ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

همایون خسروی از نوازندگان پیشرو ایران درگذشت

او در نوجوانی وارد ارکستر بزرگ تهران شد، در ارکستر سمفونیک تهران به رهبری فرهاد مشکات توانا شد و سپس در همکاری با تلویزیون ملی ایران درخشش یافت.

همایون خسروی، نوازنده ویولنسل، دور از ایران، در لس‌آنجلس بعد از تحمل یک دوره بیماری درگذشت. اردلان سرفراز از ترانه‌سرایان پیشرو ایران همراه با جمعی دیگر از هنرمندان موسیقی، درگذشت این هنرمند بزرگ را در شبکه‌های اجتماعی تسلیت گفته‌اند.

همایون خسروی از نوازندگان پیشرو ایران (تهران ۱۳۳۲ – لس‌آنجلس ۱۳۹۰)

همایون خسروی در سال ۱۳۳۲ در تهران متولد شد. از طریق پدرش که نوازنده ویلن بود با موسیقی آشنا شد و سپس وارد هنرستان موسیقی شد و فراگیری ساز ویلنسل پرداخت و برای همکاری با ارکستر بزرگ رادیو به رهبری ایرج گلسرخی و فریدون شهبازیان دعوت شد. او در آن زمان فقط ۱۴ سال داشت.

خسروی فارغ‌التحصیل هنرستان عالی موسیقی بود و نوازندگی سازهای مختلف را از استادانی چون مرتضی حنانه، زاون مورکوریان، میشل خوتسیف، هوشنگ سنجری و محمد پورتراب فراگرفت. بعد از همکاری با ارکستر بزرگ رادیو در میدان ارگ، با ارکستر سمفونیک تهران به رهبری فرهاد مشکات همکاری خود را آغاز کرد.

مشکات که از اوایل سال ۱۳۵۱ رهبری ارکستر سمفونیک تهران را به عهده گرفته بود کوشید در ساختار ارکستر تغییراتی به وجود بیاورد و بر وسعت رپرتوار آن بیفزاید. او جای زیادی را به موسیقی مدرن جهان و ایران اختصاص داد.

ساز اصلی همایون خسروی «چلو» یا ویولنسل بود و دوره های مختلفی را نیز در آلمان و اتریش پشت سرگذاشت.

همکاری با ارکستر مجلسی تلویزیون ملی ایران، اجراهای متعدد در جشن‌های هنر شیراز، جشنواره‌های بین‌المللی و همکاری با کانون پرورش فکری کودکان، از جمله فعالیت‌های خسروی در این دوره پربار و خاطره‌انگیز بود. در این دوره همکاری با ارکستر مجلسی تلویزیون ملی ایران تأثیری ماندگار بر نوازندگی او گذاشت. خود در مصاحبه‌ای می‌گوید:

«با ارکستر مجلسی برای مدت پانزده سال کار کردم، ارکستر مجلسی، گروه ارکستری بود که نیمی ازگروه آن را نوازندگان چیره‌دست خارجی تشکیل می‌دادند، به خاطر چگونگی شکل‌گیری این ارکستر معمولأ از هنرمندان کشورهای دیگر دعوت به عمل می‌آمد تا با هم تمرینات بسیاری کنیم که تجربه خوبی بود. اصولأ بافت کاری ارکستر مجلسی اینچنین بود که ما در اقصی نقاط دنیا برنامه اجرا می کردیم و این موقعیتی بسیار عالی برای ما بود.»

از آثار هنری او می‌توان به نوازندگی در آلبوم‌های موسیقی «شب،سکوت، کویر» به آهنگسازی کیهان کلهر و خوانندگی محمدرضا شجریان، «نگاه آسمانی» به آهنگسازی همایون رحیمیان و خوانندگی حسام‌الدین سراج، «گریه بی‌بهانه» به خوانندگی حسام‌الدین سراج و نوازندگی در موسیقی سریال‌هایی چون «سلطان صاحبقران» به آهنگسازی واروژان، «افسانه سلطان و شبان» به آهنگسازی بابک بیات و «امیرکبیر» به آهنگسازی کامبیز روشن‌روان اشاره کرد.

همایون خسروی پس از انقلاب از تدریس در مدسه باغچه‌بان و هنرستان عالی موسیقی گذران می‌کرد. خودش می‌گوید در پارک‌ها و در انجمن‌های فرهنگی برای مردم موسیقی اجرا می‌کرد اما مأموران مانع می‌شدند و اجراها را به هم می‌زدند و چنین بود که از ایران به آمریکا مهاجرت کرد. در آمریکا اما مشکل دیگری به وجود آمد: موسیقی کلاسیک خریدار نداشت. او در مصاحبه‌ای گفته بود:

«سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند درزمینه موزیک پاپ فعالیت داشته باشند که هم زود بازده است و هم طرفدار بیشتر دارد و این دغدغه تمامی کسانی است که چون من در این زمینه فعالیت دارند. بسیاری از دوستان هستند که مایل هستند کارهای هنری انجام دهند ولی به دلیل نبود حمایت‌های مالی نمی‌توانند.»

 خسروی سالیانی دراز دور از موطن خود در لس‌آنجلس زندگی کرد و در همین شهر هم چشم بر جهان فروبست. او در تلویزیون اندیشه برنامه‌ای برای معرفی هنرمندان ایرانی داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.