ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا خاورمیانه را فقیرتر می‌کند

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد کشورهای خاورمیانه به سبب کاهش چشمگیر قیمت نفت در مقایسه با سایر کشورها با بحران‌های مالی ژرف‌تری مواجه می‌شوند.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد کشورهای خاورمیانه به سبب کاهش چشمگیر قیمت نفت و همچنین تعطیلی کسب و کارها در اثر همه‌گیری ویروس کرونا در مقایسه با سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۵ با انقباض اقتصادی بزرگ‌تر و بحران‌های مالی ژرف‌تری مواجه خواهند شد.

کرونا خاورمیانه را فقیرتر می‌کند (عکس: زنی در یمن، شاتر استوک)

صندوق بین‌المللی پول اوایل هفته جاری پیش‌بینی کرده بود که اقتصاد جهانی در سال جاری در اثر پیامدهای اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا سه درصد کوچک‌تر می‌شود. کشورهای خاورمیانه که اقتصادشان متکی بر نفت است، خسارت اقتصادی بیشتری تحمل می‌کنند. قیمت نفت در اثر فروپاشی اتحاد اوپک و غیر اوپک و رقابت عربستان و روسیه برای تسلط بر بازارها نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که درآمد سرانه ملی در کشورهای صادرکننده نفت ۴,۲ درصد کاهش می‌یابد. توافق تاریخی اوپک و غیراوپک در دهمین نشست کشورهای اوپک پلاس در یکشنبه گذشته هرچند مانع از سقوط بیشتر قیمت نفت شد، اما کاهش قیمت نفت اثر خود را بر اقتصاد کشورهای صادرکننده گذاشته است. بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی این کشورها در سال جاری ۲,۸ درصد کاهش می‌یابد. بر همین اساس اقتصاد عربستان سعودی ۲,۳ درصد کوچک‌تر می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که از تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصاد خاورمیانه تهیه کرده، می‌گوید به سبب اقداماتی مانند قرنطینه شهرها، بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده‌اند و اعتماد عمومی به اقتصاد محلی و غیرنفتی کشورهای خاورمیانه کاهش یافته است. بر این اساس شرکت‌های کوچک و متوسط بیشترین خسارت‌ها را تحمل خواهند کرد. صنعت گردشگری عملاً تعطیل شده و کسب و کارهای کوچک هم به خطر افتاده‌اند. سایر شاخه‌های اقتصادی نیز تحت تأثیر اختلال در حمل مواد اولیه قرار دارند.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید در ماه مارس سال جاری نزدیک به پنج میلیارد دلار پورتفولیو (سبد سهام) از منطقه خاورمیانه خارج شده و دولت‌های منطقه را با چالش‌هایی برای بازپرداخت بدهی‌هایشان که در سال جاری بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار می‌شود مواجه کرده است. این امر به ویژه برای برخی از کشورهای واردکننده نفت در منطقه که بدهی عمومی بالایی دارند نگران‌‌کننده است.

در این میان کشورهای جنگ‌زده‌ای مانند عراق، سودان و یمن با بزرگ‌ترین چالش‌های اقتصادی در اثر همه‌گیری ویروس مرونا مواجه‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.