ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۴,۸میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰تومانی ناپدید شد

صدها شخص حقیقی و حقوقی به‌رغم دریافت رقمی نزدیک به رقم وام درخواستی ایران برای مقابله با کرونا، هیچ کالایی به ایران وارد نکرده‌اند و ارز دریافتی را به دولت پس نداده‌اند.

گزارش دیوان محاسبات کشور از «تفريغ بودجه ۹۷» نشان می‌دهد ۴٫۸ میلیارد دلار ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی که قرار بود برای تامین کالاهای اساسی مصرف شود، «گم» شده است و در قبال این مبلغ که تقریبا معادل رقم وام درخواستی ایران از بانک جهانی‌ست، هیچ‌گونه وارداتی انجام نشده است.

تصویری از اسکناس دلار و ریال
کمتر از ۱۰۰۰ نفر در ایران در شرایطی که تحریم‌های آمریکا اقصاد کشور را تحت فشار سنگین قرار داده بود، نزدیک به ۵ میلیارد دلار ارز دولتی اختصاصی برای واردات کالاهای اساسی و غیر اساسی را دریافت کرده و در قبال آن هیچ کالایی وارد نکرده‌اند.

عادل آذر، رئیس سازمان محاسبات کشور سه‌شنبه ۲۶ فروردین در مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه گزارش «تفریغ بودجه سال ۹۷»، درباره کلیات همخوانی عملکرد مالی دولت با محاسبات پیش‌بینی شده در بودجه ۹۷ گفت: تنها « ۳۲ درصد احکام بودجه‌ای به طور کامل اجرا شده و حدود ۶۸ درصد انحراف از بودجه وجود داشته و به ویژه حدود ۱۸ درصد احکام بودجه، عملکردی نداشته است».

یکی از بخش‌های این گزارش که به‌نظر می‌رسد شامل ۱۸ درصد احکام بودجه‌ای فاقد عملکرد باشد، اختصاص ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی و غیر اساسی‌ است. عادل آذر در گزارش خود از این بخش اعلام کرد صدها شخص حقیقی و حقوقی به‌رغم دریافت رقمی معادل وام درخواستی ایران برای مقابله با کرونا، هیچ کالایی به ایران وارد نکرده‌اند و ارز دریافتی را به دولت پس نداده‌اند. آذر گفت:

«مجموع ارزی که در سال ۹۷ به صرافی‌ها و واردکنندگان کالاهای اساسی و غیراساسی داده شده، ۳۱ میلیارد دلار بوده است که از این رقم حدود ۴٫۸ میلیارد دلار، مابه‌ازای واردات کالا نداشته است و همچنین قرار بوده حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت مابه التفاوت قیمت ارز به حساب بانک‌های عامل واریز شود که با پیگیری‌های دیوان تا سال ۹۸ تنها ۲ هزار میلیارد تومان آن بازگشته و ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن تاکنون بازنگشته است».

اشخاص محدود و ارقام نامحدود

نگاه دقیق‌تر به این گزارش نشان می‌دهد این رقم در قالب ۹۶۵۸ مورد «تامین اعتبار ثبت سفارش»  واردات کالاهای اساسی و غیر اساسی دریافت شده و «به جیب زده‌ شده است». به صورت مشخص  ۳۲ شخص حقیقی و حقوقی رقمی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار، ۳۱ شخص حقیقی و حقوقی  ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار، ۲۱۲ شخص حقیقی و حقوقی بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون دلار و همچنین ۹۹ مورد بیش از ۵ میلیون دلار دریافت کرده‌اند. طبق گزارش دیوان محاسبات کل کشور در ۷۰ مورد نیز، بیش‌اظهاری به دریافت حداقل ۱۷۲ میلیون دلار بیش از ارزش کالاهای وارداتی منجر شده است. در ادامه این گزارش آمده است:

«در شرایطی که بخش صنعت بیشترین نیاز ارزی برای تامین مواد اولیه و تجهیزات را داشته و کشور دست به گریبان تامین ارز کالاهای اساسی ازجمله غذا و دارو بوده،  معادل ۲ میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای غیر اساسی نظیر نخ دندان، عروسک و اسباب بازی، تشک،لوازم اشپزخانه، لوازم بدنسازی،لامپ،درب قوطی، درپوش،غذای سگ و گربه،چوب بستنی، انواع خاک و پارچه اختصاص یافته که بعضا دارای تولید مشابه داخلی بوده است». 

پرداخت دست کم ۵۷ میلیارد تومان حقوق غیرقانونی به مدیران دولتی

تقسیم رانت تنها به ارز دولتی محدود نمی‌شود. گزارش دیوان محاسبات کل کشور به تخلف در میزان پرداخت حقوق به مدیران نیز اشاره کرده است که مسئله‌ای دامنه‌دار است و گزارش نهادهای مختلف و ادعای قوه قضائیه برای «برخورد» با «حقوق‌های نجومی» نتوانسته تغییری در آن ایجاد کند.

براساس این گزارش  درسال ۹۷، ۲۴۱ نفر ۵۷ میلیارد تومان بیش از سقف قانونی حقوق دریافت کرده‌اند و برخی از این افراد با اتکا به قوانینی مانند قانون خدمات کشوری، قانون حداقل حقوق و اختیاراتی که به هیات مدیره بانکها و شرکتها داده شده است، در سال ۹۹ نیز حقوق ۵۰ میلیون تومانی دریافت خواهند کرد. عادل آذر  در این رابطه گفت: ‌۳۶۰ پرونده که مجموع تخلفات آنها حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است، به دادسرا ارسال شده و برای برخی از آن‌ها حکم صادر شده است.

او همچنین دولت را به تخلف در پرداخت درآمد نفتی به خزانه کشور متهم کرد. براساس گزارش دیوان محاسبات شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بخشی ازدرآمد صادرات فرآورده‌های نفتی به مبلغ ۴۱۴میلیاردتومان،۱میلیون و ۲۲۹هزار دلار،۱۱میلیون و ۵۵۸هزاریورو و۲۲میلیون و ۳۷۴هزار درهم را وصول کرده اما به خزانه‌داری کل کشور واریز نکرده است. این مبلغ طبق قانون برنامه ششم باید به حساب سازمان هدفمندی یارانه ها نزد خزانه کل کشور واریز می‌شده است.

طبق گزارش‌های پیشین دولت از سال ۹۶ تا ۹۸ و همینطور در لایحه بودجه ۹۹ این حکم را عملیاتی نکرده است.

پیشتر نیز گزارش‌هایی مبنی بر تخلف‌های کلان مالی در اختصاص ارز دولتی منتشر شده است. نهادهای مختلف اما از فاش کردن فهرست متخلفان خودداری می‌کنند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گزارش تفریغ بودجه یا سندی بر غارت

    گزارش تفریغ بودجه یا سندی بر غارت بخش‌هایی ازگزارش ‎تفریغ بودجه‌ی ۹۷ ✔️ شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بخشی ازدرآمد صادرات فرآورده‌های نفتی به مبلغ۴۱۴میلیاردتومان، ۱میلیون و ۲۲۹هزاردلار، ۱۱میلیون و۵۵۸هزاریورو و ۲۲میلیون و ۳۷۴هزار درهم را وصول کرده اما به خزانه داری کل کشور واریز نکرده است. ✔️ ۲۴۱مدیر دولتی در شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری، بانک مسکن، شرکت‌های تابعه‌ی وزارت نفت و سایر، بیشتر از سقف ۲۳میلیون دریافتی داشته و جمعا ۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اضافه دریافتی داشته‌اند. بیشترین دریافتی مربوط به یکی از این مدیران به رقم ۵۳میلیون تومان بوده است. ✔️ از ۹ هزار و ۶۵۸ ردیف تامین اعتبار ثبت سفارش توسط اشخاص حقیقی و حقوقی جمعا بالغ بر ۴میلیارد و ۸۲۱میلیون دلار با وجود دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی وارداتی صورت نگرفته است. ✔️ از تعداد ۳۷ شخص حقیقی و حقوقی با دریافت ارز بیش از ۱۰۰میلیون دلار، ۳۲مورد بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار وارداتی نداشته‌اند. ✔️ از تعداد ۴۸ شخص حقیقی و حقوقی با دریافت ارز بین ۵۰ میلیون تا ۱۰۰میلیون دلار، تعداد ۳۱ شخص حقیقی و حقوقی بالغ بر ۸۵۲ میلیون دلار کالایی وارد نکرده‌اند. ✔️ از تعداد ۳۸۵ شخص حقیقی و حقوقی با دریافت ارز بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون دلار، تعداد ۲۱۲ شخص حقیقی و حقوقی بالغ بر یک میلیارد و ۲۳۷ میلیون دلار وارداتی نداشته‌اند. ✔️ تعداد ۹۹ فقره از تامین ارز ثبت سفارش های بالای ۵ میلیون دلار بالغ بر یک میلیارد و ۹۹ میلیون دلار هیچ وارداتی بابت ارز دریافتی نداشته‌اند. ✔️ در ۷۰فقره ثبت سفارش به ارز ۲میلیارد و ۹۴ میلیون دلار تعداد ۲۲ شرکت درباره تعیین ارزش کالاهای وارداتی بیش‌اظهاری کرده اند که موجب دریافت حداقل ۱۷۲ میلیون دلار بیش از ارزش کالاهای وارداتی توسط اشخاص مذکور شده است. ✔️ ‏سال۹۷که کشور درگیر تحریم وتامین کالاهای اساسی ازجمله غذا و دارو بود معادل ۲ میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار (‎ارز ۴۲۰۰ تومانی) صرف واردات کالاهایی نظیر نخ دندان، عروسک و اسباب بازی، تشک،لوازم اشپزخانه، لوازم بدنسازی،لامپ،درب قوطی، درپوش،غذای سگ و گربه،چوب بستنی، انواع خاک و پارچه شده است.

  • farid

    گزارش دیوان محاسبات کشور از «تفریغ بودجه ۹۷» نشان می‌دهد: - ۴٫۸ میلیارد دلار ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی که قرار بود برای تامین کالاهای اساسی مصرف شود،مثل دکل نفتی «گم» شده است!! و در قبال این مبلغ که تقریبا معادل رقم وام درخواستی حکومت ایران از بانک جهانی‌ست، هیچ‌گونه وارداتی انجام نشده است!؟ - از اقلام وارداتی نشان داده که دو میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار از ارز دولتی دریافتی برای نخ دندان، غذای سگ و گربه، عروسک و اسباب بازی، در قوطی، خاک یا چوب بستنی هزینه شده است!!. این در حالی است که قرار بود ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات کالاهای اساسی، ملزومات بخش صنعت و مواد اولیه ضروری مصرف شود.

  • reza

    حکایتی در باب غارت اموال مردم! روایت روز ست ۴۱ سال همی بکرات میان خلق بپراکندی که انبوه دلاری ناپیدا گشت یا فلانی با اختلاس مولتی میلیادی به دیار غیر متواری گشت! صاحبدلی این سخن بشنید بهم برآمد و روی درهم کشیده و سخنهای رنجش آمیز گفتن گرفت که این چه عقل و کفایت ست و فهم و درایت که گفته اند خلافت شیعه دلار های باد آورده را با پاسپورت دیپلمات به یاران و متعبدان خود سپارند و سفارش کنند تو برو ما بعدا میایم با هم تقسیم کنیم.. باری فرو مانده در تفکر از تقریر و تفسیر او با اشک و آه و دلی پرخون پاسخ داد: ازاین حجم پریشان فکری و بیخبری دررنجم وازبیم جان ونان بارها در دلم افتاده که به اقلیمی دگر گریخته وزندگانی شرافتمدانه ازسرگرفته که کسی را بر نیک وبد من اطلاعی نباشد!

  • حقیقتگو

    آنچه که چنین دیوان محاسباتی که انکار درزمان حکومت احمدی نژاد کورمظلق بود که فردی همچون با شکل وشمایل و فهم وشعور فرای تصورمبتذل احمدی نزاد صدها میلیارد دلار مفقود الصرکرد و همچنین برچگونگی ثروت ااندوزی کلان میلیاردها دلاری حاداد عادی ها و میرسلیم ها قایباف ها وتجاربازاری و سران سپاه وفرزنان خامنه ای و آقازادها توجه ای نکرد وحتی تاکنون هم جرات پرسجو کردن ازچنین افرادی را نداشته وندارد زیراکه که درحمایت علی خامنه ای بوده ومی باشند به یکباره و آنهم دراین شرایط ازگم شدن چهارمیلییارد و هشتصد هزاردلار با رستم نمائی آنچنانی گزارش میدهد ودقیقا" ایی مورد همچون چاروئی استفاده کرده و اخوند روحانی و دولتش را بدورن سلطل ذباله ای بیندازد البته دانسته باشیم که پشت چنین افشاگری همان اقشاری هستند همچون سپاه پاسداران و قالیباف ها وحداد عادل ها وشرگآء واصولگریان که درصدد تصاحب پست ریاست جمهوری و برپائی دولتی بنابه خواسته های مافیائی شان ...این مقدارنجومی چهارمیلیارد وهشتصد هزاردلار با آنچه دیوان محاسبات ارائه میدهد هرگز گم نشده است بلکه آقازادها ها و افراد مورد حمایت حکومت با استدلال برای تهیه کالاها وام های دریافت کرده اند و برای عراق وسوریه ولبنان وفلسطین خریدهای وارداتی درجهت این کشورها انجام دادند ومقادیری هم بعنوان روشوه وسکوت کردن برای دریافت چنین حجم پولی به صاحبان بانک ها پرداخت کرده اند ...درحقیقت محض آنچه که دیوان محاسبات ادعای گم شدنش را دارد درعراق وسوریه ولبنان وفلسطین برای نژاد برتران اسلامی هزینه شده است و آخوند پادوی حکومت روحانی ازترس انکه به سرنوشت آخوند رفسجانی دچارشود جرات گفتن حقایق را ندارد!!!!تصور اینکه فردی با جفت وجور کردن ضمانت های انچنانی ازبانکی برای خرید یک پراید وام می گیرد و بانک هرماها اقساد وام پرداخته شده را طلب می کند وچنان هم دقیق است که اگر وقفه ای درپرداخت اقساد صورت بگیرد چنین وچنان می کند ولی چه شده است که بانک ها با دادن کلان مقاداردلار وام به اقازاده ها و عناصر حکومتی حتی ازدریافت کننده گان وام سئوال هم نکرده اند که کالاها کجاست ؟؟!!!!!