ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تشکیل کابینه اسرائیل به پارلمان واگذار شد

سه سناریو وجود دارد: نتانیاهو حمایت دو نماینده کنست را به دست می‌آورد یا با گانتس برای تقسیم قدرت به تفاهم می‌رسد و یا اینکه انتخابات پارلمانی تکرار می‌شود.

رئیس جمهوری اسرائیل از کنست خواست نخست‌وزیر جدید را انتخاب کند و سه هفته به نمایندگان پارلمان فرصت داد در این زمینه به توافق برسند، در غیر این‌صورت می‌بایست برای چهارمین بار انتخابات پارلمانی برگزار شود.

بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس در کنست. (عکس: Gil Cohen Magen، shutterstock)

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بعد از آنکه مذاکرات بنی گانتس، رئیس حزب آبی ‌و سفید و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تا نیمه‌شب به درازا کشید و با این‌حال این دو به توافق نرسیدند و مهلت مقرر برای تشکیل دولت ائتلافی هم به سر رسید، رووین ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل پنجشنبه ۱۶ آوریل/ ۲۸ فروردین  با ارسال نامه‌ای به گانتس رسماً پایان مهلت او برای تشکیل کابینه را ابلاغ کرد.

ریولین در این نامه، نمایندگان کنست را مأمور کرد کابینه ائتلافی را تشکیل دهند. این دومین بار در تاریخ اسرائیل است که پارلمان مأمور تشکیل کابینه می‌شود. اکنون اگر ۶۱ نماینده کنست از یکی از همکاران خود طی ۲۱ روز آینده برای تشکیل ائتلاف حمایت کنند، او به عنوان مأمور تشکیل کابینه انتخاب می‌شود، در غیر این ‌صورت در اسرائیل برای چهارمین بار در یک سال انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود. ریولین در نامه خود به کنست نوشت:

«من به شما اطلاع می‌دهم که امکان تشکیل دولت [وحدت] را نمی‌بینم و به همین سبب تشکیل دولت را به کنست واگذار می‌کنم. امیدوارم اعضای کنست بتوانند اکثریت را تشکیل دهند به گونه‌ای که هرچه سریع‌تر دولتی تشکیل شود و از برگزاری دور چهارم انتخابات جلوگیری کند.»

سه سناریوی پیش روی

گانتس و نتانیاهو، دو رقیب سیاسی متعهد شده بودند که برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا در اسرائیل که اقتصاد این کشور را متوقف کرده، اختلافات را کنار بگذارند و یک دولت ائتلافی تشکیل دهند. اما اختلافات پابرجا ماند و تمدید مذاکرات به مدت ۴۸ ساعت هم موثر نبود. رئیس حمهوری گانتس را مأمور تشکیل کابینه کرده بود. به همین جهت او در مذاکرات با نتانیاهو دست بالا را داشت. حالا اما ورق برگشته و نتانیاهو می‌تواند از اهرم‌های دیگری استفاده کند. از ۱۲۰ نماینده پارلمان ۵۹ نماینده از نتانیاهو حمایت می‌کنند. اکنون او که با اتهام فساد مالی روبروست این فرصت را به دست آورده که حمایت دو نماینده کنست را به دست آورد و دولت اقلیت تشکیل دهد. با این‌حال این احتمال هم وجود دارد که کنست شخص دیگری را مامور تشکیل کابینه کند. در مجموع اکنون سه سناریو وجود دارد:

حزب آبی و سفید گانتس و حزب لیکود نتانیاهو گفته‌اند می‌خواهند در سه هفته مهلت مقرر مذاکرات برای تشکیل دولت متحد را ادامه دهند. پیش از این طرفین درباره این امکان گفت‌وگو کرده بودند که نتانیاهو به مدت ۱۸ ماه نخست‌وزیر اسرائیل باقی بماند و سپس در اکتبر ۲۰۲۱ جای خود را به گانتز بدهد. کاملا محتمل است که طرفین در سه هفته آینده بر سر این موضوع به توافق برسند.

اگر چنین نشود، می‌بایست انتخابات پارلمانی برگزار شود. با همه‌گیری ویروس کرونا در اسرائیل نتانیاهو در نظرسنجی‌ها از گانتس پیشی گرفته است. این تکیه‌گاه اما برای نتانیاهو چندان مطمئن نیست.

دو نماینده پارلمان اسرائیل که تا پیش از این از حزب آبی – سفید گانتس حمایت می‌کردند از او فاصله گرفته‌اند. حمایت آن‌ها از نتانیاهو، دست او را برای تشکیل دولت اقلیت بازمی‌گذارد.

در سومین انتخابات پارلمانی در ۲ مارس سال جاری هیچیک از طرفین اکثریت آرا را به دست نیاورد. رئیس جمهوری اسرائیل با این‌حال گانتس را به این دلیل که او از حمایت بیشتر نمایندگان پارلمان برخوردار بود مسئول تشکیل دولت وحدت کرد. به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در اسرائیل شروع رسیدگی به اتهامات فساد مالی نتانیاهو به تعویق افتاد. دادستان کل او را به کلاهبرداری و خیانت و رشوه‌خواری متهم کرده است. نتانیاهو اما همه این اتهامات را رد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.