ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتصاب بزرگ کارگران معدن کرمان

بیش از سه هزار کارگر شرکت زغال‌سنگ در سه شهرستان کرمان به طور همزمان در اعتراض به خصوصی‌سازی صنایع معدنی ایران دست از کارکشیدند.

سه هزار کارگر شرکت زغال‌سنگ کرمان در سه شهرستان راور، کوهبنان و زرند در اعتراض به واگذاری سهام این شرکت به بخش خصوصی دست از کار کشیدند. کارگران معترض در مقابل دفتر امامان جمعه تجمع کردند. امام جمعه راور به بهانه کسالت از دیدار با کارگران سر باز زد.

دوشنبه یکم اردیبهشت: سه هزار کارگر شرکت زغال‌سنگ کرمان در سه شهرستان راور، کوهبنان و زرند در اعتراض به واگذاری سهام این شرکت به بخش خصوصی دست از کار کشیدند

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) دوشنبه یکم اردیبهشت، سه هزار نفر از کارگرانی که در تونل‌های شرکت زغال‌سنگ کرمان کار می‌کنند در شهرستان‌های راور،‌ کوهبنان و زرند دست از کار کشیدند  و در اعتراض به واگذاری شرکت زغال سنگ کرمان در مقابل دفتر امامان جمعه و فرمانداری شهرها تجمع کردند. این بزرگ‌ترین اعتصاب و اعتراض کارگری در سال جاری است.

کارگران خواهان اجرای بی‌چون و چرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، اعمال ضریب شغلی بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور، اجرای قانون اضافه کار، افزایش دستمزد متناسب با نوع شغل و میزان سختی کار و اعمال افزایش‌های سالیانه برای کارگران معادن زغال‌سنگ کرمان‌اند.

در سال ۸۹ تلاش کارگران شرکت زغال‌سنگ کرمان ثمر داد و شرکت از دست پیمانکاران خارج و زیر نظر دولت برده شد اما در سال ۹۲ با روی کار آمدن دولت روحانی به دلیل تهاتر بدهی‌های دولت قبل، زغال سنگ کرمان به شرکت صندوق بازنشستگان فولاد واگذار شد که یک صندوق خصوصی است که ذوب‌آهن اصفهان برای پرداخت حقوق بازنشستگان ایجاد کرده است. اکنون قرار است مجدداً زغال‌سنگ کرمان به یک شرکت خصوصی به نام دالاهو واگذار شود. کارگران از آن وحشت دارند که مجدداً نیروی کار آنها در تملک پیمانکاران قرار بگیرد و آن‌ها به کارگران «اجاره‌ای» تبدیل شوند و از سوی دیگر بخش خصوصی به قصد سودجویی زمین‌های پشتوانه شرکت را به تدریج بفروشد.

حسین امیری خامکانی، نماینده زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی درباره نگرانی کارگران به رسانه‌های داخلی گفت:

«ذوب‌آهن اصفهان تنها مشتری زغال‌سنگ کرمان است و گاهی مشکل عدم پرداخت حقوق کارگران پیش می‌آید. بحثِ این شد که بخشی از شرکت وارد بورس شود تا برخی از مشکلات آن حل شود. چون خود شرکت زیان‌ده بود نتوانست به‌تنهایی وارد بورس شود. به همین دلیل قرار شد به‌واسطه یک شرکت خصوصی این کار انجام شود. مسئولان زغال‌سنگ می‌گویند این اتفاق به دلیل ورود شرکت به بورس است، و ساختار شرکت تغییری نمی‌کند تلاش ما این است بحث پیمانکاری قبل دیگر پیش نیاید.»

صنایع معدنی ایران تحت تحریم قرار دارد. لذا دولت مایل است با واگذاری شرکت زغال‌سنگ کرمان به شرکت دالاهو که از ادغام پنج شرکت کوچک پدید آمده بار مالی خود را سبک کند. یدالله زمانی، نماینده کارگران در مصاحبه با رسانه‌های محلی گفت:

 « ۱۲ سال کارگران با شرایط سخت پیمانکاری کار می‌گردند. در صورت واگذاری به شرکت دالاهو احتمال فروش زمین‌های پشتوانه شرکت وجود دارد، واگذاری شرکت به بخش خصوصی به کل منطقه راور، کوهبنان و زرند ضربه می‌زند. معدن کار پرخرجی است و دولت باید از آن حمایت کند. در حال حاضر هم  تجهیزات معادن بسیار فرسوده است.»

کارگران معترض در نامه‌ای به امام جمعه شهرستان راور خواسته‌های خود را به این شکل بیان کرده‌اند:

    کارگران با وجود همه‌گیری کرونا در ایران در بسیاری از معدن ایران از جمله در زغال‌سنگ کرمان به کار گمارده شده بودند. از تعداد کارگرانی که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند اطلاعی در دست نیست.

    بیشتر بخوانید:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.