده مرگ بود.»

  • "به او قولی داده‌ایم"

    قاتلانِ هلین بولک (فاشیست‌ها و پادوهای حزب عدالت و توسعه)، امروز یک لباس عروسی کثیف را در مقابل مرکز فرهنگی ما ( #گروپ‌_یورم) آویزان کردند. ما هلین را زنده نگه خواهیم داشت. به او قولی داده‌ایم که پیروز خواهیم شد.

  • به یاد بولک

    #سرخط : مرثیه‌ای برای «برکین الوان» یکی از کارهای شاخص گروپ یوروم است. برکین ۱۵ ساله، در جریان اعتراضات ژوئن ۲۰۱۳ با شلیک گلوله‌ی گاز اشک‌آور نیروهای پلیس ترکیه پس از ۲۶۹ روز دست و پنجه نرم کردن با مرگ، جان باخت‌. برکین در آخرین پُست خود در شبکه‌های اجتماعی نوشته بود: «دویدنِ همراه با امید به سوی فردا، بهترین ورزشی است که انجام می‌دهم». با جان باختن هلین بولک در پی اعتصاب غذای طولانی مدت و مقاومت اعضای گروپ یروم در برابر فاشیسم ساختاری اردوغان، می‌توان تک به تک کلمات همین شعر را نیز به یاد بولک زمزمه کرد: ⚪️ بیدار شو، بیدار شو، بیدار شو، مقاومت کن که تا طلوع خورشید، مانده است هنوز...

  • هواداران #گروپ_یوروم مبازداشت شدند.

    عصر امروز تعدادی از هواداران #گروپ_یوروم که بعد از شنیدن خبر جان‌باختن #هلین_بولک در شهرهای مختلف ترکیه تجمع کرده بودند، بازداشت شدند.