ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروه اصحاب‌الکهف در عراق: به پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی حمله می‌کنیم

گروه تازه تاسیس اصحاب الکهف در عراق مسئولیت حمله به کاروان نظامی در استان صلاح‌الدین را به عهده گرفته. برخی کارشناسان نظامی‌ می‌گویند این گروه تحت حمایت ایران است.

شامگاه چهارشنبه ۲۰ فروردین‌ماه، ویدئویی از حمله به یک کاروان نظامی در استان صلاح الدین عراق منتشر شد. یک گروه شبه نظامی تازه تأسیس موسوم به «اصحاب‌الکهف» مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. این گروه روز شنبه ۲۳ فروردین‌ماه، در بیانیه‌ای که از کانال‌های تلگرامی فارسی زبان وابسته به سپاه پاسداران منتشر شد، ادعا کرده که در این عملیات به‌غیر از نیروهای شیعه تحت حمایت ایران، عواملی از افراد سنی مذهب نیز همکاری داشته‌اند.

گروه اصحاب الکهف بر حمله به پایگاه‌ها و مراکز وابسته به آمریکا در سطح عراق و حتی جنوب خلیج فارس تأکیدکرده

در این بیانیه تأکید شده است «اصحاب الکهف به همه اهل‌سنت عراق اطمینان می‌دهد که چنان‌چه بخواهند به مقاومت علیه اشغالگران امریکایی بپیوندند، تامین امکانات و تسلیحات مورد نیازشان را متقبل خواهد شد.»

گروه اصحاب الکهف در اقدامات اخیر خود در روزهای گذشته، با استفاده از پهپادهای پیشرفته، تصاویر ماهواره‌ای از یک پایگاه نیروهای آمریکا در اربیل و همچنین نقاط تجمع نیروها و تجهیزات نظامی مستقر در این پایگاه را منتشر کرد.

بررسی کارشناسان نظامی درباره تجهیزات به‌کار گرفته شده توسط این گروه و همچنین در نظر گرفتن سبک حمله با استفاده از بمب‌های کنار جاده‌ای اما نشان می‌دهد این گروه تحت حمایت مالی و نظامی ایران، اعلام موجودیت کرده است.

از دیگر نشانه‌هایی که دال بر حمایت گروه شبه نظامی اصحاب الکهف از سوی ایران است این است که در بیانیه‌هایی که توسط این گروه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، بر حمله به پایگاه‌ها و مراکز وابسته به آمریکا در سطح عراق و حتی جنوب خلیج فارس تأکید شده است.

اهدافی که پیش از این فرماندهان سپاه پاسداران ادعا کرده‌بودند که در تیررس موشک‌های آنها قرار دارد.

تفاوت عمده گروه شبه نظامی اصحاب الکهف با سازمان‌ها و گروه‌های ایجاد شده مشابه خود این‌است که هنوز پایگاه مشخصی برای استقرار نیروهای وابسته به این گروه در عراق شناسایی و اعلام نشده است.

حیدرالعبادی، نخست وزیر سابق عراق، روز ۱۸ اسفند ۱۳۹۶/ ۹ مارس ۲۰۱۸ در حکمی حکومتی، فرمان ادغام گروه شبه نظامی حشد الشعبی درارتش عراق را صادر کرد. پس از آن برخی از روابط علنی امنیتی و اقتصادی این سازمان با ایران قطع شد و در عوض فرماندهی کل ارتش عراق مسئولیت نظارت بر نیروهای این گروه را عهده‌دار شد.

نظارت ارتش عراق بر فعالیت‌های گروه حشدالشعبی سبب شد تا این گروه شبه نظامی دیگر برای اهداف توسعه طلبانه شاخه‌ برون مرزی سپاه پاسداران (سپاه قدس) کارآیی سابق را نداشته باشد.

از این‌رو جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر برای تثبیت نفوذ خود در عراق به ایجاد گروه‌های مشابه گروه الحشد و ایجاد انشعاب در این سازمان شبه نظامی اقدام کرده است.

از گروه‌های تازه تأسیس دیگری که در همین راستا و به‌ویژه پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق توسط سپاه پاسداران ایجاد شده می‌توان از گروه شبه نظامی شیعه «عصبه الثائرین» نام برد.

این گروه در اواخر اسفندماه ۹۸/ مارس ۲۰۲۰، با حمله به پایگاه نیروهای ائتلاف بین المللی در شمال بغداد موسوم به پایگاه «التاجی» اولین عملیات نظامی خود علیه نیروهای آمریکایی را برعهده گرفت.

یک‌روز پس از آن نیروهای آمریکایی اما شبه نظامیان گروه تحت حمایت ایران معروف به «کتائب حزب الله» را مسئول حمله به نیروهای خود در پایگاه التاجی معرفی کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    ماموران شهرداری خودمختارانه درصدد خراب کردن و ویران کردن ساخت وسازی عمل نکرده ونمی کنند بلکه دستورریاست شهرداری است به آنها چنین دستوری میدهد ...حالا چین وروسیه درصدد تصاحب منابع عراق وبیرون راندن امریکا و توسط گماشته گان درعراق وارد عمل شده اند وقراراست که حکومت اخوندی سهمی هم داشته باشد و برای سهم داشتن باید بپذیرد که این عناصر وابسته به حکومت آخوندی هستند !!!روسیه برای برتصاحب قدرت صادرات نفت درمنطقه اقدام به موشک پرانی به تاسیسات نفتی عربستان کرد