ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در کمپ‌های ترک اعتیاد ایران چه می‌گذرد؟

گفت‌و‌گو با نسیم روشنایی

نسیم روشنایی، روزنامه‌نگار زمانه در این گفت‌و‌گو به پژوهش‌اش درباره وضعیت کمپ‌های ترک اعتیاد در ایران و رفتار خشونت‌آمیز با معتادان در آنها می‌پردازد.

شاید بتوان چکیده یافته‌های پژوهش نسیم روشنایی درباره شکنجه و آزار جسمی و روحی در کمپ‌های ترک اعتیاد در ایران را در این جمله‌های «رضا» خواند، یکی از کسانی که تجربه‌هایش را با او در میان گذاشته بود:

«در کمپ‌هایی که ماده شانزدهی‌ها را می‌آورند ضرب و شتم شدید وجود دارد. خودم به چشم خودم دیدم که کسی را کشتند. حدود چهار سال پیش در کمپی اجباری در خاورشهر بودم. پسری برای فرار وایتکس خورده بود، ماده شوینده. کارمندهای کمپ یک روز بعدش فهمیدند و آنقدر کتکش زدند که معده‌اش خونریزی داخلی کرد. قبل از کتک هنوز معده‌اش خونریزی نکرده بود، اما از کتک شدیدی که خورد معده‌اش خونریزی کرد و  پسر مرد.»

رضا، ۴۲ ساله و مجرد است و سال‌ها شغلش جوشکاری بوده. او یکی از چندین نفری است که تجربه اعتیاد،‌ رفتن به کمپ‌های ترک اعتیاد و برخورد خشونت‌بار در آنجا را داشته و این تجربه‌ها را در میان گذاشته. حالا به سراغ نسیم روشنایی، روزنامه نگار زمانه می‌رویم تا از او بیشتر درباره پژوهش‌اش و یافته‌های این پژوهش بپرسیم.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

🔻پژوهش نسیم روشنایی را اینجا بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمداقبالیان

    برخوردبامعتادان درکمپ ها یک قطعه از پازل بسیار بزرگی است که پس ازانقلاب 57 فضای فرهنگی وسطح عمومی فرهنگ را در اجتماع و مابین مردم ایران معرفی میکند.حکومت برآمده ازانقلاب درهمه سطوح جامعه ایران فرهنگی رارواج داد که میتوان آن را فرهنگ برخورد با قوم مغلوب نام نهاد.ازدید مس>ولان حکومت مردم ایران قوم مغلوب وبه اسارت گرفته شده ای هستند که لایق سخیف ترین برخوردها ودرخورهرنوع توهینی میباشند .ادبیات طلبکارانه وبرخورد ازبالا روند معمول ومرسوم هر مسؤلی در هر مقام وجایگاهی است .هنگامی کهشهروندان عادی وآحاد محترم مردم ایران ازدید حاکمان بردگانی به اسارت گرفته شده اند که هیچ حق و احترامی را درخور نیستند انتظاردارید با بیچارگانی که معتاد نامیده میشوند چگونه برخوردی را شاهد باشید الدنگی میگفت معتاد انسان نیست!!که حقوق انسانی دا شته باشد .