ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع دستفروشان مقابل شهرداری تهران: فریادرسی نیست

سازمان تأمین اجتماعی عملاً ورشکسته است. بنیاد مستضعفان بودجه ناچیزی به حمایت از دستفروشان اختصاص داده که آن هم در دست‌اندازهای اداری افتاده است.

گروهی از دستفروشان دوشنبه ۲۵ فروردین مقابل ساختمان شهرداری تهران تجمع کردند. دو ماه است که کسب و کار دستفروشان به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در ایران تعطیل شده. تجمع‌کنندگان که در این مدت هیچ درآمدی نداشتند خواهان رسیدگی دولت به وضع معاش‌شان شده‌اند. شهرداری تهران می‌گوید مرجع پاسخگویی نیست، اما در همان حال توزیع پنج میلیارد تومان بودجه بنیاد مستضعفان در بین دستفروشان نیازمند را به عهده دارد.

دوشنبه ۲۵ فروردین: تجمع دستفروشان مقابل شهرداری تهران

با شیوع ویروس کرونا در ایران بازارهای روز و مکان‌های دستفروشی در تهران جمع‌آوری شده است. پلیس در هیچ نقطه‌ای از تهران اجازه دستفروشی نمی‌دهد. دستفروشان که شمار بزرگی از کارگران اقتصاد زیرپله‌ای ایران را تشکیل می‌دهند، از نان خوردن افتاده‌اند. در ویدیویی از تجمع اعتراضی دستفروشان مقابل شهرداری تهران، دستفروشی فریادکنان می‌گوید:

«دو ماه است قرنطینه شده‌ایم. شهرداری حمایت نمی‌کند این چه جور قانونی است؟ چه طور شد که همه عالم و آدم قرنطینه شدند، اما به من که دستفروشم و درآمدی هم ندارم، چهار تا پنج تا بچه دارم رسیدگی نمی‌کنید؟»

اقتصاد غیررسمی در ایران تحت تأثیر بیماری کووید ۱۹ قرار گرفته‌ است. همه کارگرانی که در بخش به اصطلاح «زیرپله‌ای» اقتصاد ایران لقمه نانی برای خود و خانواده‌شان فراهم می‌آوردند، از جمله دستفروشان به حال خود رها شده‌اند. تعهد دولت به این شهروندان در حد پرداخت یارانه مختصر مرحمتی و یا کمک‌های ناچیزی است که جنبه صدقه دارد. غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران دوشنبه ۲۵ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) در واکنش به تجمع دستفروشان معترض گفت:

«دستفروشی جزو مشاغل فصلی است و وضعیت این شغل در کشور دچار مشکل شده. ولی مرجع پاسخگویی شهرداری تهران نیست. در این خصوص باید وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی عمل کنند.»

بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی تا بهمن سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود که ۲۵ برابر بیشتر از مبلغ پیش‌بینی شده در بودجه برای همسان‌سازی حقوق‌ها است. هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی کشور اعلام کرده که این سازمان در پایان فروردین، احتمالاً حداقل ۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت. بنابراین سازمان تأمین اجتماعی توانایی کمک به کارگران زیرپله‌ای از جمله دستفروشان را ندارد. بنیاد مستضعفان پنج میلیارد تومان بودجه به کمک به دستفروشان اختصاص داده. این مبلغ اندک در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است. شهرداری در حال تهیه فهرستی از دستفروشان و مجموعه افرادی است که در بازارچه‌های فصلی فعالیت می‌کردند. قرار است این مبلغ ناچیز بعد از تأیید اسامی توسط معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی و خدمات شهری شهرداری تهران بین دستفروشان توزیع شود.

روحانی اعلام کرده خانواده‌های یارانه‌بگیر می‌توانند یک میلیون تومان (کمتر از ۶۰ دلار) وام بگیرند. اقساط آن هم از محل یارانه‌ها برداشت می‌شود البته با بهره ۱۲ درصد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فریبرز

    بسیار مهمتر از "مشغول به کار کردن" این دستفروشان و دیگر کارگران و زحمتکشان و تمامی مردم ایران, مشغول کردن همگان به سرنگونی انقلابی ویروس آخوندها از کشور است. ویروس آخوندی ۴۱ سال است که دارد ما را می کشد. این ویروس مذهبی/اسلامی را باید از ایران ریشه کن کرد.

  • امروزه برای دوختن ماسک کشور و دنیا نیازمند نیروی کار است. میتوان با یک چرخ خیاطی و یک آموزش چند روزه ماسک‌دوزی را به این دستفروشان یاد داد و در کارگاههای کوچک مشغول به کار کرد.