ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایجاد مزاحمت سپاه برای ناوهای آمریکایی و توقیف یک نفتکش

چهارشنبه ناآرام خلیج فارس: ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا می‌گوید قایق‌های سپاه برای شش ناو جنگی ایجاد مزاحمت کردند.

چهارشنبه ناآرام خلیج فارس: ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا می‌گوید قایق‌های سپاه برای شش ناو جنگی ایجاد مزاحمت کردند. یک نفتکش با پرچم تایلند هم در حوالی بندر فجیره امارات توقیف شد.

یک عضو سپاه پاسداران در حال عبور با قایق‌ تندرو از کنار یک ناو جنگی آمریکا (عمس: نمایی از ویدیوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا)

 ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که قایق‌های سپاه پاسداران «با سرعت و به قصد ایجاد مزاحمت» به کشتی‌های جنگی آمریکا در خلیج فارس نزدیک شده‌اند.

بر این اساس چهارشنبه ۱۵ آوریل/ ۲۷ فروردین ۱۱ قایق تندرو سپاه پاسداران چندین بار به کشتی‌های جنگی آمریکا با نام‌های لویس پولر،‌ پاول همیلتون، فایر بولت، سیروکو، رانگل و یو. اس. اس مائوی که در آب‌های مشترک شمال خلیج فارس در حال تمرین نظامی بودند با سرعت زیاد نزدیک شدند و از کنار این کشتی‌ها عبور کردند.

سپاه پاسداران تاکنون دراین‌باره سکوت کرده است. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اما در بیانیه خود یادآوری کرده است که عمل خطرناک قایق‌های تندرو سپاه خلاف کنوانسیون مقررات دریایی بود و احتمال تصادف را افزایش می‌داد.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا ویدیویی هم از این تحرکات منتشر کرده است.

— U.S. 5th Fleet (@US5thFleet) April 15, 2020

در همان حال به گزارش خبرگزاری رویترز نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را که با پرچم تایلند در خلیج فارس در تردد بود توقیف کرده است.

 یک شرکت بریتانیایی که امنیت ناوبری در خلیج فارس و دریای عمان را زیر نظر دارد اعلام کرد که نفتکش SC Taipei در آب‌های بین‌المللی در ۴۸ مایلی بندر فجیره در حرکت بود که قایق‌های تندرو سپاه آن را متوقف کردند، وارد نفت‌کش شدند و بعد از تفتیش نفتکش آن را به کوه مبارک در شرق استان هرمزگان در کرانه دریای عمان هدایت کردند اما بعد از مدتی نفتکش را آزاد کردند.

کوه مبارک در دهانه ورودی دریای عمان به تنگه راهبردی هرمز واقع شده و هر شناوری که بخواهد وارد تنگه هرمز و خلیج فارس شود باید از مقابل این منطقه عبور کند که این امر سبب اهمیت راهبردی این منطقه شده است. پدافند نیروی هوا فضای سپاه بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ یک فروند پهپاد MQ-4C آمریکایی را در آسمان این منطقه سرنگون کرده بود.

شرکت بریتانیایی IMSC که این گزارش را منتشر کرده است، بعد از حمله به نفتکش‌ها در بندر فجیره امارات متحده عربی برای رصد ناوبری در خلیج فارس و دریای عمان تأسیس شد. در آن زمان سپاه در ادامه تنش‌ها در خلیج فارس و در پاسخ به توقیف نفتکش ایران در جبل‌الطارق، یک نفتکش بریتانیایی را توقیف کرده بود. این وقایع به بحران‌ها و تنش‌هایی که با تحریم نفتی ایران آغاز شد دامن زد. از آن زمان تاکنون ایران از صدور نفت از طریق تنگه هرمز محروم شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محسن

    آبهای بین المللی برای همه بین المللیه ما برای هیچ کس حریم متری و مایلی قائل نیستیم هر کی هم مشکل داره شرش کم بره در خونشون بازی کنه