ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یارگیری برای فتح صندلی ریاست مجلس

آینده سیاسی محمد باقر قالیباف به صندلی ریاست مجلس بستگی پیدا کرده. رقیبان اما پرشمار و قدرتمندند. تنها تکیه‌گاه قالیباف فعلا اصلاح‌طلبان‌اند.

آینده سیاسی محمد باقر قالیباف به تصدی ریاست مجلس شورای اسلامی بستگی پیدا کرده است. مصطفی میرسلیم، مرتضی آقاتهرانی و علیرضا زاکانی هم چندان بی‌رغبت نیستند که ریاست مجلس آینده را به دست بگیرند. سنبه احمدی‌نژادی‌ها هم اما کم پرزور نیست. تنها تکیه‌گاه قالیباف فعلا اصلاح‌طلبان‌اند. تکیه‌گاهی نه چندان مطمئن.

یارگیری برای فتح صندلی ریاست مجلس

از هم‌اکنون یارگیری‌ها برای فتح صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی آغاز شده است. به گزارش روزنامه اعتماد جمعه هفته گذشته برخی از نمایندگان اصول‌گرا در اردوگاهی واقع در جنوب پارک دریاچه چیتگر گردهمایی محرمانه‌ای برگزار کردند. بر همین اساس  در میان اصولگرایان از هم‌اکنون تصمیماتی برای تشکیل دو فراکسیون با نام‌های «جبهه خدمت» که عمده اعضای آن را نیروهای نزدیک به محمود احمدی‌نژاد تشکیل می‌دهند و «حامیان انقلاب» که حدود ۱۰۰ نفر برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده‌اند، اتخاذ شده و محمدباقر قالیباف نیز نشست‌های منظمی را با منتخبان برگزار می‌کند.

به گزارش شرق مرتضی آقا تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری با علیرضا زاکانی به این توافق دست یافته که به نفع او از رقابت بر سر صندلی ریاست مجلس کنار بکشد در همان حال این طیف از اصول‌گرایان در پی آن‌ هستند که با میثاق‌نامه‌ای محمد باقر قالیباف را هم از دور رقابت‌ها برای ریاست مجلس دوازدهم دور کنند. الگوی آن‌ها هم ظاهرا انتخابات شورای شهر تهران است که نمایندگان منتخب متعهد شدند برای وفاداری به مردم از نامزدی برای تصدی شهرداری تهران خودداری کنند. شرق می‌نویسد:

«در صورتی که قالیباف تن به این میثاق‌نامه بدهد و قبای ریاست مجلس را به لقای ریاست‌ جمهوری ببخشد، هم ریاست مجلس را باخته و هم فرصت و شانسی که برای آماده‌سازی و "خود نشان‌ دادن" تا ۱۴۰۰ را در اختیار داشته از دست می‌دهد. او حتی دیگر فرصت تلافی و رویارویی با رقیب انتخاباتی خود یعنی حسن روحانی را در این یک سال باقی‌مانده نخواهد داشت. تنها راهی که برای قالیباف باقی می‌ماند، این است که شروع به لابی‌گری با نمایندگان راه‌یافته به مجلس کند تا از شکل‌گرفتن چنین میثاق‌نامه‌ای جلوگیری کند.»

لنگرگاه اصلاح‌طلبان و قایق شکسته قالیباف

در حاشیه نشست محرمانه اصول‌گرایان در چیتگر تصویری از محمدباقر قالیباف در جمع نمایندگان منتخب از فومن، لنگرود، انزلی، لاهیجان و رودبار منتشر شد که به لابی‌گری قالیباف برای دور زدن میثاق پایداری و «عده‌وعده‌سازی» برای رسیدن به ریاست مجلس شورای اسلامی درک شد.  حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه شرق با دفاع از ریاست قالیباف بر مجلس، او را گزینه بهتری در میان گزینه‌های موجود دانست.

یدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان در توییتی نوشته بود که اصلاح‌طلبان با حمایت از قالیباف در صددند بین او و سایر طیف‌های اصول‌گرا اختلاف بیندازند:

« [با حمایت اصلاح‌طلبان ار قالیباف] حزب‌اللهی‌ها شروع به حمله به قالیباف می‌کنند که چه کرده‌ای که اصلاح‌طلبان از تو حمایت می‌کنند.»

علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب اما در مصاحبه با شرق می‌گوید چالش اصلاح‌طلبان انتخاب بین دو طیف از اصول‌گرایان است: اولی بسیار تندروست اما از سلامت مالی بهتری برخوردار است، در حالی‌که دومی فاقد چارچوب‌های ایدئولوژیک و لذا منعطف‌تر اما از سوءاستفاده‌ی مالی پاک نیست.

علی نیکزاد (وزیر مسکن در دوران احمدی‌نژاد) سید شمس‌الدین حسینی [وزیر اقتصاد در دوران احمدی‌نژاد) رضا تقی‌‌پور انواری که قرار بود در دولت احمدی‌نژاد وزیر ارتباطات شود و برخی استانداران و فرمانداران و مدیران رده‌میانی از طیف احمدی‌نژادی‌های مجلس قطعاً در پی نزدیکی به جبهه پایداری برای جلوگیری از رسیدن قالیباف به صندلی ریاست مجلس برخواهند آمد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.