ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر به مدت سه ماه متوقف شد

ظاهراً هدف از این عملیات تعویض سوخت راکتور است اما در عمل خاموشی نیروگاه در فصل بهار برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به یک روند ثابت تبدیل شده.

رئیس نیروگاه اتمی بوشهر رسماً اعلام کرد که فعالیت نیروگاه برای تعویض سوخت راکتور و انجام تعمیرات دوره‌ای متوقف شد. از سال گذشته تاکنون، خاموشی نیروگاه در فصل بهار برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به یک روند ثابت تبدیل شده است.

نیروگاه اتمی بوشهر
نیروگاه اتمی بوشهر

رضا بنازاده در مصاحبه با بخش خبری شبکه استانی سیمای بوشهر گفت:

«فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر طبق برنامه سالانه پس از ۳۰۰ روز تولید برق هسته‌ای به میزان ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون کیلووات ساعت، امروز با هدف تعویض سوخت راکتور متوقف شد.»

روز گذشته محمود جعفری، معاون سازمان انرژی اتمی ایران از توقف فعالیت نیرگاه اتمی بوشهر خبر داده اما در مورد زمان توقف سکوت کرده بود. رضا بنازاده، رئیس نیروگاه اتمی بوشهر دوشنبه ۲۵ فروردین در ادامه مصاحبه با بخش خبری شبکه استانی سیمای بوشهر تاکید کرد که نیروگاه به مدت دو تا حداکثر سه ماه متوقف می‌شود:

«طی‌ برنامه‌ریزی وزارت نیرو مقرر شده در زمان اوج مصرف برق در تابستان، نیروگاه اتمی به شبکه تولید بازگردد. فعالیت نیروگاه به مدت دو ماه  و برای تعویض سوخت و تعمیرات نیمه‌اساسی متوقف می‌شود که در صورت تصمیم به تعمیرات اساسی این مدت زمان به سه ماه افزایش خواهد یافت.»

تأمین هزینه‌های نیروگاه اتمی بوشهر، نگهداری و بهره‌برداری ایمن و مطمئن از این نیروگاه متکی بر درآمدهای حاصل از فروش برق به شبکه سراسری است. سال گذشته دولت با دشواری‌های برای تأمین هزینه نیروگاه اتمی بوشهر مواجه شده بود. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اما در آن زمان هم بدون آنکه به مشکل تأمین هزینه‌های نیروگاه بوشهر اشاره‌ای کند چنین جلوه داد که برای «تعویض بخشی از سوخت و تعمیرات ضروری سالانه» تنها نیروگاه اتمی ایران به مدت دو ماه از چرخه تولید برق خارج می‌شود. ظاهراً خاموشی نیروگاه در فصل بهار برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به یک روند ثابت تبدیل می‌شود.

خاموشی یک نیروگاه اتمی به معنای «خاموشی» آن نیست. میله‌های اورانیوم می‌بایست سرد شوند و برای این‌کار به برق نیاز است. چنانچه برق قطع شود و ژنراتورها هم از کار بیفتند، این امکان وجود دارد که میله‌های اورانیوم بیش از حد داغ شوند و ایجاد آلودگی هسته‌ای کنند. فعالان محیط زیست در غرب همواره نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند. به گفته رئیس نیروگاه اتمی بوشهر هر سال کارشناسان انجمن جهانی بهره‌برداران نیروگاه‌های هسته‌ای (wano)از این نیروگاه بازرسی می‌کنند.

عراق روزانه هزار و ۳۰۰ مگاوات برق و ۲۸ میلیون متر مکعب گاز که آن هم برای تولید برق به مصرف می‌رسد از ایران وارد می‌کند.  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه ۲۶ مارس/ ۷ فروردین در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا برای آخرین بار معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تمدید کرد با این هدف که آن کشور بتواند همچنان به واردات برق و گاز از تهران ادامه دهد. این مهلت ۲۳ روز دیگر به پایان می‌رسد.

 در فرآیند تعویض سوخت، میزان یک سوم سوخت هسته‌ای راکتور نیروگاه با سوخت جدید جایگزین خواهد شد.

  بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.