ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران کرونا و نقض حقوق حیوانات خانگی در ایران

فعالان حقوق حیوانات از بالا رفتن شمار حیوانات‌ خانگی رها شده در چندین کلانشهر ایران به دنبال شیوع گسترده ویروس کرونا خبر می‌دهند.

به دنبال شیوع ویروس کرونا در ایران و برخی هشدارها در باره احتمال ابتلای حیوانات به بیماری کووید-۱۹، شهروندان صدها سگ و گربه خانگی خود را در خیابان‌ها، حاشیه شهرها و طبیعت رها کرده‌اند. فعالان حقوق حیوانات از بالا رفتن شمار حیوانات‌ خانگی رها شده در چندین کلانشهر ایران خبر می‌دهند.

عکس از آرشیو

روزنامه شهروند در شماره روز پنج‌شنبه ۲۸ فروردین خود با انتشار گزارشی از «وحشتی همه‌گیر» در باره احتمال ناقل بودن یا ابتلای حیوانات خانگی به ویروس کرونا خبر داده و نوشته است:

«به دنبال شیوع کرونا تقاضاها برای واگذاری حیوانات خانگی به ‌ویژه در تهران افزایش یافته است.»

این روزنامه همچنین به نقل از رسا میرزائی، یکی از فعالان حقوق حیوانات اعلام کرده که صدها حیوان خانگی در شهرهای مختلف مانند شیراز، قم و اهواز از سوی صاحبانشان در خیابان رها شده‌اند.

خبرهای منتشر شده در خصوص احتمال ناقل بودن یا ابتلای سگ و گربه‌های خانگی به کرونا در حالی منجر به ایجاد هراس عمومی میان شهروندان شده است که سازمان بهداشت جهانی و سازمان جهانی بهداشت حیوانات به‌ عنوان دو مرجع موثق و قابل استناد در باره عوامل انتشار ویروس کرونا تاکنون گزارشی مبنی بر ابتلا یا ناقل بودن حیوانات خانگی منتشر نکرده‌اند.

در یکی از آخرین خبرهای مرتبط با این موضوع، نیویورک تایمز در مقاله‌ای به قلم جیمز گورمن، سردبیر و مجری «ساینس تاک» نوشته است مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و سازمان جهانی سلامت حیوانات، با انتشار توصیه‌‌نامه‌هایی اعلام کرده‌اند‌‌ «هیچ نشانه‌ای» وجود ندارد که حیوانات خانگی بتوانند ویروس کرونا را منتقل کنند.

پیام محبی، فعال حقوق حیوانات و رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران اما روز ۲۱ فروردین در واکنش به انتشار خبری مبنی بر ابتلای اولین ببر به کووید-۱۹ در باغ وحشی در شهر نیویورک و همچنین احتمال سرایت ویروس کرونا از حیوان به انسان به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود که این اخبار از نظر او پایه و اساس علمی ندارند و برخی خبرگزاری‌ها با این قبیل رفتار «پوپولیستی» تنها به‌ دنبال بالا بردن آمار بازدیدکنندگانشان هستند.

محبی گفته بود:

«ممکن است کووید-۱۹ یک سگ یا گربه را آلوده کند اما به این معنی نیست که آن‌ها بیمار شده‌ یا به طور قطعی می‌توانند بیماری را به انسان منتقل کنند.»

این فعال حقوق حیوانات برای تأکید بر درستی ادعای خود گفته بود:

«بیش از یک میلیون نفر در جهان به این بیماری آلوده شده‌اند و اکنون انسان‌ها در سرتاسر جهان به وسعت گسترده‌ای از حیوانات خانگی نگه‌داری می‌کنند، بنابراین ما دامپزشکان باید تا کنون در حیوانات خانگی علائمی از این بیماری یا علائم ناشناخته دیگری را مشاهده می‌کردیم.»

این گفته‌های فعالان حقوق حیوانات در حالی است که علیرضا فاطمی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز ۲۴ فروردین ‌ماه اعلام کرد گردش برخی از حیوانات خانگی مانند سگ در خیابان‌ها و سطح شهر، ریسک اپیدمی کرونا را بالاتر می‌برد.

به گفته او در روزهای گذشته مواردی از ابتلای حیوانات به کووید-۱۹ مشاهده شده است.

هم‌زمان با این واکنش‌ها، علی مفاخریان، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در مورد وضعیت سگ‌های رها شده در پایتخت اعلام کرد که این حیوانات توسط اکیپ‌های مختلف، زنده‌گیری شده و به کمپ نگهداری از سگ‌ها در مرکز «آرادکوه» منتقل می‌شوند.

او گفت:

«با توجه به شایعاتی که مطرح شده بود، مردم تعدادی از سگ‌های خانگی را به دلیل نگرانی از کرونا رها کرده بودند که از سطح شهر جمع‌آوری شدند.»

اخبار منتشر شده از سوی مسئولان شهری مبنی بر انتقال سگ‌های بی‌صاحب به کمپ‌های بیرون از شهرها در حالی است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی فعالان حقوق حیوانات، در گذشته مأموران شهرداری در این کمپ‌ها اقدام به کشتن شماری از حیوانات خانگی با گاز منو اکسید کربن کرده‌اند.

همچنین گزارش‌هایی نیز از مایه‌کوبی و عقیم‌سازی غیر اصولی و غیر بهداشتی سگ‌ها توسط مأموران شهرداری در سال‌های اخیر منتشر شده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.