ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ائتلاف عربی در یمن اعلام آتش‌بس کرد

آتش بس پنجشنبه ۹ آوریل/۲۱ فروردین از ساعت ۱۲ به وقت محلی به مدت دو هفته به اجرا درمی‌آید. موفقیت آتش‌بس ظاهراً به شکسته شدن محاصره یمن بستگی دارد.

ائتلاف عربستان سعودی با امارات متحده عربی که با حوثی‌ها در یمن می‌جنگد، به طور یک‌جانبه اعلام آتش‌بس کرد.

شورشیان حوثی در یمن (عکس: آرشیو)

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی اعلام کرد آتش بس پنجشنبه ۹ آوریل/۲۱ فروردین از ساعت ۱۲ به وقت محلی به مدت دو هفته به اجرا درمی‌آید.

روز گذشته سازمان ملل متحد خواهان برقراری آتش‌بس در یمن برای جلوگیری از همه‌گیری ویروس کرونا شده بود. ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی گفت:

«این آتش‌بس با هدف ایجاد شرایط مناسب برای پاسخ به فراخوان دبیر کل سازمان ملل برای صلح و دعوت مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای صلح در یمن برقرار می‌شود.»

حوثی‌های یمن تاکنون درباره اعلام آتش‌بس یک‌جانبه از سوی عربستان و امارات سکوت کرده‌اند. خبرگزاری امنیتی فارس که معمولا خبرهای مربوط به شورشیان حوثی را پوشش می‌دهد به نقل از المیادین گزارش داده که محمد البخیتی، نایب رئیس شورای عالی سیاسی یمن در پاسخ به اعلام آتش‌بس یک‌جانبه ائتلاف عربی گفته است:

 «صنعا به ضرورت توقف کامل جنگ و رفع  کامل محاصره یمن پایبند است و ادامه محاصره یمن به معنای ادامه تجاوز ائتلاف سعودی است.»

این سخن بدان معناست که تا زمانی که محاصره اقتصادی یمن ادامه دارد، حوثی‌ها آتش‌بس را نمی‌پذیرند.

سخنگوی حوثی‌های یمن پیش از این اعلام کرده بود که حوثی‌ها طرح همه‌‌‌جانبه‌ای برای خاتمه دادن به جنگ پنج ساله یمن به سازمان ملل متحده ارائه داده‌اند. این طرح شامل پایان محاصره اقتصادی یمن هم می‌شود. محمد عبدالسلام چهارشنبه با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«این پیشنهاد اولین گام برای آغاز گفت‌وگوی سیاسی در دوران گذار خواهد بود.»

هفته گذشته مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن  طرحی برای برقراری آتش‌بس کامل در سراسر یمن و خاتمه دادن به همه تحرکات نظامی در زمین و هوا و دریا را به طرفین متخاصم در جنگ یمن ارائه داد.

یمن از سال ۲۰۱۴ تاکنون درگیر جنگ داخلی است. در این مدت در جنگ یمن بیش از ۱۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند، زیرساخت‌های مدنی در آن کشور ویران و میلیون‌ها نفر آواره شده و ۳۰ میلیون نفر از جمعیت یمن با گرسنگی و بیماری و با یکی از بدترین بحران‌های انسانی در جهان درگیر شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.