ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موافقت آمریکا با کاهش تولید نفت به سود مکزیک

برای نخستین بار توافق سرنوشت‌ساز اوپک پلاس به موافقت مکزیک با کاهش تولید نفت بستگی پیدا کرد. آمریکا برای نجات صنایع نفتی خود بخشی از سهم مکزیک را به عهده گرفت.

در آستانه برگزاری نشست وزیران انرژی گروه ۲۰ ، رئیس جمهوری مکزیک اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا برای کمک به مکزیک با کاهش ۲۵۰ هزار بشکه از تولید روزانه نفت خام خود موافقت کرده است.

پالایشگاهی در آمریکا (عکس: آرشیو)

عبدالعزیز بن سلمان جمعه ۱۰ آوریل/ ۲۲ فروردین‌ اعلام کرد که توافق نهایی کشورهای عضو اوپک و غیر عضو موسوم به اوپک پلاس برای کاهش عرضه روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت در گرو پذیرش مکزیک و پیوستن این کشور به این تصمیم است. وزیر نفت عربستان سعودی در گفت‌وگوی تلفنی با رویترز گفت:

«امیدوارم مکزیک با پیوستن به توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک از منافع آن بهره‌مند شود، زیرا منافع این توافق تنها برای مکزیک نیست بلکه برای کل جهان است.»

عبدالعزیز بن‌سلمان در ادامه سخنانش یادآوری کرد:

«کل توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک در گرو پذیرش و الحاق مکزیک به آن است.»

نهمین نشست وزیران نفت و انرژی ۲۳ کشور عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پنجشنبه ۹ آوریل/ ۲۱ فروردین‌ از طریق وبینار به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان به همراه الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه برگزار شد. بعد از ۱۵ ساعت مذاکرات فشرده طرفین بر سر کاهش روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت خام که حدودا معادل ۱۰ درصد از تولید نفت خام جهان است به توافق رسیدند. مکزیک که سرمایه‌گذاری کلانی در صنایع نفتی خود انجام داده با این توافق مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهوری مکزیک جمعه ۱۰ آوریل/ ۲۲ فروردین‌ در یک نشست خبری گفت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در یک گفت‌وگوی تلفنی با او خاطرنشان کرده که ایالات متحده ۲۵۰ هزار بشکه از  سهم مکزیک در کاهش تولید نفت را به عهده می‌گیرد. سه روز قبل روسیه و عربستان سعودی از آمریکا خواسته بودند بخشی از کاهش تولید نفت در جهان را به عهده بگیرد. وزارت انرژی آمریکا اما در پاسخ اعلام کرده بود که دولت آمریکا در روند تولید نفت دخالت نمی‌کند، بلکه بازارها خود تولید نفت را تنظیم می‌کنند.

همزمان با این تحولات کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و پادشاه عربستان سعودی، روز جمعه در تماسی تلفنی درباره توافق اوپک پلاس گفت‌وگو کردند و تأکید کردند که هدف آنها ثبات بازار جهانی نفت است.

رویترز گزارش داده است که رئیس جمهوری آمریکا در این گفت‌وگو عربستان را تهدید کرده است که چنانچه موفق به کاهش تولید نفت نشود و به دلیل سقوط قیمت در بازارها، صنایع نفتی آمریکا دچار خسارت‌های بیشتری شوند، مجازات‌هایی را برای آن کشور در نظر می‌گیرد.

در این فاصله نشست وزیران انرژی کشورهای گروه ۲۰ نیز در وبینار آغاز شده است. در این نشست دن برولیت، وزیر انرژی آمریکا هم حضور دارد.

به سبب اختلاف عربستان و روسیه و همچنین پیامدهای اقتصادی همه‌گیری جهانی بیماری کووید ۱۹ قیمت نفت بیش از ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و به هر بشکه ۳۲ دلار رسیده است. کمتر از این برای صنایع نفتی آمریکا قابل تحمل نیست. روسیه به نفت ۴۰ دلاری و عربستان به نفت ۸۰ دلاری نیاز دارد. البته اگر آتش‌بس یک‌جانبه در یمن پایدار نماند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.