ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت افغانستان ۱۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرد

این زندانیان براساس فرمان محمداشرف غنی آزاد شده‌اند و در فهرست طولانی هیئت فنی طالبان در مذاکرات با دولت قرار داشتند. گفته می‌شود آن‌ها سوگند یاد کرده‌اند که «هرگز به میدان جنگ بر نمی‌گردند».

سرانجام پس از فراز و فرودها در مذاکرات فنی طالبان با دولت افغانستان، شورای امنیت ملی این کشور اعلام کرد که ۱۰۰ زندانی گروه طالبان آزاد شدند. زندانیان آزادشده سوگند یاد کرده‌اند که «هرگز به میدان جنگ بر نمی‌گردند».

زندانیان طالبان ـ عکس از آرشیو

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان چهارشنبه ۲۰ فروردین / ۸ آوریل با انتشار اطلاعیه‌ای از آزادی ۱۰۰ زندانی گروه طالبان خبر داد.

در اطلاعیه شورای امنیت ملی آمده است: «براساس فرمان مورخ ۲۰ حوت (اسفند) ۱۳۹۸ رئیس‌جمهوری غنی، دولت افغانستان امروز ۱۰۰ زندانی طالبان را با در نظر گرفتن وضعیت سلامت، سن و مدت مجازات باقی‌مانده آن‌ها، به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای صلح و مهار کرونا آزاد کرد.»

شورای امنیت ملی افزوده است که این ۱۰۰ زندانی از جمله زندانیانی بودند که در فهرست طولانی‌ هیئت فنی طالبان قرار داشتند که در جلسات مشترک با هیئت دولتی ارائه شده بود.

بر اساس توافق‌نامه طالبان و آمریکا، گروه طالبان متعهد به آزادی یک‌هزار زندانی وابسته به دولت افغانستان و در مقابل، کابل نیز متعهد به آزادی پنج‌هزار زندانی این گروه شده بود.

قرار بود آزادی زندانیان گروه طالبان ۲۰ اسفند / ۱۰ مارس انجام شود اما دولت افغانستان اعلام کرد که زندانیان را به‌شکل مشروط آزاد می‌کند. محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در همان روز فرمان آزادی زندانیان طالب را امضا کرد. در ماده نخست حکم اشرف غنی آمده بود که زندانیانی که آزاد می‌شوند مکلف به ارائه تعهد کتبی مبنی بر عدم بازگشت به صفوف جنگ با دولت افغانستان هستند. همچنین قرار بود در مرحله اول آزادی ۱۵۰۰ زندانی طالبان در چهار روز آغاز شود و روزانه ۱۰۰ زندانی طالبان پس از گذراندن مراحل اداری آزاد شوند.

دفتر شورای امنیت ملی در اطلاعیه خود گفته است که زندانیان آزادشده سوگند یاد کرده‌اند که «هرگز به میدان جنگ بر نمی‌گردند». همچنین گفته شده است که رهبری طالبان در قطر نیز تعهد داده است که این زندانیان دوباره به صفوف جنگ بازنگردند.

نشست‌های هیئت فنی طالبان با دولت افغانستان برای آزادی زندانیان ۱۲ فروردین / ۳۱ مارس با میزبانی سفارت قطر در کابل آغاز شد و تا روز دوشنبه ۱۸ فروردین / ۶ آوریل ادامه داشت اما سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، سه‌شنبه ۱۹ فروردین / ۷ آوریل در توئیتی اعلام کرد که هیئت فنی این گروه دیگر در این نشست‌ها شرکت نمی‌کند. شاهین این نشست‌ها را «بی‌نتیجه» خواند و گفت «به بهانه‌های مختلف، رهایی آن‌ها (زندانیان) تا کنون به تعویق افتاده ‌است».

عبدالمتین بیگ، رئیس اداره مستقل ارگان‌های محلی افغانستان و عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت با طالبان، دوشنبه گذشته گفته بود هیئت فنی طالبان بر آزادی ۱۵ نفر از فرماندهان این گروه تأکید می‌کند که از عاملان و سازمان‌دهندگان حملات انتحاری و تروریستی در کشور هستند و «دستان‌شان به خون مردم آلوده است». بیگ تأکید کرده بود که دولت نمی‌تواند آن‌ها را از زندان آزاد کند زیرا با آزادی آن‌ها بیم آن می‌رود که طالبان دست به خشونت‌های بیشتری بزنند.

منابع آگاه به شبکه طلوع‌نیوز افغانستان گفته‌اند که ۱۵ زندانی که طالبان خواهان آزادی آن‌ها شده‌اند، در میان این ۱۰۰ زندانی که آزاد خواهند شد، نخواهند بود.

براساس توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان، قرار است پس از آزادی زندانیان طالبان، گفت‌وگوهای مستقیم میان طرف‌های افغان درباره صلح آغاز شود.

در همین حال درگیری‌ها بین طالبان و نیروهای افغانستان در ولایت‌های مختلف این کشور ادامه دارد. بیشتر این حملات در ولایت‌های زابل، تخار، بدخشان و بغلان صورت گرفته است.

مقام‌های امنیتی افغانستان چهارشنبه ۲۰ فروردین / ۸ آوریل از درگیری طالبان با ساکنان دو روستای «چهارمغزک» و «پس قول» در ولایت سمنگان خبر دادند و گفتند در این درگیری ۱۵ نفر از گروه طالبان و دو نفر از ساکنان محلی کشته و ۲۲ طالب و ۵ نفر از اهالی محل نیز زخمی شدند. این درگیری از چهار روز پیش با حمله طالبان به این دو روستا آغاز شده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.