ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افغانستان: در پی گسترش ویروس کرونا حکومت باردیگر طالبان را به صلح دعوت کرد

حکومت تا به حال ۳۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده است. سخنگوی این گروه هم گفته که ۲۰ تن از زندانیان دولت آزاد می‌شوند. دولت افغانستان از طالبان دعوت کرد: به منظور عرضه خدمات بشردوستانه به بیماران کرونا دست از خشونت بکشد.

گفت‌وگوهای صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان هنوز آغاز نشده است. دولت شماری از زندانیان این گروه را آزاد کرده و طالبان هم قرار است ۲۰ تن از نیروهای دولتی را که به اسارت گرفته است، آزاد کند.وزارت امور خارجه افغانستان با صدور بیانیه‌ای باردیگر طالبان را به آتش‌بس دعوت کرد.

کرونا در افغانستان ـ عکس از آرشیو

طالبان حکومت  را به نقض «توافقنامه آوردن صلح به افغانستان» متهم و اعلام کرده است: هیئت تعیین شده از سوی حکومت برای آغاز گفت‌وگوها را نمی‌پذیرد. همزمان با این اظهارات، نیروهای این گروه که اسفند سال گذشته با آمریکا توافقنامه صلح را امضاء کرد، به مواضع دولت در چند نقطه حمله کرد. این حملات در شرایطی ادامه یافت که نگرانی‌ها از شیوع کرونا افزایش یافته است.

وزارت صحت عامه افغانستان شنبه ۲۳ فروردین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور را ۵۵۵ نفر اعلام کرد. این ویروس تا کنون جان ۱۸ تن را هم  گرفته است.

در این وضعیت وزارت امور خارجه افغانستان شامگاه جمعه ۲۲ فروردین با صدور بیانیه‌ای  از طالبان دعوت کرد: «به منظور عرضه خدمات بشردوستانه و صحی به شهروندان آسیب‌پذیر و متأثر از ویروس کووید – ۱۹ در سراسر کشو دست از خشونت کشیده و زمینه آن را مساعد سازد که خدمات و کمک‌های اولیه صحی به مردم رنج‌دیده ما ارایه شود.».

مذاکره میان طالبان و حکومت افغانستان که پیش از این اعلام شده بود در فروردین امسال آغاز می‌شود، به علت آنچه که طالبان «نقض موافقت‌نامه صلح» خوانده، به تاخیر افتاده است.

آزادی ۵ هزار زندانی گروه طالبان یکی از خواسته‌های این گروه از حکومت افغانستان است. اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته که حکومت او این خواسته را به عنوان پیش‌شرط مذاکره نمی‌پذیرد.

با این حال حکومت افغانستان هفته گذشته ۲۰۰ زندانی طالب را در دو نوبت از زندان بگرام آزاد کرد. شنبه ۲۳ فروردین هم ۱۰۰ زندانی دیگر این گروه آزاد شدند. طالبان اما اعلام کرده است: افراد رهاشده از بند دولت، برای این گروه ناشناخته‌اند. طالبان رهایی این افراد بدون هماهنگی با این گروه را تخریب روند صلح دانسته است.

نمایندگان طالبان شامگاه جمعه ۲۲ فروردین در دوحه قطر با اسکات میلر، فرمانده نیروهای «حمایت قاطع» گفت‌وگو کردند. محتوای این گفت‌وگو فاش نشده است اما پس از این دیدار سهیل شاهین سخنگوی این گروه در توییتر نوشت: این گروه ۲۰ زندانی دولت افغانستان را  آزاد می‌کند. این زندانی‌ها قرار است امروز (یکشنبه ۲۴ فروردین) آزاد و به صلیب سرخ سپرده شوند.

طالبان اسفند امسال با آمریکا توافقنامه‌ای تحت عنوان «آوردن صلح به افغانستان» امضاء کرد و قرار بر این است که این گروه و حکومت افغانستان هم برای پایان دادن به جنگ و درگیری در افغانستان مذاکره کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    امریکا وترامپ دردوکشور فاجعه ای برپا کردند که مردمان این دوکشور را پذیرش ظلم وستم وادارکنند ...درسوریه ترامپ وسیاستش درتنها گذاشتن مخالفین بشاراسد و نتیجه آن پیشروی قشون نظامی سوریه و سپاه پاسداران و قشون فاطمیه و قشون نظامی روسیه دردستگیری و بقتل رسیدن مردمان ازادی خواه سوریه ومخالفان حکومت بشار اسد - درکشوردوم که افغانستان باشد ترامپ و طالیبان متحدا" درصدد سقوط حکومت افغانستان و تحویل دربست افغانستان به طالیبان هستند...امریکا بطورعلنی جانب طالیبان را گرفته است وحکومت افغانستان را به قطع پشیبانی مالی هم تهدید می کند ...طالیبان ها دانسته که ویروس کرونا را موهبتی است که حکومت افغانستان به همه گونه شکل وفرمی به مشکلات وسردرگمی داشته است و نمی تواند ازخودش برعلیه طالیبان دفاع کند ..به این دلیل هم می باشد طالیبان حتی بخاطر ویروس کرونا ومشکلات مردمی حاضر به توافق صلح با حکومت افغانستان نیست ...امریکا واروپا حکومت مردمی قذافی را درلیبی سرنگون کردند و آنهم تنها به خاطرمنافعشان و ازانچه اکنون درلیبی برپا است وبه کشتارمردمان لیبی انجامیده است مهرسکوت برلب هایشان زده اند !!!لطف ومرحمت امریکا واروپا چهل سال پیش هم با برپائی حکومت طالیبان ها درایران تقدیم مردم ایران شده است وتا کنون هم مردم ایران درظلم وستم و استبداد وخفقان وکشتارهای وچپاولهای حکومت طالیبان ها درایران درامان نبوده ونیستند - امیدوارم ویروس کرونا با تمام قدرتش انتقام انچه که برمردمان کشورهای افغانستان وایران و عراق وسوریه ولیبی روا شده است ازکشورهائی که برای خاورمیانه تصمیم گرفته وتصمیم می گیرند را بگیرد ...