ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

میانگین افزایش حقوق بازنشستگان: ۸۰۰ هزار تومان

در بودجه افزایش ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان پیش‌بینی شده بود اما با تصمیمات جدید درباره افزایش حقوق و همسان‌سازی پرداختی بازنشستگان، متوسط افزایش حقوق آن‌ها امسال ۳۰ درصد خواهد بود.

براساس تصمیمات جدید درباره افزایش حقوق و همسان‌سازی پرداختی به بازنشستگان، متوسط افزایش حقوق آن‌ها در سال جاری به ۳۰ درصد می‌رسد. مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری می‌گوید میانگین افزایش حقوق بازنشستگان کشوری ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود و حداقل حقوق بازنشستگان این صندوق با سنوات کامل دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که در قانون بودجه افزایش ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان پیش‌بینی شده بود.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مصوبه قانون ششم توسعه ایران است ـ عکس از آرشیو

اکبر افتخاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره همسان‌سازی حقوق‌ بازنشستگان در سازمان برنامه و بودجه در صفحه اینستاگرام خود نوشت مجموع دو رقم «۱۵ درصد افزایش حقوق» و «همسان‌سازی»، به طور میانگین حدود ۸۰۰ هزار تومان است که از فروردین‌ماه جاری اعمال خواهد شد.

به‌گفته افتخاری رقم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به ۶۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گزارشی با اشاره به تصمیماتی که درباره افزایش حقوق و همسان‌سازی پرداختی به بازنشسته‌ها گرفته شده نوشته است، متوسط افزایش حقوق آن‌ها در سال جاری به ۳۰ درصد می‌رسد.

بر این اساس، ابتدا حقوق‌ها تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند تا بازنشستگان کمتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی نداشته باشند. بعد از آن مابقی اعتبار مربوط به همسان‌سازی حقوق‌ها برای حقوق‌های بالای دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان توزیع می‌شود؛ به نحوی که به صورت پلکانی اعمال و حقوق‌های بالاتر از رشد کمتری برخوردار می‌شوند.

بدین ترتیب کف حقوق بازنشستگان ۲,۸ میلیون تومان است.

میانگین حقوق بازنشستگان کشوری از حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در سال گذشته به سه میلیون و ۷۹۹ هزار تومان می‌رسد که با افزایش ۳۱ درصدی همراه است و میانگین حقوق بازنشستگان لشکری از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در سال گذشته با افزایش ۳۰ درصدی به چهار میلیون و ۲۹۱ هزار تومان خواهد رسید.

در بودجه سال ۹۹، بر اساس ضریب‌هایی ۱۰ هزار میلیارد تومان به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری اختصاص پیدا کرده، اما برای کارگران بازنشسته که تأمین اجتماعی مستمری آن‌ها را می‌پردازد اعتباری در نظر گرفته نشده است.

دولت روحانی ۱۰ میلیارد دلار برای حمایت از کسب و کارها و واحدهای تولیدی اختصاص داده است اما کارگران از این حمایت‌ها نه تنها نصیبی نمی‌برند، بلکه کارفرمایان قصد دارند ۱۵ درصد افزایش مزد را هم کن‌فیکون کنند.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه وعده داده است همسان‌سازی و افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین‌ماه سال جاری در حقوق‌های آن‌ها اعمال خواهد شد.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مصوبه قانون ششم توسعه ایران است و دولت و مجلس هر سال اجرای آن را به سال بعد و تأمین شدن منابع مالی موکول می‌کنند. برهمین اساس در قانون بودجه افزایش ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان پیش‌بینی شده بود. رئیس سازمان برنامه و بودجه اما گفته بود حقوق بازنشستگان تا ۷۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

به‌گفته نوبخت دولت در بودجه سال جاری ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون همسان‌سازی و افزایش حقوق بازنشستگان تخصیص داده است. مسئله اصلی اما تأمین این اعتبار است که هر سال به تعویق می‌افتد و امسال با توجه به کاهش درآمدهای دولت نمی‌توان به تأمین شدن آن خوش‌بین بود.

بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی تا بهمن سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود که ۲۵ برابر بیشتر از مبلغ پیش‌بینی شده در بودجه برای همسان‌سازی حقوق‌ها است.

پیش از این، علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران اجرای قانون همسان‌سازی را منوط به حمایت دولت دانسته بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.