ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران خود را برای همزیستی با کرونا آماده می‌کند

معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد همه‌گیری ویروس کرونا در پاییز مجدداً به اوج می‌رسد. همزمان آنفولانزا هم بعد از ۱۱ سال به پیک می‌رسد.

ایران خود را برای هم‌زیستی با ویروس کرونا و تداوم همه‌گیری آماده می‌کند. معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده امکان تولید واکسن ویروس کرونا وجود ندارد و این ویروس در پاییز آینده احتمالا به اوج می‌رسد و در کنار آن ویروس آنفلوآنزا نیز پس از ۱۱ سال به پیک خواهد رسید.

ایران خود را برای همزیستی با کرونا آماده می‌کند (عکس: کاوه مدنی، shutterstock)

تا صبح پنجشنبه ۲۸ فروردین ۷۶ هزار و ۳۸۹ مورد ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در ایران شناسایی شده است. از این جمعیت ۴ هزار و ۷۷۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۴۹ هزار و ۸۹۲ نفر هم بهبود یافته‌اند. اما این بدان معنا نیست که همه‌گیری در ایران رو به پایان است. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در جلسه شورای عالی استان‌ها چشم‌اندازی از همزیستی با کرونا را ترسیم کرد:

«در همه‌گیری ویروس سه اتفاق شکل می‌گیرد: یکی اینکه واکسن آن پیدا شود دوم اینکه داروی مؤثری برای آن تولید شود و سوم اینکه ویروس تغییر وضعیت دهد و ضعیف شود. مردم باید ایمن شوند و در بهترین شرایط واکسن و داروی بیماری کرونا ۱۲ تا ۱۸ ماه تولید و توزیع آن طول می‌کشد تا در دسترس قرار بگیرد.»

علاوه بر این به گفته حریرچی معلوم نیست که واکسن به اندازه کافی هم در دسترس باشد. معاون کل وزارت بهداشت گفت:

«ما در دو جبهه ویروس و تحریم‌ها می‌جنگیم و در دو سال قبلی رشد اقتصادی منفی داشته‌ایم. بنابراین باید به موضوع اقتصاد نیز توجه ویژه‌ای صورت بگیرد. افرادی که فشار می‌آورند  [کشور] تعطیل شود آیا حاضرند ۵۰ درصد از حقوق کارمندی‌شان را نگیرند و یا اینکه اضافه حقوق آن‌ها پرداخت نشود؟»

فاصله‌گذاری و همه‌گیری در استان‌ها

ایران خود را برای همزیستی با کرونا آماده می‌کند (عکس: کاوه مدنی، shutterstock)

شیوع کرونا ۴۰ درصد از اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است. به همین سبب دولت روحانی از ۲۳ فروردین در استان‌ها و از ۳۰ فروردین در تهران دستور بازگشایی مشاغل را با رعایت حفظ فاصله صادر کرد. عملا اما حفظ فاصله میسر نیست. معاون کل وزارت بهداشت در ادامه سخنان خود یادآوری کرد:

« ۲۶ و نیم درصد از انتقال کرونا در حمل ونقل عمومی است و کل مدارس با ۱۴ میلیون دانش‌آموز ۱۱ و نیم درصد احتمال انتقال وجود دارد، در نماز جمعه ۲ دهم درصد و در کل دانشگاه‌ها ۷ درصد احتمال انتقال ویروس کرونا وجود دارد.»

حریرچی همچنین اعلام کرد که ۶۰ درصد از  ایرانیان در خانه‌های کمتر از ۷۰ متر زندگی می‌کنند. جداسازی افراد مبتلا از سایر اعضای خانواده در این خانه‌ها از چالش‌های دولت در امر غربالگری و قرنطینه خانگی است.

از اواسط فروردین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از اعلام آمارهای استانی منع شدند. یکی از دلایل آن این بود که آمارهای استانی در برخی مواقع آمارهای رسمی وزارت بهداشت را نقض می‌کرد. حریرچی اما گفت به این سبب که سفر از استان‌هایی با شیوع بالا به استان‌های با شیوع کم یا متوسط افزایش یافته بود، وزارت بهداشت تصمیم گرفت آمار مبتلایان به تفکیک استان‌ها اعلام نشود. دلیلی دیگری هم وجود داشت:

«یکی از دلایل دیگر اعلام نشدن آمارهای استانی موضوع آزمایش‌ها  و تفسیر نتایج  آن‌ها  می‌باشد و ترجیح بر این است که این تفسیر به صورت کلی و کشوری  صورت گرفته به مردم اعلام  گردد.»

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه سخنانش اعلام کرد در ۶ استان روند شیوع ویروس کرونا صعودی است:

«تا موقعی که در یک شهر، روستا، کشور و یا کشور مجاور این ویروس وجود داشته باشد اتمام ویروس کرونا را نمی‌توانیم اعلام کنیم و ممکن است از هر نطقه‌ای مجددا آتش ویروس کرونا شعله‌ور شود.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.