ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رونمایی از کامبیز گلشنی، چهره‌ پشت سامانه کرونایاب «مستعان»

سپاه ادعا کرده که «تعدادی از بسیجیان دانشمند و بااخلاص» کرونایاب مستعان را توسعه داده‌اند. اما پشت این «اختراع» یک چهره شاخص بسیجی به نام کامبیز گلشنی حضور دارد

سپاه ادعا کرده که «تعدادی از بسیجیان دانشمند و بااخلاص» کرونایاب موسوم به مستعان ۱۱۰ را توسعه داده اند. اما در کانون بحث و جدل‌ها حول این اختراع، یک چهره شاخص بسیجی حضور دارد که پیش‌تر نیز اختراع‌هایی با ویژگی‌های مشابه به ثبت رسانده است.

کامبیز گلشنی چهره پشت کرونایاب جدید سپاه/ عکس از همشهری آنلاین

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران چهارشنبه  ۲۷ فروردین در یک برنامه زنده تلویزیونی از دستگاهی رونمایی کرد که بنا بر ادعاها «دانشمندان بسیجی» ساخته‌اند و می‌تواند با ایجاد میدان مغناطیسی نه تنها ویروس کرونا بلکه هر ویروسی را از راه دور و بدون خون‌گیری در ۵ ثانیه شناسایی کند. ین دستگاه را سامانه «مستعان» نام‌گذاری کرده اند؛ در معنای سامانه‌ای که از آن یاری می‌خواهند.

پس از انتشار این اخبار و گزارش‌ها، انتقادها و پرسش‌های گسترده‌ای درباره آن مطرح شد. از جمله وزارت بهداشت ناچار شد واکنش نشان دهد و اعلام کند که تاکنون این دستگاه در وزارت بهداشت ارزیابی نشده و اداره کل تجهیزات پزشکی هم آن را تأیید نکرده‌ است. همچنین انجمن فیزیک ایران اعلام کرد که « چنین ادعایی باورناپذیر و در حد داستان‌های علمی‌ و تخیلی» است.

اما در مرکز بحث‌ها درباره این دستگاه علمی تخیلی که سپاه ادعا کرده از سوی عده‌ای از «بسیجیان دانشمند و بااخلاص» توسعه یافته، نام یک تن از همه پررنگ‌تر است: کامبیز گلشنی. این فرد سابقه‌ای گسترده در اختراع دستگاه‌های علمی و تخیلی داشته است.

در اردیبهشت ۹۷ در ارومیه فردی به نام «کامبیز گلشنی» در تلویزیون اختراع جدیدی از خود را به نمایش گذاشت و ادعا کرد که اختراع او هر نوع «ماده جامد و مایع» را ردیابی می‌کند. پس از دو سال، گلشنی در ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ با لباس فرم بسیج با حضور تلویزیون درباره نحوه کار «کرونایاب» جدید توضیحاتی داد؛ دستگاهی که به «اختراع» پیشین او شباهت دارد.

گلشنی صاحب شرکتی به نام پویان کاوش در شهر ارومیه است. او در سال ۹۷ درباره دستگاه اختراعی خود ادعا کرده بود: «با این دستاورد، شناسایی هرگونه ذخایر طبیعی و غیرطبیعی مانند معادن فلزی و غیرفلزی، منابع نفتی و آبی تا فاصله ۴۲‌کیلومتری سطح زمین و عمیق‌ترین نقطه آب و خاک، امکان‌پذیر است»

او شیوه کارکرد آن دستگاه را بر اساس «اثرات الکترواستاتیک و میدان‌های دوقطبی الکتریکی» عنوان کرده بود؛ ادعایی که درباره کرونایاب جدید موسوم به مستعان ۱۱۰ تکرار شد.

مشابه این دستگاه‌ها پیش‌تر نیز در خارج از ایران از سوی یک کلاهبردار بزرگ بین‌المللی ابداع شده بود. این کلاهبردار دستگاهی را با عنوان مین‌یاب یا تشخیص‌دهنده ویروس ایدز به به چندین کشور از جمله عراق و مصر فروخت که بعدها مشخص شد یک اسباب بازی کودکانه بوده است. او بابت این کلاهبرداری دوران محکومیت خود را در زندانی در بریتانیا سپری می‌کند.

اختراع ادعایی سپاه، که مقامات این نهاد نظامی آن را «موفقیت‌های جدید» جمهوری اسلامی در حوزه علم و فناوری نامیده‌اند، به نمونه‌های کلاهبرداری‌های گذشته افراد سودجو شباهت زیادی دارد.

با وجود انتقادها و شگفتی فراوان از ادعای جدید سپاه، مقامات این نهاد بر اصالت این اختراع تاکید دارند. رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران از متخصصان خواسته که در داوری این دستگاه از خود «شتابزدگی» نشان ندهند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هیچکس

    یه مشت پخمه جمع شدن اسم خودشون رو گذاشتن مخترع. آدم حسابی میره برا سپاه کار کنه آخه

  • غضنفر

    الان تو زندانای همین خودمون‌ تعداد زیادی امام زمان دستگیر شده و تو حبسن . تلوزیون خودمونم بارها نشون داده . تعداد زیادی هم‌ دانشمند و نخبه‌ و حکیم قلابی هم تو حبس داریم . این برادر مخ تره هم چن وخ دیگه به دوستان همتراز خودش ملحق میشه و راحت به مطالعات علمی خودش ادامه میده .

  • حسینی

    سلام به این مخترع تبریک میگم همه چیز دردنیا چاره دارد به غیراز مرگ ، البته بعضیها به این نوع اختراععا توهم ویا تخیل می گویند ، تخیل بخشی ازایده واختراع که به عمل میرسه ، ومخترعان ما احتیاج به کسی ندارند . این دولت که از دانشمندان ما بدون حمایت سوء استفاده می کند

  • تقی زاده

    با سلام بنده به عنوان یک محقق در حوزه فیزیک مواد در حد خودم سرچ کردم و متوجه شدم که مقالات معتبری وجود دارند که آشکارسازی ویروس رو با همین روش باور پذیر می نماید… اگه سواد ندارید نظر ندهید. لطف کنید به این آدرس مراجعه کنید: ***

  • کلیم

    یعنی دشمن این نادانها مردرندی و پدرسوختگی است

  • محمد

    پشت این اسباب بازی فرماندها سپاه هستند که چشم طمع بر یک میلیارد پولی که در اختیار دولت روحانی برای مبارزه با کرونا از صندوق توسعه ملی برداته شده دارند و میخواهند این پولها را ببلعند. میبینیم که ارتش هم بلفاصله اعلام میکند که چنین دستگاهی را ساخته و دستگاه اختراع ارتش حتی ویروس را نابود هم میکنه. در نظام فاسد ولایت وقیح همه در فکر پر کردن جیبهای خود هستند. حالا که پول نفت نیست باید هر طور شده گردن ملت بدبخت را ببرند و ته مانده ثروتشان را بالا بکشند. این وضع تاسف بار میهن ماست . امروز روزنامه بیلد المان هم این دستاورد بزرگ سپاه را!!!! به تمسخر کشیده.

  • کاظم

    مگر از سپاه و بسیج جز تقلب و دزدی و جنایت انتظار دیگری می توان داشت؟

  • Target lock

    این اختراع جدید که واقعا شگفت آور و اعجاز برانگیز است و باید جزء عجایب هفشگانهء جهان ثبت شود ، فقط یک نقص مهم دارد و آنهم دقت بسیار بالای آن است . بدلیل همین دقت بالا ، هرکجا که دستگاه را روشن کنید فقط بیت رهبری را نشان میدهد ! به دلیل اینکه هرچه میکروب ، ویروس ، باکتری ، کپک ، انگل و عفونت است همه در بیت جمع شده اند و دستگاه هم چاره ای جز بیان حقیقت ندارد .