ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش عفو بین‌الملل و کمیساریای عالی حقوق بشر به قتل دانیال زین‌العابدینی در زندان

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به گزارش‌ها درباره مرگ یک کودک-مجرم بر اثر ضرب و جرح ماموران، بیانیه‌ای صادر کرده و نوشته این سازمان از شنیدن این خبر وحشت‌زده شده است. کمیساریای عالی حقوق بشر هم واکنش مشابهی را ابراز کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به گزارش‌ها درباره مرگ یک کودک-مجرم بر اثر ضرب و جرح مأموران بیانیه‌ای صادر کرده و نوشته است که این سازمان از شنیدن این خبر وحشت‌زده شده است. کمیساریای عالی حقوق بشر هم واکنش مشابهی را ابراز کرده است.

دانیال زین‌العابدینی

دانیال زین‌العابدینی پس از شورش در زندان مهاباد در تاریخ ۱۰ فروردین به سلول انفرادی منتقل شد. زندانیان به خاطر شرایط زندان و قصور مقامات در خصوص آزادی موقتی آن‌ها به خاطر بحران ویروس کرونا دست به اعتراض زده بودند.

پس از آن دانیال زین‌العابدینی به زندان میاندوآب منتقل شده و در آنجا از سوی مقامات زندان مورد بدرفتاری‌های بیشتر قرار گرفت.

خانواده او گفته‌اند او در تماسی در ۱۲ فروردین ماه گفته بود به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفته، به سختی نفس می‌کشیده و به کمک نیاز داشته.

مرگ او روز ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ تأیید شد.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرده که این سازمان به ویژه از این مسأله که دانیال زین‌العابدینی به دلیل جرمی در صف اعدام قرار داشته که در زمان ۱۷ سالگی او رخ داده، ناراحت است.

محکومیت به قتل و حکم اعدام دانیال زین‌العابدینی در آبان ۱۳۹۷ توسط دیوان عالی کشور تأیید شد در حالی که او همچنان ادعا می‌کرد بی‌گناه است.

سازمان عفو بین الملل بار دیگر تأکید کرده‌ که استفاده از مجازات اعدام برای کسانی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند، تحت قوانین بین‌المللی حقوق بشر اکیدا ممنوع است و چنین احکامی باید بی‌درنگ لغو شوند.

این سازمان وظیفه سنگین ایران را برای مراقبت از جان افراد تحت بازداشت یادآوری کرده و از مقامات ایرانی خواسته بلافاصله تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه‌ای در مورد مرگ دانیال زین‌العابدینی انجام دهند و افراد مسئول را پاسخ‌گو کنند.

عفو بین‌الملل همچنین از سرنوشت شش نفر دیگری که گفته می‌شود در جریان شورش‌ها در ۱۰ فروردین مورد ضرب و جرح قرار گرفته و به زندان میاندوآب منتقل شده‌اند، ابراز نگرانی کرده است.

همچنین در پی درخواست سازمان حقوق بشر ایران از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد برای واکنش سریع و قاطع به قتل دانیال زین‌العابدینی، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، بیانیه‌ای در این خصوص صادر کرد.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر گفت که این نهاد بین‌المللی از دریافت گزارش مربوط به مرگ دانیال زین‌العابدینی بر اثر ضرب و جرح شدید نیروهای امنیتی در زندان مهاباد، وحشت‌زده شده است.

روبرت کولویل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به صدور حکم اعدام برای دانیال زین‌العابدینی به خاطر جرمی که او در ۱۷ سالگی مرتکب شده بود، گفت:

«همان گونه که بارها گفتیم، اعمال مجازات مرگ برای افرای که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال داشته‌اند، طبق قوانین حقوق بشر بین‌المللی کاملا ممنوع است و چنین مجازات‌هایی باید فورا برچیده شوند.»

روبرت کولویل همچنین گفت که کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل لزوم حفظ جان زندانیان را به حکومت ایران یادآوری می‌کند و از مقام‌های این کشور می‌خواهد تا فورا تحقیقات مستقل و غیرجهت‌دار را در مورد مرگ دانیال زین‌العابدینی آغاز و خاطیان را مجازات کنند.

او گفت:

«ما همچنین نگران سرنوشت شش تن از افرادی هستیم که در جریان شورش ۲۸ مارس زندان مهاباد مضروب و به زندان میاندوآب منتقل شدند. ما از مقام‌های ایرانی می‌خواهیم تا تمامی تدابیر را برای حفظ جان آن‌ها به کار گیرند.»

پیمان‌نامه حقوق کودک که ایران هم آن را امضا کرده، به صراحت می‌گوید اعمال مجازات اعدام و محکومیت‌های طولانی مدت در مورد کودکان نباید اعمال شود.

با وجود این در سال ۲۰۱۹ دست‌کم چهار متهم که در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال داشتند، اعدام شدند.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • An industrial man

      با سلام , اینکه مجرمی را در زندان انقدر بزنند تا که بمیرد مصداق بارز توحش و بربریت است و مسببان باید محاکمه و به اشد تکرار میکنم اشد مجازات محکوم شوند . هر چند به یک جمله از این گزارش ایرادی جدی وارد است : اینکه این مجرم به بیگناهی خودش باور داشت بسیار ترسناک است . این آقا به همراه ۲ نفر از دوستانش یک جوان نگون بخت را با ساطور و چاقو سلاخی کردند و پس از آن او را در بیابان رها کردند . روز بعد بازگشتند و او را نیمه جان یافتند پس از آن بر رویش بنزین ریختند و او را زنده زنده سوزاندند. با پیکر آن جوان عکس سلفی گرفتند و دیگران را نیز به همین مرگ تهدید کردند. هیچ دلیلی نیز برای این جنایت تکان دهنده بیان نکردند. شما جوری بیان میکنین این آقا مجرم بود که انگار مانند ژان وال ژان قرص نانی را برای رفع جوع دزدیده بود .