ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه لوکزامبورگ مانع از انتقال دارایی ایران به آمریکا شد

۱,۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران قرار بود به‌عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به آمریکا منتقل شود اما دادگاهی در لوکزامبورگ با آن مخالفت کرد. رأی قطعی نیست.

دادگاهی در لوکزامبورگ با انتقال یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا مخالفت کرد. این رأی اما هنوز قطعی نیست.

پرچم لوکزامبورگ ـ عکس از آرشیو

براساس بیانیه رسمی دادگاه لوکزامبورگ، درخواست آمریکا برای انتقال ۱,۶ میلیارد دلار دارایی ایران به بستگان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده رد شده است.

در بیانیه دادگاه لوکزامبورگ آمده است که دادگاه تجدید نظر در اول آوریل حکم داده است که با توجه به این‌که طبق قوانین لوکزامبورگ حساب‌های بانکی «توقیف نشده‌اند»، درخواست آمریکا برای توقیف دارایی‌های ایران «غیرقابل قبول» است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در روز یکشنبه ۲۴ فروردین / ۱۲ آوریل گفته بود: «حقوق‌دانان، بانک مرکزی و وزارت خارجه در یک مبارزه حقوقی، موفقیت خوبی به‌دست آوردند و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در لوکزامبورگ را - که آمریکایی‌ها توقیف کرده بودند و روی آن دست گذاشته بودند - چند روز قبل آزاد کردند.»

با این حال دارایی‌های مسدودشده ایران هنوز آزاد نشده‌اند و در بیانیه دادگاه آمده است که این تصمیم نهایی نیست و قابل تجدید نظر است.

دیوان عالی لوکزامبورگ ۱۴ فروردین / ۲ آوریل جلسه‌ای را برای رسیدگی به دارایی‌های مسدودشده ایران تشکیل داده بود اما هیچ حکم یا تصمیمی را در ارتباط با این پرونده اعلام نکرده بود.

دارایی توقیف‌شده در لوکزامبورگ بخشی از اموال بانک مرکزی ایران است که به‌صورت اوراق قرضه خریداری شده بود. این مبلغ که در دست بانک کلیراستریم لوکزامبورگ است در ژانویه سال ۲۰۱۶ بنا به درخواست وکلای قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده، مسدود شد تا به سود این خانواده‌ها مصادره شود.

کلیراستریم در ۱۹ فروردین / ۷ آوریل شکایتی را برای رفع ممنوعیت انتقال این دارایی مطرح کرد که توسط دادگاه لوکزامبورگ رد شد.

در سال ۲۰۱۲، دادگاهی در نیویورک به پرداخت ۷ میلیارد دلار غرامت از سوی ایران به بستگان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر رأی داد و ادعا کرد که تهران با اجازه دادن به شورشیان خود به سازمان جهادی القاعده کمک کرده است.

ایران این ادعاها را رد و هرگونه دخالت در این حملات را تکذیب کرده و گفته است که بیشترین حملات توسط اتباع سعودی انجام شده است.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران چهارشنبه ۲۰ فروردین / ۸ آوریل از رفع توقیف از دارایی‌های ایران در نزد کلیراستریم لوکزامبورگ خبر داده بود. دارایی‌های ایران در کلیراستریم بیش و کم معادل حجم مبادلات اقتصادی ایران و روسیه تا قبل از تحریم‌ بانکی ایران است.

حجم مبادلات اقتصادی ایران و روسیه تا قبل از تحریم‌ها دو میلیارد دلار بود. ایران قصد دارد با تکیه بر یک تفاهم‌نامه این مبلغ را به واردات کالا از روسیه اختصاص دهد. در سال ۱۳۹۵ سه تفاهمنامه همکاری گمرکی بین ایران و روسیه با حضور «مسعود کرباسیان» رئیس کل وقت گمرک جمهوری اسلامی ایران و آندره بلیانینوف، رئیس سازمان فدرال گمرک روسیه در تهران امضاء شد. بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها که به «گذرگاه سبز» شهرت پیدا کرد، روسیه برای واردات محصولات کشاورزی و باغی ایران تسهیلات گمرکی درنظر گرفت. اکنون با تحریم بانکی ایران، روسیه ظاهراً قصد دارد از این تفاهم‌نامه‌ها برای صدور غذا و دارو به ایران استفاده کند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به‌تازگی در توییت‌هایی به زبان روسی از طرح «گذرگاه سبز» روسیه استقبال کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.