ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احضار ناصر اشجاری، فعال مدنی به دادگاه

گفت‌وگو با ناصر اشجاری

فرزاد صیفی‌کاران- ناصر اشجاری، فعال مدنی ساکن تهران را بابت رسیدگی به سه اتهام مختلف و با مهلت رسیدگی ۲۰ روزه به دادگاه احضار کردند. او در گفت‌وگو با زمانه از دلایل احضارش گفت.

در هفته‌های گذشته و با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و سرایت آن به زندان‌ها، خانواده زندانیان سیاسی و سازمان‌های حقوق بشری خواستار آزادی فوری این زندانیان شدند. در این مدت به تعداد محدودی از زندانیان سیاسی مرخصی اعطا شد و تعدادی نیز آزاد شدند، اما هم‌زمان فشار بر فعالان مدنی و سیاسی ادامه دارد و تعدادی دیگر از این فعالان به احکام زندان و شلاق محکوم شدند.

در یکی از موارد فشار بر فعالان مدنی، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، ناصر اشجاری، فعال مدنی ساکن تهران را برای رسیدگی به سه اتهام «توهین به پیامبر اعظم»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارجی» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» با مهلت رسیدگی ۲۰ روزه به دادگاه احضار کرده است. این احضاریه و اتهامات وارده به ناصر اشجاری، بابت بازداشت وی در دی‌ ماه سال ۱۳۹۵ است.

ناصر اشجاری در گفت‌وگو با زمانه، از دلایل احضار به دادگاه و اتهامات وارده و علت فشار بر فعالان مدنی در شرایط بحران کرونا می‌گوید.

■ گفت‌وگو با ناصر اشجاری را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گفته ناصر اشجاری، این پرونده به جلسه‌ دوستانه‌ای مربوط می‌شود که در سال ۱۳۹۵ در دفتر محمد نوری‌زاد برگزار شده است:

«ما به اتفاق چهار پنج نفر از دوستان نشسته بودیم و در مورد مسائل بین‌المللی صحبت می‌کردیم. اصلا در مورد مسائل داخلی هیچ صحبتی نشد. گویا این‌ها فکر کرده‌اند ما آنجا نشسته‌ایم و برای مملکت توطئه و کودتا و این‌ها می‌کنیم.»

دو روز بعد از این جلسه دوستانه، ناصر اشجاری بازداشت شد و در دادسرا، در حالی که امکان تأمین قرار وثیقه را داشت، قاضی از پذیرش آن امتناع کرد:

«وقتی من را بازداشت کردند، در همان بدو ورود بازپرس بر اساس اتهاماتی که وزارت اطلاعات برای ما وارد کرده بود، قرار صادر می‌کرد. بازپرس برای من ۵۰ میلیون تومان قرار وثیقه صادر کرد. برگه‌ای به دست من داد که از طرف من نوشته بود ۵۰ میلیون تومان وثیقه را ندارم، یعنی قاعدتا باید زندان بروم. من اعتراض کردم که این چیست، من وثیقه دارم و تماس می‌گیرم با خانواده‌ام وثیقه را بیاورند. آن را در برگه خط زدم و زیرش نوشتم که وثیقه دارم. باز با این حال، چون همه این کارها تشریفات است و برای حفظ ظاهر، من را به زندان فرستادند.»

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ناصر اشجاری، ۱۶ اردیبهشت در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد.

ناصر اشجاری دی‌ ماه ۱۳۹۵ با یورش نیروهای وزارت اطلاعات به منزلش بازداشت و به مدت ۴۴ روز در بازداشتگاه اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ به سر برد. او در تاریخ دوم اسفند ۱۳۹۵ با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بود.

تصویر احضاریه ناصر اشجاری

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.