ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ بودجه سازمان جهانی بهداشت را به تعلیق درآورد

ترامپ می‌گوید سازمان جهانی بهداشت به وظایف اصلی خود به درستی عمل نکرده و می‌بایست پاسخگو باشد. #گوترش گفت الان وقت همبستگی است و نه بحران‌آفرینی.

در میانه همه‌گیری جهانی ویروس کرونا رئیس جمهوری آمریکا دستور داد کمک‌های مالی ایالات متحده به سازمان جهانی بهداشت به تعلیق درآید. ترامپ می‌گوید سازمان جهانی بهداشت به وظایف اصلی خود به درستی عمل نکرده و می‌بایست پاسخگو باشد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا (عکس: آرشیو)

آمریکا یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان بودجه سازمان جهانی بهداشت است. در سال ۲۰۱۹ ایالات متحده ۴۰۰ میلیون دلار (بیش از ۱۰ برابر چین و بیش از دو برابر سایر اعضا) بودجه به سازمان جهانی بهداشت اختصاص داد. رئیس جمهوری آمریکا بامداد چهارشنبه ۱۵ آوریل/ ۲۷ فروردین به وقت تهران، در نشست خبری تیم ویژه دولت برای مقابله با ویروس کرونا، دستور توقف کمک‌های مالی آمریکا به سازمان جهانی بهداشت را صادر کرد. ترامپ گفت سازمان جهانی بهداشت در آغاز همه‌گیری کووید ۱۹گزارش معتبری در مورد شیوع بیماری در ووهان چین ارائه نکرد، به موقع واکنش نشان نداد و اطلاعات چین در مورد شیوع ویروس را نیازمود و حتی منعی برای سفر به چین اعلام نکرد. ترامپ مسئولیت مرگ و میرهای گسترده در آمریکا را از روی نظام درمان در این کشور برداشت و متوجه سازمان جهانی بهداشت کرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین اعلام کرد که دولت او به تحقیق در مورد سازمان  جهانی بهداشت ادامه می‌دهد و در مورد حمایت از این سازمان در آینده تصمیم می‌گیرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در پاسخ گفت اکنون وقت آن نیست که بودجه سازمان جهانی بهداشت به تعلیق درآید:

«الان وقت وحدت است و جامعه بین‌الملل می‌بایست در همبستگی با هم با این ویروس و پیامدهای تکان‌دهنده آن مقابله کنند.»

منتقدان، رئیس جمهوری آمریکا را متهم می‌کنند که می‌خواهد سهل‌انگاری در درک از بحران را از دولت خودش دور کند و سازمان جهانی بهداشت را مسئول مرگ و میرها در آمریکا جلوه دهد. دولت ترامپ هم مانند اغلب دولت‌هایی که اقتصاد را بر سلامت مردم مقدم می‌دانستند (برای مثال در اروپا فرانسه و در خاورمیانه ایران) در آغاز همه‌گیری اطمینان داده بود که اوضاع تحت کنترل است. در این مدت تا صبح چهارشنبه در آمریکا ۶۱۴ هزار و ۲۴۶ مورد ابتلای قطعی به کووید ۱۹ شناسایی شده که از این جمعیت ۲۶ هزار و ۶۴ نفر در اثر ابتلای به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. یک سوم از مبتلایان در نیویورک زندگی می‌کنند. با این‌حال ترامپ می‌خواهد با برخورداری از اختیارات ویژه برخلاف نظر فرمانداران ایالت‌های درگیر دستور بازگشایی مشاغل را صادر کند.

 هفته گذشته برای نخستین بار رئیس جمهوری آمریکا سازمان جهانی بهداشت را به جانبداری از چین متهم کرده و در آن زمان هم تهدید کرده بود بودجه این سازمان را تعلیق می‌کند.

بروس آیلوارد، مشاور ارشد دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با دفاع از روابط این نهاد با جمهوری خلق چین گفت به‌دلیل شروع همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ از شهر «ووهان» همکاری با مقامات آن کشور برای درک بیماری و نحوه همه‌گیری بیماری مهم و ضروری بود. آیلوارد در جمع خبرنگاران گفت:

«در آغاز همه‌گیری بی‌اندازه دسترسی به هر اطلاعات ممکن و حضور در محل همه‌گیری و همکاری با مقامات چینی برای درک بیماری اهمیت داشت.»

مشاور ارشد دبیرکل سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران افزود:

«ما با سایر کشورهایی که مثل اسپانیا کانون همه‌گیری هستند همکاری تنگاتنگی داریم و این همکاری فقط مختص چین نیست.»

آیلوارد همچنین از توصیه سازمان جهانی بهداشت برای باز گذاشتن مرزها دفاع کرد و گفت چین برای شناسایی موارد ابتلا به کووید ۱۹ و غربالگری و قرنطینه مبتلایان و جلوگیری از سفر آنان تلاش زیادی به کار بسته است.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.