ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا ۶۰۰ هزار کارگر را بیکار کرد

کارگران پیش از این هم امنیت شغلی نداشتند اما حالا با توجه به شیوع کرونا به راحتی اخراج و به بیمه بیکاری ارجاع می‌شوند. تنها در ۲۰ روز بیش از ۶۰۰ هزار نفر برای بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران می‌گوید: ۸۰۰ شرکت فعال در این حوزه ناچار هستند «تعدیل نیرو» کنند. دلیل این تصمیم هم اثرات کرونا بر بازار کسب و کار است. تنها در چند روز گذشته بیش از نیم میلیون نفر برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند.

دستفروشان برای تامین معاش چاره‌ای جز بازگشت به خیابان ندارند. شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ تهران

کرونا هم جان می‌گیرد و هم امکان امرار معاش را. از آغاز همه‌گیری این ویروس در جهان چند میلیون شغل از دست رفته است و پیش‌بینی می‌شود مشاغل بیشتری از دست بروند. مشاغل خدماتی کامل تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته، صنعت حمل و نقل تقریبا به حالت تعطیل درآمده و مشاغل خرد و کوچک توان ادامه فعالیت، حتی پس از کنترل کرونا را ندارند.

در حوزه صنعت نیز صنایع بزرگ با کاهش تولید دست به گریبان هستند. چرخه تولید به دلیل اعمال محدودیت‌های تردد بین مرزی در برخی مناطق کند شده یا به صورت کامل از حرکت باز ایستاده است.

در ایران که پیش از شیوع کرونا نیز تحریم‌ها و ناکارآمدی حکومت تولید و اشتغال را تهدید می‌کرد، شرایط سخت‌تر شده است. در تازه‌ترین نمونه سازندگان تجهیزات صنعت نفت تصمیم گرفته‌اند کارگران را اخراج کنند.

مجید محمدپور، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، یکشنبه ۳۱ فروردین به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت: این شرکت‌ها در این شرایط «فشار مالی شدیدی» را تحمل می‌کنند و با ادامه این وضعیت «ناگزیر به تعدیل نیرو هستند».

به گفته او ۸۰۰ شرکت فعال در این حوزه نه سفارشی دارند و نه فروشی حالا هم این نگرانی وجود دارد که «با توجه به کسری بودجه دولت پروژه‌های عمرانی متوقف شود و در نتیجه  ظرفیت خالی خطوط تولید افزایش یافته و تعداد زیادی از شرکت‌ها با مشکلات بسیار عدیده مالی، اقتصادی و خطر ورشکستگی و توقف فعالیت روبرو شوند».

نزدیک به ۸۰ هزار کارگر به صورت مستقیم و ۲۴۰ هزار تن به صورت غیر مستقیم در این بخش اشتغال دارند و اگر آنگونه که محمدپور گفته دولت حمایت جدی نکند، بیکار خواهند شد.

صف ثبت‌نام بیمه بیکاری

اگر سرمایه‌گذاران صنایع نفتی در باره امکان تعطیلی هشدار می‌دهند، برخی از سرمایه‌داران از شروع سال جدید بنگاه و کارگاه‌ها را تعطیل و کارگران را بیکار کرده‌اند.

محمدتقی آبایی هزاوه، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی شنبه ۳۰ فروردین از تعطیلی ۲۴ واحد تولیدی در این استان به دلیل شیوع کرونا خبر داد و گفت: دو واحد تولیدی هم «تعدیل نیرو» کرده‌اند.

به گفته او از۲۳ اسفند سال قبل ۷۰۰۰ کارگر برای دریافت بیمه بیکاری در استان مرکزی ثبت‌نام کرده‌اند. آبایی هزاوه گفت که تمامی این کارگران بیکارشدگان کرونا نیستند، بلکه تعدادی به دلیل خاتمه قرارداد، تعدیل یا تعطیلی واحدها به دلایل دیگر، بیکار شده‌اند.

در استان قزوین هم ۱۵ واحد تولیدی و صنعتی به دلیل خسارت ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شده‌اند. بیش از شش هزار کارگر بیکار شده این استان نیز در سامانه بیمه بیکاری استان ثبت‌نام‌ کرده‌اند.

اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان هم شمار ثبت‌نام کنندگان برای دریافت بیمه بیکاری در این استان را تا پایان فروردین ماه ۸ هزار و ۵۰ نفر اعلام کرد.

در استان بوشهر هم تا به حال هفت هزار و ۵۰۰ تن متقاضی دریافت بیمه بیکاری که براثر کرونا شغلش را از دست داده به ثبت رسیده است. این رقم در استان گلستان بیش از ۱۴ هزار تن اعلام شده است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اما گفته که به ۱۱ هزار و ۲۲۲ تن بیمه بیکاری پرداخت خواهد شد.

۲۸ هزار کارگر در استان خراسان رضوی و ۵ هزار و ۸۰۰ کارگر در استان ایلام هم در روزهای گذشته در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند.

کارگران ایران مرینوس بیکار شدند

در قم کانون نخست شیوع کرونا در ایران هم کارگران کارخانه ایران مرینوس به تعطیلات اجباری فرستاده شدند. نزدیک به ۲۰۰ کارگر طی روزهای گذشته مقابل ساختمان این کارخانه تجمع کردند تا شاید از مالکان کارخانه و مدیران دولتی پاسخی بگیرند.

مالک کارخانه از خود سلب مسئولیت کرده و بازگشت به کار و پرداخت حقوق کارگران را به پایان تعطیلات و «عادی شدن» شرایط مشروط کرده است. محمدجواد ترک‌زاده آرانی، معاون روابط کار اداره کار استان قم پرداخت بیمه بیکاری به کارگرانی که از آغاز سال جاری بیکار شدند را وعده کرد.

او گفت که همه کارگران این کارخانه به دلیل ماهیت قراردادی کارشان در پایان سال گذشته تسویه حساب شده‌اند و در صورت بازگشایی کارخانه از اول خرداد به محل کار باز خواهند گشت.

بیکاری ۹۰۰ کارگر نساجی بروجرد

دبیر کل خانه کارگر لرستان هم صبح امروز از توقف فعالیت کارخانه نساجی بروجرد و بیکاری کارگران آن خبر داد.

محمدحسن موسیوند دلیل توقف تولید در این کارخانه را «افت سطح تقاضا در بازار» و «تامین نشدن سرمایه در گردش» عنوان کرد و گفت با درخواست وام ۳۰ میلیارد تومانی شرکت برای تامین سرمایه در گردش موافقت نشده است.

به گفته او تعطیلی این کارخانه ۹۴۰ کارگر را بیکار کرده و از آنها خواسته شده برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کنند.

تعطیلی ۱۰۰ درصد سفره‌خانه‌های سنتی

کارگران مشاغل خدماتی که اغلب بدون قرارداد و پوشش‌های بیمه‌ای اشتغال دارند، شرایط سخت‌تری دارند.

 به گفته محسن نظری، رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی ۱۰۰ درصد واحدهای این بخش تعطیل و کارگران بیکار شده‌اند. بیشتر این کارگران به صورت روزمزد و بدون برخورداری از بیمه اشتغال داشتند.

علی اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف‌سرویس هم از اخراج و بیکاری شمار زیادی از کارگران رستوران‌ها خبر داد. او گفت: تنها به عنوان نمونه دو رستوران زنجیره‌ای که هر یک ۷۰۰ تا ۸۰۰ کارگر داشتند، ۱۰۰ کارگر را اخراج کردند.

یک میلیون نفر بیکار شدند

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران چندی قبل گفته بود کرونا ۳,۷ میلیون شغل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی هم شنبه ۳۰ فروردین شرایط اقتصادی ایران پس از کرونا را «وحشتناک» توصیف کرد.

او گفت که پیش‌بینی می‌شود یک میلیون نفر به بیکاران در ایران اضافه شود.

حجت میرزایی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفته که تنها در ۲۰ روز گذشته ۶۰۰ هزار نفر برای بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند.

ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است به افرادی که بر اثر کرونا شغل‌شان را از دست دادند، تا سه ماه بیمه بیکاری پرداخت می‌کند. این مبلغ اما به کارگران بدون قرارداد و بیمه که اغلب در مشاغل خدماتی و ساختمانی اشتغال داشتند، پرداخت نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اعتصاب سه هزار کارگر زغال‌سنگ کرمان در اعتراض به واگذاری به بخش خصوصی

    اعتصاب سه هزار کارگر زغال‌سنگ کرمان در اعتراض به واگذاری به بخش خصوصی ▪️در پی تصمیم دولت ایران برای واگذاری سهام شرکت زغال‌سنگ کرمان به بخش خصوصی، سه هزار کارگر شاغل در این مجموعه به صورت هم‌زمان در سه شهرستان اعتصاب کرده و دست از کار کشیدند. ▪️حدود سه هزار نفر از کارگران مشغول به کار در تونل‌های شرکت زغال‌سنگ کرمان روز دوشنبه اول اردیبهشت‌ماه در سه شهرستان راور،‌ کوهبنان و زرند کار خود را تعطیل کرده و دست به اعتراض در مقابل دفاتر ائمه جمعه (نمایندگان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی) و فرمانداری زدند.

  • کارگران شهرداری مسجد سلیمان

    شنبه ۳۰ فروردین ماه، جمعی از کارگران شهرداری مسجد سلیمان، در اعتراض به عدم دریافت دستمزد در مقابل ساختمان شهرداری این شهرستان دست به تجمع اعتراضی زدند. #معیشت_کارگران #دستمزد

  • Faryad

    - در بیانیه شورای علمای ارشد عربستان گفته می‌شود «مسلمانان باید از تجمعات پرهیز کنند، زیرا [تجمعات] دلیل اصلی شیوع بیماری است ... و باید به یاد داشته باشند محافظت از جان انسان‌ها، کار بزرگی است که آنها را به خداوند نزدیک‌تر می‌کند.» شیخ عبدالعزیز آل الشیخ، مفتی اعظم عربستان ، نیز روز جمعه در اظهارنظری مشابه گفته بود در صورتی که خطر ویروس کووید۱۹ در داخل کشور ادامه پیدا کند، مسلمانان باید نماز و طاعات خود را در طول ماه رمضان و به دنبال آن در روز عید فطر، در خانه‌های خود به جا آورند. - روحانی: قرار دولت این بود که تاریخ بررسی بازگشایی اماکن مذهبی پایان اردیبهشت بسته باشد اما به درخواست علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، دولت نیز تصمیم خود را عوض کرده و این تاریخ را فعلاً ۱۵ روز جلو کشیده است!!?.

  • sattar beheshti

    مبارزه حکومت جعل و فریب و دروغ با ویروس ! - سخنگوی شورای شهر خرمشهر:شهرداری با آب خالی خیابانها را ضدعفونی میکرد، من آن آب را خوردم! - حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران ، در نشست خبری پخش شده از «شبکه خبر» صدا و سیما?، اعلام کرد که «دانشمندان نیروهای بسیج»، دستگاهی را اختراع کرده‌اند که می‌تواند در تنها مدت 5 ثانیه، فرد مبتلا به ویروس جدید کرونا را ازفاصله 100 متری، شناسایی کند! وزارت بهداشت بلافاصله مراتب عدم تائید این دستگاه را اعلام کرد!! - ارتش در اختراع دستگاه ویروس کش روي دست سپاه زد! کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در یک برنامه تلویزیونی گفت: ما دستگاهی ابداع کرده‌ایم که به دو صورت ریشه‌کنی و تشخیصی عمل می‌کند و در محيط بسته ویروس کرونا در عرض پنج دقيقه به طور کلی می‌کشد و از بین می‌برد! - ظریف به ترامپ: خودمان تا چند ماه دیگر دستگاه کمک تنفسی صادر می‌کنیم - محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با انتقاد از تصمیم روحانی جهت برداشتن محدودیت‌ها و عادی‌سازی امور گفت که آمار ابتلا و قربانیان کرونا در ایران بسیار بیشتر از آمار رسمی است؟!.

  • کارگران شهرداری لوشان (گیلان)

    کارگران شهرداری لوشان پنج ماه دستمزد و بیمه دریافت نکرده‌اند. کارگران می‌گویند با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، مسئولان شهری لوشان نسبت به رعایت اصول محافظتی کارگران شهرداری اهمیتی نداده و آنها بدون ماسک، دستکش و هرگونه محافظ دیگری در نقاط مختلف شهر فعالیت می‌کنند.

  • کارگران کارخانه ایران مرینوس قم

    صبح امروز شنبه تعدادی از کارگران کارخانه ایران مرینوس قم واقع در میدان ارتش محل تلاقی بلوارهای امین و غدیر این شهر در مقابل درهای اصلی این کارخانه تجمع و نسبت به تاخیر در انعقاد قرارداد این واحد تولیدی با کارگران اعتراض کردند. این کارگران می گویند برای بار چندم از زمان شیوع کرونا تاکنون، مسوولان کارخانه زمان بازگشایی را به تعویق می اندازند و دلیل این تصمیم خود را مشکلات مالی، سلامتی کارگران با رعایت فاصله گذاری اجتماعی بدلیل شیوع کرونا و همچنین نبود مواد اولیه را عنوان می کنند، امری که مورد پذیرش کارگران نیست. یکی از کارگران به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس بخشنامه کارخانه ایران مرینوس، قرار بود کارگران از ۱۶ فروردین‌ماه سال جاری مشغول به کار شوند که پس از مراجعه، به بهانه ویروس کرونا گفته شد باید از ۲۳ فروردین‌ماه سر کار بیایید. وی افزود: مجددا بر اساس تصمیم مسئولان امر، شروع به کار کارگران به اول اردیبهشت‌ماه موکول شد، ولی امروز صبح طی تماسی با همه کارگران، گفته شد بر اساس آخرین تصمیم‌گیری، آغاز فعالیت کارخانه تا اول خرداد یا اول تیرماه و شاید تا شهریورماه به تاخیر بیفتد. این کارگر گفت: مدیران کارخانه، از جمله بحث شیوع کرونا را یکی از دلایل این امر ذکر می کنند در حالیکه اوج کرونا در اسفند بود و ما حتی هشت روز تعطیل رسمی اسفندماه را سرکار حاضر بودیم. وی با بیان این‌که کارخانه از تنظیم قرارداد کارگران طفره می‌رود، خاطرنشان کرد: اداره کار نیز اعلام کرده است، بیمه بیکاری فروردین و اردیبهشت‌ماه را پرداخت خواهد کرد؛ از مسئولان کارخانه انتظار می‌رود قراردادها را در اختیار کارگران قرار دهند تا بتوانیم از بیمه بیکاری این ۲ ماه استفاده نماییم. کارگر دیگری گفت: کارخانه ایران مرینوس یکی از باسابقه‌ترین واحدهای تولیدی قم است و همه کارگران آن بیش از ۱۵ سال سابقه کار دارند. وی افزود: به همه کارگران اعلام‌شده تا زمانی که از شما دعوت نشده نباید سر کار حاضر شوید، در غیراینصورت مزایای شغلی از جمله ناهار و سرویس حذف می‌شود و فقط با پایه حقوق باید مشغول کار شوید. کارگر دیگری با بیان این‌که برغم ادعای مدیران کارخانه، مواد اولیه برای شروع به کار موجود است، گفت: این کارخانه ماهانه حدود چهار تن پشم و ۲۰ تن پلی‌استر مصرف می‌نماید که آخرین میزان موجودی مواد اولیه که ما اطلاع داریم، خط‌های تولیدی کارخانه بیش از چهار ماه می‌تواند فعال شود. یکی دیگر از کارگران با اشاره به این‌که در گذشته نیز چندین بار مشکل مشابه به وجود آمده بود، گفت: سرمایه‌گذاران کارخانه ایران مرینوس صاحب زمین‌های بزرگی هستند و هر از چندی که در فروش زمین با مشکل قانونی مواجه می‌شوند،‌ سعی می کنند به دولت القا نمایند که در تامین مواد اولیه دچار مشکل هستند و باید با فروش زمین‌ها، کارخانه رونق پیدا کند. به گفته‌ی وی که مورد تایید تعداد دیگری از کارگران حاضر در محل قرار می گرفت، در واقع سهامداران این کارخانه با بیکار کردن کارگران سعی می‌کنند، دیگر مشکلات خود را حل کنند. این کارگر همچنین گفت: مدیران کارخانه در حال حاضر نیز قصد فروش قطعه‌ای از زمین کارخانه را دارند که با مشکل قانونی و نبود مجوز مواجه شده‌اند. به زعم وی، تصریح کرد: ۲۵۰ نفر کارگر این کارخانه نه به دلیل نبود مواد اولیه، بلکه به دلیل مسائل دیگری به بازی گرفته‌شده‌اند. یکی دیگر از کارگران گفت که مدیران کارخانه، از سویی با تعویق چندین‌باره بازگشایی کارخانه سعی می‌کنند کارگران را عصبانی و تشویق به تجمع مقابل این واحد تولیدی نمایند و از سوی دیگر عملا هزینه پرداخت بیمه بیکاری کارگران را به دولت تحمیل می‌کنند که این امر نیز ممکن است با انگیزه وادار کردن دولت به میانجی‌گری و کسب امتیاز باشد./ایرنا #معیشت_کارگران #دستمزد #خصوصی_سازی @sarkhatism

  • فراخوان اعتصاب کارگران راه آهن در اسلامشهر و منطقه خراسان

    فراخوان اعتصاب کارگران راه آهن در اسلامشهر و منطقه خراسان ▪️تا این لحظه هیچ کدام از شرکت های قرار دادی راه آهن مثل جوش گستر اراک . ریل صنعت کاران جنوب شرق زاهدان و تراورس و حقوق کارگران راه آهن را پرداخت نکرده است ولی طبق آخرین اطلاعات از شرکت های قرار دادی حقوق سربازان و روحانیون تحت امر و مدیران و مهندسین در حوزه های مختلف کاملا پرداخت شده است ▪️کارگران تراوس شامل #شاهرود و #دامغان و #هرمزگان و #خراسان و #تهران و #اسلامشهر تهران و رباط کریم و #خراسان و #لرستان و #اندیمشک و پروزه های کارخانجات مترو و #ممنوع تراورس بتونی و چوبیست ▪️امروز کارگران رباط کریم در ساعت های اولیه بخاطر عدم پرداخت حقوق بر سرکار حاضر نشدند و با وعده های پیمانکاران بر سرکار رفتند کارگران راه آهن اسلامشهر فراخوان به اعتصاب برای ۳۱ فروردین را اعلام کردند ▪️کارگران راه آهن خراسان هم طی فراخونی اطلاع دادند اگر این روند پیش برود در روزهای آینده تجمع مقابل فرمانداری و استانداری دارند ▪️کارگران راه آهن لرستان اعلام کردند شورای کارگری بی عرضه ای داریم و بیشتر در فکر خودشان هستند لازم به یاد آوری است بسیاری از مناطق شورای کارگری ندارند و راه آهن در حال استثمار کارگران می باشد ▪️راه آهن وعده سرخمن تجمیع به کارگران راه آهن داده بود ولی فقط در حال بازی با اعصاب کارگران راه آهن است

  • سیمین کاظمی

    خیریه های فاشیست و نمایش مفتضح انسان دوستی خیریه به مفهوم جدید و غیرسنتی اش، ابزاری است برای پوشاندن و بزک کردن زشتی های جامعه سرمایه داری که نابرابری مشخصه آن است و در بهترین حالتش تمرکز ثروت در دست اقلیت و «بخور و نمیر و کارکُنی» برای اکثریت رنجبران آن است و در حالات بدترش مثل همین اپیدمی کروناویروس، بعضی را به شرف برگزار کردن کروناپارتی و تستهای هشتصدهزار تومانی رساندن و عده ای را در اعماق جامعه طبقاتی در حال دست و پا زدن برای تکه ای نان گذاشتن است. این است کارکرد واقعی خیریه، اما برای شکم های گرسنه، تکه نانی از هر جا که برسد -دولت باشد یا خیریه یا صدقه- نجات دهنده زندگی شان است و وقتی کمک دولتی نباشد یا شامل حال شان نشود، خیریه کورسوی امیدی است برای دست یافتن به حداقل غذایی برای زنده ماندن. اجتماع مهاجران افغانستانی در ایران که در پایین ترین سطوح اقتصادی-اجتماعی هستند، و اکثریت آنها در فقر مطلق زندگی میکنند، و مشمول هیچ کمک رسمی تشخیص داده نمی شوند، در این اپیدمی بیماری کروناویروس نیز به علت از دست دادن شغل، برای گذران زندگی با سختی بیش از پیش به فلاکت افتاده اند و از جمله نیازمندانند که ممکن است برای بقا حاجت شان به خیریه بیفتد. حال در نظر بگیرید که زن کارگر افغانستانی که سرپرست خانواده ای هشت نفری با دو سالمند و همسری معلول است و شغل اش که نظافت منازل بوده، را در این هنگامه ی بحران کروناویروس از دست داده، در فقدان هر گونه کمک و حمایت، در چه سطحی از استیصال قرار دارد و چه کاری می تواند برای نجات خود و خانواده اش انجام دهد. در چنین وضعیتی کارگر مزبور مطلع می شود که یک موسسه خیریه - که اتفاقاً خیریه اسم و رسم داری است و مالکش زنی است که به کارآفرینی مشهور است و خیریه را ساخته است که بخشی از ثروت حاصل از کارآفرینی را صرف "مهرآفرینی" کند، و بر آن است تا «نيازمندان را شناسايى كرده و با حفظ كرامات انسانى، شوربختى و فقر را از بخت و روزگارشان پاك کند» - به «مادران بیکار شده در اثر کرونا» کمک می کند. زن کارگر افغانستانی چون کامپیوتر یا گوشی هوشمند و اینترنت ندارد لاجرم از طریق سایت خیریه مطلع نمی شود که این خیریه با «محوریت باورهای ملی، دینی و بومی» کار می کند و این محوریت چنان است که افغانستانی‌ای چون او مشمول الطاف «خانم» و خیّران وابسته و سفیران سلبریتی‌اش نمی شود. او صبح آخرین روز فروردین چادر به سر می کند، و پرسان پرسان خیریه را پیدا و در خواست کمک می کند، اما پاسخ می شنود که «ما به افغانی ها کمک نمی کنیم». ظاهراً از نظر خیریه‌ی نژادپرست خانم کارآفرین، مهاجران افغانستانی که نه با هویت شان می شود کمک به آنها را جایی به ثبت رساند و فرداروز برای کار فروبسته ای به آن استناد کرد، و نه حقوق شهروندی شامل حق رأی دارند که در انتخابات آینده‌ی شورای شهر یا مجلس به کار بیایند، نه فقر و شوربختی‌شان اهمیت دارد و نه اصلاَ «کرامت انسانی» دارند که لازم باشد حفظ شود؛ سزاوار کمک شناخته نمی شوند. بر نحوه‌ی مواجهه‌ی این خیریه و نظایر آن با مهاجران افغانستانی و مبنا قرار دادن ملیت و نژاد برای کمک به افراد، نامی غیر از "فاشیسم" نمی‌توان گذاشت. تسلط این دیدگاه فاشیستی در خیریه‌ها، نشان دهنده خطرناک بودن طبقه‌ای است که سوار بر امواج فرصت طلبی و تاراج منابع و ثروت جمعی به انحاء موجه و غیر موجه بر ما مسلط شده اند و علاوه بر خطرناک بودن تفکرشان، دچار چنان حقارت و سفاهتی هستند که حتی نمی‌توانند نمایش انسان دوستی‌شان را با افتضاح کمتری اجرا کنند. @drsiminkazemi @etehad_bazn

  • کارگران شهرداری مسجدسلیمان تجمع کردند.

    تجمعات کارگری بسیاری در حال برگزاریست. دولت به جای یاری رسانی به زحمتکشان، حقوق و دستمزد و عیدی آنان را پرداخت نمی‌کند. به عنوان نمونه: کارگران شهرداری مسجدسلیمان، روز پنجشنبه ۲۸ فروردین ماه، برای دومین روز متوالی در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی از جمله عدم پرداخت سه ماه حقوق و عیدی خود، تجمع کردند.

  • صف مردم برای دریافت حق بیمه و حق بازنشستگی

    صف گروههای مختلف مردم از جوانان تا بازنشستگان در مقابل کارگزاری تامین اجتماعی در تهران برای دریافت حق بیمه و حق بازنشستگی در شرایط بحران کرونا