ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمد مقیمی: کل حکومت مسئول جان زندانیان در زمانه کروناست

از زندان قرچک ورامین خبر می‌رسد که زندانیان باید مواد اولیه بهداشتی را چند برابر قیمت از فروشگاه‌های زندان بخرند. محمد مقیمی، وکیل دادگستری می‌گوید زندانی نباید رنج مضاعف بکشد.

پایگاه اینترنتی خبرآنلاین روز پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ‌ماه به نقل از یک وکیل دادگستری در خصوص وضعیت بهداشتی و درمانی بند زنان زندان قرچک نوشته است که موکلان او از درون زندان خبر داده‌اند اقلام بهداشتی بعد از شیوع کرونا بسیار محدود شده و زندانی باید مواد اولیه بهداشتی مورد نیاز خود را به چندین برابر قیمت رسمی از فروشگاه‌های زندان بخرد. محمد مقیمی، وکیل دادگستری و کارشناس ارشد حقوق بشر به زمانه می‌گوید در شرایط فعلی مسئولیت جان زندانیان بر عهده کل حکومت است.

زنان زندانی در ایران

در ادامه گزارش خبرآنلاین اما آمده است نه تنها کمبود امکانات بهداشتی در زندان قرچک همچنان پابرجاست بلکه از غربالگری زندانیان و اقدامات پیشگیرانه دیگر در این زندان نیز خبری نیست.

اخبار منتشر شده از زندان قرچک ورامین در حالی است که مهرزاد تشکریان، مدیر کل بهداشت و درمان سازمان زندان‌ها در واکنش به این خبرها، خدمات این سازمان در دوران شیوع کرونا را «بسیار خوب» دانسته و گفته است:

«مواد ضدعفونی‌کننده به صورت رایگان به زندانی‌ها داده می‌شود، زندانیان مرتب تب‌سنجی می‌شوند. اتاق‌های ملاقات شرعی به اتاق‌های قرنطینه تبدیل شده و مبتلایان به کرونا در زندان به بیمارستان‌های آموزشی فرستاده می‌شوند.»

به دنبال شیوع کرونا در زندان‌های ایران و عدم اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه و درمانی از سوی مقامات و مسئولان قضایی، نگرانی‌ها در خصوص به خطر افتادن جان صدها هزار زندانی افزایش یافته است.

هم‌زمان با انتشار اخباری مبنی بر کمبود امکانات درمانی و بهداشتی برای حفاظت از جان زندانیان در برابر ویروس کرونا، زمزمه‌هایی مبنی بر عدم تمدید مرخصی بخشی از زندانیانی که در یک ‌ماه اخیر به ‌صورت موقت آزاد شده‌اند نیز به‌گوش می‌رسد.

محمد مقیمی، وکیل دادگستری و کارشناس ارشد حقوق بشر به زمانه می‌گوید در شرایط فعلی مسئولیت جان زندانیان بر عهده کل حکومت در ایران است.

مقیمی با اشاره به وضعیت بد بهداشتی زندانیان در ایران می‌گوید:

محمد مقیمی

«اصولا مجرم به خاطر حالت خطرناکی که دارد، ممکن است با ارتکاب مجدد به جرم امنیت جامعه را با خطر مواجه کند. بنابراین مجازات حبس تنها برای سلب آزادی از مجرمان اجرا می‌شود و نباید رنجی مضاعف بر سلب آزادی بر این افراد تحمیل شود.»

او می‌گوید:

«در ماه‌های پس از شیوع کرونا، زندانیان در ایران نه تنها از آزادی محروم شده‌اند بلکه به حداقل استانداردهای بهداشتی و پزشکی در زندان دسترسی ندارند.»

این حقوقدان مسئولیت حفظ جان زندانیان و حوادث احتمالی ناشی از شیوع کرونا را بر عهده همه مقامات و مسئولان حکومتی ایران به‌ویژه مقامات قضایی می‌داند.

در حالی که مسئولان کشوری و استانی زندان‌ها وضعیت بهداشتی زندانیان در برابر ویروس کرونا را قابل قبول توصیف کرده‌اند، گزارش‌های رسیده از درون زندان‌ها اما حکایت از کمبود حداقل امکانات بهداشتی از جمله مواد ضدعفونی‌کننده، صابون و ... دارد.

گزارش‌های منتشر شده در روزهای اخیر نشانگر این ‌است که وضعیت امکانات بهداشتی و درمانی در زندان‌ها چندان مطلوب نیست.

یکی از زندانیان محبوس در زندان فشافویه در تماسی با خبرگزاری رکنا وضعیت بهداشتی این زندان را بسیار نگران‌کننده توصیف کرده است.

به گفته این زندانی، مهم‌ترین کمبود این روزهای زندان مواد ضدعفونی‌کننده است و از آنجایی‌که پایه مواد ضدعفونی‌کننده الکل است، در زندان توزیع نمی‌شود.

او همچنین گفته دسترسی زندانیان به حمام هم بسیار محدود است و در بندی با نزدیک به ۱۵۰ زندانی، تنها چهار حمام و آن هم در ساعات مشخصی از روز در دسترس است.

افزایش نگرانی‌ها از عدم دسترسی زندانیان در ایران به اقلام بهداشتی و امکانات درمانی در حالی است که اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی روز ۱۸ فروردین اعلام کرد دستورالعملی برای نحوه بازگشت زندانیان در دست تدوین است که بر اساس این دستورالعمل در روزهای آینده بسیاری از زندانیان که به دلیل ازدحام در زندان‌ها به مرخصی فرستاده شده‌اند با عدم تمدید مرخصی و بازگشت به زندان مواجه خواهند شد.

او در تشریح این دستورالعمل گفته است:

«با همکاری وزارت بهداشت، همه کسانی که برای اولین بار وارد زندان شوند یا از مرخصی برگردند یا از زندان به مراکز محاکم و درمانی بروند، در بازگشت باید مراحل قرنطینه را بگذرانند و گواهی سلامت بگیرند تا مشکلی پیش نیاید و این مسأله در مورد همه زندانیانی که مرخصی آنها تمدید نمی‌شود، اجرا خواهد شد.»

برخی از حقوقدانان در ایران در روزهای پس از تأیید شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها، خواستار تعیین نحوه اجرای قانون دادرسی الکترونیکی، تغییر در نحوه اعمال بازداشت موقت، بررسی معایب تورم قوانین کیفری و کیفرزدایی و استفاده از ظرفیت‌ مجازات‌های جایگزین حبس از سوی قوه قضاییه شده‌اند.

با وجود اینکه قانون آیین دادرسی الکترونیکی از سال ۱۳۹۵ به تصویب رئیس وقت قوه قضاییه رسیده اما مقامات قضایی ایران همچنان از اجرای آن در مورد اکثر زندانیان سر باز می‌زنند.

محمد مقیمی، وکیل دادگستری درباره چرایی عدم استفاده دستگاه قضایی ایران از مجازات‌های جایگزین حبس می‌گوید:

«خودداری مقامات قضایی از اجرای مجازات‌های جایگزین از حبس بیشتر به این دلیل است که نگرش کلی درباره مجازات حبس در قوه قضاییه آن‌گونه که شرایط موجود اقتضا می‌کند، تغییری نکرده است.»

او می‌گوید که استفاده از مجازات‌های جایگزین از سوی دستگاه‌های قضایی، نیازمند تغییر قوانین موجود است.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • اسماعیل عبدی بازداشت شد.

      اسماعیل عبدی بازداشت شد. ▪️صبح امروز اسماعیل عبدی که برای تمدید مرخصی و پی گیری بخشنامه ی آزادی قوه ی قضاییه به دادیاری اوین رفته بود بازداشت شد. ▪️این معلم زندانی که بر اساس بخشنامه ی قوه ی قضاییه مشمول آزادی می شد و دادیار ناظر بر زندان این خبر را در رابطه با ایشان و محمود بهشتی لنگرودی تایید کرده بود، امروز صبح برای تمدید مرخصی به دادیاری اوین رفت اما به طور ناگهانی بازداشت و به داخل زندان فرستاده شد. ▪️هنوز دلایل واقعی این بازداشت و تاخیر مسوولان اجرای احکام برای اجرای بخشنامه ی ریاست قوه در رابطه با آزادی آقایان عبدی ، بهشتی و سایرین مشخص نیست. ▪️در همین رابطه حسین تاج، وکیل اسماعیل عبدی طی توییتی چنین نوشت: ‏متاسفانه ‎اسماعیل عبدی که امروز برای تمدید مرخصی به دایره نظارت بر زندان اوین مراجعه کرده بود با اعلام مخالفت در تمدید مرخصی برای تحمل ادامه حبس به زندان اعزام شد. ▪️این درحالی است که معاون قوه قضائیه، شب گذشته اعلام کرده بود مرخصی ها تا ۱۰ اردیبهشت تمدید شده است! #کانال_صنفی_معلمان @kasenfi

    • امروز ٧ زندانی در شهر سنندج برای اجرای حکم به سلول منتقل شدند!

      اردوی کار, [19.04.20 17:05] امروز ٧ زندانی در شهر سنندج برای اجرای حکم به سلول منتقل شدند! ▪️اردوی کار: بعدازظهر امروز یکشنبه تعداد ۶نفر از زندانیان اعدامی زندان مرکزی سنندج بنام های ۱ - واحد فیضی اهل بانه ۲- لقمان احمد پور اهل بانه ۳- رامیار مخلص اهل بانه ۴- سعید محمد پور اهل کرمانشاه ۵- سینا محمدی اهل دهگلان٦ شایان سعید پور ٧ عدنان میرکی جهت اجرای احکام اعدام به سلول انفرادی منتقل کردند. ▪️فعالین علیه اعدام شهرهای سقز و سنندج در تلاش هستند، مانع این اعدامها شوند! ▪️اکنون دهها نفر از فعالین علیه اعدام برای نجات جان زندانیان مشغول اطلاع رسانی و نجات ٧ زندگی هستند! یکی از فعالین علیه اعدام میگوئید شرایط نفس گیری است. ▪️مردم تلاش کنیم، نگذاریم جمهوری اسلامی برای ایجاد رعب و وحشت زندانیان را اعدام کند! @ordoyekar

    • ◾️انتقال عدنان میرکی به سلول انفرادی

      خبری فوری از سنندج ◾️انتقال عدنان میرکی به سلول انفرادی بنابر خبری که هم اکنون دریافت کرده ایم، ظهر امروز عدنان میرکی اهل سنندج - تپه خدیجه - به سلول انفرادی منتقل شده است. نگرانی از بابت اعدام وی نیز بالا گرفته است. امیدوارم خانواده مقتول در این لحظات با نگاهی انسانی عدنان را بخشیده و از اعدام احتمالی وی جلوگیری کنند. #kolbarnews @kolbarnews

    • پرونده‌سازی جدید علیه آتنا دائمی

      پرونده‌سازی جدید علیه آتنا دائمی آتنا دائمی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین روز شنبه ۳۰ فروردین ماه بار دیگر از بابت پرونده‌ای که مجددا در دوران حبس علیه وی گشوده شده به صورت شفاهی به شعبه‌ی ۲۴ دادگاه تهران احضار شد. اتهامات وی در این پرونده که با شکایت سازمان اطلاعات سپاه علیه وی گشوده شده “اجتماع و تبانی در جهت بر هم زدن امنیت کشور”، “تبلیغ علیه نظام” و “اخلال در نظم زندان” عنوان شده است. نامبرده روز شنبه به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور، عدم رعایت فاصله‌ی زمانی قانونی بین تاریخ ابلاغ و تاریخ دادگاه و همچنین عدم دسترسی به وکیل از حضور در جلسه‌ی دادگاه خودداری کرد. وی پیشتر در تاریخ ۲۱اسفند نیز به دلایل مشابه از مراجعه به دادگاه خودداری کرده بود. آتنا دائمی در دی ماه ۹۸ به مدت ۱۵ روز از بند زنان زندان اوین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده بود. این انتقال در پی تحصن هشت تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان ماه صورت گرفته بود. اتحاد بازنشستگان @etehad_bazn

    • بازداشت کامران عبدی پور در شهر سقز

      بازداشت کامران عبدی پور در شهر سقز ▪️بر اساس خبر دریافتی، بامداد امروز ۳۱ فروردین ۹۹، کامران عبدی پور، در حالی که خواب بود، توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شد و به مکان نامعلومی انتقال یافت. در ضمن تا لحظه ارسال این خبر، پیگیری های خانواده از محل نگهداری اش نتیجه نداده و آنها در نگرانی و بلاتکلیفی بسر می برند. ▪️به گفته خانواده کامران عبدی پور، مامورین امنیتی به هنگام دستگیری او، اعلام کرده اند که اتهام فرزندشان، همکاری با زندانیان فراری زندان سقز است. ▪️لازم به ذکر است که کامران عبدی پور پنج ماه پیش از قصاص و طناب اعدام رهایی یافت و پس از چندین سال، از زندگی آزاد گردید. @ordoyekar

    • امیر چمنی کجاست؟

      امیر چمنی کجاست؟ بی خبری از امیر چمنی، زندانی سیاسی امیر چمنی، فعال اجتماعی و مدافع حقوق کارگران در پی احضار پلیس فتای تبریز از روز ۱۴ فروردین در بازداشت به سر می‌برد. آخرین خبر دربارۀ این جوان تبریزی در هفدهم فروردین ماه مبنی بر تمدید قرار بازداشت وی به مدت یک هفته در بازداشتگاه اطلاعات سپاه تبریز بود و از آن تاریخ تاکنون خبری از او در دست نیست. #امیر_چمنی_را_آزاد_کنید

    • کرونا، فرصت حکومت برای حذفِ خاموش زندانی سیاسی

      کرونا، فرصت حکومت برای حذفِ خاموش زندانی سیاسی طی دو روز گذشته #ناهیدخداجو ، فعال کارگری و عضو هیئت مدیره‌ی اتحادیه آزاد کارگران ایران، جهت تحمل ۶ سال حبس تعزیری خود به زندان فراخوانده شد. صبح امروز نیز #شاپور_احسانی‌راد، از اعضای دیگر هیئت مدیره‌ی اتحادیه‌ی آزاد کارگران، جهت گذراندن ۶ سال حبس و ۲ سال تبعید به شعبه‌ی ۱ اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد. ⚪️ در این میان، فعالان صنفی معلمان از بازداشت #ناهید_فتحعلیان معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان تهران در تاریخ ۲۶ فروردین‌ماه خبر دادند. ناهید فتحعلیان که توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی در خارج از منزل خود بازداشت شده بود، تا کنون از حق تماس تلفنی محروم بوده است. ⚪️ شابلون از «خیابان، تریبون زندانی سیاسی» #سرخط

    • شاپور احسانی راد، فعال کارگری جهت تحمل دوران محکومیت خود به شعبه یک اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد.

      شاپور احسانی راد، فعال کارگری جهت تحمل دوران محکومیت خود به شعبه یک اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد. این فعال کارگری پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس و ۲ سال تبعید محکوم شده و این حکم عینا به تایید دادگاه تجدید نظر نیز رسیده است. شاپور احسانی راد، نماینده اخراجی کارگران کارخانه پروفیل ساوه، از اعضای هیأت مؤسس شورای کارگری بازنشستگان تأمین اجتماعی و عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران است. @sarkhatism

    • بازداشت ناهید فتحعلیان فعال صنفی معلمان در تهران

      بازداشت ناهید فتحعلیان فعال صنفی معلمان در تهران ▪️فعالان صنفی معلمان از بازداشت ناهید فتحعلیان، فعال صنفی و معلم بازنشسته در تهران خبر دادند. به گفته آنها این معلم بازنشسته روز سه شنبه ۲۶ فروردین‌ماه جاری در خارج از منزل خود توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌ است. تا این لحظه تنظیم این خبر از علت بازداشت و محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست. @ordoyekar‎

    • «ایران زندانیان سیاسی را به خاطر خطر کرونا فورا آزاد کند»

      «ایران زندانیان سیاسی را به خاطر خطر کرونا فورا آزاد کند» April 17, 2020 کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد از حکومت ایران خواستند آزادی موقت هزاران زندانی را تمدید و زندانیان عقیدتی، دوتابعیتی و خارجی را فورا آزاد کند. آنها به خطر جدی ابتلا به ویروس کرونا در زندان‌های ایران اشاره کرده‌اند. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۹ فروردین (۱۷ آوریل)، با صدور بیانیه‌ای از ایران خواستند بر دوره مرخصی زندانیان بیافزاید و جمله زندانیان عقیدتی، دو تابعیتی و اتباع خارجی و تمامی کسانی را که "خودسرانه" بازداشت شده‌اند، فورا آزاد کند. #جان_زندانیان_در_خطر_است #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j

    • تهدید جانی در زندان؛ رد درخواست مرخصی و آزادی مشروط نرگس محمدی

      تهدید جانی در زندان؛ رد درخواست مرخصی و آزادی مشروط نرگس محمدی ⚡️محمود بهزادی راد وکیل نرگس محمدی، زندانی محبوس در زندان زنجان، از رد درخواست اعطای مرخصی و آزادی مشروط موکلش خبر داد و گفت که این مخالفت ها در حالی است که موکلم بر خلاف رعایت اصل تفکیک جرائم در کنار زندانیان جرایم خطرناک نگهداری می شود و توسط یک زندانی مورد تهدید جانی قرار گرفته است. همچنین این وکیل دادگستری، وضعیت جسمانی و روحی خانم محمدی را وخیم عنوان کرده است. هرانا #نرگس_محمدی #جان_زندانیان_در_خطر_است @zan_j

    • آرمین ایزدپناه در زندان اوین بر اثر کرونا جان خود را از دست داد

      آرمین ایزدپناه در زندان اوین بر اثر کرونا جان خود را از دست داد ▪️‏آرمین ایزدپناه فعال حقوق بشر و فعال حقوق زنان که علائمی مشکوک به کرونا داشت علی رغم درخواست خواهرش جهت اعزام به مرخصی با مرخصی وی موافقت نشد و به دلیل کمبود امکانات بهداشتی و درمانی و عدم توجه مسئولان زندان و اینکه بهداری زندان اوین نیز از پذیرش او خودداری کرده بود و با توجه به شرایط این زندانی، وی را به سلول انفرادی منتقل کرده بودند، جان خود را از دست داد. ▪️وی در شهریور ماه نود و هشت توسط وزارت اطلاعات در منزلش دستگیر و به زندان اوین منتقل شده بود و پس از سه ماه بازجویی در بند ۲۰۹ اوین منتظر حکم دادگاه بود. @ordoyekar‎

    • جان زندانیان سیاسی در خطر است

      جان زندانیان سیاسی در خطر است حسین دائمی، پدر آتنا دائمی (زندانی سیاسی) در توییتی مجددا عنوان کرد که جان آتنا و سایر زندانیان سیاسی در خطر است؛ او همچنین با ابراز نگرانی از اعلام پزشکان و متخصصان مبنی بر شروع موج دوم ویروس کرونا، درخواست آزادی آتنا و زندانیان دیگر را دارد. در همین راستا تعدای از سینماگران و هنرمندان و فعلان سیاسی از قوه قضائیه خواسته اند تا دیر نشده زندانیان سیاسی را آزاد کنند. #جان_زندانیان_در_خطر_است @zan_j

    • ناهید خداجو جهت اجرای حکم احضار شد

      ناهید خداجو جهت اجرای حکم احضار شد ◾️پنجشنبه 28 فروردین ماه، بنابر اطلاعیه ائی از اتحادیه آزاد کارگران ایران، ناهید خداجو کارگر بازنشسته عضو این اتحادیه برای تحمل 6 سال حبس احضار شده است. در این اطلاعیه آمده است که به ناهید خداجو 5 روز فرصت داده شده که خود را به زندان معرفی کند. ناهید خداجو در تجمع روز جهانی کارگر پارسال در مقابل مجلس رژیم دستگیر و 33 روز را در بازداشت بسر برد و متعاقبا" محاکمه و به 6 سال حبس محکوم گردید. تحمیل حبس به این کارگر معترض که هیچ تخلفی مرتکب نشده و تنها به دفاع از منافع کارگران پرداخته، در این شرایط که ویروس کرونا در زندانهای ایران شیوع پیدا کرده است، اقدامی غیر انسانی و خلاف تمام موازین انسانی و جهانی است. ما این اقدام را قویا" محکوم می کنیم. #kolbarnews @kolbarnews

    • ناهید خداجو جهت تحمل حبس احضار شد

      ناهید خداجو جهت تحمل حبس احضار شد روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه، ناهید خداجو جهت تحمل دوران محکومیت خود به شعبه اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد. این عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده و این حکم عینا با تایید دادگاه تجدید نظر نیز رسیده است. هرانا #ناهید_خداجو #کرونا #زندان اتحاد بازنشستگان @etehad_bazn

    • حقیقتگو

      درقفس مغازه مرغ فروشان که سرنوشت مرغ ها هم برای صاحب مغازه مرغ فروشان روشن است وهم برای خریداری که مرغ را می خرد روشن است مسئولیت زنده ماندن مرغ ها باچه کس و چه کسانی می توانند باشند؟ اگردکتری می بایستی مسولیت حفط جان بیماران همچون زندانیان باشد قابل درک بود ولی ازحکومتی که با زندانیان سیاسی چنین وچنان کرده و اعدام ها و یا زیرشکنجه ها کشته است احساس مسئولیتی نداشته وندارد ونخواهد داشت ....وقتی حکومتی درتظارهرات تنها به ضرب وشتم پسنده نکرده و چوخه آتش برمردم گشوده است و نتها احساس مسئولیت نکرده است و رهبرش واقشاراخوندها ازکشتارمردم خشنود هم هستند و ازقاتلان مردم هم تشکرمی کنند نباید انتظار مسئولیتی ازانها داشت !!قصاب اگراحساس وجدانی و احساس مسئولیت درسربردن حیوانات زنده اشت هرگزقصاب نمیشد !!درحقیقت محض این مردم هستند که باید درحفظ سلامتی زندانیان سیاسی که درجهت رفاه و ازادی وحق وحقوق بشریشان به درون سلول های زندان افتاده اند احساس مسئولیت کنند و درمقابل حکومت قد علم کنند !!!.