ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز به‌کار اصناف غیرضروری در شرایط «نگران‌کننده» تهران

حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از سرگیری فعالیت اصناف غیرضروری در تهران را مجاز اعلام کرد اما مسئول مدیریت بیماری کرونا در تهران شرایط پایتخت را «بسیار نگران‌کننده» می‌‌داند.

مسئول مدیریت بیماری کرونا در تهران می‌گوید شرایط پایتخت از بابت شمار مبتلایان و تعداد فوت و همچنین ترددهای غیرضروری و کم‌توجهی شهروندان به رعایت توصیه‌های خودمراقبتی پس از پایان تعطیلات نوروزی، «بسیار نگران‌کننده» است اما حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از سرگیری فعالیت اصناف غیرضروری در تهران را مجاز اعلام کرده و برنامه‌ریزی‌های مسئولان استانی برای کنترل چرخه ویروس کرونا را تغییر داده است.

کرونا در ایران ـ عکس از آرشیو

حسن روحانی رئیس‌ جمهوری ایران در جلسه یکشنبه ۳۱ فروردین‌ماه ستاد ملی مقابله با کرونا از سرگیری فعالیت اصناف غیرضروری از امروز دوشنبه یکم اردیبهشت را مجاز اعلام کرد اما علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران شرایط پایتخت را «بسیار نگران‌کننده» خوانده است.

زالی، شامگاه شنبه ۳۰ فروردین؛ اولین روز از اجرای طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» گفت: «افزایش ۷‌درصدی بستری مبتلایان کووید۱۹ در پایتخت و ثبت ۲۳۷ مورد بستری جدید کرونا در تخت‌های عادی و ۹۱ مورد در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های تهران، تنها برای یک روز نگران‌کننده است.»

به‌گفته او شمار بهبودیافتگان و ترخیصی‌های کووید۱۹ نیز نسبت به روزهای قبل کاهش داشته و فقط ۵۴۰ نفر به‌عنوان بهبود یافته از این بیماری، از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

زالی همچنین شلوغی و تراکم جمعیت مسافران در متروی تهران را نیز نگران‌کننده خواند.

در همین حال، سرهنگ نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ، روز گذشته (یکشنبه) فعالیت سراها و پاساژهای مسقف بازار تهران را ممنوع دانست و گفت: «شرط فعالیت صنوف کم‌خطر در پایتخت، ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت و دریافت کد مجوز است و باشگاه‌های بدن‌سازی، سالن‌های ورزشی، تالارهای پذیرایی، مراکز همایش، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، سالن‌های تئاتر و سینما، رستوران‌ها، قلیان‌سراها، کافی‌شاپ‌ها و... در گروه صنوفی هستند که همچنان فعالیت‌شان مجاز نیست و به‌خصوص، سراهای مسقف در بازار تهران، مگامال‌ها و پاساژهای مسقف با توجه به شرایطی که امکان تجمع در آن‌ها وجود دارد، فعلا مجاز به فعالیت نیستند اما فعالیت پاساژهای روباز محدودیتی نداشته و طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیت‌شان ممنوع نیست.»

حسن روحانی در جلسه یکشنبه ۳۱ فروردین‌ماه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «قرار شد مشاغل با ریسک متوسط مانند مغازه‌دارانی که در جایی مثل بازار یا پاساژ مشغول فعالیت هستند، از اول اردیبهشت، کارشان را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شروع کنند و ساعت فعالیت‌شان هم از صبح تا ساعت ۶ بعدازظهر باشد. البته اگر در پاساژ یا بازار، یک شغل پرریسک مانند رستوران یا قهوه‌خانه وجود دارد، آن شغل باید همچنان تعطیل بماند، مگر این‌که مثلا آن رستوران غذا درست کند و به بیرون بدهد، نه اینکه مردم برای صرف غذا آنجا تجمع کنند و کنار هم بنشینند. بنابراین، مشاغل پرریسک همچنان بسته و تعطیل می‌مانند تا شرایط آینده را ببینیم.»

بنا بر گزارش‌های رسانه‌های ایران، از روز شنبه، تقریباً اغلب مغازه‌ها در شهر تهران، فعالیت خود را ازسر گرفتند. شلوغی ناشی از تجمع متقاضیان دریافت سیم کارت رایگان از اپراتور همراه اول در مقابل دفاتر خدمات تلفن همراه در روز شنبه یکی از نمودهای نگران‌کننده در این زمینه بود.

روزنامه «اعتماد» در دومین دور از اجرای طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» در تهران از خیابان‌های جنوب و مرکز پایتخت گزارش داده است که بسیاری صنوف غیر ضروری مثل فروشندگان ظروف و لوازم لوکس، روغن‌گیری‌ها، پارچه‌فروشی‌ها، فروشندگان کفش و لباس، فعالیت خود را از سرگرفته‌اند. این روزنامه افزوده است که تقریبا هیچ مغازه‌ای تعطیل نیست و همه‌چیز ظاهراً به شرایط پیش از شیوع ویروس کرونا بازگشته است.

روز گذشته، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: فعالیت اصناف تعداد مسافران شبکه حمل و نقل عمومی را افزایش می‌دهد و ما تقریباً به شرایط اسفند باز می‌گردیم».

به گفته هاشمی شمار مسافران مترو تهران از ۱۰۰ هزار نفر در روزهای ممنوعیت فعالیت اصناف به ۴۰۰ هزار نفر در روزهای گذشته افزایش یافته است.

او آمار  بیماران و کشته‌شدگان کرونا را « بسیار بیشتر از عدد اعلام شده رسمی» دانست و از مسئولان خواست: «با عدم شتاب‌زدگی در رفع محدودیت‌های ایجاد شده، دستاورد رعایت دو ماه گذشته شهروندان را با خطر مواجه نکنند و موجب ایجاد موج جدید بیماری کرونا را فراهم نکنند».

سازمان نظام پزشکی ۲۵ فروردین با انتشار بیانیه‌ای لازمه اجرای طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» را آموزش افراد دانست و نسبت به اجرای این طرح بدون رعایت اصول علمی و نظارت جدی هشدار داد.

این سازمان گفت اجرای طرح «فاصله‌گذاری هوشمند»، «وقتی ممکن و مفید است که تعداد و آمار واقعی مبتلایان به حدی کم باشد که قابل رصد و ارزیابی نه تنها افراد، بلکه خانواده‌ها با تست‌های دقیق آزمایشگاهی و کنترل فعال موارد، میسر باشد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.