ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی گزارش دیوان محاسبات را «۱۰۰ درصد غلط» خواند

دیوان محاسبات گفته بود ۴,۸ میلیارد دلار ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی «گم» شده است. روحانی می‌گوید این گزارش «براساس بی‌اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشور» داده شده است.

حسن روحانی گزارش دیوان محاسبات مبنی بر «گم شدن» ۴,۸ میلیارد دلار ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی را غلط خواند و گفت این گزارش «براساس بی‌اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشور» داده شده است. او همچنین اعلام کرد که شرکت‌های شستا باهم یکجا در بورس عرضه می‌شوند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران چهارشنبه ۲۷ فروردین در جلسه هیئت دولت از گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ دیوان محاسبات درباره نحوه مصرف منابع قانونی بودجه دو سال پیش انتقاد کرد و گفت: «من بخش ارز را که شنیدم، ۱۰۰ درصد غلط بود و براساس بی‌اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشور بود. این بسیار بد است که یک مقام حرفی را بزند اما با قوانین کشور منطبق نباشد (...) همه دستگاه‌ها مراقبت کرده و بدانند بدون توجه به مقررات نمی‌توان مسئله‌ای را بیان کرد.»

عادل آذر، رئیس سازمان محاسبات کشور روز گذشته سه‌شنبه ۲۶ فروردین در مجلس شورای اسلامی در هنگام ارائه گزارش این سازمان به مواردی از فساد مدیران دولتی و افرادی اشاره کرد که با وجود دریافت ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی یا کالایی وارد نکرده‌اند یا این کالاها در فهرست کالاهای اساسی نبوده است.

عادل آذر مجموع ارزی که در سال ۹۷ به صرافی‌ها و واردکنندگان کالاهای اساسی و غیراساسی داده شد را ۳۱ میلیارد دلار اعلام کرد که از این رقم حدود ۴,۸ میلیارد دلار، مابه‌ازای واردات کالا نداشته است. همچنین قرار بوده حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت قیمت ارز به حساب بانک‌های عامل واریز شود که تا سال ۹۸ تنها ۲ هزار میلیارد تومان آن بازگشته و ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن تاکنون بازنگشته است.

روحانی در انتقاد از گزارش دیوان محاسبات افزود: «نظارت باید عام باشد و هر کس از بودجه استفاده می‌کند، باید دیوان محاسبات بر آن‌ها هم نظارت کند و بیان‌ آن‌ها به‌گونه‌ای نباشد که موجب شبهه از سوی مردم شود.»

حسن روحانی پاسخ خود را نه به‌خاطر دفاع از دولت خود که «به‌خاطر دفاع از حقیقت» خواند تا به‌گفته او «همه دستگاه‌ها مراقبت کرده و بدانند بدون توجه به مقررات نمی‌توان مسئله‌ای را بیان کرد».

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز شامگاه سه‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی درباره گزارش دیوان محاسبات و موضوع گم شدن ۴,۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: «این اتفاق در زمان مدیریت بنده نبوده اما باید دفاع کنم که این گزارش صحیح نیست. در سال ۹۷ حدود ۳۰ میلیارد دلار ارز بانکی تأمین شده که حدود ۲۰ میلیارد دلار برای ۴ ماهه اول بوده و از ۱۶ مرداد ماه ۹۷ دولت سیاست‌های ارزی را عوض کرد و از آن زمان به بعد بحث کالاهای اساسی و غیراساسی مطرح شد و قبل از آن همه کالاهایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش می‌کرد، بانک مرکزی موظف بود که تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی کند.»

همتی همچنین افزود: «این گزارش در تاریخ ۱۲ آذر ۹۸ تهیه شده و اکنون این رقم تبدیل به سه میلیارد دلار شده که از این سه میلیارد هم بخشی‌از آن به دلایل موجهی باز نگشته است. (...) از این سه میلیارد دلار، یک و نیم میلیارد دلار آن را مشخصات اشخاصی که رفع تعهد نکرده‌اند را به سازمان تعزیرات اعلام کرده‌ایم و چند صدمیلیون دلار نیز به مرحله کیفری رسیده که قوه قضائیه در حال پیگیری است و این چنین نیست که ۴,۸ میلیارد دلار گم شده باشد.»

گزارش دیوان محاسبات کل کشور به تخلف در میزان پرداخت حقوق به مدیران و همچنین به تخلف دولت در پرداخت درآمد نفتی به خزانه کشور نیز اشاره کرده بود که روحانی و مسئولان دولتی به این موارد نپرداخته‌اند.

بزرگ شدن سهام شستا در بورس

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدود ۱۸۰ بنگاه و شرکت بزرگ زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) اعلام کرد که کل شرکت‌های شستا همه باهم یکجا در بورس عرضه می‌شوند که به‌گفته روحانی «مدل جدیدی است» که امروز، چهارشنبه آغاز می‌شود.

روحانی گفت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته است «شستا مربوط به دولت است، سهام آن در اختیار مردم قرار بگیرد و تأمین اجتماعی هم دست از تصدی‌گری بردارد. البته اشکال ندارد سهام داشته باشد».

او با بیان این‌که «در تاریخ بورس شاید برای اولین بار است که چنین عرضه بزرگی صورت می‌گیرد»، گفت: «امروز ۱۰ درصد این شرکت بزرگ عرصه می‌شود و دو میلیون نفری که در بورس هستند می‌توانند از این سهام بهره ببرند.»

روحانی از بقیه اعضای دولت خواست که از این مدل پیروی کنند و کل سهام یکجا عرضه شود.

شستا قرار است روز چهارشنبه ۸ میلیارد سهم خود را که معادل ۱۰ درصد کل سهام آن است در بورس عرضه اولیه کند. سهمیه افراد حقیقی و حقوقی - به جز صندوق‌های سرمایه‌گذاری - ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم خواهد بود.

این شرکت که با سرمایه ۸۰ هزار میلیارد ریالی در بورس تهران ثبت شده در صورت‌حساب مالی میاندوره‌ای ۹ ماهه منتهی به پایان اسفند ۹۸ خود بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده که تقریباً ۸۰ درصد کل سال مالی گذشته بوده است. میزان دارایی‌های جاری و غیرجاری شستا نیز در پایان سال ۹۸، بیش از ۲۰۳ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با کل سال مالی ۹۷ کاهشی ۱۱ درصدی داشته است. همچنین میزان بدهی‌های این شرکت نیز ۸۰ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده که نسبت به کل سال مالی ۹۸ کاهشی ۹ درصدی داشته است.

به گزارش «تجارت نیوز»، پورتفوی سرمایه‌گذاری شستا از ۸۷ شرکت بورسی و ۱۰۵ شرکت غیربورسی تشکیل شده که بر این اساس خالص ارزش دارای‌های شستا بالغ بر ۹۹,۸ هزار میلیارد تومان و ارزش خالص هر سهم ۱۲ هزار و ۴۸۴ ریال برآورد شده است.

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در بیش از ۴۰۰ شرکت بزرگ و مادر، و هلدینگ اقتصادی کشور حضوری فعال و پررنگ دارد. نمایندگان شستا در فهرست هیأت مدیره‌ یک‌سوم از شرکت‌های بورسی کشور حضور دارند. شمار این نمایندگان و یا اعضای هیأت مدیره‌ شرکت‌ها به دوهزار نفر می‌رسد که چیزی حدود نیمی از آن‌ها بر کرسی شرکت‌های بورسی نشسته‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.