ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در خواست سازمان ملل از جنگجویان خاورمیانه: برای مقابله با کرونا جنگ را کنار بگذارید

نمایندگان ویژه سازمان ملل در سوریه، یمن، لبنان، عراق و فلسطین از جنگجویان خواستند اسلحه‌های خود را کنار بگذارند و ضمن توقف درگیری‌های خصمانه، بر مقابله با تهدید ناشی از پاندمی ویروس کرونا تمرکز کنند.

نمایندگان ویژه سازمان ملل در سوریه، یمن، لبنان، عراق و فلسطین از جنگجویان خواستند اسلحه‌های خود را کنار بگذارند و ضمن توقف درگیری‌های خصمانه، بر مقابله با شیوع ویروس کرونا متمرکز شوند.

تصویری از آوارگان ادلب - به‌دنبال یورش نیروهای رژیم سوریه تحت حمایت ایران و روسیه و درگیری آن‌ها با شورشیان تحت حمایت ترکیه، بسیاری از ساکنان ادلب و حلب در ماه‌های اخیر خانه‌های خود را ترک کرده‌ و در شرایط نابه سامانی زندگی می‌کنند. با شیوع ویروس کرونا، احتمال ابتلای آن‌ها که از حداقل امکانات بهداشتی محروم‌اند، وجود دارد. برخی از گروه‌های داوطلب در منطقه به آوارگان وسایل بهداشتی می‌رسانند. سازمان ملل از گروه‌های درگیر خواسته دست از جنگ بکشند و ضمن همکاری با امدادرسانان، برروی مقابله با کرونا متمرکز شوند. (عکس از Omar HAJ KADOUR / AFP)

نمایندگان ویژه سازمان ملل در خاورمیانه از همه طرفین درگیر در مناقشات نظامی خواستند به درگیری‌های خصمانه پایان دهند و تمرکز خود را بر مقابله با تهدید ناشی از پاندمی ویروس کرونای جدید و «مبارزه واقعی برای نجات جان‌ها» بگذارند. به گزارش خبرگزاری الجزیره در بیانیه‌ای که شنبه ۱۱ آوریل/۲۳ فروردین منتشر شد، نمایندگان ویژه سازمان ملل در سوریه، یمن، لبنان، عراق و مناقشه فلسطین و اسرائیل تاکید کردند مواجهه با چالش کووید ۱۹ به «همبستگی» نیاز دارد اما این امر نمی‌تواند بدون خاموشی تسلیحات جنگی و توقف درگیری‌ها محقق شود.

نمایندگان سازمان ملل از همه طرف‌ها خواسته‌اند «فورا و بدون پیش‌شرط به پای میز گفتگو بنشینند و برای توقف درگیری‌ها، حفظ آتش‌بس و رسیدن به راه‌حلی بلندمدت برای درگیری‌های ادامه‌دار در سرتاسر خاورمیانه مذاکره کنند».

سازمان ملل همچنین از جنگجویان درخواست کرده است «به آن‌سوی خطوط درگیری بروند و برای توقف انتقال سریع کرونا [با یکدیگر و دیگر کشورها] همکاری محلی، منطقه‌ای و جهانی داشته باشند» و به علاوه، اجازه «آزادی براساس حقوق انسانی و امدادرسانی» را صادر کنند.

پیشنهاد طرح صلح جدید در یمن

در همین رابطه مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در یمن روز گذشته (شنبه) اعلام کرد؛ طرح صلح جدیدی را به دولت یمن و شورشیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ارائه کرده و آن‌ها را به ازسرگیری فوری گفتگوهای صلح و برقراری آتش‌بس در سراسر یمن فرا خوانده است. به گفته او طرح فوق  علاوه بر آتش‌بس سراسری و جامع، و گفتگوهای دیپلماتیک، اقدامات اقتصادی و انسانی لازم برای کاهش رنج مردم یمن، ایجاد اعتماد میان طرفین و حمایت از یمن برای مقابله با بحران ناشی از بیماری کووید ۱۹ پیش‌بینی شده است.

در این کشور ائتلاف عربستان سعودی با امارات متحده عربی که با حوثی‌ها می‌جنگد، پیشتر به طور یک‌جانبه اعلام آتش‌بس کرده بود، اما حوثی‌ها که صنعا (پایتخت) و شمال یمن را در اختیار دارند آتش‌بس را رد و ائتلاف را به انجام حملات علیه آن‌ها در روز پنج‌شنبه متهم کرده بودند. با این‌وجود به‌نظر می‌رسد شورشیان حوثی موضع خود را پس از دریافت پیشنهاد سازمان ملل تغییر داده‌اند.

محمدعلی الحوثی، عضو شورای‌عالی سیاسی انصارالله یمن (حوثی‌ها) اعلام کرده است؛ این گروه به نامه نماینده سازمان ملل در خصوص برقراری صلح پاسخ مثبت داده است. حساب کاربری منتسب به او در توییتر با اعلام این خبر نوشت: «ما در پاسخ به نامه مارتین گریفیث، نماینده ویژه سازمان ملل در یمن پیامی برای او فرستاده بر تمایل خود برای برقراری صلح تأکید و از تلاش‌های وی در این زمینه حمایت کردیم».

طبق اعلام آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، تاکنون ۱۱ کشور شامل کامرون، جمهوری مرکزی آفریقا، کلمبیا، لیبی، میانمار، فیلیپین، سودان جنوبی، سودان، سوریه، اوکراین و یمن به درخواست او برای آتش‌بس پاسخ مثبت داده‌اند. گوترش اما اعلام کرد کشورها باید از نشان‌دادن «حسن نیت» به «اجرا»ی آتش‌بس برسند چرا که در بسیاری از مناطق درگیری تغییری دیده نشده و در برخی از مناطق حتی مناقشات تشدید شده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.