ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تأسف‌ها از قطع کمک آمریکا به سازمان جهانی بهداشت

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد که این سازمان با شریکان خود برای جبران کمبود بودجه و استمرار فعالیت‌هایش همکاری می‌کند.

نزدیک به دو میلیون نفر در جهان به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند. با در نظر گرفتن چنین بحرانی تصمیم ترامپ مبنی بر تعلیق سهم آمریکا در تأمین بودجه سازمان بهداشت جهانی از سوی رهبران جهان محکوم شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

 دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد سازمان جهانی بهداشت که مقر آن در ژنو است «اطلاعات غلط» چین درباره کووید۱۹ را که احتمالاً منجر به شیوع گسترده‌تر این ویروس شده، ترویج کرده است.

ترامپ در کاخ سفید گفت سازمان جهانی بهداشت در آغازِ همه‌گیری کووید۱۹ گزارش معتبری در مورد شیوع بیماری در ووهان چین ارائه نکرد، به موقع واکنش نشان نداد و اطلاعات چین در مورد شیوع ویروس را نیازمود و حتی منعی برای سفر به چین اعلام نکرد و بدین ترتیب «در وظیفه اساسی خود ناکام ماند و باید پاسخگو باشد».

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت ترامپ این اقدام را به‌رغم فشار زیاد در دولت خود، به‌ویژه از سوی مشاوران عالی بهداشت انجام داده است. سازمان جهانی بهداشت برای تأمین بودجه مقابله با ویروس کووید۱۹ به بیش از یک میلیارد دلار نیاز دارد. تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: «از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای متوقف کردن حمایت مالی از این سازمان متأسفیم.» آدهانوم اما خاطرنشان کرد که سازمان جهانی بهداشت با شریکان خود برای جبران کمبود بودجه‌ و ادامه مستمر فعالیت‌هایش همکاری می‌کند.

آمریکا اصلی‌ترین تأمین‌کننده مالی سازمان جهانی بهداشت است و در سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار، معادل تقریباً ۱۵ درصد بودجه این سازمان را تأمین کرده است.

براساس آمار رویترز از آغاز شیوع کووید۱۹ در چین، در اواخر سال گذشته میلادی تاکنون بیش از دو میلیون نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند و نزدیک به ۱۲۸ هزار نفر بر اثر آن جان خود را از دست داده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به اقدام ترامپ گفت اکنون وقت آن نیست که بودجه سازمان جهانی بهداشت به تعلیق درآید: «الان وقت وحدت است و جامعه بین‌الملل می‌بایست در همبستگی با هم با این ویروس و پیامدهای تکان‌دهنده آن مقابله کنند.»

چین که به دلیل اقدامات خود در جلوگیری از شیوع ویروس از سوی سازمان جهانی بهداشت تقدیر شد، چهارشنبه ۲۷ فروردین / ۱۵ آوریل از آمریکا خواست تا به تعهدات خود در قبال سازمان جهانی بهداشت عمل کند. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «این تصمیم توانایی سازمان جهانی بهداشت را تضعیف می‌کند و به همکاری‌های بین‌المللی آسیب می‌رساند.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتر خود ضمن ابراز تأسف از تصمیم آمریکا نوشت: «هیچ دلیلی برای توجیه این تصمیم در برهه‌ای که به تلاش‌های بیش از گذشته برای مهار این ویروس نیاز است، وجود ندارد.»

هایکو ماس،‌ وزیر امور خارجه آلمان نیز ضمن بیان این‌که «اتهام‌زنی‌های متقابل هیچ سودی نخواهد داشت» گفت: «بهترین سرمایه‌گذاری در مبارزه با کووید۱۹ همکاری با سازمان ملل در راستای تولید تست و واکسن کرونا و توزیع آن و قدرتمند کردن سازمان جهانی بهداشت که منابع آن کاهش یافته است، خواهد بود.»

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزلند وجود سازمان جهانی بهداشت برای مبارزه با کووید۱۹ را ضروری دانست و گفت: « در زمانی مانند اکنون که ما باید اطلاعات را به اشتراک بگذاریم و به مشاوره‌ای که بتوانیم به آن اعتماد کنیم نیاز داریم سازمان جهانی بهداشت آن را در اختیارمان قرار داده و ما به حمایت از آن مشارکت در آن ادامه خواهیم داد.»

اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که با انتقادهای ترامپ از سازمان جهانی بهداشت، به ویژه حمایت «غیرقابل تحمل» از گشودن «بازارهای مرطوب» چین که حیوانات تازه ذبح‌شده فروخته می‌شوند همدردی می‌کند.

موریسون در همین حال افزود: «اما سازمان جهانی بهداشت همچنین کارهای مهم بسیاری انجام می‌دهد، از جمله در منطقه ما در اقیانوس آرام و ما با آن‌ها همکاری نزدیکی داریم. آن‌ها از انتقاد مصون نیستند اما نباید تر و خشک را با هم بسوزانیم.»

جان ساورس، رئیس پیشین سازمان اطلاعات بریتانیا (MI6) نیز گفت چین اطلاعات مهمی را در مورد شیوع بیماری کووید۱۹ از جهان پنهان کرد و بهتر است این کشور را به جای سازمان جهانی بهداشت مسئول بدانیم.

گرو هارلم بروندلاند، نخست‌وزیر پیشین سوئد که مدیر سازمان جهانی بهداشت از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۳ بود گفت حمله به این سازمان «آخرین چیزی است که ما در حال حاضر به آن نیاز داریم» زیرا سازمان جهانی بهداشت قدرت و توانایی نظارت بر شیوع این بیماری را دارد.

سازمان جهانی بهداشت در جدیدترین به‌روزرسانی استراتژی خود اعلام کرده است کشورهایی را که محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کووید۱۹ را کاهش می‌دهند باید دست‌کم دو هفته صبر کنند تا تأثیرات آن را قبل از آرامش دوباره ارزیابی کنند.

براساس آخرین آمار در بعد از ظهر چهارشنبه، در آمریکا تاکنون ۶۱۸ هزار و ۸۹۳ نفر به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند و ۲۶ هزار و ۳۳۴ نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. تنها در نیویورک ۱۰ هزار و ۸۳۴ نفر درگذشته‌اند.

گروه «حفاظت از درمان» در آمریکا (Protect our Care) گفته است تعلیق بودجه سازمان جهانی بهداشت از سوی ترامپ «تلاشی آشکار برای منحرف کردن افکار عمومی از کارنامه‌ دولت او در زمینه دست‌کم گرفتن بحران کرونا و ناکامی آن در آماده‌سازی ملت ما برای حل این بحران» است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فریبرز

    هیچ رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا به اندازهء ترامپ به این مقدار خرابکاری و افتضاح به بار نیاورده است. تمام این قطع کمک به "سازمان جهانی بهداشت" نیز برای گمراه کردن افکار عمومی در آمریکا است. سناتور پاملا هاریس از ایالت کالیفرنیا هئیتی برای تحقیق چگونگی شیوع ویروس کرونا در آمریکا را آغاز کرده است. مطمئن باشید که گزارش نهایی این هیئت , به دلیل واضح و بی عرضه گی ترامپ, تصویر مثبت و خوبی از نقش ترامپ در این بحران ترسیم نخواهد کرد.